handdator

Visa fullständig version : Tips till de som hatar laga mat


pia
2010-08-08, 11:05
Jag har för första gången idag testat Lidl färdiga kycklingfileer och man tar de bara ut frysen och värmer i micro 4 min och de är faktiskt riktigt okej. Till det hade jag Salsa mexicana från Go Green vilket också bara är att lägga på sista minuten. Lite kryddor till på kycklingen hade behövts men det är 2 produkter som är perfekta för de som är som jag som hatar att laga mat men det ska ändå vara okej mat.

isterbuk
2010-08-08, 11:57
Jag har för första gången idag testat Lidl färdiga kycklingfileer och man tar de bara ut frysen och värmer i micro 4 min och de är faktiskt riktigt okej. Till det hade jag Salsa mexicana från Go Green vilket också bara är att lägga på sista minuten. Lite kryddor till på kycklingen hade behövts men det är 2 produkter som är perfekta för de som är som jag som hatar att laga mat men det ska ändå vara okej mat.

Vad är det för märke på filéerna och är det överkomligt pris?

pia
2010-08-08, 13:14
Vad är det för märke på filéerna och är det överkomligt pris?

Det är solängen tror jag och de är inte farligt dyra. Minns inte exakt men ca 70 kr kg annars hade jag inte köpt dem om de var för dyra då kan jag lägga ner tid på att laga egen kyckling. De ligger i 400 g påse så jag använder dem till 2 måltider. Passar mig utmärkt. Köpte bara en förpackning men det kommer bli några till nu eftersom jag inte visste vad de smakade. Har även köpt deras marinerade kalkon som varit halvfärdig men den var konstig och tyckte den var fetare än det stod. De här kändes mer rena men som sagt behövs det kryddning.

pia
2010-08-09, 20:05
Var och köpte dem idag och de kostar nästan 90 kr kg lite under så de var dyrare än jag trodde men det är det värt när man är lat ibland. Har man även glömt att ta upp något så är det en perfekt nödlösning.

Baboom
2010-08-09, 20:47
Ja, de är faktiskt helt ok. Dock tröttnar man på smaken på kalkonen efter ett tag :(

Loca
2010-08-09, 20:55
Alltså no offence men det lät asvidrigt. Finns ju mat som är godare och mycket lättare att laga. Som tex baconlindade kycklingfilér och färdigtvättad potatis i ugn.

Linda fliérna i bacon, innan kryddar man med lite chili, lite peppar, lite lite salt. På i pannan i 10-15 min, beror på hur frysta filérna är.
Poatisen häller man lite oskuldsolja på och salt, in i ugnen 30 min.

Sätt dig vid datorn kolla kolozzeum 30 min medans maten tillagar sig.

BONN APPETITTE!

Baboom
2010-08-09, 20:57
Alltså no offence men det lät asvidrigt. Finns ju mat som är godare och mycket lättare att laga. Som tex baconlindade kycklingfilér och färdigtvättad potatis i ugn.


Vad var det vidiriga? Finns ju hur mycket mat som helst du kan köpa färdiglagad? Säger du samma sak när någon äter köttbullar?

Loca
2010-08-09, 20:58
Vad var det vidiriga? Finns ju hur mycket mat som helst du kan köpa färdiglagad? Säger du samma sak när någon äter köttbullar?

Aaah.... godare och lättare att göra sina egna köttbullar.

Baboom
2010-08-09, 21:02
Aaah.... godare och lättare att göra sina egna köttbullar.

Nu hette ju tråden "Tips till de som hatar att laga mat". Sen har jag mycket svårt att se att det skulle vara lättare att micra färdiga köttbullar, mot att ställa sig och gegga och rulla.

Men visst kan jag till viss del hålla med dig om att det inte krävs så mycket för att göra en lite trevligare maträtt. Fast det var ju inte det tråden handlade om.

Loca
2010-08-09, 21:04
Så man ska tillaga maten i micro för att kunna skriva här?

Annars kommer jag på minst 10 grejer man kan göra (i matväg) med en burk tonfisk. UTAN micro.

Baboom
2010-08-09, 21:07
Så man ska tillaga maten i micro för att kunna skriva här?

Annars kommer jag på minst 10 grejer man kan göra (i matväg) med en burk tonfisk. UTAN micro.

