handdator

Visa fullständig version : Kontrollerade kostillskott


Floddan
2010-08-04, 22:48
Man har ju hört att de pressar i vafan som helst i de vissa kosttillskott. Finns det någon lista över kosttillskott som är kontrollerande och så de inte innehåller något som är förbjudet att inmundiga enligt rf?

Anledningen till att jag undrar är att morsan köpte en burk kreatin till mig när hon var på ullared sist (hon är för go morsan). Kreatinet var av märket nordic nutrition och har en mycket spännig anabolabyggare på omslaget. Kan man käka detta kreatin och vara säker på att de inte innehåller någon rysk rot eller något annat skit som man inte är tillåtet om man tävlar? Hur tänker ni i dessa situationer?

Cidersson
2010-08-04, 22:51
Man är kanske lite väl blåögd som litar på att det som säljs i våra svenska butiker är kollade och med godkänt innehåll... Vet faktiskt inte alls vilka regler som gäller för försäljning och/eller kontroller av produkter.

Crocker
2010-08-04, 22:58
http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Kosttillskott/#ska

Lär finnas ont om ryssfemmor hos EU-företag.

Floddan
2010-08-04, 23:14
:MrT:http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Kosttillskott/#ska

Lär finnas ont om ryssfemmor hos EU-företag.

Jag vettifan vad de stoppar i eller vad de har för vinnig i att göra de. Vill mest vara på den säkra sidan.

capron
2010-08-05, 09:30
Schysst morsa du har :-) Tror nog det är lugnt speciellt om det står att det är rent Creatine Monohydrate.

Lista med amerikanska grejer som inte blev godkända
http://www.slv.se/upload/dokument/nyheter/2010/product_listing.pdf

jabbe
2010-08-05, 10:55
Kan säga att jag köpte en precis likadan burk för en vecka sedan i ullared. Använder den nu och ser inga problem än så länge :)

Denniss
2010-08-05, 11:14
Kan säga att jag köpte en precis likadan burk för en vecka sedan i ullared. [B]Använder den nu och ser inga problem än så länge :)[/[/B

Men lol. Vad väntade du dig? :confused:

Floddan
2010-08-05, 12:43
Är man alltså garanterad att kosttillskottet innehåller de som står på innehållsförteckningen så länge de säljs i EU även om de har suspekt marknadsföring (paketering)?

z_bumbi
2010-08-05, 12:53
Är man alltså garanterad att kosttillskottet innehåller de som står på innehållsförteckningen så länge de säljs i EU även om de har suspekt marknadsföring (paketering)?

Nej då kontrollen är dålig och en hel del företag också importerar från länder där kontrollen är obefintlig.

Välj en tillverkare som du litar på. När det gäller kreatin så får du en extra säkerhet om du väljer Creapure även om jag personligen utan problem stoppar i Emma kreatin från kolozzeum då jag litar på märket (det har inte heller gett någon utslag i något pissprov).

Crocker
2010-08-05, 13:01
Nej då kontrollen är dålig och en hel del företag också importerar från länder där kontrollen är obefintlig.

Välj en tillverkare som du litar på. När det gäller kreatin så får du en extra säkerhet om du väljer Creapure även om jag personligen utan problem stoppar i Emma kreatin från kolozzeum då jag litar på märket (det har inte heller gett någon utslag i något pissprov).
Du har inga tips ang. vanligt protein, företag att skippa nordiska företag lär väl vara säkra iaf? typ star nutrition.

WHITEFOLKS
2010-08-05, 13:12
Håll dig till fairing, eiselt, fx, kolozzeum så är du nog säker.

Crocker
2010-08-05, 13:37
Håll dig till fairing, eiselt, fx, kolozzeum så är du nog säker.
Star Nutrition då?

Floddan
2010-08-05, 13:39
Håll dig till fairing, eiselt, fx, kolozzeum så är du nog säker.

Är det en känsla du har eller grundar du det på något speciellt?

WHITEFOLKS
2010-08-05, 13:50
Det är väl mest en känsla jag har.

Fairing och Eiselt känns båda seriösa och då även Kolozzeums grejer och FX eftersom de har sina fingrar med i respektive :D

Star nutrition vet jag inte men de känns ju rätt blah i allmänhet.

macsacre
2010-08-05, 14:18
Lägg gärna upp en lista på de man inte ska lita på så man vet vad man inte ska köpa.

Kischen
2010-08-05, 14:29
Lägg gärna upp en lista på de man inte ska lita på så man vet vad man inte ska köpa.

Du menar vilka du vill köpa? :D

WHITEFOLKS
2010-08-05, 14:35
FX har ju en "vit lista" också där de ska ha gått genom kvalitetsprocedurerna för tillverkningen och gör regelbundna tester.

macsacre
2010-08-05, 14:36
Du menar vilka du vill köpa? :D

Nej då, jag vill ju hålla mig ren! Därför jag vill ha en lista av det man inte ska köpa så man inte får problem ifall man får för sig att vilja tävla.

Kischen
2010-08-05, 14:51
Nej då, jag vill ju hålla mig ren! Därför jag vill ha en lista av det man inte ska köpa så man inte får problem ifall man får för sig att vilja tävla.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151718

:confused:

macsacre
2010-08-05, 15:00
Skojade lite så klart :P

Kischen
2010-08-05, 15:02
Skojade lite så klart :P

:thumbup:

macsacre
2010-08-05, 15:25
Inte för jag skulle köpa överpris AAS som är lagliga och knappt hjälper men ska man tävla i BB så man ju göra det rätt. Men jag håller mig nog till vardags träningen, är inte redo att ta det steget och förkorta mitt liv med onödiga "tillskott"

BCAA, PWO och creatin monohydrate gör tillräckligt.

Crocker
2010-08-05, 16:00
Inte för jag skulle köpa överpris AAS som är lagliga och knappt hjälper men ska man tävla i BB så man ju göra det rätt. Men jag håller mig nog till vardags träningen, är inte redo att ta det steget och förkorta mitt liv med onödiga "tillskott"

BCAA, PWO och creatin monohydrate gör tillräckligt.
Vilken BCAA är du förtjust i, någon speciell?

capron
2010-08-05, 16:27
Är det verkligen så illa att det kan gå fel när man köper protein, eaa/bcaa , kreatin ? Tror själv det är mer när man köper pwo och testo boosters man skall passa sig.

Sverker
2010-08-05, 16:54
Nej då, jag vill ju hålla mig ren! Därför jag vill ha en lista av det man inte ska köpa så man inte får problem ifall man får för sig att vilja tävla.


Köp enbart produkter med svensk text och med konsumentkontakt. Dvs att det finns en adress och telefonnummer så du kan komma i kontakt med tillverkaren eller återförsäljaren.

Sedan är det lätt att läsa innehållsdeklartionen och jämnför den mot WADAs lista på förbjudna ämnen.
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2620/ImageVaultHandler.aspx

Crocker
2010-08-05, 17:07
Är det verkligen så illa att det kan gå fel när man köper protein, eaa/bcaa , kreatin ? Tror själv det är mer när man köper pwo och testo boosters man skall passa sig.
Det vet man som sagt inte, men siffran är inte jätteliten med icke rena tillskott.

macsacre
2010-08-06, 07:55
Vilken BCAA är du förtjust i, någon speciell?

Just nu tar jag Sans dyra BCAA, men ska testa Xtend.