handdator

Visa fullständig version : Bänkpress


Marcus H
2010-08-06, 15:00
Tjena, jag har en fråga om det värkligen är lönt att gå ner hela vägen till bröstet, jag stannar en 3-4 cm över bröstet. är det fel?
Det känns obehagligt i mina axlar om jag går längre ner än så..

MVH

Gorilla
2010-08-06, 15:17
Det är fel att vända tidigare. Bänkpress utförs hela vägen ner till bröstet. Klarar du inte att gå hela vägen ner och inte har någon skada får du ta mindre vikt och öva upp rörligheten. Den enda anledningen att ha kortare ROM i bänkpress är att träna den senare delen av lyftet, men det är inget som normala människor behöver bry sig om utan tillämpas främst av styrkelyftare (klossbänk m.m)

Marcus H
2010-08-06, 15:22
Det är fel att vända tidigare. Bänkpress utförs hela vägen ner till bröstet. Klarar du inte att gå hela vägen ner och inte har någon skada får du ta mindre vikt och öva upp rörligheten. Den enda anledningen att ha kortare ROM i bänkpress är att träna den senare delen av lyftet, men det är inget som normala människor behöver bry sig om utan tillämpas främst av styrkelyftare (klossbänk m.m)

okej tack för svaret.

cero
2010-08-06, 16:01
Jag hade samma problem med axlarna när jag började träna. Fick en obehagligt stramande känsla i axlarna när jag gick ner hela vägen. Men detta gick över ganska snabbt allteftersom att jag fick bättre rörlighet. Ett tips kan ju vara att stretcha ut bröst & axlar, eller att öva upp rörligheten med mindre vikt som Gorilla sa. Ligger du väldigt platt med ryggen på bänken kan du testa att brösta upp dig lite och trycka ihop skulderbladen, då kommer man längre upp och då känns det mycket mer bekvämt.

Pjotor
2010-08-06, 18:05
Om det sträcker i axlarna kan det vara så att dina armbågar pekar alltför rakt ut från kroppen. Det har gett mig problem flera gånger tidigare.

Jag försöker ligga så att armbågarna är lodräta i bottenläget och stången ligger i gropen nederst på bröstbenet. Då är vinkeln mellan kroppen och mina överarmar någonstans mellan 45 och 60 grader. Mer än så ger mig problem.

Experimentera med olika vinklar. Lycka till.

Marcus H
2010-08-07, 10:09
tack för svaren, detta kommer nog hjälpa ordentligt! :)

remindme
2010-08-07, 15:42
Vi som är långa slanka och har långa armar då? Har sen några veckor tillbaka börjat med att stannat några centimeter ovanför bröstet efter att ha sett en bänkpress video på youtube med Scott Herman...

Är det fel av mig?

Gorilla
2010-08-07, 16:21
Vi som är långa slanka och har långa armar då? Har sen några veckor tillbaka börjat med att stannat några centimeter ovanför bröstet efter att ha sett en bänkpress video på youtube med Scott Herman...

Är det fel av mig?Det är inget godkänt lyft iallafall. Att du har långa armar hindrar inte dig från att gå lika djupt ner. Att inte köra hela ROM är ett effektivt sätt att öka skaderisken (i många fall). Vad hade Scott Herman för motivering till att stanna tidigare?

remindme
2010-08-07, 16:37
Vad hade Scott Herman för motivering till att stanna tidigare?

Att man ska stanna vid 90 grader. Vilket de flesta gör vid kontakt mot bröstet. Men de med tex längre armar och tunnare kropp hamnar lägre vid kontakt mot bröst, vilket inte ska vara bra för axlar och så.

Pjotor
2010-08-07, 20:31
Att man ska stanna vid 90 grader. Vilket de flesta gör vid kontakt mot bröstet. Men de med tex längre armar och tunnare kropp hamnar lägre vid kontakt mot bröst, vilket inte ska vara bra för axlar och så.

Som jag skrev tidigare så kan man kompensera skaderisken genom att minska vinkeln mellan överarmarna och kroppen.

filmjölk
2010-08-07, 22:33
Värm upp ordentligt och lägg på mer vikt! Om man är lite stel är det svårt att komma ner ordentligt med en lätt vikt.

smeander
2010-08-08, 08:47
Tjena, jag har en fråga om det värkligen är lönt att gå ner hela vägen till bröstet, jag stannar en 3-4 cm över bröstet. är det fel?
Det känns obehagligt i mina axlar om jag går längre ner än så..

