handdator

Visa fullständig version : Kan man enbart styrketräna för viktminskning?


kia84
2010-08-07, 12:23
Asså jag känner mig lite bortkommen för jag vill gå ner 10 kilo men jag vill bygga muskler samtidigt.
Med tanke på att jag äter väldigt lite så undrar jag om jag enbart kan stryketräna och om det ger samma resultat som konditionsträning viktmässigt.
Eller bara satsa på kondition.

För kombinerar jag så vet jag med mig själv att det kommer gör mig vrålhungrig och trött vilket leder till att jag ökar iställlet för ner.

:confused:

Shpendi
2010-08-07, 12:39
JAJAJAJAJAJAJAJ:D

Rättare sagt, man BORDE styrketräna sig till viktminskning. Annars tappar du en ganska stor del muskler under viktnedgång.


EDIT: uhm, du kan inte "bygga" muskler under viktnedgång(kaloriunderskott), man styrketränar mest för att bevara det man har. Råder att styrketräna medans du går ner, sen kan du bygga igen!

Welli
2010-08-07, 12:40
Håller du ett kaloriunderskott genom att äta mindre, alltså att du går ner i vikt, så är styrketräning att föredra för att viktminskningen till så stor del som möjligt bestå av fett och inte muskler. Troligtvis kommer du gå ner fortare med konditionsträning än styrketräning MEN desto mer muskler kommer ryka.

Håller du den viktnedgång du vill genom att äta mindre så bör du köra på styrketräningen. Konditionsträning är inte ett måste.

Förmodligen lär du dock ha väldigt svårt att bygga muskler samtidigt som du går ner i fett men muskelförlusten blir mindre vid styrketräning.

kia84
2010-08-07, 12:42
JAJAJAJAJAJAJAJ:D

Rättare sagt, man BORDE styrketräna sig till viktminskning. Annars tappar du en ganska stor del muskler under viktnedgång.

Okay men det ä'r nog ingen risk att jag tappar muskler då jag till stor del består av fett.

Men ger det samma resultat ?? och tar det inte längre tid att gå ner genom styrka?

Shpendi
2010-08-07, 12:47
Nej, det som styr din viktnedgångstakt är ditt kaloriminus, oavsätt hur du åstadkommer detta. Men din fettförbränning och muskelnedbrytning går hand i hand, du kan inte bränna fett utan att bryta ner muskler. När du styrketränar och håller hög protein halt på ditt kaloriintag så höjer du "ration" alltså ist för t.ex att tappa 5kg fett/5kg muskler så tappar du kanske 8kg fett/2kg muskler (teoretiska värden såklart).

kia84
2010-08-07, 12:47
Håller du ett kaloriunderskott genom att äta mindre, alltså att du går ner i vikt, så är styrketräning att föredra för att viktminskningen till så stor del som möjligt bestå av fett och inte muskler. Troligtvis kommer du gå ner fortare med konditionsträning än styrketräning MEN desto mer muskler kommer ryka.

Håller du den viktnedgång du vill genom att äta mindre så bör du köra på styrketräningen. Konditionsträning är inte ett måste.

Förmodligen lär du dock ha väldigt svårt att bygga muskler samtidigt som du går ner i fett men muskelförlusten blir mindre vid styrketräning.

Men om du kollar på min träningjournal så har jag laddat upp bilder på hur jag ser ut, och där kan du se att det är mycket fett att gå ner. Och vad jag har hört från en kompis som tränar och är insatt att man ska kondition först för att gå ner och sen styrke efter att man gått ner. Det tyckte han att jag skulle behöv.
Men dock känner jag att om jag bara går ner kommer det hänga slapp hud.
Och om jag bara kör stryke blir jag bullig (enligt vännen)

kia84
2010-08-07, 12:50
Nej, det som styr din viktnedgångstakt är ditt kaloriminus, oavsätt hur du åstadkommer detta. Men din fettförbränning och muskelnedbrytning går hand i hand, du kan inte bränna fett utan att bryta ner muskler. När du styrketränar och håller hög protein halt på ditt kaloriintag så höjer du "ration" alltså ist för t.ex att tappa 5kg fett/5kg muskler så tappar du kanske 8kg fett/2kg muskler (teoretiska värden såklart).

Okay så jag kommer inte mulligare och helt kompakt för jag vill få tillbaka min slanka figur.
Är det lätta vikter x 12 eller tunga vikter x 8 i 3 set för att få fina muskler?

