handdator

Visa fullständig version : Ska påbörja min första deff snart - Har problem


Anvendarnamn
2010-08-04, 16:42
Hej.

Nu tänkte jag starta min första deff. Jag har koll på kosten men har en frågade angående träningen.

Under bulken körde jag högreps. Men nu vid deff, om jag förstått rätt, ska man köra tunga och få reps och fler sets. Om man vill bevara.

Det är är inget problem för de större grupperna så som ben, bröst, rygg och även armar osv.

Men, jag har tränat med nackhuva och grippers. Exempel med huvan körde jag kanske 30-100 reps. Jag vill inte köra tungt för att hört att många skadat sig. Och grippers kanske 1-3 reps. Har mest fått handstyrka av grippers inte så mycket underarmar faktiskt. Nacken blev jag nöjd med både styrka och massa.

Men nu vill jag behålla det jag fått undr deffen. Hur ska ja göra?

(Mage undrar jag också hur ni gör med under deff)

Tacksam för svar!

Sheogorath
2010-08-04, 16:51
Hej.

Nu tänkte jag starta min första deff. Jag har koll på kosten men har en frågade angående träningen.

Under bulken körde jag högreps. Men nu vid deff, om jag förstått rätt, ska man köra tunga och få reps och fler sets. Om man vill bevara.

Det är är inget problem för de större grupperna så som ben, bröst, rygg och även armar osv.

Men, jag har tränat med nackhuva och grippers. Exempel med huvan körde jag kanske 30-100 reps. Jag vill inte köra tungt för att hört att många skadat sig. Och grippers kanske 1-3 reps. Har mest fått handstyrka av grippers inte så mycket underarmar faktiskt. Nacken blev jag nöjd med både styrka och massa.

Men nu vill jag behålla det jag fått undr deffen. Hur ska ja göra?

(Mage undrar jag också hur ni gör med under deff)

Tacksam för svar!

Du ska träna på det sätt du växer bäst av, oavsett om det är på låga eller höga reps. Tränar du för att växa så mycket som möjligt kommer du med rätt kost att tappa så lite som möjligt.

Anvendarnamn
2010-08-04, 16:55
Du ska träna på det sätt du växer bäst av, oavsett om det är på låga eller höga reps. Tränar du för att växa så mycket som möjligt kommer du med rätt kost att tappa så lite som möjligt.

Ska jag fortsätta som vid bulken säger du alltså?

Jag hade tänkt och sänka till 3-4 reps i ex bicepcurl. Jag brukade köra 8 reps och får pump. Men av lågreps får jag inte det.

Anvendarnamn
2010-08-04, 19:21
bump

Dreas
2010-08-04, 19:24
Kör på det sätt som funkade för dig under bulken. Ifall du märker att det inte funkar efter några veckor in så kan du testa att köra tyngre.

Mycket protein rekommenderar jag personligen, 2,5 - 3g per kg kroppsvikt iaf.

Sheogorath
2010-08-04, 19:24
Ska jag fortsätta som vid bulken säger du alltså?

Ja. Växer du bäst på högre reps kör du högre reps även under deff. Som sagt: under deff ska du försöka bygga så mycket muskler som möjligt för att förlora så lite muskler som möjligt.

fdanell
2010-08-05, 00:01
Det är om man inte orkar med sitt "bulk program" som många anser att det är bättre att sänka volymen(antal pass, set eller reps) hellre än att börja sänka vikterna för att orka med.

Så idéen om att köra få reps under deff kommer nog egentligen bara från det faktum att många anser att reps är det du helst bör ändra om du måste tumma på något i ditt "optimala" program.

lanzal
2010-08-05, 00:05
Ursäkta men vad är en nackhuva?

Fredrik_S
2010-08-05, 00:06
Fan vad hemskt att köra lågreps och tungt på ett kaloriunderskott. Tycker det krävs mycket mer motivation och mental närvaro för att lyfta tungt och det är något iallafall jag saknar under en deff.

Jag föredrar högreps under kaloriunderskott. Dels för att det kräver mindre mental fokus att lyfta lättare vikter, och man kan bara köra på autopiloten. Dels för att du med högreps och lägre vikter kan köra riktigt långa pass och bränna mycket kalorier och då slippa cardio.

