handdator

Visa fullständig version : Träningsmål för hösten!


cherokee
2010-08-07, 23:11
Hej hej!

Är lite nyfiken på vad folk har för träningsmål inför hösten! Själv söker jag inspiration och motivation för att dra igång riktigt rejält med både träning och bra kost nu i höst och är nyfiken på hur ni andra tänker lägga upp eran höst.

Hoppas på att bli inspirerad!:) Och motiverad!

I nuläget tränar jag styrka och kondition 3-4 gånger i veckan. Har inte slarvat med träningen under sommaren, men målet har mer varit att hålla igång än att nå nya nivåer, att röra på sig helt enkelt. I vardagen så äter jag bra, jag har koll på vad en bra kost ska innehålla men nu under semestern unnar jag mig av både glass o fika utan att känna att det är fel;) Min träning består av gym, body pump, spinning, löpning och lite gruppträning med fokus på kondition.

Nu i höst vill jag ta min träning till en ny nivå, någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Funderar på att öka upp intensiteten lite och typ köra extra hårt varannan vecka, med ca 6-7 pass och sedan köra som vanligt med 4 pass veckan där emellan. Tänkte även passa på att ge utrymme för nya typer av pass o prova t ex yoga, step up, core och se om jag fastnar för något.

Känner dock att jag vill ha ett mål med min träning med!

Utseendemässigt har jag väl som mål att känna mig stark, slank och tight i kroppen. Dock känns inte detta som något "mål" i sig, då det inte är någon markant skillnad jag ska uppnå utan typ bara boosta utseendet lite. Vilket jag tänker kommer ske av sig själv mer eller mindre med en bra kost och ökad träningsmängd! Så det är en morot såklart, men skulle vilja ha något mer, något mer konkret som jag ska uppnå! Är inte intresserad av att bygga muskler eller bulka, utan mitt "mål" ska även funka bra ihop med det utseendemässiga ideal som jag har.

Tips mottages tacksamt och dela gärna med er av hur ni ska lägga upp eran träning och träningsmål i höst!

tsp
2010-08-08, 04:12
Om en "ny nivå" betyder hårdare träning mer inriktat på resultat, så bör du nog lämna gruppträningspasset på friskis bakom dig och se dig om efter andra former av träning. Om "ny nivå" däremot betyder att du vill prova på lite ny sorts träning som du tror kan vara rolig så kör på step up, core osv - det är säkert en rolig träningsform. :)

cherokee
2010-08-08, 11:30
Om en "ny nivå" betyder hårdare träning mer inriktat på resultat, så bör du nog lämna gruppträningspasset på friskis bakom dig och se dig om efter andra former av träning. Om "ny nivå" däremot betyder att du vill prova på lite ny sorts träning som du tror kan vara rolig så kör på step up, core osv - det är säkert en rolig träningsform. :)

Jag är nog lite oklar med vad jag menar med ny nivå. Vill helt enkelt träna mer och hårdare än vad jag gjort innan! Fokus kommer inte ligga på core och step up men ifall jag vissa veckor ska köra ca 6-7 pass kommer jag kanske prova något sådant pass med :-) Annars kör jag mest löpning, spinning, body pump och gym. Men tips mottages tacksamt på förslag på hur jag kan förändra o utveckla min träning :-)

Damien Thorne
2010-08-08, 18:31
Jag vill ta 160kg i bänkpress och vill väga minst 80kg.

80kg går att nå inom några veckor, men 160 känns nog rimligare till jul.

joasimo
2010-08-08, 19:04
Planen för hösten är att fortsätta den långsamma bulken, öka volymen men även rejält i styrka!

Mersault
2010-08-08, 19:23
+1 på joasimos mål. Utöver det vill jag på ta tag i chins och dipsträningen på allvar.

Carcer
2010-08-08, 20:31
Lägga på mig mer fett/vatten/muskler!

göransson
2010-08-08, 20:34
Bänka 110kg, öka mer överlag och gå upp cirka 4kg i kroppvikt :)

Control_61
2010-08-08, 20:56
Frontböja 140kg och behålla styrkan i övriga övningar.

andersjaevel
2010-08-08, 21:27
Jag har för närvarande målet att väga 80 kg innan jul. Väger 70 kg just nu - tror ni det är en för snabb viktuppgång?

Annars tänker jag bara köra på med min träning under hösten och förhoppningsvis avancera och bygga på mig muskler.

spange
2010-08-08, 21:37
att ta mig i kragen och börja äta mer igen. känner att jag inte får dom resultaten jag vill, och att det är bristfällig kost som är boven. om jag lyckas ta mig till 90-sträcket så borde styrkan haka på uppåt. hålla ryggen i stridsdugligt skick för att kunna våga lasta mer i marken. att slippa skadekänningar vid bänkpress skulle även vara kul så att jag kan jobba mig upp de sista irriterande jävla kilona till 150. Pissigt att det är så förbannat jobbigt att äta nog mycket.. Sätta minst 140x10 i böj också. Det känns som att det borde gå.

HulkH
2010-08-09, 01:05
Bulka, vilket är svårt som fan.

