handdator

Visa fullständig version : Hur länge Klarar min kropp detta?


powderdog
2010-08-05, 00:40
Snart är det dags att dra igång min andra bulk, jag har lite planer på ett ganska extremt tränings schema. Och undrar helt enkelt hur länge jag teoretiskt kan köra på följande sätt innan det börjar bli lurigt med skador och överträning. Kommer att sköta kost och vila exemplariskt.

Det jag tänkt att göra är följande:

Träna alla dagar i veckan, varannan dag underkropp och varannan överkropp.

Exempel:
Dag1: Överkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen
Dag2: Underkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen
Dag3: Överkropp (Inga basövningar), kommer att köras på kvällen
Dag4: Underkropp (Inga basövningar), kommer att köras på kvällen
Dag1: Överkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen
Dag2: Underkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen

Och så fortsätter det så.

Alltså kommer varje muskelgrupp tränas 3-4ggr i veckan med ca 60h vila per muskelgrupp. utöver detta kommer jag att köra tre löppass per veccka, ett långdistans, ett intervall/backträning och ett snabb distans pass.

Jag hade tänkt att köra såhär i en månad, därefter en lugnare månad med kanske 4 pass per vecka och sedan gå på detta igen.

Tror ni att detta skulle kunna fungera?

Vet att jag formulerat mig luddigt, och skyller på att jag är trött.

Mvh

s.m.f
2010-08-05, 05:10
Hur mycket tränas varje muskel vid varje träningstillfälle?

Erkserks
2010-08-05, 10:52
Dag3: Överkropp (Inga basövningar), kommer att köras på kvällen
Dag4: Underkropp (Inga basövningar), kommer att köras på kvällen
Dag1: Överkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen
Dag2: Underkropp (tunga basövningar), kommer att köras på morgonen

Och så fortsätter det så.

Alltså kommer varje muskelgrupp tränas 3-4ggr i veckan med ca 60h vila per muskelgrupp

Du säger 60h vila mellan passen men det blir det ju inte alls mellan Dag3-Dag1 samt Dag4-Dag2. Snarare 36h. Tycker det är lite väl lite. Kör en 3-split istället om du nu vill träna varje dag

Rusk
2010-08-05, 11:10
Vilken volym kommer du köra? Reps/sets, kommer du gå till failure?

PepzAdept
2010-08-05, 11:22
Blir alltså inga marklyft då?

Vad är egentligen tanken bakom upplägget, alltså vad försöker du att uppnå med det?

Crocker
2010-08-05, 11:22
Det är nog lugnt. Om du inte kör fail varje gång, och byter efter 9-10 veckor möjligen.

powderdog
2010-08-05, 11:41
Hur mycket tränas varje muskel vid varje träningstillfälle?

Ca 20 set á 10 reps per muskelgrupp.

Du säger 60h vila mellan passen men det blir det ju inte alls mellan Dag3-Dag1 samt Dag4-Dag2. Snarare 36h. Tycker det är lite väl lite. Kör en 3-split istället om du nu vill träna varje dag

Jag kanske tänker fel, men...om jag tränar ex. kl 07:00 på måndag och sedan kör samma muskel grupp kl 19:00 på onsdag så är det väl ca 60h vila!?

Vilken volym kommer du köra? Reps/sets, kommer du gå till failure?

Nej, under den här perioden kommer jag inte någonsin att gå till failure. Kommer att köra ca 20 set för de större muskelgrupperna och ca 12 för de mindre á 10 repetitioner.

Blir alltså inga marklyft då?

Vad är egentligen tanken bakom upplägget, alltså vad försöker du att uppnå med det?

Jo marklyft, knäböj, och bänkpress blir det 2-3ggr i veckan. Kommer att köra tyngre övningar vartannat pass.

Det jag vill uppnå är att träna varje muskelgrupp så ofta som möjligt under en kortare period för att göra bra ökningar.

Min tankegång (som kan vara helt fel) är: Ifall jag tränar varje muskelgrupp 3-4ggr i veckan med tillräckligt med vila mellan passen så borde jag få bättre tillväxt än om jag "bara" tränar dem en eller två ggr i veckan.

Det är nog lugnt. Om du inte kör fail varje gång, och byter efter 9-10 veckor möjligen.

Jag hoppas det, kommer nog att endast köra det i fyra veckor åt gången. Får se hur kroppen reagerar på det.

kjell33
2010-08-05, 11:43
Skippa teorin och håll dig till praktiken.

PepzAdept
2010-08-05, 12:26
Och tycker du då att marklyft är en underkropps- eller överkroppsövning?

powderdog
2010-08-05, 12:34
Och tycker du då att marklyft är en underkropps- eller överkroppsövning?

Överkropp, när jag inte tränat på ett tag så känner jag av marklyft i baksida lår, men annars känner jag det bara i ryggen. Så för mig är det en ryggövning.

dream_theater_
2010-08-05, 12:36
Kör efter ett schema som redan är erkänt bra, så slipper du uppfinna ett eget hjul.

Grenen
2010-08-05, 12:45
Kör efter ett schema som redan är erkänt bra, så slipper du uppfinna ett eget hjul.

+1

Sen 20 set á 10 reps per muskelgrupp, 200 reps per muskelgrupp och pass? Och samma muskelgrupp 3-4 ggr i veckan?
Så 6-800 reps per muskelgrupp/vecka? Eller missförstår jag allt?

Låter otroligt mycket i mina ögon, 40-50st bör räcka gott och väl.

Flugan
2010-08-05, 12:50
Variation är alltid bra så om du har nått en tröskel i din träning så testa och se hur ditt nya program funkar för dig och om det kan ta dig vidare. Kan räcka med några veckor för att få en nytändning och att sedan återgå till något mer "standard".

Erkserks
2010-08-05, 13:14
Jag kanske tänker fel, men...om jag tränar ex. kl 07:00 på måndag och sedan kör samma muskel grupp kl 19:00 på onsdag så är det väl ca 60h vila!?


Ja du tänker fel. Läs igen vad jag skrev. Från dag 1 till dag 3 så kommer du ha 60h vila, precis som du sa.
Men vad jag kommenterade var från dag 3 till dag 1. Om du tränar 19:00 på onsdagen så ska du ju träna pass 1 igen på fredagen kl 07:00. Detta blir bara 36h. Snälla tänk efter lite.

pellepedal
2010-08-05, 13:43
Du kommer troligen bränna ut ditt cns ganska omgående.

HulkH
2010-08-05, 13:50
Gör du ett eget schema så skulle jag inte fråga efter kritik, gör du ett eget schema så ska du veta själv hur din kropp tränas bäst. annars erre bara som dream_theater sa:



Ursprungligen postat av dream_theater_
Kör efter ett schema som redan är erkänt bra, så slipper du uppfinna ett eget hjul.

powderdog
2010-08-05, 14:20
Kör efter ett schema som redan är erkänt bra, så slipper du uppfinna ett eget hjul.

Har tänkt att göra det efter denna lite mer extrema period.

+1

Sen 20 set á 10 reps per muskelgrupp, 200 reps per muskelgrupp och pass? Och samma muskelgrupp 3-4 ggr i veckan?
Så 6-800 reps per muskelgrupp/vecka? Eller missförstår jag allt?

Låter otroligt mycket i mina ögon, 40-50st bör räcka gott och väl.

I stort sett ja, men marklyft kommer jag köra mindre, samt biceps och triceps.

Variation är alltid bra så om du har nått en tröskel i din träning så testa och se hur ditt nya program funkar för dig och om det kan ta dig vidare. Kan räcka med några veckor för att få en nytändning och att sedan återgå till något mer "standard".

Har inte direkt kommit till ngn platå, vill bara öka "fort" efter deffen nu.

Ja du tänker fel. Läs igen vad jag skrev. Från dag 1 till dag 3 så kommer du ha 60h vila, precis som du sa.
Men vad jag kommenterade var från dag 3 till dag 1. Om du tränar 19:00 på onsdagen så ska du ju träna pass 1 igen på fredagen kl 07:00. Detta blir bara 36h. Snälla tänk efter lite.

Sant, vilken tabbe av mig:)

Du kommer troligen bränna ut ditt cns ganska omgående.

Då är frågan vad är "ganska omgående", en månad, 6 veckor, ett halvår, eller vad pratar vi om här?

Gör du ett eget schema så skulle jag inte fråga efter kritik, gör du ett eget schema så ska du veta själv hur din kropp tränas bäst. annars erre bara som dream_theater sa:

Ursprungligen postat av dream_theater_
Kör efter ett schema som redan är erkänt bra, så slipper du uppfinna ett eget hjul.

Alltid kört på ett eget schema, funkat helt ok, möjligt att jag hade ökat bättre på ett välkänt schema. Och det ska jag också testa lite senare.

Det jag verkligen skulle vilja ha ett svar på är detta:
1. Tror ni att detta schema skulle ge bra ökningar?
2. Hur länge skulle jag utan ngn överhängande riswk för skador, överträning mm kunna köra såhär?

dream_theater_
2010-08-05, 14:23
Äter du bra och sover som du ska, kan detta schemat säkert ge fina ökningar. Men det kan ingen ge dig några garantier för!

Risken för att du ska skada dig ökar såklart när du tröttar ut kroppen väldigt mycket, för du kommer mer största sannolikhet tumma på tekniken när du märker av att volymen kommer ikapp dig.

Jag tror helt enkelt att du får prova och se. Jag hade dock inte gjort det:)

Eddie Vedder
2010-08-05, 14:34
För mig känns det bara ofattbart hur man ens snickrar ihop pass som kommer påverka morgondagens muskler tillräckligt lite dag ut och dag in. Kör jag knäböj dag 1 kan det definitivt påverka mina militärpressar dagen efter som ett exempel.

Eller som idag, körde mycket pressar igår, både militärpress bakom nacken samt sittvändningar med vanlig militärpress. Och det kändes på dagens ryggpass definitivt. Tilläggas bör att jag i normala fall inte skulle ha kört det här passet förrän imorgon om det vore en vanlig vecka (men imorgon reser jag bort).

Word
2010-08-05, 14:44
Borde det inte vara bättre att vila 48 timmar mellan passen istället för 60/36?

Timme
2010-08-05, 14:58
Överkropp, när jag inte tränat på ett tag så känner jag av marklyft i baksida lår, men annars känner jag det bara i ryggen. Så för mig är det en ryggövning.

Marklyft kommer alltid att var både ben och ryggövning

ceejay
2010-08-05, 17:36
kör böj varje gång och varva bänkpress med marklyft(inte maxtunga marklyft) på samma pass.
Vill du bli bra på något kör det ofta. :)


Nä men beroende på vilka övningar du kör så går det att göra så.

PepzAdept
2010-08-05, 18:15
Överkropp, när jag inte tränat på ett tag så känner jag av marklyft i baksida lår, men annars känner jag det bara i ryggen. Så för mig är det en ryggövning.

Betyder det att bänk bara är en bröstövning om man inte får träningsvärk i triceps eller axlar?

Vad exakt är det du vill öka fort nu efter deffen? Styrka, volym eller vad?

powderdog
2010-08-05, 23:20
Äter du bra och sover som du ska, kan detta schemat säkert ge fina ökningar. Men det kan ingen ge dig några garantier för!

Risken för att du ska skada dig ökar såklart när du tröttar ut kroppen väldigt mycket, för du kommer mer största sannolikhet tumma på tekniken när du märker av att volymen kommer ikapp dig.

Jag tror helt enkelt att du får prova och se. Jag hade dock inte gjort det:)

Tack för svaret, jag provar så får vi se:)

För mig känns det bara ofattbart hur man ens snickrar ihop pass som kommer påverka morgondagens muskler tillräckligt lite dag ut och dag in. Kör jag knäböj dag 1 kan det definitivt påverka mina militärpressar dagen efter som ett exempel.

Eller som idag, körde mycket pressar igår, både militärpress bakom nacken samt sittvändningar med vanlig militärpress. Och det kändes på dagens ryggpass definitivt. Tilläggas bör att jag i normala fall inte skulle ha kört det här passet förrän imorgon om det vore en vanlig vecka (men imorgon reser jag bort).

Jag får helt enkelt känna efter, funkar det inte så får jag gå på ngt mer normalt schema.

Borde det inte vara bättre att vila 48 timmar mellan passen istället för 60/36?

Möjligt, jag testar båda varianterna så får vi se vad jag trivs bäst med.

Marklyft kommer alltid att var både ben och ryggövning

Jag håller med, men på mig tar det mer på ryggen. Därför väljer jag att ha den på min överkropps dag.

kör böj varje gång och varva bänkpress med marklyft(inte maxtunga marklyft) på samma pass.
Vill du bli bra på något kör det ofta. :)


Nä men beroende på vilka övningar du kör så går det att göra så.

Yes man, will do.

Betyder det att bänk bara är en bröstövning om man inte får träningsvärk i triceps eller axlar?

Vad exakt är det du vill öka fort nu efter deffen? Styrka, volym eller vad?

Nej, lika lite som jag tycker att marklyft enbart är en rygg övning. Men jag tycker dock att bänkpress tar bäst på bröst, därför tycker jag att det är mer en bröstövning än en axel eller triceps övning. Precis som jag tycker att marklyft är mer rygg än ben övning. Det känns bäst för mig att ha den på överkropps dagen helt enkelt:)

powderdog
2010-08-05, 23:23
Äter du bra och sover som du ska, kan detta schemat säkert ge fina ökningar. Men det kan ingen ge dig några garantier för!

Risken för att du ska skada dig ökar såklart när du tröttar ut kroppen väldigt mycket, för du kommer mer största sannolikhet tumma på tekniken när du märker av att volymen kommer ikapp dig.

Jag tror helt enkelt att du får prova och se. Jag hade dock inte gjort det:)

Tack för svaret, jag provar så får vi se:)

För mig känns det bara ofattbart hur man ens snickrar ihop pass som kommer påverka morgondagens muskler tillräckligt lite dag ut och dag in. Kör jag knäböj dag 1 kan det definitivt påverka mina militärpressar dagen efter som ett exempel.

Eller som idag, körde mycket pressar igår, både militärpress bakom nacken samt sittvändningar med vanlig militärpress. Och det kändes på dagens ryggpass definitivt. Tilläggas bör att jag i normala fall inte skulle ha kört det här passet förrän imorgon om det vore en vanlig vecka (men imorgon reser jag bort).

Jag får helt enkelt känna efter, funkar det inte så får jag gå på ngt mer normalt schema.

Borde det inte vara bättre att vila 48 timmar mellan passen istället för 60/36?

Möjligt, jag testar båda varianterna så får vi se vad jag trivs bäst med.

Marklyft kommer alltid att var både ben och ryggövning

Jag håller med, men på mig tar det mer på ryggen. Därför väljer jag att ha den på min överkropps dag.

kör böj varje gång och varva bänkpress med marklyft(inte maxtunga marklyft) på samma pass.
Vill du bli bra på något kör det ofta. :)


Nä men beroende på vilka övningar du kör så går det att göra så.

Yes man, will do.

Betyder det att bänk bara är en bröstövning om man inte får träningsvärk i triceps eller axlar?

Vad exakt är det du vill öka fort nu efter deffen? Styrka, volym eller vad?

Nej, lika lite som jag tycker att marklyft enbart är en rygg övning. Men jag tycker dock att bänkpress tar bäst på bröst, därför tycker jag att det är mer en bröstövning än en axel eller triceps övning. Precis som jag tycker att marklyft är mer rygg än ben övning. Det känns bäst för mig att ha den på överkropps dagen helt enkelt:)

Initialt så kommer jag inrikta mig på volym, då jag tränat 1-5 reps i 4 månader nu, så jag tror jag har mer att hämta i de högre reps intervallen.

Wargher
2010-08-06, 00:00
Om du tänker köra det schemat så lägg in en vilodag dag 5 och börja om.
Sen får du ju fundera på en tidigare vilovecka, heller det än att bli övertränad.

PepzAdept
2010-08-06, 00:41
Nej, lika lite som jag tycker att marklyft enbart är en rygg övning. Men jag tycker dock att bänkpress tar bäst på bröst, därför tycker jag att det är mer en bröstövning än en axel eller triceps övning. Precis som jag tycker att marklyft är mer rygg än ben övning. Det känns bäst för mig att ha den på överkropps dagen helt enkelt:)

Initialt så kommer jag inrikta mig på volym, då jag tränat 1-5 reps i 4 månader nu, så jag tror jag har mer att hämta i de högre reps intervallen.

Men det betyder ju alltså att kroppen inte kommer att få vila överhuvudtaget med ditt schema om du ska köra marklyft varannan dag.

