handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor...


alex111
2010-08-07, 12:20
Jag undrar om det är lika viktigt att få i sig lika mycket protein under vilodagarna som under träningsdagarna då jag gymmar.

Sedan tänkte jag på en sak.. Ofta får jag träningsvärk utav träningen och då tänker jag att ''nu har jag tränat hårt och bra'' men när jag inte får så känns det som om jag inte tränat så bra... varför är det så? brukar ni ofta få träningsvärk och varför får jag det ibland? Är det bättre att få träningsvärk än att inte få?

TACK!

Pjotor
2010-08-07, 12:27
Jag undrar om det är lika viktigt att få i sig lika mycket protein under vilodagarna som under träningsdagarna då jag gymmar.


Om du tränar hyfsat ofta så är min kvalificerade gissning ja, men jag erkänner att jag inte är helt säker.

Sedan tänkte jag på en sak.. Ofta får jag träningsvärk utav träningen och då tänker jag att ''nu har jag tränat hårt och bra'' men när jag inte får så känns det som om jag inte tränat så bra... varför är det så?
Psykologi. Om det känns mer och längre så är upplevelsen av uttröttande träning tydligare.

brukar ni ofta få träningsvärk
Bara efter träningsuppehåll på en vecka eller längre, annars inte.

och varför får jag det ibland?
Du tränar längre eller hårdare eller äter inte tillräckligt i samband med träningen.

Är det bättre att få träningsvärk än att inte få?
Jag skulle säga att det är bättre att inte få, eftersom det är plågsammare att träna med träningsvärk än inte. Däremot är träningsvärk ingen bra indikator på träningens effektivitet.

Sedan jag började träna med styrka som fokus (tunga set, lång setvila, få övningar per pass) får jag i princip aldrig träningsvärk utom efter uppehåll eller när jag provar nya övningar.

Welli
2010-08-07, 12:29
Träningsverk har inget att göra med hur bra du har tränat. Träningsverk får jag oftast, eller nästan enbart, om jag hart haft vilovecka eller ändrat något i mitt schema.

Pjotor
2010-08-07, 21:08
Träningsvärk har inget att göra med hur bra du har tränat. Träningsvärk får jag oftast, eller nästan enbart, om jag hart haft vilovecka eller ändrat något i mitt schema.

Fixade ett par förekomster av ett irriterande stavfel. Von oben-attityden ingår utan extra kostnad...

Gurra med O
2010-08-07, 22:12
Jag undrar om det är lika viktigt att få i sig lika mycket protein under vilodagarna som under träningsdagarna då jag gymmar.

Sedan tänkte jag på en sak.. Ofta får jag träningsvärk utav träningen och då tänker jag att ''nu har jag tränat hårt och bra'' men när jag inte får så känns det som om jag inte tränat så bra... varför är det så? brukar ni ofta få träningsvärk och varför får jag det ibland? Är det bättre att få träningsvärk än att inte få?

TACK!

jupp då kroppen bygger musklerna när du inte är på gymmet.
vet inte hur andra gör men jag gör ingen skillnad på om det är träningsdag eller vilodag. äter lika mycket och tar lika mycket kosttillskott oavsett. kan bli en protein drink extra på träningsdagar dock. träningsverk kan bero på flera saker dåligt matintag eller just att kroppen inte vant sig vid belastningen som någon annan skrev så brukar jag med få träningsvärk efter en vilovecka tex eller om jag kört lite extra hårt på gymmet med tyngre vikter. om det är bättre eller sämre att få träningsvärk ska jag låta vara osagt men just att man får värk brukar ju sällan tyda på något gott.