Förlöjliga dig inte nu. Trådens syfte var att underlätta för de som hatar att laga mat. Så ditt förslag på tonfisk var helt klart ett bättre inlägg. Men tillbaka till det tråden handlar om nu.

pia
2010-08-10, 14:47
Alltså no offence men det lät asvidrigt. Finns ju mat som är godare och mycket lättare att laga. Som tex baconlindade kycklingfilér och färdigtvättad potatis i ugn.

Linda fliérna i bacon, innan kryddar man med lite chili, lite peppar, lite lite salt. På i pannan i 10-15 min, beror på hur frysta filérna är.
Poatisen häller man lite oskuldsolja på och salt, in i ugnen 30 min.

Sätt dig vid datorn kolla kolozzeum 30 min medans maten tillagar sig.

BONN APPETITTE!

Om jag hade velat laga mat så hade jag kunnat gjort mina egna fileer i ungnen men nu vill jag slippa sätta på spisen samt slippa planera och dessa är bara att plocka upp ur frysen och köra i micron. Ibland har man ingen tid över alls och vill ändå ha okej mat. Jag tyckte detta var gott också men smaken är olika. Jag hatar tonfisk så det äter jag absolut inte som är lätt.

Klein
2010-08-11, 04:16
Man kan ju göra det ännu enklare för sig och helt skita i att tillaga köttet. Sparar jävligt mycket tid och energi i många bemärkelser.

bb X
2010-08-11, 07:35
Om jag hade velat laga mat så hade jag kunnat gjort mina egna fileer i ungnen men nu vill jag slippa sätta på spisen samt slippa planera och dessa är bara att plocka upp ur frysen och köra i micron. Ibland har man ingen tid över alls och vill ändå ha okej mat. Jag tyckte detta var gott också men smaken är olika. Jag hatar tonfisk så det äter jag absolut inte som är lätt.

Gör massor med fileér när du har tid/ork/vilja och frys dem? ;) Jag har gjort det, fast jag hade dom i kylen i ca 4 dar, smakade inte annorlunda. :)




Klein: Hoppas du inte menar rå kyckling :)

pia
2010-08-11, 12:36
Gör massor med fileér när du har tid/ork/vilja och frys dem? ;) Jag har gjort det, fast jag hade dom i kylen i ca 4 dar, smakade inte annorlunda. :)




Klein: Hoppas du inte menar rå kyckling :)

Brukar göra det men ibland har jag helt enkelt inte någon tid över och då menar jag att jag är iväg hela dagen från det jag går upp tills jag kommer hem och ska sova och behöver mat snabbt som idag t ex och då är det kanon. Behöver inte tinas upp eller något vilket är som färdigmat du kan köpa men eftersom jag inte äter pasta, ris eller något annat liknanade så finns det inte så mycket att välja på och sedan är det lite protein i allt så det mättar noll.

Ibland har jag bara ingen lust att ens ha kycklingen i ugnen för det blir disk och det ska frysas in och ordnas. Jag vet att jag är extremt lat när det gäller maten men det gör mig inget för jag har hittat bra alternativ. Det enda jag gör på spisen är i princip att koka ägg och sedan ibland sätter in kyckling i ugnen. Förut lagade jag mer mat när det inte fanns några bra alternativ men behöver jag inte så skippar jag gärna det. Ute äter jag dock sällan för det är ännu dyrare och jag får inte det jag vill ha. Alltid för lite protein.

Fredrik_S
2010-08-11, 13:06
Det är ett mycket bra tips. Komplettera med lidls potatissallad för 16 kronor ett kilo som bara är att ta med sked från lådan. så får man lite kolhydrater och fett också...




Linda fliérna i bacon, innan kryddar man med lite chili, lite peppar, lite lite salt. På i pannan i 10-15 min, beror på hur frysta filérna är.
Poatisen häller man lite oskuldsolja på och salt, in i ugnen 30 min.


Tror du inte riktigt är med på hur lata vi andra är. Om en måltid tar mer än 3-6 minuter att tillaga inkulsiver disk och väntetid så undviker jag den i princip alltid.

Aaah.... godare och lättare att göra sina egna köttbullar.

Hur sjutton är det lättare att göra egna köttbullar? Köpta köttbullar tar man från kylen och lägger på en tallrik och mikrar i en minut. Helt omöjligt att det är lättare att göra egna.

immortaltech
2010-08-11, 18:56
Är det inte mycket näring o vitaminer som förstörs av micro?