Pumpa och bygga som fan! =) Roligaste som finns! :D

rolf
2010-08-09, 09:07
Ska först och främst komma tillbaka efter skadan i handen så jag kan träna på riktigt igen. Sedan dieta mig i form och bygga lååångsamt resten av vintern.

dream_theater_
2010-08-09, 15:47
Jag har för närvarande målet att väga 80 kg innan jul. Väger 70 kg just nu - tror ni det är en för snabb viktuppgång?

Annars tänker jag bara köra på med min träning under hösten och förhoppningsvis avancera och bygga på mig muskler.

Det behöver det absolut inte vara, om du är nybörjare! :)

Gurra med O
2010-08-09, 15:55
öka i volym och vikt bla. ska börja träna mer intensivt nu ett tag och fortsätta öka i vikt. vill komma upp i runt +110kilo väger idag 97kg sen påbörja en diet efter nyår kanske.

rooz
2010-08-09, 15:56
100kg bänk.
110Kg böj
8 rep på 40kg hantelpress
Vikt runt 100

Allt annat är en bonus.

Gubben
2010-08-09, 16:15
110 i bänk
50 i bicepscurl
komma igen med benböj och mark på högre nivå (100 resp. 110 för tillfället, varit skadad)

Baler Evans
2010-08-09, 16:26
150 i bänk
200 i mark
150 i böj

innan året är slut.

elo_
2010-08-18, 14:00
700 totalt raw inom 2010 och i klass -110.

220 böj (5 kg kvar)
200 bänk (5 kg kvar)
280 mark (5 kg kvar)

det borde gå. :) kommer lägga upp det med 5/3/1 och en djävla rumba av assistansövningar, hög volym och intensitet.

grondahl
2010-08-18, 14:09
Banta bort sommarens ölfetma
Återuppta bjj-träningen
Variera löpträningen, mer fokus på hastighet.

jabbe
2010-08-18, 16:49
Vill gå upp lite och öka i marklyftet. Är relativt ny inom den övningen och jag kan bara säga att den passar mig utmärkt! Jag vill även bli bättre på chins. 15 st är mitt nya mål.

cherokee
2010-08-18, 17:12
Nu har jag satt upp mina träningsmål! Kommer inte ha något mål för att kunna lyfta en viss vikt eller väga något särskilt då mitt mål mycket är en känsla jag vill uppnå. Känslan av att vara vältränad, välmående, slim och pigg!

September (vecka 35-39, totalt 5 veckor) blir intensiva träningsveckor. Fokus på bra proteinrik kost, bra sömn och i princip ingen alkohol eller sötsaker/snacks. Satsar på 32 h träning totalt vilket kan låta mycket men kommer då även köra lugnare gruppträning typ step och yoga ibland. Minst en vilodag per vecka och tanken är att köra hårt varannan vecka o lite mindre hårt varannan. Målet med detta är att känna att sommaren är slut och göra plats för bra träningsvanor och kostvanor för att känna mig i form igen! Kan tilläggas att jag hållt igång bra under hela sommaren med ca 4 h träning per vecka men det har varit mer "röra på dig" o hålla igång träning än maxad prestation.

Oktober (som blir v 40 - 42, 3 veckor) blir det lite lugnare med träningen för att hinna med skolan. Kommer satsa på ca 4 h/vecka men då riktigt tung o rejäl träning typ 2 timmar löpning eller spinning per vecka och 2 timmar tugnt gym. Kommer köra på med bra proteinrik kost och införa en sötsaksdag i veckan (med måttligt fika eller godis, ingen svullodag!) för att inte tappa motivationen.

Så ser det ut hittills för mig och jag är grymt taggad :-D

kalajset
2010-08-18, 17:27
Skärpa till både kost och träning efter sommarens bravader. Långsamt öka i kroppsvikt, helst öka vikterna i gymmet snabbare. Huvudmålet är främst att öka i styrka, men ju mer kvalitetsmassa jag dessutom kan lägga på mig, desto bättre. Stort fokus på basövningarna för en gångs skull.

Ganymedes
2010-08-19, 15:10
Massor av småmål för 2010 nu, men aktuellast är att klara 20x100kg i knäböj. Jag är på 95kg nu men grinar lite illa på de två-tre sista repsen. Men med samma takt som jag haft de senaste månaderna så är det inga problem! Kanske t.o.m 105kg!

Blir nog inga försök på maxlyft 1RM i år, vill fortsätta köra högvolym istället.

Och just det ja, inte bulka för hårt för jag hatar att deffa för länge. Max 93-94 kg innan nästa "inför-sommaren-deff" sätter igång!

Onigiri
2010-08-19, 15:45
Bulka och öka rejält till årsskiftet. Har inget mål. Men en ökning i säg 10-15 i alla basövningar bör gå om jag tillåter mig att bli fet(are)

Gothem
2010-08-19, 16:01
180 marklyft
120 bänk

Minst 4 reps och jag anser att målet är nått, men det är rätt svårt att äta rätt med jobb och allt vid sidan av annars hade jag nog redan nått målet.