handdator

Visa fullständig version : Press i smith.


Baler Evans
2010-08-08, 12:24
Är det fusk att militär pressa sittandes i smithmaskinen ja eller nej? motivera gärna ert svar, att det blir extra tryck på ryggraden är väl kanske en anledning att stå fler?

King Grub
2010-08-08, 12:29
Fusk i vad? Är det en tävling där reglerna säger att Smith inte får användas? Då är det fusk att använda Smith, inte annars.

Fördelen är att du slipper tänka på balans utan bara kan koncentera dig på rätt muskel och bara pressa. Nackdelen rör samma sak, att stabiliserande muskler inte används i samma utsträckning.

Du måste inte använda dig av bara ett sätt att göra pressarna. Använd en metod ibland, ibland en annan.

Gnusram
2010-08-08, 12:31
Fusk? I vilken sport?

Min åsikt är att en militärpress är en press med skivstång, framför huvudet utan hjälp av benen. Ganska specifikt alltså men att andra pressar har andra namn gör de ju inte sämre. Annars är väl den rådande uppfattningen att stående pressar ger ett mindre tryck på ryggraden och därför är skonsammare.

Carcer
2010-08-08, 13:04
Solklart fusk! :P

Pjotor
2010-08-08, 14:02
Om man jämför sittande press i Smithmaskin (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/SMShoulderPress.html) och sittande press med fri stång (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBSeatedMilitaryPress.html) så finns det en del smärre skillnader i vilka muskler som aktiveras. Smithvarianten har pectoralis major som synergist, medan fristångsvarianten istället har supraspinatus. Smithvarianten kopplar också in biceps som stabiliserare.

Min gissning är att det i praktiken inte gör någon skillnad om man följer ett vettigt program i övrigt.

Martin Löwgren
2010-08-08, 14:19
Om man jämför sittande press i Smithmaskin (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/SMShoulderPress.html) och sittande press med fri stång (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBSeatedMilitaryPress.html) så finns det en del smärre skillnader i vilka muskler som aktiveras. Smithvarianten har pectoralis major som synergist, medan fristångsvarianten istället har supraspinatus. Smithvarianten kopplar också in biceps som stabiliserare.

Min gissning är att det i praktiken inte gör någon skillnad om man följer ett vettigt program i övrigt.

Eftersom rörelsen som sker över axelleden är densamma oavsett om du kör i smith eller med fri stång (flexion och viss abduktion) är alltid deltoideus pars anterior agonist med pectoralis major pars clavicularis som synergist. Triceps är agonist över armbågsleden. Detta ändras inte.

Supraspinatus och övrig rotatorcuffsmuskulatur är alla lika aktiva som aktiva stabilisatorer under såväl stång som smith även om de ökar sin aktivitet med fri stång.

dennis89
2010-08-08, 14:23
Alltså borde smith vara lika effektiv bröst träning som med fri stång!? min bröst träning består till 90% av träning i smith bänk (det enda gymet har som ger motstånd då jag maxar de 2 andra bröst maskinerna), funderar på att lägga in mer hantlar som variation fast är det lika bra/bättre träning för musklerna som smith bänk?

Mvh Dennis

Martin Löwgren
2010-08-08, 14:24
Alltså borde smith vara lika effektiv bröst träning som med fri stång!? min bröst träning består till 90% av träning i smith bänk (det enda gymet har som ger motstånd då jag maxar de 2 andra bröst maskinerna), funderar på att lägga in mer hantlar som variation fast är det lika bra/bättre träning för musklerna som smith bänk?

Mvh Dennis
Absolut.

Det du förlorar i smithen är stabilisationsmomentet men de tar du igen i andra övningar (förutsatt att du inte bara tränar med maskiner).

dennis89
2010-08-08, 14:36
Absolut.

Det du förlorar i smithen är stabilisationsmomentet men de tar du igen i andra övningar (förutsatt att du inte bara tränar med maskiner).
Härligt att höra, ska absolut köra mer hantlar också då jag vill testa på fri stång (bygga upp stabilitet) då detta verkar ge mer "nu jävlar kör jag" än smith bänken där man är relativt säker pga "pinnarna" där man kan säkra stången. Medan fri stång kommer överlevnads känslan in mer (tror jag alltså)!

Baler Evans
2010-08-08, 16:42
Så följdfrågan efter alla underbara svar blir denna;

Borde jag då rotera mellan fristång stående och sittande smith? eller mestadels hålla mig till sittande i smith maskin då jag kan hantera mera vikt där.

En fråga till;

vilken övning kommer ge mig mest ifall jag vill öka på i min bänkpress? Kunde inte riktigt läsa ut alla latinska namn på muskelgrupper ovan.

Bluesparv
2010-08-08, 17:00
En fråga till;

vilken övning kommer ge mig mest ifall jag vill öka på i min bänkpress? Kunde inte riktigt läsa ut alla latinska namn på muskelgrupper ovan.

Fri stång skulle jag vilja påstå. Du behöver ha alla stabilisatorer i form då :)

JoeyP
2010-08-08, 17:01
Man är mkt starkare i smith, likaså när man kör stångrodd i smith.