JoeyP
2010-08-11, 19:00
90kr?!

Idag la jag 85kr på en buffe på en riktigt fin resturang med husmanskost med massa annat till! Kaffe osv fanns också riktigt nice! ;)

Ren mager kyckling
Ren potatis med dill på
Ett helt salladsbord
Massa olika såser
Sen rent nötkött!
Snacka om perfekt dietmat!

Fredrik_S
2010-08-11, 19:22
Är det inte mycket näring o vitaminer som förstörs av micro?

nope, det är ofta ett av de skonsammaste tillagningsmetoderna.

Fredrik_S
2010-08-11, 19:23
På Martin ollson kostar färdigrillade kyckling fileer 56 kronor kilot (beräknat inklusive moms), så har man ett företag eller någon som kan hjälpa till är det bra att åka dit.

90kr?!

Idag la jag 85kr på en buffe på en riktigt fin resturang med husmanskost med massa annat till! Kaffe osv fanns också riktigt nice! ;)


Var det ett kilo kyckling i den måltiden du beställde?
Annars är din jämföresle inte värd något.

koffein_beroende
2010-08-11, 21:27
Ett tips är Kyckling kebaben som ligger precis bredvid i frysen, sjukt goda:D

bb X
2010-08-11, 22:01
.

Haha, hatar också att diska! =P

TIP: Diskmaskin kan vara något att investera i!

euforiah
2010-08-12, 22:28
73941

Denna låda med ca 50 kycklingspett har jag i frysen, den kostar 155:- på Willys och är lätt värt pengarna med tanke på att spetten är marinerade och färdig-grillade!
Finns i 2 olika smaker till har jag hört :)

Det är riktigt gott att ha (fullkorns)äggnudlar till. Så himla smidigt att ha dessa nära till hands de dagar man inte orkar/vill laga mat :)

Razorman
2010-08-12, 23:52
73941

Denna låda med ca 50 kycklingspett har jag i frysen, den kostar 155:- på Willys och är lätt värt pengarna med tanke på att spetten är marinerade och färdig-grillade!
Finns i 2 olika smaker till har jag hört :)

Det är riktigt gott att ha (fullkorns)äggnudlar till. Så himla smidigt att ha dessa nära till hands de dagar man inte orkar/vill laga mat :)

hur mycket väger en sån låda ?

euforiah
2010-08-13, 17:46
hur mycket väger en sån låda ?

Ska kolla! *springer iväg* :)

.......
1,5kg!
50st spett, 30g/st :)

Razorman
2010-08-13, 18:30
Ska kolla! *springer iväg* :)

.......
1,5kg!
50st spett, 30g/st :)

hehe tack, drog dock till Willys idag o checkade in dom, såg att dom va väldigt kaloririka, så blev kycklingfile istället hehe..

euforiah
2010-08-13, 20:32
hehe tack, drog dock till Willys idag o checkade in dom, såg att dom va väldigt kaloririka, så blev kycklingfile istället hehe..

Ah.. tråkigt att "spetten" gjorde dig besviken =/

:)

Gober
2010-08-14, 18:30
Älskar att laga mat, står gärna timmar i köket om tid finns, men det gör det inte ibland. Hittade kycklingspett på ICA MAXI. fanns marinerade och teriyaki. 20spett ala 600gram per låda. näringsvärde per 100g:

kcal 144
p 25
k 5,26
f 2,56

Kycklingen är färdiggrillad och bara att värma. Ganska god.

Tips på snabb sås att ha till
125g lättkvarg
1 tsk sambal oilek
1 msk mango chutney
salt & peppar
lite majonäs för smaken och lite filmjölk för att tunna ut.


ps, kosta just nu 60kr per låda.



edit, åt precis 10stycken, mår lite illa. men dom första var goda ;)

pia
2010-08-16, 07:03
Tack för bra tips på färdigmat som är okej!:) Allt sådant som bara är att värma på är helt underbart när man har mycket att göra eller bara är lat.

Langster
2010-08-16, 08:11
Annerstedts konserver, med kalops, dillkött eller salta biten.

De ligger på 90-120 kcal/100 g. Proteinmängden är på ca 20 g/100 g. Burkarna är på 340 g vilket innebär ca 70 g protein per burk! De kostar typ 25 kr/st.

Riktigt gott, speciellt kalopsen tycker jag. Bara att värma i micron.

