handdator

Visa fullständig version : Ledkapsel i knät - Läketid och rehab


DOTW
2010-08-07, 14:01
Tjena,
Som trådrubriken säger så har jag en inflammation i ledkapseln i knät. Känns i baksidan av knäts sida och framsidan i sidan. Har gått runt med det i 5 veckor och tränat till och från. Blev sämre från vecka 2 och har släppt en del nu efter v 5. Har idag fått voltaren piller 50mg 2 veckor ordinerat idag och tar även gurkmeja, fenynalin och arnika piller och tinktur. Hur lång läketid och vilken sorts rehab har jag att se fram imot?

Frågar er då jag varit hos 3 läkare och 2 sjukgymnaster som alla sagt olika. Den senaste jag var hos idag verkade vara den som verka mest intresserad av att hjälpa mig därav diagnosen. Blev svullet på högersidan av vänster knä, där tårdropmuskeln sitter när jag jobbade igår. Det hämma inte min rörelsebana och kändes inget i knät då jag jobba i stående ställning i 16h igår. Märke det först då jag kollade och kände på knät/muskeln.

Är detta något som kommer påverka mig framtida benträning till den grad att jag får lägga ner eller finns det hopp? Älskar att träna och att få göra träningsuppehåll är det värsta jag vet. Finns det någon med likande skada som jag har där ute som kan dela med sig av sina erfarenheter om rehab och läketid?

Mvh

JoeyP
2010-08-07, 14:09
Surt de där med knäna. Mina knän spökar också just nu.
Råkade gå för djupt i frontböj på uppvärmningen och studdsade i bottenläget så vet inte vad som tog stryk.

DOTW
2010-08-07, 19:22
Jag behöver hjälp av någon som kan något om knäskador här. Blev som sagt undersökt av en läkare som gjorde många tester på knät utan smärta. Några dagar efter så har jag haft en känsla av något kallt rinnande från höger sida av vänster knä när jag cyklar. Detta har succesivt försvunnit tills de senaste dagarna. Vet inte om det var Linnex:et som gjorde att det fucka upp sig eller om jag flexa benet för hårt när jag gjorde mina rehabbandövningar, men behöver hjälp. Alla jag gått till har gett olika svar och kommer nog vila länge från styrketräningen nu.... Hoppas att det fiar sig inom de senaste månaderna annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.... suck......

password56
2010-08-07, 21:50
Det är inte roligt när knäna är dåliga. Själv så fick jag min knäskål ur led och menisken söder trasade, ledband utdraget och en massa inre blödningar. Vist de är inte i närheten av ditt problem men efter två operationer så läkarna att jag aldrig skulle kunna springa igen. Jag fixade en riktigt bra sjukgymnast som träna elitidrottare. Sök runt på nätet för att hitta den bästa. Jag hade rehab i 6 månader. Viktigt att tänka på när man har problem med knät är att man kyler i ca 10 min efter träning. Inget är omöjligt. De har gått 4 år sen min olycka och jag tränar hårt på gym och kan springa. Jag får också ont på dom ställen som du beskriver ibland. Gör det ont när du tränar så minska vikten eller byt övning.

DOTW
2010-08-08, 11:36
Hur lång tid tar en överansträngning av knät med svullnad pga ökad aktivitet att få att försvinna med NSAID:s och Fortodol S?

Tolkia
2010-08-08, 14:11
Överansträngningen måste få läka ut, och sedan behöver du korrigera din träning så att du inte överanstränger igen det första du gör. Voltaren kan nog ta ned inflammationer en aning, men hjälper dig framförallt genom att just lindra smärtan, så att du kan röra dig normalt. Det kommer inte att snabbfixa problemet, utan kroppen måste få tid att ta hand om problemet. När det gäller Fortodol är jag tveksam till att det har någon större effekt.

DOTW
2010-08-08, 17:04
När vet jag att det har läkt ut? Kan jag använda något liniment för att hjälpa till eller är detta kontraproduktivt?

Vid undersökningen så hade jag inga rörelseinskränkningar, mao full rörlighet. Var bara lite svullet i vänster knä på höger sida. Hade ingen vätska i knät. Kan känna när jag gör knäböjar att det känns som om något spänner i samma område. Muskelfästet som är retat?

