handdator

Visa fullständig version : Byta träningssätt titt som tätt


MackeJuve
2010-08-05, 18:43
Jag körde halvkroppspass fram tills denna vecka, då jag istället började med en 3-split där jag tränar igenom hela kroppen 2 gånger på 8 dagar. Det kan mycket väl bli så att jag tröttnar på detta om några veckor och istället börjar köra halvkropp igen, eller någon form av 5-split, helt enkelt det jag känner för.

Hur ser ni på detta? Är det för er helt tabu att byta träningssätt(hittar inte rätta ordet) titt som tätt eller tycker ni det är mer eller mindre skitsamma? Vad jag har märkt här på forumet så brukar de flesta hålla fast i sitt träningssätt i alla fall i några månader.

Bluesparv
2010-08-05, 18:47
Kontinuitet är viktigt, men att ha träningsglädje är viktigare. IMO.

MackeJuve
2010-08-05, 19:44
Kontinuitet är viktigt, men att ha träningsglädje är viktigare. IMO.

Mm precis, precis så resonerar jag med :) Jag har en förmåga att tröttna om man jag vet att jag MÅSTE köra på det här viset o vice versa, min fundering var väl huruvida kontinuiteten kunde överväga träningsglädjen, luddigt jag vet. Att kontinuitet gav så pass mycket att det faktiskt kunde överväga det lilla extra man får ut av att ha lite mer träningsglädje och därmed lite mer motivation.

Ondskapelsen
2010-08-05, 19:46
Kontinuitet är viktigt, men att ha träningsglädje är viktigare. IMO.

Så det är bättre att träna 5split i 6 månader än att byta? Eller?

MackeJuve
2010-08-05, 19:51
Så det är bättre att träna 5split i 6 månader än att byta? Eller?

Han menade nog kontinuitet som i att ha ett bestämt schema där periodisering givetvis ingår. Min fundering var hur mycket mer sådan kontinuitet ger i jämförelse med att träna lite som man vill och ta vecka för vecka :)

Rusk
2010-08-05, 20:10
Kör 1 upplägg i 8-10 veckor och byt sedan, under dessa 8-10 veckor kan du tex köra 3 tunga med 5-6 reps och mer bas och resternade 7 volym 6-12 reps med bas samt isolation, det beror iof på vad ditt mål är, SL lr BB.

MackeJuve
2010-08-05, 20:40
Kör 1 upplägg i 8-10 veckor och byt sedan, under dessa 8-10 veckor kan du tex köra 3 tunga med 5-6 reps och mer bas och resternade 7 volym 6-12 reps med bas samt isolation, det beror iof på vad ditt mål är, SL lr BB.

Okej, mitt mål är mer BB :) Men det är precis sådant där jag inte orkar med, att ha allt bestämt.

Rusk
2010-08-05, 20:46
Okej, mitt mål är mer BB :) Men det är precis sådant där jag inte orkar med, att ha allt bestämt.

Ah okej:) Själv blir jag galen om jag inte vet vad jag ska göra hehe;) Men kör på det du tycker är roligast och försök hålla koll på vikterna, ökar du under en längre period så är det toppen:)

sweetkarolina
2010-08-05, 20:47
Alltså ja det beror på syftet. Med tanke på hur många vitt skilda träningssätt som finns och fungerar/fyller sitt eget syfte kan jag inte tänka mig att du förlorar nåt på att "träna som du känner för." Tror snarare att det är bra att utforska alla möjligheter, till slut kanske du hittar ett sätt som alltid känns kul.

Om du däremot hade som syfte att tävla i något/toppa formen som vore det säkert en fördel att följa ett program i 6-12 veckor eller så.

Supermicke
2010-08-05, 20:48
kör ett upplägg sålänge jag ökar sen när det verkligen tar stopp byter jag :)/varierar typ

sweetkarolina
2010-08-05, 20:55
Nåja kan inte låta bli... Läste i din journal en kommentar om att du i början gjorde helt fel och bänkade alla pass i veckan, men efter nåt år lärde dig att det ju var fel och började träna bättre. Jag var likadan när jag började (bänk är ju kul) och insåg också efterhand att lägga upp träningen lite bättre med typ bänk 2ggr/vecka, böj 1gång, mark 1gång osv. Men efter öh, ja ett otal olika träningsprogram o sånt ska jag om några veckor prova att träna Sheiko, då jag återigen kan köra bänkpress 4 ggr/veckan. :D

MackeJuve
2010-08-05, 20:58
Alltså ja det beror på syftet. Med tanke på hur många vitt skilda träningssätt som finns och fungerar/fyller sitt eget syfte kan jag inte tänka mig att du förlorar nåt på att "träna som du känner för." Tror snarare att det är bra att utforska alla möjligheter, till slut kanske du hittar ett sätt som alltid känns kul.