Eddie Vedder
2010-08-16, 14:01
Konserver är the shit. Ärtsoppa, makrill i tomatsås, sill, olika sorters fiskbullar, ravioli med mera. Har en del korv och köttbullar i frysen också. Jag tycker väl man bör försöka laga hyfsat mycket mat från råvaror men det är ju samtidigt lite löjligt att vägra inse fördelarna med färdigmat. Och det är heller inte så att den behöver vara dålig.

Även bland färdigmat varierar ju kvalitén kraftigt, kolla bara korvhyllan. Allt från delikatesser med hög kötthalt till mindre bra hot dogs (och nej man dör inte av en hot dog heller).

EDIT: Ska man sedan raljera bara för raljerandets skull är ju inte gränsdragningen fär "färdigmat" helt enkel den heller. Jag tror ju inte det bacon som Loca lindar in sina kycklingfiléer med är sidfläsk som hon själv rökt och kycklingfiléerna har hon nog inte rensat bort från kycklingen på egen hand heller. Inget illa menat mot dig Loca men just baconinlindande kycklingfiléer var ett bra exempel.

koffein_beroende
2010-08-16, 14:48
Annerstedts konserver, med kalops, dillkött eller salta biten.

De ligger på 90-120 kcal/100 g. Proteinmängden är på ca 20 g/100 g. Burkarna är på 340 g vilket innebär ca 70 g protein per burk! De kostar typ 25 kr/st.

Riktigt gott, speciellt kalopsen tycker jag. Bara att värma i micron.

Var köper man dom?:)

Baboom
2010-08-16, 15:00
Var köper man dom?:)

Finns typ på random Ica :)

nmanradnävna
2010-08-16, 15:28
Kalops ska bli kul att testa!

Men de fiskbullar i konserv jag har käkat har varit skit. Visst det är gott men det innehåller ju knappt något. Varken energi eller protein

Eddie Vedder
2010-08-16, 15:39
Varken energi eller protein

Jag tycker inte det är något fel på proteinmängden direkt. Jag brukar smörsteka fiskbullar i buljong, alternativt värma upp ihop med ost som smälter. Både godare och, i mina ögon, bättre än de i sås. Såsvarianterna tycker jag är goda de också men inte prisvärda.

nmanradnävna
2010-08-16, 16:59
Värma upp med ost lät i och för sig djävulskt gott. Det är såsvarianter jag har käkat tidigare!

LadyG
2010-08-16, 17:09
Räknas det som matlagning om man bara breder ut svartpepprad platt fisk i en form och låter den tillagas mitt i ugnen i 200 grader i cirka 15-20 minuter? Vill man vara ambitiös, men det vill man kanske inte i den här tråden, kan man breda ut lökringar över så ser det ut som om man ansträngt sig.

Fredrik_S
2010-08-16, 17:35
Räknas det som matlagning om man bara breder ut svartpepprad platt fisk i en form och låter den tillagas mitt i ugnen i 200 grader i cirka 15-20 minuter? Vill man vara ambitiös, men det vill man kanske inte i den här tråden, kan man breda ut lökringar över så ser det ut som om man ansträngt sig.

Var hittar man lökringar. Annars har vi ju ett riktigt matlagningprojekt med skärbrädor knivar lökrester osv ;)

LadyG
2010-08-16, 17:40
Var hittar man lökringar. Annars har vi ju ett riktigt matlagningprojekt med skärbrädor knivar lökrester osv ;)

Fast det där med lökringarna var ju som jag skrev något man kanske inte vill göra annat än om man känner sig ambitiös, poängen var mest att jag inte riktigt vet vad som är matlagning. Är det matlagning att låta något bli klart i ugnen, eller måste det vara micro? :)

euforiah
2010-08-18, 05:30
Laxburgare. Bara att steka upp lite lätt.
Finns på willys vad jag vet=)

euforiah
2010-08-21, 19:12
74198

74199
Laxburgare! Bara att smaksätta med citronpeppar.. eller steka dom som dom är =)

Anton Fräs
2010-08-21, 19:34
Konservmat är gott tycker jag. Både potatis, ärtsoppa, risgrynsgröt m.m. Även inlagd frukt, grönsaksröror m.m. är ju smaskens :)

Elso
2010-08-21, 20:21
Lättostkaka, smidigt som attan:
öppna förpackningen -> ät
vill man avancera sig:
öppna förpackning -> värm (micro/ugn) -> ät