Tror fortfarande att du kan köra på med det har upplägget ett tag utan problem, men tvivlar på att det kommer att ge någon fantastisk utdelning.
Tror att du kan köra ett bättre schema för volym helt enkelt.

powderdog
2010-08-06, 00:47
Men det betyder ju alltså att kroppen inte kommer att få vila överhuvudtaget med ditt schema om du ska köra marklyft varannan dag.

Tror fortfarande att du kan köra på med det har upplägget ett tag utan problem, men tvivlar på att det kommer att ge någon fantastisk utdelning.
Tror att du kan köra ett bättre schema för volym helt enkelt.

Du kan så oändligt mycket mer än mig om träning, så jag borde göra som du säger, men är så insnöad på detta programmet nu...ska överväga ett annat program och väga för och nackdelar emot det jag snickrat ihop så får jag se hur jag gör.

Jag är väldigt tacksam för att du (och alla andra) tar dig tid att svara!

Mvh

joasimo
2010-08-06, 00:51
Du kanske skulle kunna köra en 3splitt och köra igenom hela kroppen två gånger i veckan i stället?

Sedan tror jag själv lite på det här att träna ner sig, sedan ta det väldigt lugnt 2 veckor och sedan är man tillbaka ännu bättre! Detta gör jag själv med hockeylaget, vi tränar ner oss för att sedan komma tillbaka bättre! Det borde ju fungera inom styrketräningen också tycker man.

PepzAdept
2010-08-06, 00:53
Ptja man lever och lär :D Skulle inte vilja påstå att jag har tränat på bästa sätt alla gånger. Men ibland är det kul att prova. Som sagt tror inte att det kommer att vara något problem för dig att köra det där programmet en månad. Men finns sannolikt bättre scheman att följa. Men prova du och avrapportera sen :D

Matsa
2010-08-06, 01:17
Du kan så oändligt mycket mer än mig om träning, så jag borde göra som du säger, men är så insnöad på detta programmet nu...ska överväga ett annat program och väga för och nackdelar emot det jag snickrat ihop så får jag se hur jag gör.

Jag är väldigt tacksam för att du (och alla andra) tar dig tid att svara!

Mvh

Ptja man lever och lär :D Skulle inte vilja påstå att jag har tränat på bästa sätt alla gånger. Men ibland är det kul att prova. Som sagt tror inte att det kommer att vara något problem för dig att köra det där programmet en månad. Men finns sannolikt bättre scheman att följa. Men prova du och avrapportera sen :D

Det ligger något i det där faktiskt. Ibland måste man prova en idé trots att det är fel bara för att få det ur systemet så att man blir mottaglig för annat. Experimentlusta kan vara både en välsignelse och förbannelse på samma gång. :)

Grenen
2010-08-10, 08:08
Har du hunnit testa ditt schema?

powderdog
2010-08-10, 23:51
Du kanske skulle kunna köra en 3splitt och köra igenom hela kroppen två gånger i veckan i stället?

Sedan tror jag själv lite på det här att träna ner sig, sedan ta det väldigt lugnt 2 veckor och sedan är man tillbaka ännu bättre! Detta gör jag själv med hockeylaget, vi tränar ner oss för att sedan komma tillbaka bättre! Det borde ju fungera inom styrketräningen också tycker man.

Vi får hoppas att det konceptet fungerar på styrketräning med!

Ptja man lever och lär :D Skulle inte vilja påstå att jag har tränat på bästa sätt alla gånger. Men ibland är det kul att prova. Som sagt tror inte att det kommer att vara något problem för dig att köra det där programmet en månad. Men finns sannolikt bättre scheman att följa. Men prova du och avrapportera sen :D

Jag har bestämt mig för att prova, rapporterar och utvärderar i denna tråden efter en månad på schemat:D

Det ligger något i det där faktiskt. Ibland måste man prova en idé trots att det är fel bara för att få det ur systemet så att man blir mottaglig för annat. Experimentlusta kan vara både en välsignelse och förbannelse på samma gång. :)

Sant så sant, jag har nu gått ett par dagar och försökt få idéen ur huvudet, men det går helt enkelt inte. Så nu har jag bestämt mig för att prova så slipper jag gå runt och tänka på det hela tiden.

Har du hunnit testa ditt schema?

Nej inte ännu, ligger för närvarande på kcal underskott, och det vill jag inte göra på detta schemat.

