handdator

Visa fullständig version : Behöver en radikal förändring hjälp


kia84
2010-08-04, 20:12
Hej

Jag har på 2månder gått upp ca 11 kilo JA ni läser rätt, har verkligen totalt skitit i min kropp vikt och bara stoppat i mig en massa skit dag in dag ut, Har mått dåligt av olika orsaker och idiotiskt så hantera jag det genom att trycka eller som man kallar det tröstäta, äta för att jag är uttråkad, ensam, dåligt förhållande. Det har inte dessutom gjort det lättare att jag levt med en man som är en feeder!!, alltså som uppmuntra mitt beteende genom att köpa hem massa skit och se på hur jag totalt går ner mig i detta sjuka beteende.

Men idag så gick jag förbi en spegel på jobb och fick se hur hela jag bara blåst upp som en boll och paniken inom mig växte och jag fick mig verkligen en wake up call. Fattar inte hur jag kunde blunda för de förändringar som till en början kom lite och nu bara på 3 dagar så ser man verkligen hur stor jag blivit.

För att inte göra detta till en "novell" så ska jag försöka göra det kort.
Jag har alltid varit en hälsofreak alltid ätit nyttigt rört på mig och varit slank utan att träna som en galning.
Men efter min down så har allt med nyttigt, träning dammat på hyllan och nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på, vart jag ska börja.

Behöver gå ner 10 kilo för att återfå min idealvikt för min kropp
SÅ hur ska jag sätta samman en kost där jag får i mig bra näring??
Jag vet att jag tidigare provat olika skvaller tiding dieter och det säger jag bara bläää till, tror inte på lchf och pulverdiet osv.
Har tidigare ätit lågt med kolisar och högt protien och grönsaker och räknat kalorier. Men känner att jag har så svårt att sätta samman en sådan kost för just nu känner en del inom mig att jag bara vill spy på all mat (alltså kännslomässigt). Äter inte pasta, potatism bröd och dricker inte mjölk(allergi).

Är tacksam om någon därute kan hjälpa mig med en kostshema + träningschema. som ger en långsiktig resultat.

Längd 172 vikt idag 65
min tidigare vikt 55 för två månader sen vilket är smalt men normalt för mig då jag alltid varit viktstabil.

blev trots allt långt, hopps någon kunnig orkar läsa och ge lite av sin tid till en bortkommen fd hälosfreak

kia84
2010-08-04, 20:17
För att ni ska få en känsla på hur jag känner mig just nu bridget jones dagbok

Hähähä
2010-08-04, 20:26
Standardfråga, har du läst deffguiden? Där finns i princip allt du behöver veta för viktnedgång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

kia84
2010-08-04, 20:34
Standardfråga, har du läst deffguiden? Där finns i princip allt du behöver veta för viktnedgång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

ja jag läste lite igenom det och ja jag har nåt så där fått en uppfattning om hur jag ska göra ,men hade gärna velat få lite hjälp på traven*cupid*

Behöver hjälp att bygga upp detta, då jag tror en grund kan se ut så här?
Frukost kör jag protien ägg fisk/räkor grönsaker/bär eller kyckling?- behöver mera tips
lunch mycket kött/lax/kyckling grönsaker
middag detsamma som lunch
mellanmål protiendrink med lågt halt kolhydrater-mera tips
kosttillskott tips
tänkte hålla mig inom 1400 kalorier/dag
träning lågintensiv- behöver mera tips

Hähähä
2010-08-04, 20:56
ja jag läste lite igenom det och ja jag har nåt så där fått en uppfattning om hur jag ska göra ,men hade gärna velat få lite hjälp på traven*cupid*

Behöver hjälp att bygga upp detta, då jag tror en grund kan se ut så här?
Frukost kör jag protien ägg fisk/räkor grönsaker/bär eller kyckling?- behöver mera tips
lunch mycket kött/lax/kyckling grönsaker
middag detsamma som lunch
mellanmål protiendrink med lågt halt kolhydrater-mera tips
kosttillskott tips
tänkte hålla mig inom 1400 kalorier/dag
träning lågintensiv- behöver mera tips

Det ser väl okej ut, kanske lite kolhydratsfattigt enligt min mening, det går utmärkt att gå ner i vikt även om du äter kolhydrater, sålänge du kan hålla dig på kaloriminus. Vill du utesluta kolhydraterna så funkar väl detta bra också.