Welli
2010-08-07, 12:54
Men om du kollar på min träningjournal så har jag laddat upp bilder på hur jag ser ut, och där kan du se att det är mycket fett att gå ner. Och vad jag har hört från en kompis som tränar och är insatt att man ska kondition först för att gå ner och sen styrke efter att man gått ner. Det tyckte han att jag skulle behöv.
Men dock känner jag att om jag bara går ner kommer det hänga slapp hud.
Och om jag bara kör stryke blir jag bullig (enligt vännen)

Lyssna inte på din vän. Allt handlar som sagt hur mycket kcalunderskott du ligger på, sen om du åstadkommer det genom att äta mindre eller röra dig mer spelar mindre roll. Det som är viktigt är att viktminskningen till så stor del som möjligt ska bestå av fett, och det löser du genom tung styrketräning och högt proteinintag. Jag har själv gått ner från 128kg till 80 genom att äta mindre och styrketräna hårt. Förmodligen hade jag sett tanigare ut än vad jag gör om jag inte hade styrketränat under tiden då större del muskler hade rykt.

Shpendi
2010-08-07, 12:54
Du kan inte forma dina muskler. Och du kommer INTE att bli "bullig" av styrketräning för att du KAN INTE BYGGA MUSKLER UNDER KALORIUNDERSKOTT :XXXX.
Kör ca 3set per maskin med ca 8 rep, då menar jag alltså inte att du ska ta den lättaste vikten och sluta när du har gjort exakt 8. Utan du tar den vikt som du inte pallar att göra fler rep än 8 på.


P.S Jag fick jävligt mkt skitsnack-info från mina kompisar angående träning. Dessa är bara myter, kolozzeum is the truth! :)

Jag har gått ner ca 14kg nu på 9 veckor och har lärt mig grymt mycket härifrån.
En annan hemsida jag kan rekommendera är http://traningslara.se/
Där finns allt från konditionsträning till styrketräning till fettförbränning ! :)

Shpendi
2010-08-07, 12:55
lyssna inte på din vän. Allt handlar som sagt hur mycket kcalunderskott du ligger på, sen om du åstadkommer det genom att äta mindre eller röra dig mer spelar mindre roll. Det som är viktigt är att viktminskningen till så stor del som möjligt ska bestå av fett, och det löser du genom tung styrketräning och högt proteinintag. Jag har själv gått ner från 128kg till 80 genom att äta mindre och styrketräna hårt. Förmodligen hade jag sett tanigare ut än vad jag gör om jag inte hade styrketränat under tiden då större del muskler hade rykt.

+1

Welli
2010-08-07, 12:57
Okay så jag kommer inte mulligare och helt kompakt för jag vill få tillbaka min slanka figur.
Är det lätta vikter x 12 eller tunga vikter x 8 i 3 set för att få fina muskler?

Du kan inte träna dig till "fina" muskler, alltså du kan inte bestämma dess form genom att träna med få eller många reps. Det enda en muskel kan göra är att växa, sen är det dina gener som bestämmer hur dina muskler kommer se ut.

Det viktigaste är väl hur du trivs att träna, vill du köra tungt med få reps gör det. Men gillar du många reps på lättare vikter så kör på det. Alla tycker olika, vissa älskar att slippa stå och nöta 12reps när man är på diet samtidigt som vissa älskar att slippa lyfta riktigt tungt <5reps.

I längden är väl en blandning att föredra.

WHITEFOLKS
2010-08-07, 13:00
Man kan bygga muskler även på underskott.

Som folk redan har påpekat så är det positivt att styrketräna även när du försöker gå ner i vikt. Träna kondition eller "fettförbränning" som det så gärna kallas är ingen nödvändighet.

Konditionsträning förbrukar oftast mer energi än styrketräning och om man ligger på samma energiintag så går man ju givetvis ner mer i vikt med konditionsträning. Det är dock beroende på högre energiförbrukning och inte konditionsträningen i sig.

Läs deffguiden här på forumet, den ger svar på det mesta.

Lycka till och skynda lugnt!

kia84
2010-08-07, 13:01
Shit VAD duktiga ni är och 14 kilo på nio veckor wow., Okay då börjar jag smått med styrka sen om det är som ni säger kalori in o kalori ut så bör jag gå ner.
Man har bara så svårt att lita på vem som säger rätt, då jag just nu befinner mig i en inre kaos att acceptera att jag är mullig från att alltid varit slank, och rädlsan för att gå upp mera är enorm. Så ni får ursäkta mig om ni uppfattar mig som om jag inte tar till mig era råd, utan jag är bara lite vilse.

tack så mycket för era tips, ska in direkt på den sidan och läsa på:)

King Grub
2010-08-07, 13:19
Styrketräningen är A och O för en viktnedgång där största delen av viktförlusten skall vara kroppsfett. Konditionsträning är helt valfritt. Om något innebär konditionsträning större muskelförlust och mindre fettförlust.