MVH

Helt rätt att stanna 3-4cm ovanför, d v s om du är ute för att bygga bröst och inte bara lyfta vikter....
Är du ute efter att bygga bröst så är det klokt att koppla ur axlar och inte gå för djupt och tappa spänningen på bröstet, samt att inte gå för högt och koppla in triceps..

dennis89
2010-08-08, 11:19
Jag brukar stanna 3-4 cm precis som trådskaparen och undrar ifall man ska gå hela vägen när man testar sitt max (för att det ska "räknas")!?

Brukar gå hela vägen med 70-120 kg och stanna ca 3cm när jag lyfter över 120 för att jag är rädd för att inte orka och att kompisarna är riktiga pinnar som kanske inte kan hjälpa mig ifall jag totalt droppar vikten. BTW så tränar jag med smith bänk ifall det skulle betyda något.

FilipWT
2010-08-08, 11:32
Ja, man ska gå hela vägen ner för att det "ska räknas" när man maxar.

DSBM
2010-08-08, 11:41
Träffar du med stången för högt upp på bröstet sliter det mer på axlarna än om du träffar lite längre ned, ungefär i höjd med bröstvårtorna. Stannar du 3-4cm ovanför bröstet år efter år tror jag du kommer bli mindre rörlig.
Men alla har väl olika mål med träningen, jag vill inte bli stel utan kör full rom så ofta det går. (är lång, 1.97, och har långa armar, för att hamna i 90 graders vinkel i armbågen i bottenläget får man kompensera med att hålla lite längre ut åt sidorna på stången, men absolut inte överdriva..)

dennis89
2010-08-08, 11:49
Ska testa bänk idag och ska se över min teknik lite extra efter läst den här tråden, tack för tips och "regler"!

smeander
2010-08-08, 14:02
Ska testa bänk idag och ska se över min teknik lite extra efter läst den här tråden, tack för tips och "regler"!

Allt beror ju på vad du personligen är ute efter att göra, bygga massa eller lyfta tungt, utförandet och dom arbetande musklerna mellan dessa två mål skiljer sig från varandra.

dennis89
2010-08-08, 14:25
Bygga massa är prio ett men alltid kul att lyfta tugnt med, utan att fuska för mkt vill säga.

z_bumbi
2010-08-08, 15:34
Att man ska stanna vid 90 grader. Vilket de flesta gör vid kontakt mot bröstet. Men de med tex längre armar och tunnare kropp hamnar lägre vid kontakt mot bröst, vilket inte ska vara bra för axlar och så.

De har väldigt korta armar och/eller en rejäl bröstkorg om de träffar bröstet med 90 grader i armbågen (vilket är den vinkel jag antar du syftar på).

Helt rätt att stanna 3-4cm ovanför, d v s om du är ute för att bygga bröst och inte bara lyfta vikter....
Är du ute efter att bygga bröst så är det klokt att koppla ur axlar och inte gå för djupt och tappa spänningen på bröstet, samt att inte gå för högt och koppla in triceps..

Jag skulle snarare säga tvärt om, vill man inte bygga bröst så går man inte så djupt men vill man bygga upp bröstmusklerna med hjälp av bänkpress så går man ner till bröstet och då gärna även med ett rejält stopp under en del av träningspassen/perioderna.

dream_theater_
2010-08-08, 15:46
Jag brukar stanna 3-4 cm precis som trådskaparen och undrar ifall man ska gå hela vägen när man testar sitt max (för att det ska "räknas")!?

Brukar gå hela vägen med 70-120 kg och stanna ca 3cm när jag lyfter över 120 för att jag är rädd för att inte orka och att kompisarna är riktiga pinnar som kanske inte kan hjälpa mig ifall jag totalt droppar vikten. BTW så tränar jag med smith bänk ifall det skulle betyda något.

Kör du i en smith kan du inte räkna det som bänkpress i alla fall.

dennis89
2010-08-08, 15:53
Kör du i en smith kan du inte räkna det som bänkpress i alla fall.
Varför detta, är väl samma muskler som jobbar bara det att du slipper tänka på att stabilisera. Alltså lika jobbigt för brösten vad jag vet!? Har tyvärr inga fler alternativ på gymet (jobbet).

dream_theater_
2010-08-08, 16:20
Varför detta, är väl samma muskler som jobbar bara det att du slipper tänka på att stabilisera. Alltså lika jobbigt för brösten vad jag vet!? Har tyvärr inga fler alternativ på gymet (jobbet).

Träningen är säkert lika bra, för att kunna bli stark eller att bygga! Men du kommer aldrig kunna jämföra bänk i smith, med fristångs-bänk. Anledningen är såklart att du inte behöver jobba något med balansen i en smithmaskin, utan där är det bara att pressa på.

Kort sagt: Att ta 100 kg i smith är inte samma som att ta 100 kg i smithen. Så en maxningar säger väl egentligen inte så mycket i en smith.:)