Hur länge har du kört med detta schema? Eller hade du precis tänkt börja med det?

Det hela är ju ganska simpelt, går du inte ner i vikt på en längre tid så får du i dig för mycket kalorier eller rör på dig för lite.
Styrketräning + lågintensiv träning är väl att rekommendera, om du inte vill tappa allt för mycket muskler på köpet.
Kör på med ditt schema, rör dig mycket och tjuvät inte skräpmat/godis alltför ofta så ska det nog gå bra, står vågen still och måtten är desamma *popcorn*? Öka kaloriförbrukningen ytterligare, alternativt dra ner ytterligare på kalorierna, då kommer du garanterat tappa vikt.
Ha inte alltför bråttom, ge det sin tid, du vill kunna leva på din kost efter viktnedgången också för att inte gå upp i vikt igen, svält dig alltså inte.

Något annat du kan tänka på är ju hur mycket motionerade/åt du när du var nere på din målvikt? Lägger du dig på samma kost/motion igen så kommer du hamna på ungefär samma vikt och mått igen.

Angående kosttillskott, så behövs det ju inte egentligen om du har en bra kost. Några som kan vara bra att ha ändå är proteinpulver, omega3 och vitaminer. Fettförbränningstillskott brukar inte vara mycket att hänga i julgranen. :whipped:

Förövrigt så finns det ju en hel del tips i andra trådar runt om på forumet.

Neco
2010-08-04, 21:45
Nu är ju inte jag den som ska ge tips på det här området, men börja köra på det du själv tänk ut och så skriver du här under tiden. Är säkert lättare för alla att ge tips om du får en uppfattningen om vad som eventuellt inte fungerar!?!?!

Höll du vikten innan du la på dig en del så kan du väl återgå till det? Eller var det något fel med det sättet? (=

kia84
2010-08-04, 22:27
Nu är ju inte jag den som ska ge tips på det här området, men börja köra på det du själv tänk ut och så skriver du här under tiden. Är säkert lättare för alla att ge tips om du får en uppfattningen om vad som eventuellt inte fungerar!?!?!

Höll du vikten innan du la på dig en del så kan du väl återgå till det? Eller var det något fel med det sättet? (=

Ja jag höll min vikt tidigare genom att äta typ så som jag skrev enligt ovan och typ promenerade ca 1 timme om dagen utöver jobbet, dock åt jag alldrig chips, nötter, popcorn o allt möjligt som jag gjort under en två månads period.
Så ja jag ska återgå till min tidigare kost så får jag uppdatera här, hoppas bara innerligt att nu när jag lagt av med snacksen och börjar äta bra och röra på mig att de försvinner lika snabbt som det kom(önsketänkande)

Lovisa
2010-08-04, 22:30
Hej

Jag har på 2månder gått upp ca 11 kilo

Behöver gå ner 10 kilo för att återfå min idealvikt för min kropp

SÅ hur ska jag sätta samman en kost där jag får i mig bra näring??
Jag vet att jag tidigare provat olika skvaller tiding dieter och det säger jag bara bläää till, tror inte på lchf och pulverdiet osv.
Har tidigare ätit lågt med kolisar och högt protien och grönsaker och räknat kalorier. Men känner att jag har så svårt att sätta samman en sådan kost för just nu känner en del inom mig att jag bara vill spy på all mat (alltså kännslomässigt). Äter inte pasta, potatism bröd och dricker inte mjölk(allergi).

Är tacksam om någon därute kan hjälpa mig med en kostshema + träningschema. som ger en långsiktig resultat.

Längd 172 vikt idag 65
min tidigare vikt 55 för två månader sen vilket är smalt men normalt för mig då jag alltid varit viktstabil.

blev trots allt långt, hopps någon kunnig orkar läsa och ge lite av sin tid till en bortkommen fd hälosfreak

Ett par spontana tankar först:

Jag är faktiskt osäker på om du verkligen ökat 11 kilo i FETT på två månader. Det är faktiskt inte så lätt att bli tjock snabbt. Även om man överäter rejält, brukar kroppen försvara sig genom att "skruva upp termostaten", t ex ökad kroppsvärme och ökad spontan aktivitet. Det finns en populär dokumentär som nämns i många trådar här på forumet. Forskarna lät frivilliga personer överäta MASSOR, vräka i sig fet och söt mat i ganska extrema mängder. Trots det ökade de inte i vikt så mycket som stod i proportion till kalorimängden. Så jag skulle gissa att en del av dina kilon är vätska samt faktiskt en del muskelmassa.

