handdator

Visa fullständig version : BCAA ångest/oro?

tjobonka
2010-08-07, 09:12
Köpte BCAA i förra veckan och började dosera XPAND FX 4:1:1 morgon,före/efter träning samt kväll. I förrgår började jag känna mig lite orolig i kroppen.

Frös väldigt på morgonen och allmänt orolig.

Sen igår eskalera det ännu mer och nu började det bli kraftig ångest med svettningar.

Så jag börjar fundera om detta kan ha nåt med BCAA tillskottet att göra ? Har absolut ingenting annat att grubbla/oroa mig över.

Är det nån annan som kännt av nåt liknande ?

Har tidigare medicinerat mot lågt Serotonin med Citalopram och har ingen lust att vandra den vägen igen :)

Har alltid kört EAA Aminorush innan under minst 1 år och aldrig kännt av detta.

Anabolismus
2010-08-07, 10:22
Har väldigt svårt att tänka mig att det kan vara BCAA som spökat. Du har möjligtvis ingen förkylning i kroppen och har övertränat?

siimon89
2010-08-07, 10:28
Man brukar väl frysa när febern stiger, och svettas när den sjunker. Låter mer som att du blivit sjuk än att BCAA skulle påverka detta. Om du dessutom ätit EAA Aminorush innan utan problem så tror jag inte felet ligger i det.

Sverker
2010-08-07, 10:31
Smart. Verkar vettigt att ge diagnos över internet på upplevd ångest.

tjobonka ! Vänd dig till din läkare.

tjobonka
2010-08-07, 12:27
ringde och pratade med nån på vårdcentralen igår och blev hänvisad att återkomma V.33 då min husläkare är tillbaks från semester.

Tänkte mest om nån kännt av nåt liknande eller om det ens var fysiskt/psykiskt möjligt att må risigt av sådant. vet ju att vissa kan få riktiga ångestattacker av vissa PWO

ska vila några dagar så får vi se om det är nån förkylning/för mkt träning som ligger bakom.

tjobonka ! Vänd dig till din läkare.

siimon89
2010-08-07, 12:49

Ingen har gjort det heller, utan bara påpekat att svettningar och frossa låter mer som feber. Ångesten har ingen nämnt.

kronsberg666
2010-08-08, 00:28
"Har tidigare medicinerat mot lågt Serotonin"

BCAA och tryptofan konkurrerar om passagen vid blodhjärn-barriären för att komma upp till hjärnan. Serotonin syntetiseras från tryptofan.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=110087141

Crocker
2010-08-08, 02:03

BCAA och tryptofan konkurrerar om passagen vid blodhjärn-barriären för att komma upp till hjärnan. Serotonin syntetiseras från tryptofan.

Skönt att det finns folk som läser noga. Missade det helt faktiskt.

3SGE
2010-08-08, 13:34

Gäller detta även EAA då det, vad jag kan förstå, är nästan samma sak? Och hur är det med vassle för det innehåller väl också BCAA, eller har jag fel? Har haft problem ångest mm. och då blir man ju orolig när man läser sånt här.

Numse
2010-08-08, 13:38
EAA bör ju ge samma effekt för dem som är känsliga för BCAA.

Verkar dock vara helt random vem som är känslig mot aminosyror..

Ekonom
2010-08-08, 15:18
Köpte BCAA i förra veckan och började dosera XPAND FX 4:1:1 morgon,före/efter träning samt kväll. I förrgår började jag känna mig lite orolig i kroppen.

Frös väldigt på morgonen och allmänt orolig.

Sen igår eskalera det ännu mer och nu började det bli kraftig ångest med svettningar.

Så jag börjar fundera om detta kan ha nåt med BCAA tillskottet att göra ? Har absolut ingenting annat att grubbla/oroa mig över.

Är det nån annan som kännt av nåt liknande ?

Har tidigare medicinerat mot lågt Serotonin med Citalopram och har ingen lust att vandra den vägen igen :)

Har alltid kört EAA Aminorush innan under minst 1 år och aldrig kännt av detta.

