handdator

Visa fullständig version : Plötslig kraftig huvudvärk vid styrketräning


Morrris
2010-08-05, 12:03
Hej.

Innan ni säger något; jag har varit till läkare och gjort skiktröntgen för att utesluta allvarligare saker som hjärnblödning och tumörer.

Det jag undrar är om någon känner igen symptomen och vad ni gjort för att lindra/bota dem.

Tack.

Martin Löwgren
2010-08-05, 14:55
Hej.

Innan ni säger något; jag har varit till läkare och gjort skiktröntgen för att utesluta allvarligare saker som hjärnblödning och tumörer.

Det jag undrar är om någon känner igen symptomen och vad ni gjort för att lindra/bota dem.

Tack.Vad har du för blodtryck i vila?

Morrris
2010-08-05, 15:07
Vad har du för blodtryck i vila?

Senaste mätningen var 138/67, dock med 97 i puls.

Martin Löwgren
2010-08-05, 20:15
Senaste mätningen var 138/67, dock med 97 i puls.
Okej, 137 är 3 från gränsvärdet men det är som sagt inte det viktigaste trycket.

Har du andra symptom och annat som kan förklara huvudvärken?

Morrris
2010-08-06, 09:37
Ja, spänd och stel nacke från ett hyffsat tungt jobb inom vården. Något som ju visserligen borde ge en mer allmänn huvudvärk och inte kraftiga attacker?

samsung
2011-02-07, 16:21
Bump!
Fick du någon lösning på detta morris?
Fått sprängande värk i huvudet 2 pass i rad nu efter basövningar.. Som om hela huvudet ska gå sönder.

Sökt lite i forumet och verkar vara andningen som spelar stor roll.

Är de någon annan får ni gärna dela med er. Enbart vila som lösning känns lite weird, man vill ju veta vad som händer också så det inte upprepas

Rikard Jansson
2011-02-07, 16:23
blodsockerfall? ^^

samsung
2011-02-07, 16:33
Nej inget sånt.. Liknande migränattack som kom på 1 sek. Men verkar vara ett ganska vanligt fenomen vad jag läst nu.. Kan vara spänningar i nacken men i många ggr vet man inte alls vet de handlar om

Morrris
2011-02-07, 16:34
Bump!
Fick du någon lösning på detta morris?
Fått sprängande värk i huvudet 2 pass i rad nu efter basövningar.. Som om hela huvudet ska gå sönder.

Sökt lite i forumet och verkar vara andningen som spelar stor roll.

Är de någon annan får ni gärna dela med er. Enbart vila som lösning känns lite weird, man vill ju veta vad som händer också så det inte upprepas

Hehe. En arbetskamrat i vården tvingade in mig på vårdcentral där de tog typ fem blodtester, kollade blodtryck och gjorde ett stroketest.

Efter det skickades jag akut till närmaste stora sjukhus där de gjorde ytterligare stroketester, skiktröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen. Fick nästan bli otrevlig innan de lät mig åka hem. De ville ha kvar mig på observation.

Har du samma problem vid sexuell aktivitet? Mår du illa eller får synrubbningar? Svimmar du?

samsung
2011-02-07, 16:36
Hehe. En arbetskamrat i vården tvingade in mig på vårdcentral där de tog typ fem blodtester, kollade blodtryck och gjorde ett stroketest.

Efter det skickades jag akut till närmaste stora sjukhus där de gjorde ytterligare stroketester, skiktröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen. Fick nästan bli otrevlig innan de lät mig åka hem. De ville ha kvar mig på observation.

Har du samma problem vid sexuell aktivitet? Mår du illa eller får synrubbningar? Svimmar du?

Usch de lät inge vidare!
Nej inte vad jag märkt , det gick över på ett par minuter i båda fallen men klart man blir lite nojjig. Blev svimfärdig "rullgardinen"liknande. Ska testa värma nacken riktigt idag och köra lite lugnare, även boka en tid hos läkare för o vara på den säkra sidan

Morrris
2011-02-07, 17:20
Jag gick aldrig reda på vad det var som orsakade besvären. De gav med sig efter någon månad, men det var en ganska enerverande tid...

vicarious
2011-02-07, 17:26
Hehe. En arbetskamrat i vården tvingade in mig på vårdcentral där de tog typ fem blodtester, kollade blodtryck och gjorde ett stroketest.

Efter det skickades jag akut till närmaste stora sjukhus där de gjorde ytterligare stroketester, skiktröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen. Fick nästan bli otrevlig innan de lät mig åka hem. De ville ha kvar mig på observation.

Har du samma problem vid sexuell aktivitet? Mår du illa eller får synrubbningar? Svimmar du?

Har haft exakt samma sak. Fick göra skiktröntgen men blev inget ryggmärgsprov för mig tack och lov :D

Extrem, plötslig huvudvärk vid kraftig ansträngning eller upphetsning. Det finns ett namn för det. Weightlifters headache eller exercise induced headache.

http://www.relieve-migraine-headache.com/exercise-induced-headache.html

För mig händer det när jag

-dietat hårt
-sovit dåligt

Detta i kombination med att jag anstränger mig till det yttersta (för mig har det utlösts av tunga knäböj, hantelpressar, marklyft)

EDIT: Jag var hos en läkare som förklarade att det var "klavikalt" eller vad nu termen hette, vilket skulle syfta på att det var muskler i närheten av nyckelbenet och nacken som blev överspända eller överansträngda. Fortfarande lite luddigt, fick aldrig heller någon exakt förklaring.

Fick ordentliga värktabletter utskrivna men använde de aldrig. Vila var lösningen på problemet.

samsung
2011-02-08, 08:21
Fick samma igår igen. Men denna gången kom det ganska omgående , testade köra lätt och då försvann de samt att ju varmare jag blev desto tyngre gick de o köra.

Dock funkade den sexuella aktiviteten inte...
Så antar mina symptomer stämmer in rätt bra på era :)

Morrris
2011-02-08, 08:39
Fick samma igår igen. Men denna gången kom det ganska omgående , testade köra lätt och då försvann de samt att ju varmare jag blev desto tyngre gick de o köra.

Dock funkade den sexuella aktiviteten inte...
Så antar mina symptomer stämmer in rätt bra på era :)

Ta det lugnt och vila. Det enda som hjälpte för mig. Attackerna blev värre för varje gång jag provocerade fram dem. Det är antagligen inget allvarligt om du inte har tal/motorik/minnesproblem eller synrubbningar och illamående.

Tycker nog du ska kolla upp det ändå. Skriv ut info om weightlifters headache och ta med. Inget som de neurologer jag hade att göra med gissade på iaf.

samsung
2011-02-08, 08:46
Japp jag väntar på samtal från vårdcentralen nu =)
De borde ju se på en vanlig skiftrönkten eller magnet i värsta fall..