handdator

Visa fullständig version : näringsvärde på nässelpulver?


Status Quo
2010-08-09, 10:05
Hej. Jag tror jag lider av magnesiumbrist och eventuellt järnbrist. Har fått tipset av en kompis att äta nässelpulver för det ska innehålla både järn och magnesium. Problemet är att jag skulle vilja få tag på en mer exakt beskrivning av näringsinnehållet än "nässelpulver innehåller en massa av det här och det här och det här haleluja". Detta eftersom jag vill vara säker på att det verkligen ger mig det jag behöver. Någon som vet var jag kan hitta en sån näringsbeskriving eller som har nån aning själva?

mattilainen
2010-08-09, 10:34
järntabletter eller något tillskott från apoteket fungerar säkert lika bra/bättre

Ät broccoli

Pepz
2010-08-09, 11:04
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=334&lang=sv

Status Quo
2010-08-09, 12:09
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=334&lang=sv

man tackar! det var visst dåligt både med magnesium och järn

Pepz
2010-08-09, 13:33
man tackar! det var visst dåligt både med magnesium och järn

fast detta är inte torkad, och eftersom kanske 90% är vatten så har torkad ett mycket högre näringsvärde.

Sverker
2010-08-09, 17:17
Magnesium fixar du med havregryn.



Kött är överlägset bäst källa till järn. Vill man inte äta kött får man äta mycket kalorier för att komma i acceptabla mängder järn.
Långkok i gjutjärnspanna kan ge en del järn.

Onigiri
2010-08-10, 08:06
Sverker: Är det skadligt med överskott/dos av järn, på sikt? Kan man märka av det?

Morrris
2010-08-10, 15:23
Sverker: Är det skadligt med överskott/dos av järn, på sikt? Kan man märka av det?

Inte Sverker, men jag kan googla iaf.

Överdosering av järn under längre perioder kan medföra hämosideros (avlagring av järn i vävnaderna) speciellt i lever, mjälte, bukspottkörtel, hjärta och leder. Att överdosera järn är svårt då kroppen bara tar upp den mängd den behöver, förutom då det gäller hemjärn som är vanligt förekommande i exempelvis rött kött.

Järn i större mängder är giftigt, särskilt för barn; ca 3 g (3 000 mg) räknas som dödlig dos för tvååring. Järntabletter ska därför förvaras oåtkomligt för barn.

Onigiri
2010-08-10, 20:18
Okej tack, skulle uppskatta en kommentar från Sverker också angående detta :)

Sverker
2010-08-11, 06:06
:confused:

Skall du få i dig för mycket järn måste du nog dagligen dricka vatten med förhöjd järnhalt eller ha rostiga vattenledningar hemma.

Annars kan jag inte tillföra något. Järn kan verka prooxidativt och ge en del skador, vilket nämns i texten från Morrris. Lagom är bäst.

Onigiri
2010-08-11, 07:30
Tänkte bara på mitt köttätande, det blir en hel del vissa perioder.