Jag använde själv bcaa i ca två år (6-10g/dag). Jag märkte ingenting negativt av detta under större delen av tiden, men efter hand noterade jag att den där "lyckokänslan" man vanligtvis får efter träning inte infann sig. Dessutom fick jag svårt att sova och började bli mer och mer nedstämd (förvisso kan sömnbrist i sig orsaka nedstämdhet). Till en början skrev läkaren ut insomningstabletter till mig, vilket fungerade bra, men de nätter jag inte tog tabletterna hade jag åter svårt att sova. Sömnbristen gjorde att jag tränade allt mer sällan och slutade även ta bcaa, men jag blev inte bättre för det.

Efter ett tag fick jag en SSRI utskriven och gradvis började må bättre och började kunna sova.

Nu kan jag ju naturligtvis aldrig vara säker på om bcaa var en boven i dramat, men jag skulle för inget i världen använda bcaa igen! Om inte annat så har jag förstått att jag har någon form av "känslighet" gällande serotonin och att då ta risker med något som teoretiskt skulle sänka mina nivåer av detta känns otroligt korkat.

När jag började misstänka att bcaa:t kunde vara orsaken läste jag allt jag kom över om bcaa, tryptofan osv. Det som jag stötte på som verkade oroande för mig var en forskningsrapport där författarna antog att mängden tryptofan eller bcaa inte var avgörande för serotoninproduktion utan ratiot mellan grenade aminosyror och tryptofan.

Det ratiot lär ju försämras om man äter bcaa/eaa och det kanske kan vara så att detta inte bara är akut, utan är något som även påverkas gradvis, varför jag inte märkte av några problem förän efter 1,5 år och dessutom hade kvar problemen efter att jag slutade. Kanske påverkas hjärnan över tid och att dessa förändringar lever kvar även om man slutar med bcaa? (bara spekulationer)

Vassle innehåller ju också höga halter bcaa, men även tryptofan. Möjligen är ratiot dem emellan i vassle inte på någon nivå som påverkar din serotonin produktion.

Sluta omedelbart med eaa/bcaa och se om "du blir bättre". Om inte ta upp det med din läkare snarast.

mvh

Doctor Snuggles
2010-08-08, 15:30
Man har ju dessutom visat att BCAA/EAA har en direkt påverkan på hjärnan, och kroniska effekter av långvarig supplementering har inte etablerats än.

Jag har upplevt effekter av EAA FX (som har rätt högt innehåll BCAA) om jag tar runt 6 g (lite piggare, bättre än kaffe för att undvika för-lite-sömn-zombifiering), och en direkt obehagligt sövande/lugnande effekt om jag tar mer. Så på något sätt påverkar det.

Langster
2010-08-09, 13:01
Det här är ett intressant ämne. I EAA pulver finns det ju inget tryptofan eftersom den enskilda aminosyran är läkemedelsklassad(?).
Har själv funderat lite över detta på senaste tiden.

Det kanske är nyttigare i längden att köra med vassleprotein?

Jag har inte känt av något speciellt av ganska tung supplementering av EAA och BCAA, men å andra sidan kanske jag inte är så känslig, men i själva verket hade mått ÄNNU bättre med mer tryptofan? Eller så får jag i mig tillräckligt med tryptofan från den övriga kosten (Å andra sidan har jag då och då supplementerat med 5-htp på kvällarna, vilket kanske varit min räddning :Virro)

Numse
2010-08-09, 13:19
Om inte annat så har jag förstått att jag har någon form av "känslighet" gällande serotonin och att då ta risker med något som teoretiskt skulle sänka mina nivåer av detta känns otroligt korkat.

Nja, du är fel ute. Problemet för depression och ångest är (kan va?) brist på hormonet serotonin. SSRI-preparat (SSRI = Selektiv Serotoninåterupptagshämmare) fungerar så att de förhöjer tillgängligheten av neurotransmittorsubstansen serotonin i hjärnan

"Serotonin är en kemisk förening med formeln C10H12N2O. Ämnet är en nedbrytningsprodukt av tryptofan som djurens föregångare började använda som signalsubstans för att indikera näringstillgången."

Tryptofan borde alltså gynna de som har problem med ångest och depression.