handdator

Visa fullständig version : stronglifts schemat. översättning?


benacii
2010-08-07, 10:24
finns det nån snäll själ som kan översätta schemat och klistra in det här? Har inte någon bra engelska och förstår inte vilka övningarna är :(
känner att jag vill byta schema då jag inte får så jättebra resultat. dock har det bara gått 2 månader och jag gått 9kilo, men vore kul med nytt schema.:thumbup:

Pjotor
2010-08-07, 12:35
Pass A
Knäböj 5*5
Bänkpress 5*5
Omvänd stångrodd 3*så många du orkar
Armhävningar 3*så många du orkar
Omvända crunches 3*12

Pass B
Knäböj 5*5
Press 5*5
Marklyft 1*5
Räckhäv 3*så många du orkar
Plankan 3*30 sekunder

Växla mellan pass A och B och träna med minst en vilodag emellan.

benacii
2010-08-07, 13:08
Pass A
Knäböj 5*5
Bänkpress 5*5
Omvänd stångrodd 3*så många du orkar
Armhävningar 3*så många du orkar
Omvända crunches 3*12

Pass B
Knäböj 5*5
Press 5*5
Marklyft 1*5
Räckhäv 3*så många du orkar
Plankan 3*30 sekunder

Växla mellan pass A och B och träna med minst en vilodag emellan.

all right! tackar :) kan du förklara för mig vad följande övningar är? : räckhäv, press, omvändstångrodd och omvända crunches.:confused:

cero
2010-08-07, 13:21
Räckhäv är dips.

Omvändstångrodd är stående skivstångsrodd med en omvänd (hand)fattning. Alltså, istället för att ha handflatan neråt mot marken har du dom uppåt.

Press är militärpress (stående med stång).

Omvända crunches är crunches fast med benen istället: http://www.ehow.com/video_4433370_do-reverse-crunch.html

Sök på google om du inte vet hur man utför övningarna.

Adama
2010-08-07, 13:28
I det här fallet är det denna rodden som menas:

http://stronglifts.com/how-to-do-inverted-rows/

Ärligt talat, om TS inte har en kompis som högläser eBooken och utförandet av alla övningar så tycker jag nog det är tveksamt att man ens ska försöka (iaf om man är hyfsat nybörjare).

Då kan det vara bättre att ta något av koloschemana i stickyn.

cero
2010-08-07, 13:35
Aha, oj. Det var den varianten. Skulle också vilja betona att man ska ge fan i att använda liknande program om man inte har glasklar teknik i samtliga övningar. främst marklyft, militärpress och knäböj. Som sagt, ett program som den i stickyn är mycket mer riskfritt om man är nybörjare.

uffe_lång
2010-08-07, 15:08
Räckhäv är dips.


Räckhäv är chins eller pull-ups.

cero
2010-08-07, 16:11
Vafan. Självklart är det de. Blandar alltid ihop detta med barrsänkningar som då är dips. Man ursäktar! :)

Pjotor
2010-08-07, 20:27
Omvändstångrodd är stående skivstångsrodd med en omvänd (hand)fattning.

Nej. Så här ser den ut. (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BWSupineRow.html) Och jag ber om ursäkt för min alltför snabba översättning, den borde heta inverterad rodd eller kanske omvänd rodd.

Eftersom det är en kroppsviktsövning så ska "stång" i alla fall bort från översättningen.

uffe_lång
2010-08-08, 00:16
Vafan. Självklart är det de. Blandar alltid ihop detta med barrsänkningar som då är dips. Man ursäktar! :)

Lätt hänt. :) Begreppsförvirringen är ju ganska påtaglig just vad gäller "chins" och "pull-ups" också, i alla fall i vardagligt språkbruk.