Om du däremot hade som syfte att tävla i något/toppa formen som vore det säkert en fördel att följa ett program i 6-12 veckor eller så.

Jo ligger nog mycket i det du säger :) Lite av det du skriver tyder ju på att du rankar kontinuitet framför maximal träningsglädje, då du ser det som en fördel om man ska vara verkligt seriös.

kör ett upplägg sålänge jag ökar sen när det verkligen tar stopp byter jag :)/varierar typ

Mjo tar det stopp för mig med så är det klart jag byter, men jag tycker man ökar rätt bra med de flesta olika splittar som finns så det problemet har inte riktigt funnits där ännu :)

MackeJuve
2010-08-05, 21:01
Nåja kan inte låta bli... Läste i din journal en kommentar om att du i början gjorde helt fel och bänkade alla pass i veckan, men efter nåt år lärde dig att det ju var fel och började träna bättre. Jag var likadan när jag började (bänk är ju kul) och insåg också efterhand att lägga upp träningen lite bättre med typ bänk 2ggr/vecka, böj 1gång, mark 1gång osv. Men efter öh, ja ett otal olika träningsprogram o sånt ska jag om några veckor prova att träna Sheiko, då jag återigen kan köra bänkpress 4 ggr/veckan. :D

Hahahaha :D Fy fan låter ju som guldupplägget! ;) Jo det var tider det, cyklade dessutom varje gång till gymmet de första 3 månaderna, ca 2,5-3 mil fram och tillbaka. En gång sprang jag dit, minns inte om jag sprang hem med... Och givetvis smithbänk en halvtimme varje pass :) :)

sweetkarolina
2010-08-05, 21:27
Jo ligger nog mycket i det du säger :) Lite av det du skriver tyder ju på att du rankar kontinuitet framför maximal träningsglädje, då du ser det som en fördel om man ska vara verkligt seriös.



Alltså jag är verkligt seriös med det som jag försöker uppnå. Om en vecka så tävlar jag på EM i (gissa vad...) bänkpress.
Det hade jag nog inte gjort om jag inte nån gång under årens lopp hittat kontinuitet, lärt mig följa program osv. Men jag tränar ändå ofta/mycket på känsla och byter program ofta och ogenomtänkt.
Jag rankar mina tävlingsresultat högre än träningsglädje, men min enda träningsmotivation består i just det faktum att jag tävlar. Jag skulle aldrig orka träna för att bli snyggare, vilket jag fattade det som att ditt mål var... ;)
Så du får ju se till dina mål, din motivation osv. för att träna på ett sätt som passar dig.

Sen så tror jag ju att det bästa sättet att lära sig saker är att prova, att läsa om träning kommer aldrig göra en fullärd.

supercharge
2010-08-05, 22:35
Man kanske inte får säga det här men själv har jag hittat tillbaks lite till maskinerna. Körde bara fria vikter tidigare med i stort sett samma övningar och kändes nyligen som man stannat lite. Rätt segt i allmänhet och det känns inte riktigt som man tar ut sig till max i rätt muskler.

Nu är det lite annorlunda iaf så det är kul och det verkar det som kroppen reagerar på. Inbillar jag mig åtminstone. Men egentligen kan man väl intala sig nästan vad som helst så länge det får en att gå dit och tycka att det är roligt att hålla på. Kontinuitet är väl det som räknas i det långa loppet.

Bluesparv
2010-08-06, 00:28
Så det är bättre att träna 5split i 6 månader än att byta? Eller?

Ja, om du inte kan motivera dig att träna om du inte har en 5-split. Ganska givet att ett träningspass är bättre än inte ett träningspass, d'oh! *whatever*

Fredrik_S
2010-08-06, 00:43
Jag gör aldrig exakt samma sak på gymen längre, men eftersom jag har följt program tidigare i mitt liv så har jag lärt mig ungefär hur man kan tänkas träna. Så för en nybörjare kanske han får ut 3 gånger mer av ett program än av att leka själv, medans man som mer lärd kan få ut bra resultatav att bara träna efter sitt känsla...
Handlar det om tävlingar och maxprestationer och sånt är program ett måste.
Handlar det om bli snygg och träningsglädje är program ibland en inspiration.

ARMSTARK
2010-08-06, 07:18
Jag tror inte att det har någon större betydelse vad du gör på gymet så länge du gör rätt och tränar kontinuerligt. Det är bättre att variera sin träning varje gång än att köra samma grejj år ut och år in.

Ondskapelsen
2010-08-06, 10:04
Jag tror inte det är direkt icke-optimalt att ha ett schema att gå efter, dagvis alltså.