Men som sagt det allra bästa är att köra det man själv trivs med och det man själv upplever fungerar för en.

Fredrik_S
2010-08-05, 00:10
Ska jag fortsätta som vid bulken säger du alltså?

Jag hade tänkt och sänka till 3-4 reps i ex bicepcurl. Jag brukade köra 8 reps och får pump. Men av lågreps får jag inte det.

8 reps skulle jag lägga i kategorin lågreps.. Speciellt i en övning som bicepscurl herregud. Själv går jag aldrig under 12 här och 3-4 verkar vansinnigt lågt.
Det repsantalet är snarare nått som hör hemma i stora basövningar som involverar hela kroppen som mark och böj..

Anvendarnamn
2010-08-05, 09:10
8 reps skulle jag lägga i kategorin lågreps.. Speciellt i en övning som bicepscurl herregud. Själv går jag aldrig under 12 här och 3-4 verkar vansinnigt lågt.
Det repsantalet är snarare nått som hör hemma i stora basövningar som involverar hela kroppen som mark och böj..

Tack Fredde. Uppskattade ditt svar väldigt mycket!

Men alltså så du tycker att jag ska höja mina rep antal under bulken?

Bara så du vet så kör ja kanske 15 set på biceps och 15 triceps.

Axlar för jag 3 set för fram 3 för mellan och 3 för bak och repsen brukar vara 8-10.

Vad tycker du?

Om du har lust, kan du länka till något av dina deffupplägg?

Tack!

Fredrik_S
2010-08-05, 11:40
Jag tycker bara inte man ska ändra ett fungerande träningskoncept bara för att man ändrar sin kosthållning. Gillar man att köra lågreps, upplever att man bra resutlat av det och/eller trivs med det så skulle jag göra det både på buld och deff.
Jag skulle även hålla mig till ett högt repsantal på både bulk och deff om det är det jag trivs bäst.

Det tar tid att lära sig träna på ett bra sätt med ett nytt repsantal och jag tycker inte man ska ändra saker när man ändrar kosten. Jag tror inte att variation är nyckeln som så många säger utan att hitta det som man själv trivs med och får utveckling av om det så är 30 set med tolv reps eller om det är 5 set med 5 reps....
Jag personligen föredrar numera högreps och många många set, men det är för att jag trivs med det, inte för att det nödvändigt vis är bäst för varken mig eller någon annan.
(Jag har inga deffupplägg att länka till)

Anvendarnamn
2010-08-05, 14:07
Jag tycker bara inte man ska ändra ett fungerande träningskoncept bara för att man ändrar sin kosthållning. Gillar man att köra lågreps, upplever att man bra resutlat av det och/eller trivs med det så skulle jag göra det både på buld och deff.
Jag skulle även hålla mig till ett högt repsantal på både bulk och deff om det är det jag trivs bäst.

Det tar tid att lära sig träna på ett bra sätt med ett nytt repsantal och jag tycker inte man ska ändra saker när man ändrar kosten. Jag tror inte att variation är nyckeln som så många säger utan att hitta det som man själv trivs med och får utveckling av om det så är 30 set med tolv reps eller om det är 5 set med 5 reps....
Jag personligen föredrar numera högreps och många många set, men det är för att jag trivs med det, inte för att det nödvändigt vis är bäst för varken mig eller någon annan.
(Jag har inga deffupplägg att länka till)

Detta kanske låter dumt. Men:
Jag tycker det är skönt att ha pump och spegla mig ute efter fett med massa. Reps/sets skulle du köra för det?

JimmyJoe
2010-08-05, 14:10
Detta kanske låter dumt. Men:
Jag tycker det är skönt att ha pump och spegla mig ute efter fett med massa. Reps/sets skulle du köra för det?

individuellt..

Sheogorath
2010-08-05, 16:51
Detta kanske låter dumt. Men:
Jag tycker det är skönt att ha pump och spegla mig ute efter fett med massa. Reps/sets skulle du köra för det?

Du har fått samma svar om, och om (och om) igen. Väntar du på att få det svar du vill eller vad är det frågan om?

Anvendarnamn
2010-08-05, 20:04
Du har fått samma svar om, och om (och om) igen. Väntar du på att få det svar du vill eller vad är det frågan om?

Jag gillar freddes kommentarer.
:):cool: