handdator

Visa fullständig version : för mycket fett i maten.


benacii
2010-08-05, 00:51
satt och räkade vad jag tröck i mig idag. utan kosttilskott men bara protein föda hamnade jag på 3000kcal och 110g fett,220g protein och 110g kolhydrater.

låter som väldrigt mycket fett. är det skadligt? och hur kommer det påverka mig? brukar dock inte hamna på så högt gram fett andra dagar. käkat mycket ägg(8st) och massa glass,ballerina etc..

Dreas
2010-08-05, 03:10
110g, skulle det vara mycket? Låter inte helt ovanligt när det rör sig om 3000kcal.

OneManArmy
2010-08-05, 05:45
Det låter väl som en helt rimlig nivå av fett?

Eddie Vedder
2010-08-05, 06:55
Du kan utan problem äta mer fett än så. Men helst inte från mer Ballerina och glass. Det är ju det dåliga i så fall, inte den fettmängden i sig.

hillbilly90210
2010-08-05, 07:24
Blir inte de mängderna rätt mycket mindre än 3 000 kcal?

Eddie Vedder
2010-08-05, 08:10
Blir inte de mängderna rätt mycket mindre än 3 000 kcal?

Jo det har du rätt, jag räknade inte på detförst. 990 + 880 + 440 = 2310

hillbilly90210
2010-08-05, 09:00
110g fett, 220g protein, 110g kolhydrater och 170g etanol kanske... ;)

benacii
2010-08-05, 10:11
okej okej. men det va ungefärligt och mest av lathet som jag skrev 3000kcal. men ni hade rätt med 2310.
följdfråga: hur räknar ni ut kcal från protein,kolhydrater och fett?

Sniggel
2010-08-05, 10:14
okej okej. men det va ungefärligt och mest av lathet som jag skrev 3000kcal. men ni hade rätt med 2310.
följdfråga: hur räknar ni ut kcal från protein,kolhydrater och fett?

1g Protein = 4 kcal
1g Kolhydrat = 4 kcal
1g Fett = 9 kcal
1g Alkohol = har jag glömt :P

Pepz
2010-08-05, 10:14
hur räknar ni ut kcal från protein,kolhydrater och fett?

protein 4kcal/g
kolhydrat 4kcal/g
fett 9kcal/g
alkohol 7kcal/g

edit pucktvåa

hillbilly90210
2010-08-05, 10:18
Ja j*vlar, det är ju 7 på etanol. Ägd.

Sniggel
2010-08-05, 11:08
Ja j*vlar, det är ju 7 på etanol. Ägd.

Det låter rätt mycket, vilket det är också förstås. Men samtidigt så var det något skumt med just alkohol som gjorde att det förbrändes annorlunda. Den påverkan man kan tänka sig att alkohol kan ha på vikten av att festa varje helg med intag av X gram alkohol motsvarande Y kcal, inte påverkade vikten som förväntat. Dåligt förklarat, jag vet, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Inte för att alkohol är bra på något vis annat än den upplevelse det kan ge. ;)

mikaelj
2010-08-05, 11:11
Låter snarare som överdrivet mycket protein?

inter
2010-08-05, 11:29
Låter snarare som överdrivet mycket protein?

Varför? Kött är gott, proteinpulver ofta likaså.

Nitrometan
2010-08-05, 12:29
Låter snarare som överdrivet mycket protein?
220 g? Kan väl vara lagom för nån som väger kring 100?

Fast då kanske 2,3 Mcal är lite lite?


Men visst är det en liten räka vi talar om så är det ett högt proteinintag. Överdrivet? Det beror på.

mikaelj
2010-08-05, 12:32
220 g? Kan väl vara lagom för nån som väger kring 100?

Fast då kanske 2,3 Mcal är lite lite?

Ja, exakt. 2,3 Mcal låter mer rimligt för någon på 70-75 kg, och även om du går efter 2xKV blir det inte mer än 150g, max. Och även den siffran är hög.

Därutöver är det bara miljöslöseri, tycker jag.

Eddie Vedder
2010-08-05, 13:06
Det låter rätt mycket, vilket det är också förstås. Men samtidigt så var det något skumt med just alkohol som gjorde att det förbrändes annorlunda. Den påverkan man kan tänka sig att alkohol kan ha på vikten av att festa varje helg med intag av X gram alkohol motsvarande Y kcal, inte påverkade vikten som förväntat. Dåligt förklarat, jag vet, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Inte för att alkohol är bra på något vis annat än den upplevelse det kan ge. ;)

Högre termogenes vid förbränningen

Apos78
2010-08-05, 13:32
Högre termogenes vid förbränningen

Vilket ger alkohol ett värde kring 6 kcal/gram (rätta mig?) som sitt "sanna" värde.