Baler Evans
2010-08-08, 17:04
Fri stång skulle jag vilja påstå. Du behöver ha alla stabilisatorer i form då :)

Jo fast stabiliserande har jag inga större problem med då jag har en riktigt råstark core.. men jag fattar absolut hur du menar och det just denna frågan jag har funderat på. Om jag ska ge upp det stabiliserande som jag får utav att stå upp och pressa 2or på 80 kg och reppa på 60 eller om jag ska reppa på 100kg sittandes. Jag vill ju ha vikten på axlarna då jag tror att det kommer hjälpa den undre pressfasen i min bänkpress. Hur borde jag resonera, båda sätten känns ju rätt på något sätt :(

MaQue
2010-08-08, 18:23
Jo fast stabiliserande har jag inga större problem med då jag har en riktigt råstark core.. men jag fattar absolut hur du menar och det just denna frågan jag har funderat på. Om jag ska ge upp det stabiliserande som jag får utav att stå upp och pressa 2or på 80 kg och reppa på 60 eller om jag ska reppa på 100kg sittandes. Jag vill ju ha vikten på axlarna då jag tror att det kommer hjälpa den undre pressfasen i min bänkpress. Hur borde jag resonera, båda sätten känns ju rätt på något sätt :(

Visst är det så att du är aspirerande strongman?

Isåfall hade jag kört den "tunga" delen av min axelträning stående med fri stång och övningen efter den reppat lite mera sittande i smith.

Det är lika bra att få med de stabiliserande musklerna från dag 1, och då menar jag inte bara bålen utan hela övre ryggen också.

Bara min åsikt :)

Baler Evans
2010-08-08, 18:51
Jo Maque jag var aspirerande strongman innan, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska ut med en polare till hans kusins gård om någon vecka. Ska försöka dra skogsmaskinen, välta lite däck och lyfta dränga sten :) ifall det går bra så kanske suget kommer tillbaka :D

krappen
2010-08-08, 19:40
Absolut.

Det du förlorar i smithen är stabilisationsmomentet men de tar du igen i andra övningar (förutsatt att du inte bara tränar med maskiner).

Eftersom rörelsen som sker över axelleden är densamma oavsett om du kör i smith eller med fri stång (flexion och viss abduktion) är alltid deltoideus pars anterior agonist med pectoralis major pars clavicularis som synergist. Triceps är agonist över armbågsleden. Detta ändras inte.

Supraspinatus och övrig rotatorcuffsmuskulatur är alla lika aktiva som aktiva stabilisatorer under såväl stång som smith även om de ökar sin aktivitet med fri stång.

Kan någon kunnig verifiera dessa påståenden?

Fors
2010-08-08, 19:56
Man är mkt starkare i smith, likaså när man kör stångrodd i smith.

Har man tränat fribänk är man inte starkare i smith.

Baler Evans
2010-08-08, 20:04
Har man tränat fribänk är man inte starkare i smith.

Fattar inte riktigt resonemanget, jag tränar fribänk och jag har relativt fin teknik i stående pressar också. Mitt enda problem med stående pressar är att jag är väldigt bred.. ja hela jag är stor helt enkelt så det blir lite knivigt ibland att hålla armbågarna i rätt position för en optimal pressväg.

dennis89
2010-08-08, 20:19
Körde bänken idag och gick hela vägen som vanligt med 80 kg sedan när jag gick tyngre blev det känningar i axlar och underarmar så stannade faktiskt ca 1-2 cm ifrån iallfall. Känns som bänken är för bred för mig och att axlarna "tar emot" väldigt konstig känsla. Hoppas de har smalare bänkar på borås hälsan som jag ska börja på om 1-2 veckor :P

kanske är en vane sak att gå hela vägen när man tränat ca 3 år med att gå 3-4 cm och att rörligheten inte riktigt är med. Blev ett bättre pass idag känns det som när man gick ner lite extra ska fortsätta och hoppas att det blir bättre.

Carcer
2010-08-08, 20:29
Mitt snällaste svar skulle vara kör båda :) Tex kör dina 2-4set med fristång och ge dig sen iväg till den hemska smithen och lassa på lite och kör 1-2 set till! Mitt elaka svar är att ifall du segar på med fria pressar så tror jag att det ger bäst resultat på sikt!

Baler Evans
2010-08-08, 20:39
Mitt snällaste svar skulle vara kör båda :) Tex kör dina 2-4set med fristång och ge dig sen iväg till den hemska smithen och lassa på lite och kör 1-2 set till! Mitt elaka svar är att ifall du segar på med fria pressar så tror jag att det ger bäst resultat på sikt!

Ja mästare jag hör dig och hade faktiskt tänkt göra precis som du sa :)

Martin Löwgren
2010-08-08, 22:30
Kan någon kunnig verifiera dessa påståenden?

Valfri anatomibok. Inget direkt nytt eller konstigt eller tycker du de?

Baler Evans
2010-08-08, 22:38
Valfri anatomibok. Inget direkt nytt eller konstigt eller tycker du de?

Skulle du kunna förklara ditt påstående på ren svenska :) ? alla är inte lika grymma som dig på tränings termer Axxon!

redbrigade
2010-08-08, 22:42
Skulle du kunna förklara ditt påstående på ren svenska :) ? alla är inte lika grymma som dig på tränings termer Axxon!

Att det är samma muskler som används eftersom det är samma rörelse.

Martin Löwgren
2010-08-08, 22:45
Skulle du kunna förklara ditt påstående på ren svenska :) ? alla är inte lika grymma som dig på tränings termer Axxon!

Absolut.

Rörelsen som sker över axelleden är densamma så anatomin förändras inte. Endast stabilisationsmomentet som blir annorlunda :)

Mvh

Baler Evans
2010-08-09, 08:21
Absolut.

Rörelsen som sker över axelleden är densamma så anatomin förändras inte. Endast stabilisationsmomentet som blir annorlunda :)

Mvh

Bless you Löööövgren <3 modds kan låsa tråd nu har fått svaren jag sökt.