handdator

Visa fullständig version : Nu är det slutbulkat? hjälp tack!


timmey111
2010-08-07, 21:26
Har börjat gymma sedan Januari och har just nu tränat runt 7 månader. Är 18 år, ökat från 54 till 69 kg och är 1.70m lång. Tränar runt 5 gånger/vecka och jag använder gainer efter träningen. Och jag har blivit mycket starkare sedan dess. OBS! Nu är det så att jag fick med lite fett under bulken och när jag kollade kroppsfettet så stod det runt 12%.(De i gymmet hade en liten apparat, och jag fick väga mig, säga hur lång jag var och så till sist skulle jag hålla i handtaget på apparaten. Och därefter kom resultatet, 8.4 kg fett tror jag det var.) Är inte helt säker på att det är 100%:ig och trovärdig, så jag tar det som en nypa salt. Men iaf nu är det så att jag ska sluta med viktökningen, men jag har tänkt att fortsätta bygga muskler och bli starkare. Har tänkt hålla strax under 70 kg, tills jul/vår för att sedan deffa till beach11.

Därför har jag några funderingar:
Tycker ni att det låter bra att jag slutar gå upp så mycket vikt, men ändå fortsätta att bygga muskler och bli starkare för att sedan deffa? eller tycker ni att jag ska deffa bort fettet?(12% kroppsfett och 8.4kg fett)
Kan man hålla på +-0 kcal balans för att inte öka i vikt, men ändå bygga muskler och bli starkare? Går det bra att gå på känslan, att försöka ha +-0 kalorier eller måste man räkna? Har tänkt skippa gainern och köra ngn annan produkt.(anabolic halo och nano vapor eller whey 80?) Vad tycker ni att jag ska ha för kosttillskott?
Är 12% kroppsfett mycket? Hur lite kroppsfett ska man ha när man är deffat och klart, dvs när 6-packet syns?

Rätt så många frågor och jag är mycket tacksam för utförliga svar.

Richthofen
2010-08-07, 22:54
12% låter väldigt lågt med tankar om deff men vad vet jag..
tycker att du ska fortsätta att ligga på plus och fortsätta bygga.

Projectone
2010-08-08, 12:44
Släng upp en bild om du är osäker på dig själv. Men 12% är väldigt lite enligt mig för att köra igång en deff.

Ondskapelsen
2010-08-08, 13:14
Instämmer. 12% är rätt lite egentligen.
Släng upp en bild :)

Flonkz
2010-08-08, 14:59
Du kan väl inte gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt? :smash:

Fredrik_S
2010-08-08, 15:19
Bygga muskler kan man och ska man göra året om. Ju mindre man äter desto hårdare ska man jobba i gymmet för att bygga/inte tappa.

Upplever man att man har för mycket fett på kroppen för sin smak så ser man till att äta mindre upplever man att man har ok fettmängd och/eller att man kan acceptera mer så äter man mer.

Man behöver inte väga och räkna mat för detta utan man kan kika lite på vågen då och då och se om man tycker trenden är påväg åt rätt håll. Dvs om man går upp eller ner över tiden(men man måste vara medveten om att det kan skilja någor kilo hit och dit beroende på hur dagarna innan har varit mat och motionsmässigt, utan att man för den delen har gått upp eller ner just den mängden)

Kroppsfettsmätningar är individuella och 12% på någon som är smal kan få honom att se smalfet ut medans någon med mycket muskler kan se deffad ut på samma %. Desutom är mätmetoderna väldigt ungefärliga.

exor
2010-08-08, 15:37
Tycker du ska fortsätta som du gör året ut. se sen hur formen är och börja planera in en deff i februari.

Rusk
2010-08-08, 16:26
Nej du kan inte ligga på +-0 och bygga muskler. Sen är du medveten om att muskler väger mer än fett va? Så kortfattat, du vill inte gå upp i vikt men du vill ha mer muskler:smash:
12% är ingenting, fortsätt bygg! Själv ligger jag la runt 14% och ska upp en bra bit till innan jag börjar skala av. Att börja deffa gör man bra i början av februari/mars beroende på fettmassan, då har man formen till dom 2 ynka månaderna med bra väder vi har i detta land>_<

MtotheM
2010-08-08, 16:35
Du kan väl inte gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt? :smash:

Nej du kan inte ligga på +-0 och bygga muskler.

"struntprat"

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4384304&postcount=6

Fredrik_S
2010-08-08, 16:38
Nej du kan inte ligga på +-0 och bygga muskler. Sen är du medveten om att muskler väger mer än fett va? Så kortfattat, du vill inte gå upp i vikt men du vill ha mer muskler:smash:
12% är ingenting, fortsätt bygg! Själv ligger jag la runt 14% och ska upp en bra bit till innan jag börjar skala av. Att börja deffa gör man bra i början av februari/mars beroende på fettmassan, då har man formen till dom 2 ynka månaderna med bra väder vi har i detta land>_<

För det första kan man inte ligga på +-0. Det är helt omöjligt att sikta så bra.
För det andra lovar jag att om man tränar hårt och siktar på kaloribalans garanterat gör framsteg, blir starkare och bygger muskler utan att för den delen dela in året i en bulkperiod och en deffperiod. Jag tycker det är mycket mycket smartare för de flesta att sika på energibalans och bygga utefter det och först efter man nått en rejäl platå efter minst 5 år av progressiv träning börja fundera på att göra drastiska saker att bulka + deffa.