DOTW
2010-08-10, 18:09
Köpte in orudis idag och slänge på det. Kände faktiskt skillnad efter cirka 1h. Vad betyder detta då? inflammation? har haft detta i 5 veckor och har då försökt att träna och rehaba detta. Vad kan jag göra medans jag låter knäna vila? Aktiv vila eller total vila?

Tolkia
2010-08-10, 19:46
Köpte in orudis idag och slänge på det. Kände faktiskt skillnad efter cirka 1h. Vad betyder detta då?
Att du har satt på smärtstillande, som verkar, varför du får mindre ont.

Angående rehab - har du besökt fem terapeuter utan att få några som helst råd om hur du skall hantera din skada? Eller är det så att du fiskar här efter ett "det är lugnt att köra på som vanligt"-råd?

DOTW
2010-08-11, 11:49
Nej, jag känner att visa säger vila, andra säger rehab, så vill jag höra några med erfarenheter av sådana skador.

DOTW
2010-08-11, 15:15
Tjena!
Har varit hos sjukgymnasten som gjorde en jäkla massa tester där jag låg på mage och rygg. Han kom fram till att min inre menisk hade fått sig en liten smäll. Han rekommendera mig att inte köra böj under 90 grader. Jag kunde köra legcurls (baksida lår) och då böj över 90 grader. Fråga om jag kunde få göra SL böjar då jag vill träna något som åtminstone är närmare ATG. Han var tveksam. Han sa att mina djupa böjar kan ha lukrat upp något som var under knäskålen och det var vad jag kände. Är nu ännu mer osäker på djupa och 90 graders böjar. Vad är bra eller anus?

Tolkia
2010-08-11, 15:23
Jag väntar på att någon med mer kunskap än jag skall komma in och skriva något i tråden, men tills vidare undrar jag varför du måste ha så bråttom.Hur vore det att faktiskt låta knät få vila lite, vilket du i första posten antyder att du inte har gjort. SL-böj är knappast rehab eller "aktiv vila".

Jag fattar att det suger att behöva göra uppehåll, och att du är lätt neurotisk vid det här laget, men hur lång tid är fem veckor av hela ditt liv?

DOTW
2010-08-11, 16:31
Jag väntar på att någon med mer kunskap än jag skall komma in och skriva något i tråden, men tills vidare undrar jag varför du måste ha så bråttom.Hur vore det att faktiskt låta knät få vila lite, vilket du i första posten antyder att du inte har gjort. SL-böj är knappast rehab eller "aktiv vila".

Jag fattar att det suger att behöva göra uppehåll, och att du är lätt neurotisk vid det här laget, men hur lång tid är fem veckor av hela ditt liv?


5 veckor är inget. Dock så har jag vilat från böjar i 12-14 veckor pga en envis muskelbristning och sedan 1 vecka senare när det var läkt så skadar jag mig i knät. Därför har jag bråttom. Men ska försöka att ta åt mig och faktiskt VILA totalt från alla former av benövningar i någon månad nu och sedan starta försiktgt.

DOTW
2010-08-22, 12:51
Har hållt på med rehab som sjukgymnasten sagt och knäna har bara blivit sämre. Så har nu blivit rekommenderad vila i 1 månad med lätt cykel, balansplatta och benspark sittandes på boll 1 set om dagen av en annan terapeut. Är jävligt orolig att jag inte kommer kunna träna ben med knäböj eller löpning i framtiden pga min idioti. Det är överbelastningssymptom som jag har gått runt med och tränat med i 4-5 veckor utan att riktigt bry mig om det. Vad säger ni? har jag härliga 3 månaders vila framför mig nu eller kommer jag ej bli återställd? Om man överansträngt knäna en gång, är det kört med det faktum att du kommer överanstränga dem hela tiden i framtiden eller finns det något ljus i tunneln med böj och löpning i framtiden igen?

DOTW
2010-08-24, 06:46
bump

DOTW
2010-08-30, 07:55
Finns det inte en enda själ här som vet vad jag ska göra?

Tolkia
2010-08-30, 09:23
Jag kan inte uttala mig om vad du skall göra. Däremot tror jag inte att du i det här första läget behöver oroa dig så mycket för att aldrig mer kunna köra knäböj etc. etc. Sett i perspektivet av hur långt ett liv är, har du fortfarande inte hållit på särskilt länge med rehab etc., särskilt inte med tanke på att du till en början tränade på knät och förvärrade besvären.