65 kilo är inte alls mycket till din längd, så särskilt fet lär du knappast vara. Ditt nuvarande BMI är 22, och det är faktiskt FULLKOMLIGT NORMALT.
55 kilo till 172 cm är väldigt lite, ett BMI på 18,6 vilket är på gränsen till undervikt. Jag respekterar din önskan att få tillbaka din gamla vikt, men vill betona att det verkligen inte är någon katastrof nu heller.

Ditt kostupplägg verkar i princip vettigt, även om jag kan instämma i att det är väldigt kolhydratfattigt. Men dina allergier gör det såklart krångligare att lägga upp en bra diet.

Om du vill, kan du kick-starta med någon vecka på VLCD (very low calory diet) t ex med kostersättningar. Men det är ju alltid vettigare att gå ner i lite lugnare takt.

Lägg dig på ca -500 kcal per dag och lägg in konditionsträning i första hand. Komplettera med styrketräning, kanske 1-2 pass per vecka, för att minimera förlusten av muskelmassa. Men om du vill förbränna är cardio överlägset.

Låt det ta lite tid, jag skulle gissa att du behöver minst 2-3 månader för att gå ned 11 kilo i lagom tempo. Om man äter för lite och tränar mycket är risken större att man mår dåligt, vilket bäddar för problem och eventuellt att man bryter dieten.

kia84
2010-08-04, 22:33
Det ser väl okej ut, kanske lite kolhydratsfattigt enligt min mening, det går utmärkt att gå ner i vikt även om du äter kolhydrater, sålänge du kan hålla dig på kaloriminus. Vill du utesluta kolhydraterna så funkar väl detta bra också.

Hur länge har du kört med detta schema? Eller hade du precis tänkt börja med det?

Det hela är ju ganska simpelt, går du inte ner i vikt på en längre tid så får du i dig för mycket kalorier eller rör på dig för lite.
Styrketräning + lågintensiv träning är väl att rekommendera, om du inte vill tappa allt för mycket muskler på köpet.
Kör på med ditt schema, rör dig mycket och tjuvät inte skräpmat/godis alltför ofta så ska det nog gå bra, står vågen still och måtten är desamma *popcorn*? Öka kaloriförbrukningen ytterligare, alternativt dra ner ytterligare på kalorierna, då kommer du garanterat tappa vikt.
Ha inte alltför bråttom, ge det sin tid, du vill kunna leva på din kost efter viktnedgången också för att inte gå upp i vikt igen, svält dig alltså inte.

Något annat du kan tänka på är ju hur mycket motionerade/åt du när du var nere på din målvikt? Lägger du dig på samma kost/motion igen så kommer du hamna på ungefär samma vikt och mått igen.

Angående kosttillskott, så behövs det ju inte egentligen om du har en bra kost. Några som kan vara bra att ha ändå är proteinpulver, omega3 och vitaminer. Fettförbränningstillskott brukar inte vara mycket att hänga i julgranen. :whipped:

Förövrigt så finns det ju en hel del tips i andra trådar runt om på forumet.

Tack så hemskt mycket för dina råd :) ska från om med imorgon börja med motion och idag har jag ätit typ så som jag skrev , så nu är det bara att hålla motivationen på topp och hela tiden se målet+ inskaffa mig omega 3 och vitaminer.
Tänkte börja försiktigt och inte göra det klassiska misstaget att gå på hårt i början sen ge upp.
Så promenader 1 timme/dag kombinerat med lätt stryka och ha en bild på mig när jag har min målvikt:)
Tack;)

kia84
2010-08-04, 22:46
Ett par spontana tankar först:

Jag är faktiskt osäker på om du verkligen ökat 11 kilo i FETT på två månader. Det är faktiskt inte så lätt att bli tjock snabbt. Även om man överäter rejält, brukar kroppen försvara sig genom att "skruva upp termostaten", t ex ökad kroppsvärme och ökad spontan aktivitet. Det finns en populär dokumentär som nämns i många trådar här på forumet. Forskarna lät frivilliga personer överäta MASSOR, vräka i sig fet och söt mat i ganska extrema mängder. Trots det ökade de inte i vikt så mycket som stod i proportion till kalorimängden. Så jag skulle gissa att en del av dina kilon är vätska samt faktiskt en del muskelmassa.