JohnRick
2010-08-07, 13:24
* Alltid styrketräning för att behålla/minimera muskelförlust och sedan öka när man väl
ligger på kaloriöverskott
* Alltid viss konditionsträning (måttlig cardio) - vilket i sig är ett medel för att skapa ett kaloriskt
underskott, men för flertalet ett sätt att träna syreupptagningsförmågan/hjärtat och
möjligheten att ta ett extra äpple under deff. Och skönt givetvis.
* Viss rörlighetsträning om andan faller på
* Reglera med kost (kaloriöverskott-/underskott/-balans)

...är i princip de riktlinjer jag går efter. Vilket är helt onödigt att upprepa i den här tråden, men wtf.

MrBoris
2010-08-07, 17:51
* Alltid styrketräning för att behålla/minimera muskelförlust och sedan öka när man väl
ligger på kaloriöverskott
* Alltid viss konditionsträning (måttlig cardio) - vilket i sig är ett medel för att skapa ett kaloriskt
underskott, men för flertalet ett sätt att träna syreupptagningsförmågan/hjärtat och
möjligheten att ta ett extra äpple under deff. Och skönt givetvis.
* Viss rörlighetsträning om andan faller på
* Reglera med kost (kaloriöverskott-/underskott/-balans)

...är i princip de riktlinjer jag går efter. Vilket är helt onödigt att upprepa i den här tråden, men wtf.

Tycker jag var en bra upprepning, ungefär så jag lägger upp det också:thumbup:

Tolkia
2010-08-07, 21:29
Man har bara så svårt att lita på vem som säger rätt, då jag just nu befinner mig i en inre kaos att acceptera att jag är mullig från att alltid varit slank, och rädlsan för att gå upp mera är enorm.
Det här är något du behöver ta hand om, utöver att ta hand om träningen och maten, emedan du inte är "mullig". Jag köper inte ditt statement "jag väger 65 men ser ut som om jag väger 75"; jag har hittills inte stött på någon som satt naturlagarna fullständigt ur spel. Jag tror att det du ser i spegeln skiljer sig mycket från vad människor utanför ser när de betraktar dig. En lösning på det problemet (att inte acceptera sig själv) kommer du förmodligen inte att kunna banta dig fram till.

Jag är medveten om att det här inte är något man vill höra, men icke desto mindre.

cherokee
2010-08-07, 23:52
Shit VAD duktiga ni är och 14 kilo på nio veckor wow., Okay då börjar jag smått med styrka sen om det är som ni säger kalori in o kalori ut så bör jag gå ner.
Man har bara så svårt att lita på vem som säger rätt, då jag just nu befinner mig i en inre kaos att acceptera att jag är mullig från att alltid varit slank, och rädlsan för att gå upp mera är enorm. Så ni får ursäkta mig om ni uppfattar mig som om jag inte tar till mig era råd, utan jag är bara lite vilse.

tack så mycket för era tips, ska in direkt på den sidan och läsa på:)

Förstår hur du känner, när jag först hittade till denna sidan blev det också väldigt mycket info på en gång och mycket att ta till sig.

Men som alla skrivit, vill du ner i vikt åstakommer du detta genom att förbruka mer kalorier än vad du gör dig av med. Styrketräning är bra för att det minimerar muskelförlust, konditionsträning bränner men ett kaloriunderskott kan lika gärna åstakommas med en reducerad kost.

Men om jag ska säga vad jag tycker så tycker jag faktiskt du ska satsa på konditionsträning med! För ur ett hälsoperspektiv är det faktiskt bra att röra på sig, bra att ha lite kondition och att motionera. Och det kommer inte göra något negativt för din viktminskning!

Läste dina andra trådar med o tycker inte du ska göra det onödigt krångligt för dig. Om du har gått upp för att du ätit dåligt, sluta med det så ska du se att kroppen börjar tappa i vikt. Ät nyttigt, undvik sött, ät mycket protein, rör på dig, styrketräna. Det kommer ge resultat! Sen är 65 kg inte mycket, men förstår att det känns ovant om du brukar väga 55 kg.

Sniggel
2010-08-08, 06:49
Okay men det ä'r nog ingen risk att jag tappar muskler då jag till stor del består av fett.

Jo risken finns fortfarande, speciellt om du väljer att inte styrketräna.

pia
2010-08-08, 11:32
Styrketräningen är A och O för en viktnedgång där största delen av viktförlusten skall vara kroppsfett. Konditionsträning är helt valfritt. Om något innebär konditionsträning större muskelförlust och mindre fettförlust.

Detta är precis vad jag upplevt under diet! Jag får sämre resultat med konditionsträning. Reglerar man bara maten så är det kanon att bara styrketräna under diet.