handdator

Visa fullständig version : räknar jag fel???


kia84
2010-08-09, 10:29
Så här äter jag ungefär på en dag men varier självklart livsmedelen ibland men har nu fastnat för dessa.

Tycker det verkar mycket men när jag räknar på det så får jag i mig 1200 kalorier eller räknar jag , väger kött/kyckling men inte grönsaker då jag går på ögonmått för jag har tidigare vägt dom så jag vet på ungefär??

mål ett tonfisk(vatten) 140 g, 3 ägg , ca 120 g broccoli 50 gram tomater
omega3 tillskott

Äggen räknar jag på 75kalorier/ägg

mål 2 blivit nu senaste dagarna samma som mål ett brist på orka att stå och laga mat

mål 3 200-250 g kycklinfile 150 g broccoli 50g tomater, 50 g spenat

Briljanton
2010-08-09, 10:57
skulle gissa att det där är kring 1200kcal ja. (äggen innehåller nog lite mer än 75kcal/ägg)

kia84
2010-08-09, 11:12
skulle gissa att det där är kring 1200kcal ja. (äggen innehåller nog lite mer än 75kcal/ägg)

Okay då har jag nog räknat fel på äggen .. hur många kcal finns det i ett ägg??

kjell33
2010-08-09, 11:15
http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Briljanton
2010-08-09, 11:15
Ett medelstort ägg innehåller kring 95kcal. 65kcal i gulan och 30 i vitan

kia84
2010-08-09, 11:18
Ett medelstort ägg innehåller kring 95kcal. 65kcal i gulan och 30 i vitan

VA?? men shit har verkligen räknat fel, trodde att ett ägg innehöll mykt mindre än så. Jaha då blir det begränsning med ägg.

tack

kjell33
2010-08-09, 11:22
Jaha då blir det begränsning med ägg.

Det blir det inte alls, ägg är ett av de näringsrikaste livsmedlen som finns. Jaga gärna kcal men undanta äggen.

Pepz
2010-08-09, 11:22
VA?? men shit har verkligen räknat fel, trodde att ett ägg innehöll mykt mindre än så. Jaha då blir det begränsning med ägg.

tack

beror ju på om det är ett litet på 40g eller ett XL-ägg på 80g

sen om du räknat 20kcal fel/ägg så är det ingen stor grej.

Briljanton
2010-08-09, 11:23
VA?? men shit har verkligen räknat fel, trodde att ett ägg innehöll mykt mindre än så. Jaha då blir det begränsning med ägg.

tack

Ett tips är att helt enkelt bara äta vitan då i stort sett allt fett ligger i gulan och vitan innehåller mycket protein. Det är ett bra sätt att reducera kaloriintaget.

Crocker
2010-08-09, 11:51
Här kan du räkna, ägg stekt,kokt m.m:
http://www.recepthjalpen.se/agg.html

Nitrometan
2010-08-09, 12:12
Ett tips är att helt enkelt bara äta vitan då i stort sett allt fett ligger i gulan och vitan innehåller mycket protein. Det är ett bra sätt att reducera kaloriintaget.
Det mesta av äggets protein finns i gulan, det är också där det nyttiga fettet finns, det mesta av det nyttiga i ägget finns i gulan. Dumt att välja bort den.

Tolkia
2010-08-09, 12:21
Ett tips är att helt enkelt bara äta vitan då i stort sett allt fett ligger i gulan och vitan innehåller mycket protein. Det är ett bra sätt att reducera kaloriintaget.
Att ytterligare fettsanera den kost som uppges i första inlägget verkar inte som någon bra rekommendation; den är nog snarare redan nu fettsnål i överkant.

Briljanton
2010-08-09, 12:26
Det mesta av äggets protein finns i gulan, det är också där det nyttiga fettet finns, det mesta av det nyttiga i ägget finns i gulan. Dumt att välja bort den.

I ett medelstort ägg innehåller gulan ca 4g protein och vitan 3g. Jag vet att det är nyttigt fett i äggula men det betyder inte att det fettet innehåller mindre kcal.

Nu när jag ser över TS kostschema lite noggrannare kan jag erkänna att fettet från äggen kan behövas...

Nitrometan
2010-08-09, 13:13
I ett medelstort ägg innehåller gulan ca 4g protein och vitan 3g. Jag vet att det är nyttigt fett i äggula men det betyder inte att det fettet innehåller mindre kcal.

Nu när jag ser över TS kostschema lite noggrannare kan jag erkänna att fettet från äggen kan behövas...
4 är mer än 3. Klart att fettet i ägg innehåller lika mycket kcal som annat fett.

Jag reagerade bara på att alla ska fettsanera (tack Tolkia för ett fint ord) en kost för att den ska bli nyttig. En viss mängd fett behövs. Folk ska inte äta för kalorisnålt (eller för fettsnålt).

Man ska vara uppmärksam på eventuella ätstörningar, i den här forumdelen är de tyvärr inte så ovanliga.


Tolkia: :thumbup: Bra formulerat.

Briljanton
2010-08-09, 17:12
4 är mer än 3. Klart att fettet i ägg innehåller lika mycket kcal som annat fett.

Jag reagerade bara på att alla ska fettsanera (tack Tolkia för ett fint ord) en kost för att den ska bli nyttig. En viss mängd fett behövs. Folk ska inte äta för kalorisnålt (eller för fettsnålt).

Man ska vara uppmärksam på eventuella ätstörningar, i den här forumdelen är de tyvärr inte så ovanliga.


Tolkia: :thumbup: Bra formulerat.

Det jag ville poängtera var bara att fett innehåller mycket mer kalorier än kolhydrater/protein. Därför sa jag att gulan därför kan plockas bort, men vad jag inte sett var att det knappt fanns något fett alls i TS kostschema så SJÄLVKLART ska gulan vara kvar...

4gr är mer än 3gr ja, men det jag menade där var att skillnaden är minimal när skillnaden i kcal är betydligt större. Fettsanera en kost för att den ska bli "nyttig" vet jag inte ett dugg vad du snackar om.. Fett är nyttigt i viss mängd som du själv skriver så jag antar att du redan har koll :)

Vanish
2010-08-09, 17:27
Det jag ville poängtera var bara att fett innehåller mycket mer kalorier än kolhydrater/protein. Därför sa jag att gulan därför kan plockas bort, men vad jag inte sett var att det knappt fanns något fett alls i TS kostschema så SJÄLVKLART ska gulan vara kvar...

4gr är mer än 3gr ja, men det jag menade där var att skillnaden är minimal när skillnaden i kcal är betydligt större. Fettsanera en kost för att den ska bli "nyttig" vet jag inte ett dugg vad du snackar om.. Fett är nyttigt i viss mängd som du själv skriver så jag antar att du redan har koll :)

Folk brukar ha en syn på att fett är farligt/dåligt/onyttigt. Rätt fett är inte alls det, läs defguiden så står det tom att ca 1 g fett /kg är att rekommendera. Och det ger en del kcal. Ska man dessutom ligga på 2g protein / kg så blir det inte mycket kvar till kolhydrater om man vill deffa enligt guiden.

Briljanton
2010-08-09, 17:35
Vanish: Självklart är fett inte något som man bara kan skippa. Jag ser då heller ingen anledning till varför kolhydrater är att föredra under diet.