handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott även i annat träning?


Jojosurf
2010-08-05, 09:54
Hej ni, behöver lite hjälp här...

Jag har tränat i många år, i princip i hela mitt liv i olika sport som,
Basketboll, Fotboll, Simning, Joggning och även andra sport.
Det har blivit mer styrke träning på slutet.

Men det har inte synts på kroppen alls när det gäller styrketräning och jag antar att det är kosttillskott som behövs nämligen. Jag brukar äta 5-6 måltider om dagen.

Jag tänkte ha styrketräning 2-3 ggr i veckan och resten hade jag tänkt mig simning, joggning, cykling och även minst 1 dags vila per vecka.

Kosttillskott jag tänkte ta är:

- Protein (hur mycket beror på hur mycket jag får protein från måltider under dagen)
När ska protein dryck tas? innan träning, direkt efteråt, eller kvittar det?

- Gainers 150 gram (enbart direkt efter träningar)

- Liponsyra - 200 mg dagligen (10-15 min innan maten)

Min fråga är:

1) Ska jag ta Gainers även efter träningar som joggning, simning, cykling eller är det bara till efter styrketräningar? När jag joggar, simmar osv så gör jag det i ganska högt tempo så att man blir trött efteråt.

2) Har läst någonstans att man inte behöver ta protein direkt efter träning om man tar gainers, stämmer det?

3) ngt mer kosttillskott som behövs tilläggas eller ändras?


Tacksam få hjälp.

/J :thumbup:

Denniss
2010-08-05, 10:55
Hej ni, behöver lite hjälp här...

Jag har tränat i många år, i princip i hela mitt liv i olika sport som,
Basketboll, Fotboll, Simning, Joggning och även andra sport.
Det har blivit mer styrke träning på slutet.

Men det har inte synts på kroppen alls när det gäller styrketräning och jag antar att det är kosttillskott som behövs nämligen. Jag brukar äta 5-6 måltider om dagen.

Jag tänkte ha styrketräning 2-3 ggr i veckan och resten hade jag tänkt mig simning, joggning, cykling och även minst 1 dags vila per vecka.

Kosttillskott jag tänkte ta är:

- Protein (hur mycket beror på hur mycket jag får protein från måltider under dagen)
När ska protein dryck tas? innan träning, direkt efteråt, eller kvittar det?

- Gainers 150 gram (enbart direkt efter träningar)

- Liponsyra - 200 mg dagligen (10-15 min innan maten)

Min fråga är:

1) Ska jag ta Gainers även efter träningar som joggning, simning, cykling eller är det bara till efter styrketräningar? När jag joggar, simmar osv så gör jag det i ganska högt tempo så att man blir trött efteråt.

2) Har läst någonstans att man inte behöver ta protein direkt efter träning om man tar gainers, stämmer det?

3) ngt mer kosttillskott som behövs tilläggas eller ändras?


Tacksam få hjälp.

/J :thumbup:

Du behöver inte kolhydrater efter styrketräningen, om du inte kör superintensivt och trisettar stora övningar. Ta den bara efter hårdintensiv konditionsträning, om du nu ska göra det.

Protein är viktigare än kolhydrater för muskelstimulans.

Inget kosttillskott "behövs".

Langster
2010-08-05, 11:05
Hej ni, behöver lite hjälp här...

Jag har tränat i många år, i princip i hela mitt liv i olika sport som,
Basketboll, Fotboll, Simning, Joggning och även andra sport.
Det har blivit mer styrke träning på slutet.

Men det har inte synts på kroppen alls när det gäller styrketräning och jag antar att det är kosttillskott som behövs nämligen. Jag brukar äta 5-6 måltider om dagen.

Jag tänkte ha styrketräning 2-3 ggr i veckan och resten hade jag tänkt mig simning, joggning, cykling och även minst 1 dags vila per vecka.

Kosttillskott jag tänkte ta är:

- Protein (hur mycket beror på hur mycket jag får protein från måltider under dagen)
När ska protein dryck tas? innan träning, direkt efteråt, eller kvittar det?

- Gainers 150 gram (enbart direkt efter träningar)

- Liponsyra - 200 mg dagligen (10-15 min innan maten)

Min fråga är:

1) Ska jag ta Gainers även efter träningar som joggning, simning, cykling eller är det bara till efter styrketräningar? När jag joggar, simmar osv så gör jag det i ganska högt tempo så att man blir trött efteråt.

2) Har läst någonstans att man inte behöver ta protein direkt efter träning om man tar gainers, stämmer det?

3) ngt mer kosttillskott som behövs tilläggas eller ändras?


Tacksam få hjälp.

/J :thumbup:
1) En gainer är enbart en massa kalorier i pulverform, kalorier från tomma kolhydrater och protein. Har man stora problem med att få i sig tillräckligt med kalorier (man går ned i vikt, eller står still i vikt trots att man kämpar med att äta tillräckligt) så kan det vara värt att fylla ut kaloriintaget med en sådan drink. Denna tas då med fördel direkt efter väldigt krävande/kaloriförbrukande träningspass. Jag räknar inte styrketräning som någon extremt kaloriförbrukande syssla, gainern kanske gör mer nytta efter ett hårt konditionspass faktiskt.
Hursomhelst, en gainer gör inte att du bygger muskler, inte mer än vad mat eller proteindrinkar gör iaf, de är enbart avsedda att på ett enkelt sätt få upp kaloriintaget.