Dreas
2010-08-05, 13:35
Ja, exakt. 2,3 Mcal låter mer rimligt för någon på 70-75 kg, och även om du går efter 2xKV blir det inte mer än 150g, max. Och även den siffran är hög.

Därutöver är det bara miljöslöseri, tycker jag.Tror jag inte du kommer tycka när du testat 3-5g protein per kg kroppsvikt. Har själv kört på tre länge, det kommer inte bli lägre under kcalbalans/bulk kan jag säga.

mikaelj
2010-08-05, 13:53
Tror jag inte du kommer tycka när du testat 3-5g protein per kg kroppsvikt. Har själv kört på tre länge, det kommer inte bli lägre under kcalbalans/bulk kan jag säga.

Vilka är dina proteinkällor? (enbart fullvärdigt eller blandat? hur stor andel är fullvärdigt?)
Vad för effekter har du märkt av? Bättre återhämtning? Enklare med ökningar? Uthållighet?

(högre mättnad spelar ingen roll för mig, jag har svårt nog som det är att få i mig mat)

Jag ser det mer som att jag lyckas med alla mina planerade ökningar, och om jag någon gång har missat har jag bara sett till att äta mer tills nästa gång och ändå lyckas med ökningen. Där har jag hållt mig till 2g.

Därför tycker att det är intressant att höra vad dina erfarenheter av ett högre proteinintag är.

isterbuk
2010-08-05, 13:57
Vilket ger alkohol ett värde kring 6 kcal/gram (rätta mig?) som sitt "sanna" värde.

Det stämmer, tyckte jag läste någonstans att om man räknar med den termogena effekten så hade alkohol sitt värde på 5,7kcal/gram.

Dreas
2010-08-05, 14:32
Vilka är dina proteinkällor? (enbart fullvärdigt eller blandat? hur stor andel är fullvärdigt?)
Vad för effekter har du märkt av? Bättre återhämtning? Enklare med ökningar? Uthållighet?

(högre mättnad spelar ingen roll för mig, jag har svårt nog som det är att få i mig mat)

Jag ser det mer som att jag lyckas med alla mina planerade ökningar, och om jag någon gång har missat har jag bara sett till att äta mer tills nästa gång och ändå lyckas med ökningen. Där har jag hållt mig till 2g.

Därför tycker att det är intressant att höra vad dina erfarenheter av ett högre proteinintag är.Mina proteinkällor är kyckling, tonfisk, kvarg, keso och nötfärs primärt. Även Lax slinker in.

Jag har märkt av minskad muskel/styrkeförlust nu under deffen, har kört en deff på 2g ca och då gick det inte alls lika bra. Inte riktigt jämförbart då jag har olika scheman, mycket väl medveten om det.

Men jag höjde proteinintaget när jag började deffa, innan dess hade jag kört på mitt nuvarande schema i 6v, under de fyra första veckorna av deffen ökade jag mer än de första 6 veckorna med samma schema. Tillfällighet, beroende på deff eller ökat proteinintag kan man ju inte säkert säga. Men kollar man sedan på andra med högt proteinintag så säger de flesta samma sak, mer funkar faktiskt bättre, oavsett vad rapporterna säger.

Timme här på brädan är väl ett bra exempel :)

edit: Halvjobbigt skrivet, sorry :p

mikaelj
2010-08-05, 14:34
Fullvärdiga proteinkällor med högt EAA-innehåll. OK.

Ja, under viktnedgång verkar det vara bra att öka proteininnehållet rejält. Nu tänker jag mer på energibalans/-överskott. Har du utvärderat det? För där tänker jag mig att det allmänna energiintaget är avgörande, givet 1-2g/kg.

Dreas
2010-08-05, 14:46
Fullvärdiga proteinkällor med högt EAA-innehåll. OK.

Ja, under viktnedgång verkar det vara bra att öka proteininnehållet rejält. Nu tänker jag mer på energibalans/-överskott. Har du utvärderat det? För där tänker jag mig att det allmänna energiintaget är avgörande, givet 1-2g/kg.Jag återkommer om med svar på den frågan vid jul, då ska deffen, kcalbalansperioden och 2mån av liiiiitet kcalöverskott vara avklarade :)

Svaret på frågan är alltså nej, tyvärr måste jag säga.