handdator

Visa fullständig version : Axelskada, (vanligt förekommande ?)


Phantom
2010-08-08, 23:30
Hejsan Kolozzeum!

Var så att man skadade axelpartiet lite när jag körde Arnoldpress (startade ifrån där man har handflatorna riktade mot huvudet.).

Det som händer var att jag på sista repset kom för långt bak med hantlarna på vägen ner så att armarna åkte bak och "rev upp" musklerna (och annat ?).

Kan även tilläggas att det var 4:e av 4:a set som bestod av 12 reps med 20 Kgs hantlar.

(se illustration. bifogad fil, mycket viktig)

Kön: Man

Ålder: 19 år

Längd: 160 cm (Kompakt jävel :naughty: )
Vikt: 60 Kg

Smärtbeskrivning: Det gör ont runt triceps och en del av axelmuskulaturen känns det som det är svårt att pricka in exakt var det sitter eftersom smärtan sitter ganska långt in mot benet på armen som jag känner det som. Vet inte riktigt hur man beskriver en smärta men ifall jag kommer i ett av de lägen där jag får ont och låter armen ligga kvar i det läget så har får jag en smärta som behåller samma styrka hela tiden som varken ökar eller minskar, den är alltså kvarvarig tills jag förflyttar armen ur "läget" då smärtan försvinner helt. Smärtan är djup.

Skulle vilja säga att skadan sitter vid övre delen av triceps där "skåran" mellan triceps och axlar befinner sig ungefär.

Känns ingenstans då jag trycker.

Besvären uppkom direkt efter att jag skadade mig på sista repetitionen.

Smärtan känns skarp (tror jag) när jag väl är i läget.

Det gör ont hela tiden när armen är i "läget".

Det gör mest ont när man kör axelpressar (bara närinpå då skadan uppkom, nuförtiden märker jag bara av det i läget som jag tidigare beskrivit.) eller kommer långt bak när armarna är rakt utsträckta uppåt.

Den här skadan verkar inte läka av sig själv. Dock har jag inte avstått träning efter att skadan uppstått med undvek att träna i en vecka efter att jag blivit skadad.

har väl haft ont i ett par månader 3-4 (kanske 5 tom.).


Vad och hur mycket tränar du?

Har kört fyra gånger i veckan varav 1 axelpass per veckan. ( går bara igenom kroppen 1 gång per vecka.)

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Nej, och har inte påbörjat nån rehabträning, dock är det nog rehabträning som kommer hjälpa mig få bort smärtan.

Martin Löwgren
2010-08-09, 05:44
Traumat din axel utsatts för liknar (av det man ser på bilden) ett ledkapseltrauma (främre fibrerna) och det förklarar varför du inte blivit bättre av rehabträning då en uttöjning av ledkapseln är svårläkt.

Varför har du inte uppsökt läkare/naprapat/sjukgymnast om du haft problem i flera månader?

Phantom
2010-08-09, 09:39
Traumat din axel utsatts för liknar (av det man ser på bilden) ett ledkapseltrauma (främre fibrerna) och det förklarar varför du inte blivit bättre av rehabträning då en uttöjning av ledkapseln är svårläkt.

Varför har du inte uppsökt läkare/naprapat/sjukgymnast om du haft problem i flera månader?

Jag har inte rehabtränat något ännu så vet ej om det hjälper. se följande citat:

"Nej, och har inte påbörjat nån rehabträning, dock är det nog rehabträning som kommer hjälpa mig få bort smärtan."

Anledningen till att jag ännu inte uppsökt naprapat eller diverse är att jag bara känner av skadan när jag antingen har armen i detta läge eller när jag försöker klia mig på ryggen (med armen riktad neråt.). Och har därför inte känt något akut behov att behandla skadan utan tänkte istället ge den lite tid att läka själv, vilket den inte gjorde.

Borde det inte finnas något sätt att fullständigt bekräfta att det är de övre fibrerna som du misstänker i mitt fall ? Kan ju även tillägga att av "stående hantellyft framifrån" känner jag ingen som helt smärta eller närvaro av skadan och den aktiverar ju främre fibrerna på axeln ?

Men som sagt du har nog rätt, då din erfarenhet sträcker ganska långt utöver vad min gör. :)

MVH