Jag kör igång med det nästa månad, antagligen andra veckan i september. Kommer att avrapportera när jag kört en månad på det, med både text och bilder. Stay tuned;)

powderdog
2010-10-04, 15:30
Utvärdering av mitt högintensiva program

Överlag tycker jag att det fungerade bra, ganska seg i benen var jag de senaste 10 dagarna, men de växte bra under denna 28dagar långa test period så jag ska inte klaga. Det största minuset var egentligen att marklyften blev rejält lidande då jag ofta kände mig trött i korsryggen.

Styrkeökningar:

Bänkpress: 1RM +15kg (95kg--->110kg)
Marklyft: Tangerat PB på 220kg dock med en 10kg lättare kroppsvikt än senast
Knäböj: 1RM +10kg (160kg--->170kg)

Det ända jag tränat med mer fokus på styrka än volym är brösten, men jag räknar med att de bästa ökningarna kommer att komma om ett par veckor då kroppen vilat lite och jag kör efter ett ngt mer normalt schema.

Viktmässigt gick jag från 89kg till 97,5kg under dessa 28dagar dfördelat på 184cm.
http://i592.photobucket.com/albums/tt7/asken_xv/89kgvs975kg.jpg?t=1286201952

limenka
2010-10-04, 15:33
Benen och axlarna är ju OMG nu jämfört med innan

(höger är nu förmodar jag)

Virtual1339
2010-10-04, 17:56
Tror jag skall göra ett liknande experiment då jag avklarat min deff. Verkade ge bra ökningar!

Nu vill jag veta:
Hur mycket åt du per dag? överskott och protein mängd?
Hur har måtten på benen förändrats?

powderdog
2010-10-04, 21:09
Benen och axlarna är ju OMG nu jämfört med innan

(höger är nu förmodar jag)

Tackar, ja axlar och benen ser jag faktiskt tydlig skillnad på tom i spegeln:) Att de har vuxit mest är nog pga att det är det jag tränat minst tidigare (axlar har jag precis börjat träna pga skada)

Höger är nu ja.

Tror jag skall göra ett liknande experiment då jag avklarat min deff. Verkade ge bra ökningar!

Nu vill jag veta:
Hur mycket åt du per dag? överskott och protein mängd?
Hur har måtten på benen förändrats?

Testa, funkar det inte för dig så är det ju bara en väldigt kort tidsperiod av uteblivna ökningar. No biggie.

Jag vet inte exakt kalorimängd per dag då jag inte räknade det, utan det enda jag räknade på var att jag fick i mig 3g protein per kg.
Mätte precis, de har gått från 64cm till 70cm så +6cm, får väl anses vara helt ok.

PepzAdept
2010-10-04, 21:34
Lite svåra bilder att jämföra axlarna med kan jag tycka då det ser ut som om du sträcker ut dem ganska mycket i första bilden och poserar mycket bättre på andra och trycker ut dem istället. Men 8,5kgs viktuppgång och en till synes inte allt för mycket sämre form får man väl anse vara ganska så bra ändå :)

Är styrkeökningarna från innan och efter denna 28dagarsperiod eller från tidigare PBn och nya?

Inga andra saker förutom korsryggen som du upplevde som negativa? I annat fall verkar det väl ha fungerat helt okej ändå. Kroppen verkar ju ha pallat med det i alla fall och det var ju trots allt det du var fundersam över, då det är ju bra :)

blondyz
2010-10-04, 21:50
Tycker det är härligt med folk som experimenterar lite och delar med sig! Som nämnts lite tidigare i tråden handlar det inte alltid om att köra så optimalt som möjligt, utan ibland även att prova sig fram och träna på det sätt man tycker är roligast!

Det händer inte allt för sällan att jag motstrider mitt eget vetande och kör träningspass som jag vet inte är optimala, mest för att jag tycker det är roligt och varierande!

PepzAdept
2010-10-04, 21:58
Håller faktiskt med, oftast går träningen som bäst när man har roligt för att man för mer energi in i passen. Känns som om man kan träna hårdare och bättre. Dock är väl det bästa att kombinera den känslan med ett så optimalt schema som möjligt. Men va fan, med tanke på hur mycket man tränar kan man ju inte vara optimal hela tiden. Det är kul att spåra ut lite ibland ;)