65 kilo är inte alls mycket till din längd, så särskilt fet lär du knappast vara. Ditt nuvarande BMI är 22, och det är faktiskt FULLKOMLIGT NORMALT.
55 kilo till 172 cm är väldigt lite, ett BMI på 18,6 vilket är på gränsen till undervikt. Jag respekterar din önskan att få tillbaka din gamla vikt, men vill betona att det verkligen inte är någon katastrof nu heller.

Ditt kostupplägg verkar i princip vettigt, även om jag kan instämma i att det är väldigt kolhydratfattigt. Men dina allergier gör det såklart krångligare att lägga upp en bra diet.

Om du vill, kan du kick-starta med någon vecka på VLCD (very low calory diet) t ex med kostersättningar. Men det är ju alltid vettigare att gå ner i lite lugnare takt.

Lägg dig på ca -500 kcal per dag och lägg in konditionsträning i första hand. Komplettera med styrketräning, kanske 1-2 pass per vecka, för att minimera förlusten av muskelmassa. Men om du vill förbränna är cardio överlägset.

Låt det ta lite tid, jag skulle gissa att du behöver minst 2-3 månader för att gå ned 11 kilo i lagom tempo. Om man äter för lite och tränar mycket är risken större att man mår dåligt, vilket bäddar för problem och eventuellt att man bryter dieten.

Tack Lovisa för ditt inlägg
Jag vet inte om det är rent fett men hela kroppen känns klumpig och hård*cupid* Så lite mer än hälften är kanske fett, men för att göra det knepigare så vägde jag 59 bara för två veckor sen och idag 65 och ja jag har verkligen krängt i mig massor av fett kolisar ja allt (Skämms) så man kan väl säga att allt jag har krängt i mig blev synligt idag än för 2 veckor sen.
Men det kanske inte spelar någon roll utöver att jag har på svart o vitt att jag inte ska äta snackas för det gör att vikten skjuter upp snabbt.

Nej jag skulle inte vilja kalla mig fet men jag trivs bäst när jag väger mindre :). Hur funkar en vlcd kur? går man inte upp när man börjar äta igen?
Kommer min viktökning stanna upp nu när jag ligger på lägre kaloriintag eller kommer det typ att komma mera som har lagrats men som inte blivit synlig än låter kanske knäppt, Men det känns som om allt jag har ätit har kommit över en natt som en överaskning ( ellerjag som levt i förnekelse hmmm..)

Hähähä
2010-08-04, 22:53
Tack så hemskt mycket för dina råd :) ska från om med imorgon börja med motion och idag har jag ätit typ så som jag skrev , så nu är det bara att hålla motivationen på topp och hela tiden se målet+ inskaffa mig omega 3 och vitaminer.
Tänkte börja försiktigt och inte göra det klassiska misstaget att gå på hårt i början sen ge upp.
Så promenader 1 timme/dag kombinerat med lätt stryka och ha en bild på mig när jag har min målvikt:)
Tack;)

Det kommer gå utmärkt! *flex*

kia84
2010-08-05, 09:03
Det kommer gå utmärkt! *flex*

Tack för peppen:)

Tänkte höra kan man blanda i lite frysa blåbär i protienpulvret??
Sen räkna jag ut hur mycket kalorier jag behöver enligt deffguiden
ochmed en aktivitetsnivå på 1.2 så ska jag ligga på 1236 kalorier för att gå ner..hmmm är det inte väldigt lite nästan på svältgränsen?