2) Gainer innehåller oftast tillräckligt med protein så att ytterligare protein blir onödigt. Så nej, du behöver inte tillföra protein till gainern - i de flesta fall, det beror på om gainern har en låg proteinhalt, då kan du fylla på med lite extra protein. Eller ta mer gainer...

3) Kreatin, istället för liponsyra. 2x5 gram om dagen tillsammans med måltider. Detta kommer att ge en bättre effekt, eller ska vi säga: Det kommer att ge en effekt, till skillnad från liponsyran.

Istället för att TRO att du behöver kosttillskott bör du först och främst se över din kost. Hur mycket kalorier får du i dig per dag? Om du står still i vikt eller går ned i vikt är kaloriintaget för lågt. Om kosten är fattig på protein, (du bör få i dig minst 2g protein per kg kroppsvikt), då ska du fundera på kosttillskott - om du känner att du inte kan få i dig mer på normal väg med mat. För att öka i muskelmassa behöver du gå upp i vikt och äta mycket protein, detta kan göras med hjälp av mat och/eller kosttillskott.

Langster
2010-08-05, 11:07
Kreatin kan du dock ta oavsett hur resten av kosten ser ut, det kommer att ge effekt i vilket fall.

Sniggel
2010-08-05, 11:12
Håller med Langster men vill betona att om du inte sett resultat av styrketräningen så ligger inte lösningen i kosttillskott. Det kan hjälpa men där är andra faktorer som spelar större roll. Proteinintaget kan vara ett och där kan jag vara beredd att säga att kostillskott hjälper, även om kött fisk och ägg är en mycket bra lösning.
En annan faktor kan vara träningen, att den på något sätt är felaktigt bedriven.
Ytterligare en annan faktor kan vara bristande tålamod, att du förväntar dig resultat snabbare än vad som är möjligt. Hur länge har du tränat styrketräning?

edit: kreatin är förstås inte dumt, men liponsyra låter lite onödigt. +ettar Langster där.

Langster
2010-08-05, 11:35
Jo träningen är en faktor, men jag tror den måste vara helt och hållet idiotisk om man inte ser resultat alls vid tillräckligt högt kalori- och proteinintag.
Men det är klart, idiotisk träning har man sett exempel på.
Jag utgick av någon anledning från att den största anledningen till uteblivna resultat berodde på kosten, men det behöver ju faktiskt inte vara så, speciellt inte för en nybörjare.

När jag tänker tillbaka på hur det var när jag själv kom i kontakt med styrketräning så fick jag faktiskt rätt bra resultat rätt snabbt, trots att jag åt för lite och inte tog några kosttillskott alls. Däremot var träningen nog rätt vettig redan från början... Så Sniggel har nog en poäng!

Trådskaparen bör fundera över om hans styrka ökat osv sen han började med styrketräning, har den inte gjort det gör han nog något extremt fel, för den bör öka rätt snabbt i början.

Jojosurf
2010-08-06, 07:36
Ja, nog är det träningen (styrketräning) som inte riktigt ligger rätt till. Jag har mest tränat 1-3 ggr veckan i ca 1-2 månader och sen ingenting i kanske 1-2 månader eller mer. och sen börjar jag omigen. Jag måste ha mer tålamod helt enkelt. Har skaffat en träningsprogram som jag hoppas hjälper mig bättre.

Tack ska ni ha!

Langster
2010-08-06, 08:08
Ja, nog är det träningen (styrketräning) som inte riktigt ligger rätt till. Jag har mest tränat 1-3 ggr veckan i ca 1-2 månader och sen ingenting i kanske 1-2 månader eller mer. och sen börjar jag omigen. Jag måste ha mer tålamod helt enkelt. Har skaffat en träningsprogram som jag hoppas hjälper mig bättre.

Tack ska ni ha!

Ja där har du ju problemet. För att få resultat av styrketräning måste man vara väldigt konsekvent.
Till skillnad från andra sporter, som fotboll, är sådana uppehåll i träningen mycket sämre för utvecklingen i styrketräning. I fotboll lär du dig teknik och kan därmed fortfarande vara rätt bra på att spela fotboll efter ett par månaders uppehåll. I styrketräningen lär man sig till viss del även teknik, rörelsebanor, men musklerna måste underhållas med jämna mellanrum annars har kroppen ingen som helst anledning att upprätthålla eller bygga någon muskelmassa. Detta gäller speciellt för nybörjare eftersom man inte ens hinner bygga upp någon nämnvärd muskelmassa på bara 1-2 månader, det krävs många månaders konsekvent och hård träning innan man verkligen börjar lägga på sig lite muskler, innan dess handlar det mest om anpassningar i nervsystemet... Med andra ord kan du förlora precis all framgång du fått på 2 månader i ett lika långt uppehåll. Detta gäller oavsett om du tar kosttillskott eller inte.

Kosttillskott kan dock vara rätt motiverande, har man väl köpt en burk proteinpulver eller kreatin och TROR att den ger effekt så är det för vissa människor enklare att ta sig till gymmet och faktiskt träna för att få effekt av tillskottet... Det är en rätt omvänd psykologi och egentligen fel sätt att tänka, men det funkar i många fall.

Jojosurf
2010-08-07, 13:45
1) När det gäller Kreatin. Har läst här någonstans att man kan få håravfall av det?!

2) Finns det någon hemsida där man kan se hur mycket olika typ av mat innehåller protein, fett, kalorier osv. ? Skulle behöva det för att räkna ut hur mycket jag får i mig varje dag.

/J