handdator

Visa fullständig version : Hur räknar ni?


JimmyJoe
2010-08-04, 18:26
Ni som ligger i deff eller har erfarenhet av det, hur räknar ni?

Jag menar te.x smör på mackan, uppskattar ni?

Eller, ah, jag har precis gjort en lasagne.. hur ska jag lyckas räkna där? Kollar ni livsmedelverket eller uppskattar ni?

Jag försökte söka lite i forumet utan framgång..

tex Kött och potatis är ju lätt att väga och räkna på.. Det här är säkert en basicgrej för många men jag ligger i min första deff någonsin nu.

koffein_beroende
2010-08-04, 18:32
Eftersom att jag bara äter köttfärs/kyckling/tonfisk/ost och kvarg så blir det inte speciellt svårt att räkna:D men när jag t ex lasagne så är det inte speciellt lätt att räkna ut. Gäller väl bara att räkna på alla ingredienser du har i lasagnen.(men om jag väl äter lasagne så skiter jag i att räkna ut vad det innehåller)

goja
2010-08-04, 18:32
Frugan gick med i Viktklubb.se för ett tag sedan så att räkna kalorierna på middagarna behövs ej för dom står redan utskrivet :thumbup:

Sjoba
2010-08-04, 18:35
Jag är lite skadad och räknar numera kalorier på allt jag äter (väger det också), vare sig det gäller deff eller bulk.

kjell33
2010-08-04, 18:35
Väg varje ingrediens för sig och memorera.

goja
2010-08-04, 18:40
Har du Iphone förresten?
Isåfall finns det en app som heter ShapeUp med en databas som du kan söka i men även lägga in egna råvaror & dylikt med kcal, protein, fett osv.
En allmänt bra app tycker jag, dock kan det ju ta en stund att lägga in diverse varor & så.

JimmyJoe
2010-08-04, 18:41
Man kan ju söka på livsmedelsverket också... där står det att lasagne innehåller 117 kalorier per 100 g.. det kan ju knappast stämma?

kjell33
2010-08-04, 18:43
Man kan ju söka på livsmedelsverket också... där står det att lasagne innehåller 117 kalorier per 100 g.. det kan ju knappast stämma?

Inte om du gör en bechamelsås efter alla konstens regler.

Seriöst, gör det enkelt och skippa lasagne i fortsättningen.

goja
2010-08-04, 18:44
Man kan ju söka på livsmedelsverket också... där står det att lasagne innehåller 117 kalorier per 100 g.. det kan ju knappast stämma?

Nä det beror ju helt & hållet på vad man har i, förstår inte hur dom ens har räknat ut det. :smash:

JimmyJoe
2010-08-04, 18:45
Alltså...... skippa och skippa, frugan har lagat..

Det blir krångligt..

Svårt att deffa och ha brud

Rickard
2010-08-04, 18:49
Alltså...... skippa och skippa, frugan har lagat..

Det blir krångligt..

Svårt att deffa och ha brud

Då får man vara lite klippsk och äta efter huvudet istället för siffrorna.

kjell33
2010-08-04, 18:49
Alltså...... skippa och skippa, frugan har lagat..

Det blir krångligt..

Svårt att deffa och ha brud

Ät och var glad, det jämnar ut sig i längden.

OneManArmy
2010-08-04, 19:01
+1 på shapeup till iphone/ipod, förbannat bra program.

När det gäller kalorier på "storkok" så brukar jag göra så att jag väger alla ingredienser innan maten lagas sen delar jag det i antal portioner som blir när det är klart.. Inga problem

JimmyJoe
2010-08-04, 19:14
har räknat lite nu.. 117 kcal per 100 gram kan fan stämma.. tycker ni det låter weird? i mina öron låter det skumt..

JoeyP
2010-08-04, 19:26
Hatar deff över allt annat i världen.
Seriöst man kan ju fan inte äta nånting.
2500kcal max. Och vafan är de? Kyckling och broccoli för att vara mätt om man ens blir det.
Sen förbränner kroppen ingenting jävla bögliv. Stör mig så mkt på folk som säger att dem inte kan gå upp i vikt att jag vill slå dem.

Vafan äter dem till lunch, en pirog och ett äpple sen är dem mätta i 5timmar jävla idioter. Fet smäll. Arg är jag. Vill ha mat nu, sitter med c-zero.

From imorgon ska jag inte äta nånting som ger en ända onödig kcal.
Käkade en glass idag, 200kcal, förstört hela dagen, 200kcal är fan 250g kyckling.
Promenad nu för de. Och hur mkt förbränner man på 1timmes promenad? 300kcal max? Jävla tattar kropp.

creperiet
2010-08-04, 19:27
Haha Joey, softa lite:D.

JimmyJoe
2010-08-04, 19:32
lasagne, 117 kalorier per 100 g, ja, nej?

JoeyP
2010-08-04, 19:33
Haha Joey, softa lite:D.

Den dagen jag vill ta mitt egna liv, då ska jag äta ihjäl mig, för det kommer inte bli några problem.