Är detta en bra fördelning
protien 61%
fett 32%
kolhydrater 8%

Lovisa
2010-08-05, 10:25
Jag vet inte om det är rent fett men hela kroppen känns klumpig och hård*cupid* Så lite mer än hälften är kanske fett, men för att göra det knepigare så vägde jag 59 bara för två veckor sen och idag 65 och ja jag har verkligen krängt i mig massor av fett kolisar ja allt (Skämms) så man kan väl säga att allt jag har krängt i mig blev synligt idag än för 2 veckor sen.
Men det kanske inte spelar någon roll utöver att jag har på svart o vitt att jag inte ska äta snackas för det gör att vikten skjuter upp snabbt.

Nej jag skulle inte vilja kalla mig fet men jag trivs bäst när jag väger mindre :). Hur funkar en vlcd kur? går man inte upp när man börjar äta igen?
Kommer min viktökning stanna upp nu när jag ligger på lägre kaloriintag eller kommer det typ att komma mera som har lagrats men som inte blivit synlig än låter kanske knäppt, Men det känns som om allt jag har ätit har kommit över en natt som en överaskning ( ellerjag som levt i förnekelse hmmm..)

Om du har ätit snacks så innebär det massor av kolhydrater och salt (fett också såklart). Och det innebär att din kropp bundit vatten, eftersom både kolhydrater och salt binder vätska. Det skulle därför inte förvåna mig ett dugg om du går ned flera kilo på typ nolltid, bara genom att dra ned på kollisar och salt.

VLCD är helt enkelt att få i sig så lite kcal som möjligt (kanske 800 kcal/dygn) men med full näringstäckning (nåja, hyfsad i alla fall). Oftast använder man sig av något preparat typ Nutrilette, Allevo eller liknande. Men VLCD är rätt tufft. Hungern brukar ge med sig snabbt, men det är trist att nästan inte få äta alls. Så det bör vara en kortare kur, om man verkligen behöver en push för att orka vidare. Eftersom du inte har så mycket att gå ner, räcker det troligen med en alldeles vanlig deff / bantning i ditt fall.

Ämnesomsättningen sjunker tillfälligt vid mycket lågt kaloriintag, men brukar normaliseras snabbt. Och den kan givetvis inte gå ner från säg 2200 kcal per dag, till en tredjedel av det! Men om du kört VLCD kommer en del av det du förlorat att vara vätska samt tarminnehåll m m, så man kan uppleva att man går upp i (fett)vikt igen, vilket egentligen inte är korrekt.

Om du upplever att "allt kommit över en natt", är det ännu mer troligt att mycket är vätska t ex. Det går inte jättefort att bygga upp fettlager.

kommer det typ att komma mera som har lagrats men som inte blivit synlig än

Nej, så fungerar det inte. Det finns inga hemliga och undangömda lager av fett/energi som kommer att anfalla dig i efterskott. De energireserver som du har i kroppen, kommer att förbrukas om du ligger på kaloriminus.

Tycker inte att du behöver skämmas över att du lyxat dig med skräpmat under en period. Det är väl hur många semesterfirare som helst som gjort. Och först trodde jag att du frossat loss ā la amerikansk TV, men så verkar det inte alls vara. Du har käkat snacks och lite mer skräp än vanligt, men någon super feeding är det ju inte alls fråga om!

Anton Fräs
2010-08-05, 11:02
Med TS vikt skulle jag inte rekommendera en VLCD, inte ens i en inledningsfas. Kör en vanlig diet som inte är så extrem för att få tillbaks goda vanor.

Lovisa
2010-08-05, 22:46
Med TS vikt skulle jag inte rekommendera en VLCD, inte ens i en inledningsfas. Kör en vanlig diet som inte är så extrem för att få tillbaks goda vanor.

Jag rekommenderar inte heller VLCD, är egentligen principiellt emot det. Man måste vara väldigt noga så att man verkligen får alla näringsämnen. Det blir väldigt ensidigt och trist, och man kan känna sig frusen och kraftlös. Tror att det kan fungera som en kickstart, dock främst för personer med rejäl övervikt.

Jag nämnde VLCD i denna tråd, eftersom kia84 verkade så desperat att komma i form snabbt!

Fredrik_S
2010-08-06, 01:46
Med TS vikt skulle jag inte rekommendera en VLCD, inte ens i en inledningsfas. Kör en vanlig diet som inte är så extrem för att få tillbaks goda vanor.

