handdator

Visa fullständig version : Hemmaträning så mycket sämre?


alex111
2010-08-06, 11:29
Tja.. jag har kört hemma med hantlar i cirka 1 månad nu. Har kört ett 3-split schema och jag känner att jag får hård och bra träning. Jag får bra kontakt i övningarna och har oftast träningsvärk dagen efter.

Nu undrar jag om hemmaträningen verkligen är så mkt sämre som alla säger?
Visst man kan inte köra tex bänkpress men det kompenserar jag med floorpress och flyes.

vad tycker ni ?

JohnRick
2010-08-06, 11:50
Så länge du har möjlighet att allsidigt utföra de viktigaste flerledsövningarna med tillräckligt tungt motstånd och med progression i träningen är det inga konstigheter.
Förr eller senare lär du nog ändå få besöka lokalen för att ta det vidare. Hur kör du baksida lår i dagsläget t ex?

Sjoba
2010-08-06, 11:54
Naturligtvis blir din träning "lidande" av bristande utrustning, att du är hemma spelar ju ingen roll ;)

Scoffan
2010-08-06, 11:58
Så länge du har möjlighet att allsidigt utföra de viktigaste flerledsövningarna med tillräckligt tungt motstånd och med progression i träningen är det inga konstigheter.
Förr eller senare lär du nog ändå få besöka lokalen för att ta det vidare. Hur kör du baksida lår i dagsläget t ex?

Sätt hälarna under köksskåpen och kör finnen, kanske inte är optimalt att träna hemma men de går nog att hitta övningar för det allra mesta om man är uppfinningsrik.

JohnRick
2010-08-06, 12:03
Egentligen ska man kunna träna hela kroppen om man så är ensam instängd i ett helt nerstrippat rum, med sig själv som enda sällskap.

Ungrim
2010-08-06, 12:46
Krävs ju bara lite (eller egentligen ganska mycket) fantasi så går det mesta att lösa.

Sen beror ju väldigt mycket på vad man vill uppnå med sin träning

HulkH
2010-08-06, 12:49
Det e ju bara köpa några bänkar samt vikter och stång, så har du det du har i ett gym i princip.
Tror mera att som sagt, det är brist på utrustning, inte själva grejjen att man är hemma som är problemet ;)

Squidh
2010-08-06, 12:50
Själv behöver jag komma iväg från hemmet för att kunna fullt fokusera på något annat, det är så mycket som tar tankekraft när jag tränar (försökt) hemma.

Det har väl blivit en 3-5 ggr totalt men jag kände mej aldrig nöjd efteråt. Det var iofs nödlösningar de gångerna. till exempel orkade jag inte åka iväg, skulle spara tid eller något annat.

Men så länge du känner att du får en bra träning så anser jag att det bara är att köra på!

Lycka till!

ARMSTARK
2010-08-06, 12:50
Vill du bara bli en vältränad kille så duger det alldeles utmärkt. Att bli biffig blir svårare.

Ondskapelsen
2010-08-06, 12:51
Sen är väl frågan också varesig man verkligen "behöver" isolationsträna varenda jävla muskel i kroppen? Vad hände me dem 3 stora?

Men ja som någon sa, lidandet känner du själv när du inte kan öka progressivt pga avsaknad av vikter. Jag skulle inte säga att du blir MEST lidande pga att du inte har tillräckligt många övningar att utföra.

Prost
2010-08-06, 12:51
Jag har aldrig någonsin tränat i gym, tycker det är störande när folk verkar tro att rummet man tränar i skapar resultaten. Bara man kan träna alla musklerna progressivt med ökande belastning så spelar det väl ingen roll heller om man tränar t.ex med en viktplatta på ryggen och gör enarmsarmhävningar jämfört med t.ex bänkpress. Jag har dock nästan alltid haft bänkpresställning tillgänglig men med lite fantasi så kan man träna i princip överallt. :-) Chins med extravikt brukar man alltid kunna göra och enbensknäböj med ryggsäck fylld med vikter fungerar också t.ex.

Sjoba
2010-08-06, 13:06
Sen är väl frågan också varesig man verkligen "behöver" isolationsträna varenda jävla muskel i kroppen? Vad hände me dem 3 stora?

Men ja som någon sa, lidandet känner du själv när du inte kan öka progressivt pga avsaknad av vikter. Jag skulle inte säga att du blir MEST lidande pga att du inte har tillräckligt många övningar att utföra.

Klart man inte "behöver" isolera varje muskel, men bara för att man kallar dom för "de tre stora" så betyder det inte att du gör dom rörelser som muskeln är gjord för att utföra, även om man har belastning på muskeln. Du tränar ju t.ex. bröstrygg och lats mer effektivt med rodd-rörelser än att bara köra marklyft.

Dock kan man ju göra effektiva övningar för i stort sett alla muskelgrupper med en skivstång och gärna någon form av powerrack.

supercharge
2010-08-07, 10:14
Nej det är naturligtvis inte så att det beamas ner någon slags muskeluppbyggande star trek-stråle bara för att du tar dig innanför gymmets väggar.

Jag tycker hemträning är ett bra komplement om alternativet är att man inte hinner, eller det är slask ute vissa dagar och det då inte blir något alls. Dock finns det vissa övningar man saknar, och skruva hantlar är lite störigt men det funkar.

Pjotor
2010-08-07, 21:26
Min träningsdisciplin är lika bra hemma som på gym, och eftersom källaren är rymlig så skaffade jag bänk, stång, vikter och rack strax före jul. Har inte varit på gym sedan dess.

sodomizer
2010-08-07, 21:41
Jag har i omgångar funderat på det där med att skaffa lite (eller ganska mycket) utrustning att ha här hemma. Jag har ett "litet hus" på tomten som skulle varit ypperligt för att bygga ett litet gym till mig själv. Men jag tror att jag behöver komma iväg hemifrån, insupa atmosfären på gymmet och träffa lite andra människor, osv. Men helt klart tror jag att hemmagrejer skulle kunna vara ett bra komplement de dagar man inte kan köra in till gymmet. Dessutom har jag fyra mil till gymmet tur och retur så kanske skulle man kunna spara en slant i bensinpengar också...

Pjotor
2010-08-08, 10:04
Spara bensinpengarna och ett eller kanske två års gymmedlemskap, så har du råd med allt du behöver för allsidig friviktsträning.

philosofen
2010-08-08, 12:38
Man är inte beroende av ett gym för att bli vältränad. Vältränade personer har funnits långt innan dagens form av gym gjorde entré i historien.

Spunken
2010-08-08, 16:45
hemmaträning is the shit om man frågar mig. man kan komma sjukt långt med kroppsviktsövningar, men som de flesta andra poängterar kommer du längre om du har utrustningen för det.