Kolla på mig, sitter här vid datorn med hunden. Dricker min jävla läsk för magen ska hålla käft, pissnödig, orka inte gå på toa, snorungen till lillebror sitter och äter godis, mamma bjussat in grannarna på god mat, luktar från nedre våningen igenom golvet. Hunden fiser, kan inte slå den för den har skadat benet, inget röka då får man munchis.

Trött i benen har kört så mkt cardio, förkyld. Orakad, saltig ser för jävlig ut.
MAN KAN JU INTE ÄTA GRÖNSAKER UTAN SALT smakar ju skit, men bara för det ska man se fet ut för vätskesamlingar. Förlorade 50kr på macken när jag spelade grodjakten... kunde vunnit 80kr men ville ha mer, förlorade allt gick hem pank, flugor irriterar mig vid datorn.

Slarvat bort mobilen. Mobilen är på ljudlös.

Dreas
2010-08-04, 19:41
Hatar deff över allt annat i världen.
Seriöst man kan ju fan inte äta nånting.
2500kcal max. Och vafan är de? Kyckling och broccoli för att vara mätt om man ens blir det.
Sen förbränner kroppen ingenting jävla bögliv. Stör mig så mkt på folk som säger att dem inte kan gå upp i vikt att jag vill slå dem.

Vafan äter dem till lunch, en pirog och ett äpple sen är dem mätta i 5timmar jävla idioter. Fet smäll. Arg är jag. Vill ha mat nu, sitter med c-zero.

From imorgon ska jag inte äta nånting som ger en ända onödig kcal.
Käkade en glass idag, 200kcal, förstört hela dagen, 200kcal är fan 250g kyckling.
Promenad nu för de. Och hur mkt förbränner man på 1timmes promenad? 300kcal max? Jävla tattar kropp.Guuuuuuuuuuuuuusfraba :)

http://www.youtube.com/watch?v=Kmv3WlKa6U8&feature=related

:D

koffein_beroende
2010-08-04, 19:47
Haha någon verkar ha en dålig dag:D fast håller med dig rätt mycket JoeyP.

huldz
2010-08-04, 19:49
HAHA, Joey, du gör min dag.

Känner igen mig rätt bra i det du säger.

koffein_beroende
2010-08-04, 19:49
lasagne, 117 kalorier per 100 g, ja, nej?

Låter ganska lite, men vad vet jag:Virro

Eddie Vedder
2010-08-04, 19:50
Nä det beror ju helt & hållet på vad man har i, förstår inte hur dom ens har räknat ut det. :smash:

Standardrecept med pasta, köttfärs, bechamelsås och krossade tomater t.ex. 100 gram lasagne är INTE mycket så 117 kcal känns absolut rimligt.

har räknat lite nu.. 117 kcal per 100 gram kan fan stämma.. tycker ni det låter weird? i mina öron låter det skumt..

Men du måste ju inse att det beror HELT på ingredienserna och är fullständigt omöjligt att svara på.

JoeyP
2010-08-04, 19:50
Lasange 117kcal kan stämma enligt dem jag läst på. Färdiglagade.

Lellan
2010-08-05, 10:58
JoeyP - du är min idol.. :laugh: Sprutade ner jobbdatorn med RAGE, åh fyyy faaaan, höll på skita knäck och pissa ner jobbstolen också (viktigt att poängtera att det är jobbets).

Åh låååd.... :laugh:

Grejen är att jag typ ville dö el nåt en gång, åt upp mig 60 kg, men fatta när man ångrar sig - deffen efter det? Gört inte säger jag bara! :D

Haha, åh, fan, hunger är bara en känsla, en glass el kycklingfilé jämnar ut sig, rutor kommer och går men humorn består? :P

prOtotype
2010-08-05, 11:02
Sen förbränner kroppen ingenting jävla bögliv. Stör mig så mkt på folk som säger att dem inte kan gå upp i vikt att jag vill slå dem.


Sugen på att hjälpa mig gå upp i vikt, jag tycker att det är svårt :D

JimmyJoe
2010-08-05, 11:16
Sugen på att hjälpa mig gå upp i vikt, jag tycker att det är svårt :D

Don´t push it ;)

PRound
2010-08-05, 13:19
haha, JoeyP har inte fått någon mat på ett tag.

Sånt brukar gå igenom huvudet på mig också efter de 18 timmarna av fastande, man stör sig på allt. men det är kul!

Ät lite så mår du bättre sen.

Vunnis
2010-08-05, 15:09
Ingen som bor nära JoeyP? Verkar som han kan behöva en kram...

JimmyJoe
2010-08-05, 15:16
Tråden har ju spårat ur helt nu, kan någon mod låsa den?

Lellan
2010-08-05, 16:29
Tråden har ju spårat ur helt nu, kan någon mod låsa den?

Trist att du känner så, men du har ju fått så mkt svar i frågan som det går att ge, från flera håll? Dvs att 117/100 gram låter rimligt, sen lite sidodiskussion, absolut. Men trist om du tog illa upp av något.