handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i Militärpress.


Flonkz
2010-08-05, 19:37
Hej, är en 15 (snart 16) årig kille som har gymmat i ungefär 1.5 månad.

Har ökat riktigt bra i alla övningar (speciellt shrugs, marklyft, bänkpress och benpress)

Men jag har väldigt svårt för att öka i militärpress. Alla andra delar av axeln har jag ökat bra i, men det är just militärpress som jag har riktigt svårt att öka i.

Har ni några råd/förslag på hur jag kan göra något åt saken, eller ska jag bara köra på? *gah!*

Annars tycker jag det är riktigt roligt att gymma, tar det väldigt seriöst med träningen, maten osv.

Mvh Flonkz
:)

tdaman
2010-08-05, 19:41
sänka antalet reps eller att du inte går ner lika djupt med stången är ett tips.

JesperOlsson
2010-08-05, 19:42
tålamod, du behöver inte öka varje pass

Jhe
2010-08-05, 19:42
1.5 månad är ingen större tid, träna vidare så kommer ökningarna.

Gnusram
2010-08-05, 19:43
Hej, är en 15 (snart 16) årig kille som har gymmat i ungefär 1.5 månad.

Har ökat riktigt bra i alla övningar (speciellt shrugs, marklyft, bänkpress och benpress)

Men jag har väldigt svårt för att öka i militärpress. Alla andra delar av axeln har jag ökat bra i, men det är just militärpress som jag har riktigt svårt att öka i.

Har ni några råd/förslag på hur jag kan göra något åt saken, eller ska jag bara köra på? *gah!*

Annars tycker jag det är riktigt roligt att gymma, tar det väldigt seriöst med träningen, maten osv.



Mvh Flonkz
:)

Du har tränat i sex veckor, vänta tills du kört sex månader iaf. ;) En bra grej är om du kan ta hjälp av någon där du tränar och kolla tekniken, annars tycker jag det är för tidigt att börja fundera på nånting annat än att köra på.

Jockefoten
2010-08-05, 19:44
Håll smalare, armbågarna framåt.
Förresten så är 1,5månad inget att snacka om, träning tar tid.

Ondskapelsen
2010-08-05, 19:45
Du har tränat i sex veckor, vänta tills du kört sex månader iaf. ;) En bra grej är om du kan ta hjälp av någon där du tränar och kolla tekniken, annars tycker jag det är för tidigt att börja fundera på nånting annat än att köra på.

+1!

Ps. Jag mår dåligt inombords varje gång någon kallar styrketräning för "gymma". Ds.

Matsa
2010-08-05, 19:46
Militärpress brukar vara en övning de flesta ökar långsamt i, man får vara glad om det går fortare än en snigel på ett maratonpass. Du har ju nyss börjat träna så jag har inga andra tips än att köra på och vara noga med utförandet, ha lite mer tålamod.

Lycka till!

Flonkz
2010-08-05, 19:55
tålamod, du behöver inte öka varje pass

Mjo jag vet, men man blir liksom ivrig i.om att man har ökat såpass bra i de andra övningarna. Jag får väl ta det med tiden.. :smash:

anaconda90
2010-08-05, 19:56
Nån som egentligen vet om det är lönt att gå ändå ner till bröstet när man kör? Jag gör alltid så...

Flonkz
2010-08-05, 19:56
+1!

Ps. Jag mår dåligt inombords varje gång någon kallar styrketräning för "gymma". Ds.

Jo jag brukar också kalla det styrketräning, men föredrog att skriva "gymma" nu eftersom jag inte orkade skriva styrketräning ;)

Flonkz
2010-08-05, 19:58
Du har tränat i sex veckor, vänta tills du kört sex månader iaf. ;) En bra grej är om du kan ta hjälp av någon där du tränar och kolla tekniken, annars tycker jag det är för tidigt att börja fundera på nånting annat än att köra på.

Mjo.. Jag tränar med min bror, och vi är båda medlemmar här på kolozzeum. Både han och jag vet en hel del om styrketräning. Men det var väl bara min iver som så gärna ville öka i militärpressen. '

Ska ta det med tiden..

von huff
2010-08-05, 20:00
Några tips:

push-press, du tränar militärpressar men hjälper till med benen för att kunna använda tyngre vikter.man blir starkare och mer viktvan

Växla till t.ex hantelpressar en tid

Träna låg reps 1-3 höj vikterna progressivt

ät mer

Flonkz
2010-08-05, 20:02
Några tips:

push-press, du tränar militärpressar men hjälper till med benen för att kunna använda tyngre vikter.man blir starkare och mer viktvan

Växla till t.ex hantelpressar en tid

Träna låg reps 1-3 höj vikterna progressivt

ät mer

Jag skiftar mellan arnoldpress och militärpress varje vecka.

Jag äter kvarg/tonfisk varje dag och ligger på minst 2g protein/kg.

Ska testa ditt förslag..

Wargher
2010-08-05, 23:51
Hur ser ditt schema ut, kanske behöver lägga om övningarna för bättre utvecklingen på axlarna?

Tänk på korrekt form, fick själv en skada i övreryggen i jakt på vikterna.
http://www.youtube.com/watch?v=prBRXBHahd8

Tonfisk varje dag lär du tröttna fort på.
Under kortare perioder kanske det går hem, men annars rekommenderar jag max 3 ggr i veckan.

JoeyP
2010-08-06, 00:26
Så länge jag ökar i bänk ökar jag i militärpress. Kör bara militärpress ibland, satsa på bänk och testa bara militärpress ibland :)

spange
2010-08-06, 09:13
de större platåer jag tagit mig förbi i militärpressen har jag gjort det genom att inte träna den alls :D har bytt till sittande hantelpress och nu senast sittande press med fri stång i power rack. tog mig från 50 --> 60 så, och nu försöker jag ta mig från 95 --> 100 på det viset

någon vettig förklaring till varför det funkar för mig har jag inte.

Flonkz
2010-08-06, 13:17
Hur ser ditt schema ut, kanske behöver lägga om övningarna för bättre utvecklingen på axlarna?

Tänk på korrekt form, fick själv en skada i övreryggen i jakt på vikterna.
http://www.youtube.com/watch?v=prBRXBHahd8

Tonfisk varje dag lär du tröttna fort på.
Under kortare perioder kanske det går hem, men annars rekommenderar jag max 3 ggr i veckan.

Jag kör nybörjarschemat här på kolozzeum (3 dagar, vila) Fast har lagt till några övningar lite här och där.