handdator

Visa fullständig version : SPTD.sys, datorn vägrar att starta.


PRound
2010-08-06, 18:16
Tjena!

Jag har försökt starta min dator nu i flera dagar utan framgång. Jag vet att det har med filen SPTD.sys att göra, Daemon tools använder den filen och det är det som gör att det inte startar. Har googlat runt och upptäckt att flera har samma problem, men har löst det. Problemet är att för mig funkar det inte. Jag har testat att:

Startat i safe mode, när det står att jag ska ladda SPTD.sys så ska man trycka ESC, men det händer inget.

Jag har testat att starta med windows xp skivan.

Jag har kortslutit cmos, laddat defaults i bios osv utan någon som helst framgång.

När jag startar går den direkt till alternativen att jag ska starta i safe mode eller starta windows normalt. Det går inte att starta normalt för då hänger det sig.

Är det någon som är kunnig eller har haft samma problem och löst det? skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp.

Ha en skön fredagskväll!

stridis
2010-08-06, 18:21
Har haft samma problem. För mig löste det sig genom att köra chkdsk i återhämtningskonsolen du får upp när du använder skivan.

PRound
2010-08-06, 18:32
Har haft samma problem. För mig löste det sig genom att köra chkdsk i återhämtningskonsolen du får upp när du använder skivan.

Får inte upp någonting över huvud taget när jag startar med skivan, den står bara och kör på samma ställe tills den startar om.

Mart|n
2010-08-06, 18:51
Testa att boota med windowsskivan > reparera. Om inte det hjälper så får vi fortsätta med andra åtgärder.

PRound
2010-08-06, 19:13
Testa att boota med windowsskivan > reparera. Om inte det hjälper så får vi fortsätta med andra åtgärder.

Jag hade gärna gjort det men det händer absolut ingenting när jag försöker starta med skivan.