T.ex:

Dag 1: rygg
Dag 2: tuttar
dag 3: Biceps
etc.

Men sen att man bestämmer övningar när man kommer dit allt eftersom vad som är ledigt etc etc. Tycker själv det är jävligt kul med lite överraskningar :D

von huff
2010-08-06, 10:11
Enligt min erfarenhet så är "spontana" pass roligast men bäste resultaten kommer av progressiva program som tränas under en lite längre tid.Jag tycker inte man skall ändra träningssätt alltför ofta

z_bumbi
2010-08-06, 10:15
Om huvuddelen av programmen har samma inriktning, och att man kör dem så länge som det är tänkt, så funkar det att byta ganska så ofta. Problemen är att utvärdera vad som har gjort vad, att man byter hej vilt mellan olika inriktningar och/eller bryter program i förtid.
Har man stort behov av att variera så så är nog det enklaste är att behålla en bas under en längre period och sen variera resten, t ex att ha en eller två huvudövningar per pass som är något så när förbestämda, sen har man en pott som man kan leka med när det gäller reps, set, övningsval osv.
Nästa variant är att hitta ett upplägg som redan har en inbyggd variation så slipper man tänka på vad som passar ihop med något annat, det finns t ex program som förändras efter 3-4 veckor.

ARMSTARK
2010-08-06, 10:26
Om huvuddelen av programmen har samma inriktning, och att man kör dem så länge som det är tänkt, så funkar det att byta ganska så ofta. Problemen är att utvärdera vad som har gjort vad, att man byter hej vilt mellan olika inriktningar och/eller bryter program i förtid.
Har man stort behov av att variera så så är nog det enklaste är att behålla en bas under en längre period och sen variera resten, t ex att ha en eller två huvudövningar per pass som är något så när förbestämda, sen har man en pott som man kan leka med när det gäller reps, set, övningsval osv.
Nästa variant är att hitta ett upplägg som redan har en inbyggd variation så slipper man tänka på vad som passar ihop med något annat, det finns t ex program som förändras efter 3-4 veckor.

Väldigt bra förslag, att sätta bänk, knäböj, marklyft som sådana övningar ger win win.

MackeJuve
2010-08-06, 17:24
Väldigt bra förslag, att sätta bänk, knäböj, marklyft som sådana övningar ger win win.

Mjo jag är inte så jättevågad av mig så blir oftast ungefär samma övningar och givetvis standardövningar som de ni nämner plus militärpress o.s.v. Nae men jag ville bara få igång en diskussion om det här, för givetvis förstår jag att det funkar alldeles utmärkt att träna och ändra lite som man vill :) Men kul att höra andras åsikter, om det finns folk som tycker det är helt befängt.

Gurra med O
2010-08-06, 22:06
själv så kör jag blandning av sl och bb träning.

kör nu 9v ren sl träning med kompleterings övningar biceps/triceps axlar tex. sen när det schemat är klart så går jag över till mitt egna ihopknåpade schema som innefattar ren volymträning kör det i ca 8-9v sen över till sl schemat igen. kul med lite variation och efter 9v vill man gärna byta schema :)
byggar schema
tis:bröst/biceps

tors:rygg/axlar

sön:ben/triceps

jag kör fortfarande i detta schema bänk/ben/mark fast då inte så många set som i sl schemat utan ca 3-4 set och 7-10reps

sl schema
http://medlem.spray.se/damienthorne/extrussianpower.xls

Tiz
2010-08-06, 22:50
Lite offtopic men @TS:

Är du Juventus fan? :D

MackeJuve
2010-08-07, 15:24
Lite offtopic men @TS:

Är du Juventus fan? :D

Jajamen! :) Dock är MackeJuve ett smeknamn som hängt kvar ett tag, är inte alls lika fotbollsintresserad idag som jag var för 5-6 år sen :) Du då?

själv så kör jag blandning av sl och bb träning.

kör nu 9v ren sl träning med kompleterings övningar biceps/triceps axlar tex. sen när det schemat är klart så går jag över till mitt egna ihopknåpade schema som innefattar ren volymträning kör det i ca 8-9v sen över till sl schemat igen. kul med lite variation och efter 9v vill man gärna byta schema :)
byggar schema
tis:bröst/biceps

tors:rygg/axlar

sön:ben/triceps

jag kör fortfarande i detta schema bänk/ben/mark fast då inte så många set som i sl schemat utan ca 3-4 set och 7-10reps

sl schema
http://medlem.spray.se/damienthorne/extrussianpower.xls

Det där lät ju faktiskt jävligt kul :D Har det gett dig bra resultat då?