Bluesparv
2010-08-08, 17:08
För det första kan man inte ligga på +-0. Det är helt omöjligt att sikta så bra.
För det andra lovar jag att om man tränar hårt och siktar på kaloribalans garanterat gör framsteg, blir starkare och bygger muskler utan att för den delen dela in året i en bulkperiod och en deffperiod. Jag tycker det är mycket mycket smartare för de flesta att sika på energibalans och bygga utefter det och först efter man nått en rejäl platå efter minst 5 år av progressiv träning börja fundera på att göra drastiska saker att bulka + deffa.

+1 (egentligen ett par tusen, men det är inte okej att skriva)

Rusk
2010-08-08, 18:03
För det första kan man inte ligga på +-0. Det är helt omöjligt att sikta så bra.
För det andra lovar jag att om man tränar hårt och siktar på kaloribalans garanterat gör framsteg, blir starkare och bygger muskler utan att för den delen dela in året i en bulkperiod och en deffperiod. Jag tycker det är mycket mycket smartare för de flesta att sika på energibalans och bygga utefter det och först efter man nått en rejäl platå efter minst 5 år av progressiv träning börja fundera på att göra drastiska saker att bulka + deffa.

Varför göra det långsamt när det går att få så mkt snabbare resultat via bulk/deff metoden?

timmey111
2010-08-08, 22:16
Okej, men vilka produkter tycker ni att jag ska börja använda från gym*******ten? Eftersom jag inte vill superbulka så vill jag slippa gainern, men jag vill fortfarande bygga muskler och bli starkare!

ceejay
2010-08-08, 22:19
Varför göra det långsamt när det går att få så mkt snabbare resultat via bulk/deff metoden?

Har inte läst så mkt i tråden men en anledning till att inte bulka/deffa är om man samtidigt tävlar i någon sport. Kan vara svårt att hänga med på elitnivå eller i närheten om man tänkt bulka 10-15kg.

Eller om man helt enkelt vill ha en bra form hela tiden

Richthofen
2010-08-08, 23:22
Okej, men vilka produkter tycker ni att jag ska börja använda från gym*******ten? Eftersom jag inte vill superbulka så vill jag slippa gainern, men jag vill fortfarande bygga muskler och bli starkare!

Mat, eea och proteinpulver

timmey111
2010-08-08, 23:25
Mat, eea och proteinpulver

Vilken sorts proteinpulver? vad använder ni för produkter själva?

Richthofen
2010-08-08, 23:28
Vilken sorts proteinpulver? vad använder ni för produkter själva?

vanligt vassleprotein, billigt och bra!

Fredrik_S
2010-08-09, 00:05
Vilken sorts proteinpulver? vad använder ni för produkter själva?

Vassleprotein.

fdanell
2010-08-13, 00:22
Vad tycker ni att jag ska ha för kosttillskott?


Vassleprotein ser jag ingen nackdel med att skaffa (banan är god :D), billigare och smidigare än att få i sig protein endast från mat. Dock verkligen ingen mirakel medicin.

Jag använder även EAA vid träning. Testat kreatin men vet inte om det ger mig någon effekt för mig, men väldigt billigt så värt att testa tycker jag.


Är 12% kroppsfett mycket? Hur lite kroppsfett ska man ha när man är deffat och klart, dvs när 6-packet syns?

Som jag har förstått det så är 12% rätt lite och du borde ha 6-packet redan.
BBs brukar väl ha en tävlingsform vid 6% eller något sånt?

Ondskapelsen
2010-08-13, 10:47
Vassleprotein ser jag ingen nackdel med att skaffa (banan är god :D), billigare och smidigare än att få i sig protein endast från mat. Dock verkligen ingen mirakel medicin.

Jag använder även EAA vid träning. Testat kreatin men vet inte om det ger mig någon effekt för mig, men väldigt billigt så värt att testa tycker jag.



Som jag har förstått det så är 12% rätt lite och du borde ha 6-packet redan.
BBs brukar väl ha en tävlingsform vid 6% eller något sånt?

Är alla banansmaker goda :D?

timmey111
2010-08-13, 11:03
Som jag har förstått det så är 12% rätt lite och du borde ha 6-packet redan.
BBs brukar väl ha en tävlingsform vid 6% eller något sånt?[/QUOTE]

Isf måste det vara fel på fettmätaren, vilket jag gissade på från början. Är långt ifrån en 6-pack. Men just nu har jag iaf 2st som sitter högst upp om ni vet vad jag menar. Dom där nere täcks av fett..

Fredrik_S
2010-08-13, 11:38
12% +-5% = 7-17% felmarginalen är enorm på sådana typer av mätningar.
Sen kan 12% se extremt olika på någon som inte har så mycket muskler än på någon som har mycket muskler.

Hejnomax
2010-08-14, 08:45
Lita inte på tolv procent alls. Dels är siffran med största sannolikhet fel, och är den mot förmodan rätt spelar den ändå ingen roll. Bestäm istället själv hur mycket fett du accepterar, hur vill du se ut osv. Bulka aldrig så att du mår dåligt över dig själv.

En kropp som haft hög fett% har lättare att lägga på sig fett jämfört med en som alltid haft låg fett%, livet ut. Det är tänkvärt tycker jag.