handdator

Visa fullständig version : DoggCrapp - Update


ByggerUt
2010-08-04, 23:53
Det finns en hel del att läsa om DC träning på nätet. Jag hittar många olika upplägg.

Men vilken är den absolut senaste DC rutinen?

Sedan så undrar jag, om det står "hammer strength" och det inte finns någon sådan maskin på gymmet där jag tränar. Vad ska man välja istället då?

Sjoba
2010-08-05, 00:00
Med "hammer strength" så menar dom troligtvis antingen en incline eller rak bröstpress som man sätter fast kakor på. Om det inte står på t.ex. rygg.
Hammer Strength är ju dock ett märke.

Finns väll ingen fast rutin i DC vad jag vet.

kid
2010-08-05, 09:00
om jag bara får låna tråden lite...undrar när ni kör Rest Pause på ex. axel press med hantlar, hur vilar ni de 30s el 15andetag som vissa kör? med hantlarna uppe i luften ovanför huvve? eller bredvid öronen som i utgångsläget? eller helt enkelt släpper ner dom på golvet ? testade igår och det var ju helt omöjligt och hålla hantlar 30s efter har kört 8rep - - *gah!*

men att köra mycket strikta negativa fasen har gett mig oerhört mycket, tröttar ut muskeln på ett helt annat nivå, sen om det leder till större ökning av volym vet jag dock inte. :Virro

willis
2010-08-05, 10:08
www.intensemuscle.com

Läs alla stickies i The DOGG Pound.

Sniggel
2010-08-05, 10:21
Under den tiden jag läste en massa på intense så kom jag fram till följande:

* Välj övningar för dina muskler som du tycker/tror är bra för din utveckling, först och främst flerledsövningar (Behöver definitivt inte vara hammer strength).
* Vid vilan i RP-seten ska det vara vila, alltså att lägga ifrån sig hantlarna så att spänning i muskler försvinner
* Sen rekommenderar Dante att man kör olika metoder beroende på ens återhämtningsförmåga. Då syftar jag på om man ska köra straight sets, RP-sets, om man ska köra static sets och/eller negativa m.m.
Det vanligaste är att man bara kör restpause och sen rekommenderas även extrem stretching.

ByggerUt
2010-08-06, 14:12
www.intensemuscle.com

Läs alla stickies i The DOGG Pound.

Jag håller på och läser dem:thumbup:

Jag hittade denna sidan: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_50_pounds_of_muscle_in_12_months

När jag googlar så hittar jag ytterligare olika rutiner, så vilket är egentligen den senaste träningsprogrammet?*gah!*

ByggerUt
2010-08-06, 14:16
Med "hammer strength" så menar dom troligtvis antingen en incline eller rak bröstpress som man sätter fast kakor på. Om det inte står på t.ex. rygg.
Hammer Strength är ju dock ett märke.

Finns väll ingen fast rutin i DC vad jag vet.

Så här ser Dantes upplägg ut:

Chest:
incline smythe press (11-15rp)
hammer strength press (11-15rp)
decline barbell press (11-15rp)

Shoulders:
military presses (11-20rp)
hammer strength presses (11-15rp)
upright rows (11-20rp)

Vad skulle jag kunna byta ut "hammer strength press" mot?

Sjoba
2010-08-06, 14:50
I detta fall så menar han garanterat den raka Hammer Strength-pressen, då har man en incline, en rak och en decline press.
Det är helt enkelt en rak bröstpress av märket Hammer Strength, den har dock lite speciella handtag som du ser här: (Dock är detta en incline bröstpress från Hammer Strength.)

http://www.fitsonik.com/images/hammer_strength.jpg

ByggerUt
2010-08-06, 15:05
I detta fall så menar han garanterat den raka Hammer Strength-pressen, då har man en incline, en rak och en decline press.
Det är helt enkelt en rak bröstpress av märket Hammer Strength, den har dock lite speciella handtag som du ser här: (Dock är detta en incline bröstpress från Hammer Strength.)

http://www.fitsonik.com/images/hammer_strength.jpg

Ok, dessvärre så finns det inte någon sådan på gymmet där jag tränar*cry*

Sjoba
2010-08-06, 15:13
Ok, dessvärre så finns det inte någon sådan på gymmet där jag tränar*cry*

Säger detsamma tyvärr, men dom verkar finnas på dom flesta gym i USA. Här i Sverige är vi mer för maskiner med kakor istället för maskiner där man lägger på plattor. *screwy*

Du kan nog helt enkelt byta ut den mot en vanlig bröstpress om det finns, eller bänkpress/hantelpress - om inte det helt går emot DC-tänket.

willis
2010-08-06, 15:23
Jag håller på och läser dem:thumbup:

Jag hittade denna sidan: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_50_pounds_of_muscle_in_12_months

När jag googlar så hittar jag ytterligare olika rutiner, så vilket är egentligen den senaste träningsprogrammet?*gah!*

Alltså intensemuscle är det riktiga DC-forumet. Dante skriver själv där. (Den där t-nation-artikeln är dock inte dålig, om jag minns rätt).

"Rutinen" du frågar efter är mån/ons/fre-splitten.

A:
Bröst
Axlar
Triceps
Ryggvidd
Ryggtjocklek

B:
Biceps
Underarmar
Vader
Hamstrings
Framsida lår

(I den exakta ordningen)

Du väljer dina 3 bästa (flerleds-)övningar för varje muskelgrupp och lämpliga rep-ranges efter vad som är rekommenderat eller passar dig bättre.

