handdator

Visa fullständig version : Mat före eller efter morgon-joggning


Shpendi
2010-08-06, 09:58
Hur funkar det egentligen? är det skonsammare för kroppen att jogga utan eller med mat, med tanke på en hel natt av fasta? Skiljer sig detta om man ser det från ett "muskelbevarandes"- syfte eller är det sak samma?


Mitt mål är att bevara de muskler jag har, lite extra muskelförbränning kan jag ha råd med men inte för mycket, samtidigt som jag vill bränna fett(så snabbt som möjligt utan att det orsakar för stor skada).

Cerberus
2010-08-06, 10:01
ät efter joggningen. Mycket mat i magen e inte skönt om man ska springa, hade ja velat "äta" nåt i muskelbevarande syfte hade det varit bcaa/eaa eller kanske vassle.

Hur det e med muskelförlust och löpning kan ja inte mycket om dock(skrotnörd). Av mina erfarenheter när jag sprang mkt så var det mer viktigt att behålla tung styrketräning och definitivt äta mkt protein över dagen(åt alldeles för lite öht o brände mkt muskler).

Tolkia
2010-08-06, 12:03
Jag skulle säga att det på din nivå inte spelar någon roll hur du gör. Välj det alternativ som passar dig bäst och kör på det; det viktiga är att du orkar hålla på över tid, och då vinner det alternativ som du trivs med över ett alternativ som eventuellt är "optimalare" men som du trivs sämre med.

King Grub
2010-08-06, 13:13
Äter du före blir muskelnedbrytningen mindre, och så även fettförbränningen. Under aktiviteten. Om det här även återspeglas i 24-timmarsbalansen är svårare att säga, men inte lika troligt, om du inte gör något extremt.

Shpendi
2010-08-06, 13:23
Hm ok, men vi säger att andelen(ratio) fettförbränning gentemot muskelnedbrytning ligger på 5:1 om man äter före, kommer den då vara 5:1 om man äter efter oxå? Om man räknar bort den energin man får från frukosten?

King Grub
2010-08-06, 13:33
Du kan inte räkna bort något, eftersom det är dygnets kaloribalans som kommer att avgöra dygnets fettförbränning, inte en timme här eller där.

Shpendi
2010-08-06, 13:49
Nej det förstår jag, men i slutändan kommer resultaten alltså att bli likadana? oavsätt om jag äter före eller efter?

King Grub
2010-08-06, 13:51
Kanske. Det är inte fastställt om fastande träning, som definitivt ger akut större fettförbränning och negativ fettbalans, även gör det i jämförelse med samma dag bara med träning förlagd till icke-fastande tillstånd. Det är inte omöjligt att fastande träning ger större fettförbränning och fettförlust, men det är inget som går att säga helt säkert. Jag blir inte förvånad om det är så, att fastande träning ger större fettförlust, inte främst pga större fettförbränning under aktiviteten, utan genom uppreglering av fettförbrännande enzymer och genuttryck genom fastande aktivitet. Hursomhelst är det inte den avgörande faktorn för slutresultatet, utan det är energibalansen, oavsett hur den åstadkoms.

Dreas
2010-08-06, 13:52
Nej det förstår jag, men i slutändan kommer resultaten alltså att bli likadana? oavsätt om jag äter före eller efter?Troligt. Jag tror inte fettbalansen över dygnet är undersökt när det rör cardio före frukost. Men jag skulle bli förvånad ifall det gjorde någon större skillnad.

edit: Grub är snabb!

Shpendi
2010-08-06, 14:20
Ok tack för svaren, ska fortsätta käka innan passet då. Mår bättre av det.