handdator

Visa fullständig version : mat innan morgonträning


maximuscle
2010-08-07, 08:22
om man drar av ett gym pass tidigt på morgonen, hur mkt e det bästa att käka innan... räcker det med ett par mackor och sen börj afylla på efetr passet eller blir det att man snarare bryter ner kroppen när man käkat så lite innan..

Word
2010-08-07, 08:41
Frukost är ett viktigt mål och bör vara det som innehåller mest energi. Tänker dock inte uttala mig om nedbrytning. Vill du få muskler är det viktigt att du äter en stadig frukost så att kroppen fyller på efter natten.

Alfred Nobel
2010-08-07, 08:45
Mängden mat är individuell och frågan du bör ställa dig själv är vad som passar dig bäst, prestationsmässigt. Vad ger dig bäst resultat på gymmet - med eller utan mat i magen?
Vissa äter en större måltid kvällen innan, precis innan läggdags, och skippar frukosten helt innan träning.

Hade jag varit i din situation skulle jag skippa frukosten, dricka en proteindrink innan och efter träning sen äta en stadig frukost/brunch. Jag presterar lika bra på gymmet oavsett vilket så jag äter hellre efter träning. Men som sagt, det är väldigt inviduellt och man får helt enkelt överväga och känna efter.

maximuscle
2010-08-07, 09:06
Mängden mat är individuell och frågan du bör ställa dig själv är vad som passar dig bäst, prestationsmässigt. Vad ger dig bäst resultat på gymmet - med eller utan mat i magen?
Vissa äter en större måltid kvällen innan, precis innan läggdags, och skippar frukosten helt innan träning.

Hade jag varit i din situation skulle jag skippa frukosten, dricka en proteindrink innan och efter träning sen äta en stadig frukost/brunch. Jag presterar lika bra på gymmet oavsett vilket så jag äter hellre efter träning. Men som sagt, det är väldigt inviduellt och man får helt enkelt överväga och känna efter.


då jag typ aldrig tränat innan lunch på alla år jag tränat så vet jag ite vad som e funkar bäst för mig =)

det jag mest undra över hur det e med nedbrytning om jag bara tar tex 1 ägg macka å en banan innan gymmet och sen käkar mat efter...

Loca
2010-08-07, 09:09
Inget är godare än gårdagens pizza i kylen innan man drar iväg på en tidig springrunda eller ska flexa stilen på gymmet.

Banhall
2010-08-07, 09:50
Inget är godare än gårdagens pizza i kylen innan man drar iväg på en tidig springrunda eller ska flexa stilen på gymmet.


Speciellt om man har bea också *cupid*

maximuscle
2010-08-07, 11:13
Inget är godare än gårdagens pizza i kylen innan man drar iväg på en tidig springrunda eller ska flexa stilen på gymmet.

säkert gott då jag sällan blir mätt på en pizza så blir det aldrig ngt kvar, men får väl köpa 2 och pröva hur det smakar dagen efter :cool:

King Grub
2010-08-07, 13:05
Frukost är ett viktigt mål och bör vara det som innehåller mest energi.

Det finns det ingen regel som säger.

sodomizer
2010-08-07, 21:50
Hm, vill minnas att jag läste nånstans nån gång att man ska äta för träning dagen innan man drar till gymmet, så det där med att äta på kvällen är kanske inte helt fel. Nån som känner igen resonemanget, eller är det (liksom mycket annat) någons eget hittepå?

Loca
2010-08-07, 23:50
säkert gott då jag sällan blir mätt på en pizza så blir det aldrig ngt kvar, men får väl köpa 2 och pröva hur det smakar dagen efter :cool:

Vet hur det känns.

King Grub
2010-08-08, 09:21
Hm, vill minnas att jag läste nånstans nån gång att man ska äta för träning dagen innan man drar till gymmet, så det där med att äta på kvällen är kanske inte helt fel. Nån som känner igen resonemanget, eller är det (liksom mycket annat) någons eget hittepå?

Glykogeninlagringen sker som snabbast och effektivast dom närmaste timmarna efter ansträngning/träning, så är det något tillfälle det är viktigast att äta för nästa pass så är det direkt efter förra passet, om man tränar hårt och mycket och ofta.