ByggerUt
2010-08-06, 16:05
Alltså intensemuscle är det riktiga DC-forumet. Dante skriver själv där. (Den där t-nation-artikeln är dock inte dålig, om jag minns rätt).

"Rutinen" du frågar efter är mån/ons/fre-splitten.

A:
Bröst
Axlar
Triceps
Ryggvidd
Ryggtjocklek

B:
Biceps
Underarmar
Vader
Hamstrings
Framsida lår

(I den exakta ordningen)

Du väljer dina 3 bästa (flerleds-)övningar för varje muskelgrupp och lämpliga rep-ranges efter vad som är rekommenderat eller passar dig bättre.

Tack så mycket willis, det var exakt det jag sökte efter:thumbup:

Dante rekommenderar följande övningar för axlar och bröst:

Chest:
incline smythe press (11-15rp)
hammer strength press (11-15rp)
decline barbell press (11-15rp)

Shoulders:
military presses (11-20rp)
hammer strength presses (11-15rp)
upright rows (11-20rp)

Då det inte finns någon hammer strength press på gymmet där jag tränar*grr27* Kan jag välja vilken pressmaskin som helst istället?
Eller vilka övningar tycker du att jag bör välja?

Sedan så är det ytterligare en sak som jag undrar över finns det någon rekommendation från Dante hur man ska värma upp? (Antal set, reps och viktbelastning.)

Sniggel
2010-08-06, 16:17
Tack så mycket willis, det var exakt det jag sökte efter:thumbup:

Dante rekommenderar följande övningar för axlar och bröst:

Chest:
incline smythe press (11-15rp)
hammer strength press (11-15rp)
decline barbell press (11-15rp)

Shoulders:
military presses (11-20rp)
hammer strength presses (11-15rp)
upright rows (11-20rp)

Då det inte finns någon hammer strength press på gymmet där jag tränar*grr27* Kan jag välja vilken pressmaskin som helst istället?
Eller vilka övningar tycker du att jag bör välja?

Sedan så är det ytterligare en sak som jag undrar över finns det någon rekommendation från Dante hur man ska värma upp? (Antal set, reps och viktbelastning.)

Du kan välja vilken j-la övning som helst som lägger stor belastning på bröst och som du tycker är bra för din bröstutveckling. Det behöver inte vara en maskin.
Om du tittat på övningarna Dante valt för bröst så har han valt 3 st pressövningar där lyftvägen är i olika vinklar. Detta för att få variation i övningsutförande och det är det som är själva grejen när man väljer övningarna i DC. Att få variation i utförandet. Detta sägs motverka överträning bl a. Om det stämmer kan man spekulera i men det är iaf en av anledningarna till att man inte har samma övning i varje pass.

När det gäller denna frågan samt ang. uppvärmning så hade nog Dante svarat något i stil med att:
"Är du inte beredd att själv välja ut övningar och veta hur du behöver värma upp, så har du inte erfarenhet nog för DC, eller analyserar för mycket" :p

Så gör så som du tror är bäst, ta hantelbänkpress istället för maskinen som du inte har tillgång till om du tycker det är en bra idé, och värm upp på ett sådant sätt du tror det behövs för att du ska kunna köra tungt och till failure utan att riskera att skada dig.

ByggerUt
2010-08-08, 12:02
Du kan välja vilken j-la övning som helst som lägger stor belastning på bröst och som du tycker är bra för din bröstutveckling. Det behöver inte vara en maskin.
Om du tittat på övningarna Dante valt för bröst så har han valt 3 st pressövningar där lyftvägen är i olika vinklar. Detta för att få variation i övningsutförande och det är det som är själva grejen när man väljer övningarna i DC. Att få variation i utförandet. Detta sägs motverka överträning bl a. Om det stämmer kan man spekulera i men det är iaf en av anledningarna till att man inte har samma övning i varje pass.

När det gäller denna frågan samt ang. uppvärmning så hade nog Dante svarat något i stil med att:
"Är du inte beredd att själv välja ut övningar och veta hur du behöver värma upp, så har du inte erfarenhet nog för DC, eller analyserar för mycket" :p

Så gör så som du tror är bäst, ta hantelbänkpress istället för maskinen som du inte har tillgång till om du tycker det är en bra idé, och värm upp på ett sådant sätt du tror det behövs för att du ska kunna köra tungt och till failure utan att riskera att skada dig.

Ok, tack för ditt svar:thumbup:

Anledningen till att jag ställer så mycket frågor är för att jag vill ha så mycket "kött på benen" som möjligt innan jag ger mig på och kör DC. Så att jag sedan kan följa det och köra det till 100%.

När det gäller bröst och axlar så har Dante valt en övning med fri stång, en övning med hantlar och en övning i maskin. Han har säkert någon tanke bakom detta. Därför undrade jag om man kunde byta ut hammer strength presses mot en vanlig bröstpress maskin.

En bröstpress maskin har kablar och inga fria vikter medans en HS press har fria vikter och inga kablar. Är dessa två maskiner likvärdiga då eller blir det stor skillnad?

Jag har tidigare provat på bland annat Joachim Bartolls "3 lyft för din träning" och "Jim Wendler's 5/3/1/" Där finns klart beskrivet hur man ska värma upp innan. Därför som jag undrade om Dante har något liknande för DC träning.:)