Samt med TS nyliga betende är det som att be om en jojjobantning. Tokäta ien period följt av jätteunderskott i en period. Det är superstor chans att man inte lär sig ett skvatt om vad som är lagom efter en sån berg och dalbana och avslutar VLCD med att tokäta igen...

Åsberg
2010-08-06, 03:33
Verkar ändå som du kan en del och verkar mer som du behöver lite pepp.
Ge dig fan på det bara så ska de gå kanon ;)

kia84
2010-08-06, 08:35
Tack alla för ert stöd !:)

Jag kommer ej köra någon pulverdiet då jag är väldigt anti just effekten av jojo-bantning o0ch sen börja vräka i sig mängder av mat.
Lovisas syfte med att råda om en vlcd kur för mig var i välmening då jag gärna vill se snabba resultat, dock så förslog hon att jag skuller köra vanlig diet då jag inte har så mycket att gå ner i vikt, så detta inte missuppfattas och blir en stor tråd kring vlcd:).

Jag kommer att köra på en diet som består mycket av protien och långasamma kolisar (grönsaker) och självklart ligga -500 så jag får ett underskott.
sedan kommer jag att införa lågintensiv träning och hoppas på att inom 3 månader att jag har tappat lite vikt.
Visst jag kommer att tappa motivationen ibland då jag är en sådan person som vill se resultat NU!! Men jag vet att det inte funkar så och att jag måste hela tiden vara fokuserad på målet och komma in i detta forum och läsa om alla duktiga människor som som kämpar och verkligen får resultat i det långa loppet och inte ser träningen som en quick fix över en natt,ger mig motivation:).

Sedan kommer jag hålla mig så långt borta från snacks och försöka hitta något annat när jag är ledsen för tyvärr har jag byggt upp en ful vana att ta till mig snacks när jag är nedstämd och känner mig misslyckad. Funderar på att sticka eller något, någon som har tips på vad man kan göra när man tappar motivationen??

Sen har jag även ställt lite frågor om det finns något man kan ta för att öka ämnesomsättningen som inte innehåller koffien , för att få en liten spark på vägen??

kia84
2010-08-06, 08:38
Verkar ändå som du kan en del och verkar mer som du behöver lite pepp.
Ge dig fan på det bara så ska de gå kanon ;)

Ja som sagt jag har ju varit en fd hälsofreak men tappade fotfästet och nu är det motivation och pepp som jag dagligen kör med mig själv( lite skitso) men det funkar , det enda jobbiga är när jag verkligen tappar hoppet ( tålamodet) som det är svår,

Anton Fräs
2010-08-06, 10:56
Samt med TS nyliga betende är det som att be om en jojjobantning. Tokäta ien period följt av jätteunderskott i en period. Det är superstor chans att man inte lär sig ett skvatt om vad som är lagom efter en sån berg och dalbana och avslutar VLCD med att tokäta igen...

Tänkte i dessa banor också :) Normaliserat ätande med viss kaloribegränsning, onödigt att komplicera det mer än nödvändigt.

Ondskapelsen
2010-08-06, 11:37
Förlåt om någon nämnt det tidigare men; om du var viktstabil innan, och sedan åt skit så borde det lättaste vara att bara glöm allt som heter deff o bantning, och bara återgå till ditt normala tidigare liv.

Som nämns i dokumentären "Why thin people are not fat". Så verkar personer som alltid varit smala, men sedan överätit rejält under en kort period, ha väldigt lätt att gå ner i vikt. Jag vet dock inte hur pass relevant det är ur ett psykiskt perspektiv med att överätningen i testerna var frivilliga och i detta fallet är pga av psykisk ohälsa/depression t.ex. Jag misstänker att det är detsamma.

Alltså; om du alltid varit smal, och överätit med enbart skräp under en kortare period, och sedan bestämmer dig för att sluta, så kommer kroppen förmodligen vilja gå tillbaka till din föregående "idealvikt" och på så sätt sätta ned hunger och öka grundförbränning etc.

Jag kan vara helt ute och cykla men jag tror mig förstå :).

Du gör nog bäst i att inte fokusera allt för mycket på att tokdeffa då detta också kan leda till ett tvångsmässigt beteende, speciellt i en sån känslig fas. Så jag skulle nog säga, ta de lite lugnt, ät bättre, men ät inte bara tonfisk ur burk och inga kolhydrater.