handdator

Visa fullständig version : Varför tränar DU för styrka?


villefille
2010-08-04, 16:12
Jag ser i många trådar personer som skriver att de vill uppnå styka i sin träning och att bli biffig är sekundärt.

Jag var själv inne på den linjen för några år sedan, det verkade ju praktiskt att kunna lyfta matkassar och flyttlådor som om de var fyllda av dun och kasta omkring min motstånade när man brottades, så jag körde lågreps.

Problemet jag upplevde var att ok matkassarna och flyttlådorna kändes ganska lätta...i två minuter, sedan blev de jäkligt tunga och när jag brottades blev jag snabbt för trött i musklerna för att kunna slänga omkring mer än min egen vikt.

Slutsatsen blev att i praktiken blev jag starkare av att träna för volym eftersom de flesta sammanhang krävde en insats som varade lite längre än de korta sekunder jag orkade maxa innan.

Så min undran: om du är en sån som tränar för att bli stark (lågreps), varför tycker du det är bra? Vad är målet?

mini
2010-08-04, 16:15
För att det är tuffare att lyfta riktigt tunga saker än att lyfta ganska tunga saker men länge.

mpersson
2010-08-04, 16:16
Jag tränar styrka för att bli stark (Duuhh) och för jag ska gå min första tävling i SL nu i höst :)

Sen ansåg jag oxå att jag ville inte se starkare än jag faktiskt va.

Gurra med O
2010-08-04, 17:14
1.jag tycker sl träning är roligare än att bara bygga volym.

2.mitt mål är att bli riktigt stark plus som någon skrev det är tufft att kunna bänka/lyfta/pressa riktigt tungt

3.har fått mer volym på 5 veckor av sl träning än av 7månader vanligt gymbyggande så jag har hittat min tränings form så att säga :)

eppenjet
2010-08-04, 17:50
3.har fått mer volym på 5 veckor av sl träning än av 7månader vanligt gymbyggande så jag har hittat min tränings form så att säga :)

+1

Styrka = Större muskler, enligt min mening:)

HulkH
2010-08-04, 17:53
För volym får jag väldigt lätt ändå.

Och funderar på att börja på SL eller någon sport, vilket det inte är negativt att vara stark:)

Sen som Gurra sa: 2.mitt mål är att bli riktigt stark plus som någon skrev det är tufft att kunna bänka/lyfta/pressa riktigt tungt.

Supermicke
2010-08-04, 17:55
tränar för styrka för att annars är det pinsamt om någon som inte är lika biff som en är starkare än en.

Adama
2010-08-04, 17:57
Att konstant förbättra sina pb's är den största drivkraften för mig, det är det som jag går runt och tänker på hela tiden. Nöta och nöta, och till slut nu målet. Enormt tillfredsställande. Att jaga millimetrar/centimetrar i volym känns inte alls lika kul, dessutom får jag ju det på köpet ändå (även om man kanske inte blir bb-stor i längden).

Crocker
2010-08-04, 18:01
För att det är roligt, för att vara skadefri. =)

Sjoba
2010-08-04, 18:10
Jag tränar styrka för att bli stor, och för SL-SM i vår.

Heavy weights builds muscle - Jay Cutler

Arf Pingvin
2010-08-04, 18:16
3.har fått mer volym på 5 veckor av sl träning än av 7månader vanligt gymbyggande så jag har hittat min tränings form så att säga :)

Har dina 7 månader av "gymmande" kanske lagt grunden för den omläggning i träning som du nu bedriver?

filmjölk
2010-08-04, 18:17
Av någon anledning blir jag både starkare och större när jag tränar utan mål, som att bli större, starkare eller båda. Släpper allt det, gör mig alldeles tom i huvudet, lägger bort alla mål, drömmar, önskningar, föreställningar och planer, och har träningen i sig som enda mål.

capron
2010-08-04, 18:29
Jag kör styrka för det är med den jag mäter min framgången med träningen. Volymen kommer på köpet. SL tycker jag är grymt funktionellt i alla fall när man är nybörjare ger ju en stark rygg.

mikaelj
2010-08-04, 18:31
För att det är tuffare att lyfta riktigt tunga saker än att lyfta ganska tunga saker men länge.

+1, lätt!

Floddan
2010-08-04, 18:33
vettifan, det har väl någon form av penisförlängande effekt på mig + att jag tycker det är roligt.

130kg finsk sisu
2010-08-04, 18:43
Jag skulle inte stå ut med tänket "jag vill se stark ut inte nödvändigtvis vara stark". Styrka har respekterats i alla tider. Att se grov ut är en modefluga som kommit de senaste decennierna.

mpersson
2010-08-04, 18:44
vettifan, det har väl någon form av penisförlängande effekt på mig + att jag tycker det är roligt.

Hihihih hohohohoho:naughty:

-Englund
2010-08-04, 18:46
för att orka simma, springa, marscha och cykla effektivare. och Döda bättre om det skulle behövas!

Bluesparv
2010-08-04, 18:50
vettifan, det har väl någon form av penisförlängande effekt på mig + att jag tycker det är roligt.

Äntligen en genomärlig kommentar :)

von huff
2010-08-04, 18:52
För att bygga muskler krävs att man är stark.Självklart bryr man sig ochså om vikterna man lyfter på gymet vill ju ej vara svagast

Färssen
2010-08-04, 18:55
Därför att det är galet roligt och håller mig motiverad att träna, samt för att min familj/släkt har en ordentlig jävla bonnurstyrka i generna som jag då inte alls verkar ha begåvats med, så man får kompensera lite i efterhand *gah!*

elo_
2010-08-04, 19:00
john rollins skrev några fina ord om styrka som jag läst några gånger: http://rosstraining.com/blog/2009/12/04/iron-and-the-soul-by-henry-rollins/

i övrigt skrev coach mark rippetoe följande bevingade uttryck om styrka: "strong people are harder to kill than normal people, and more useful in general";)

Anton Fräs
2010-08-04, 19:00
Det är roligt.

Matsa
2010-08-04, 19:27
För att det är roligt att lyfta tungt, varför jag tycker det har jag inte funderat så överdrivet mycket på. Jag antar att det beror dels på någon sorts egotripp och dels på en vilja att förbättra mig.

Min ork och uthållighet har inte blivit speciellt lidande av detta men om den skulle bli det så tror jag att jag hellre hade tränat upp den utanför gymmet. Det går rätt fort att få upp den till en vettig nivå genom intervallträning eller strongmaninspirerade lekar.

ceejay
2010-08-04, 19:29
snygg fysik samt bra på den sporten jag håller på med.

Gurra med O
2010-08-04, 19:32
Har dina 7 månader av "gymmande" kanske lagt grunden för den omläggning i träning som du nu bedriver?

kan man nog säga. började igen efter ett långt uppehåll från träning och kände att jag ville ha några bättre mål än att bli stor. så då la jag om träningen och börja träna enligt ett sl schema. och då fick jag bättre resultat rent kropps mässigt och styrkemässigt.

Baler Evans
2010-08-04, 20:03
Jag skulle vilja göra en 700kg serie innan jag är 25 år gammal, därför tränar jag nu SL stil :)

cero
2010-08-04, 20:13
Jag tränar styrka för att bli stor, och för SL-SM i vår.

- Jay Cutler

Tränar inte Jay Cutler med ganska högt repsintervall? Eller rättare sagt, gör inte alla bodybuilders på den nivån det?

Sjoba
2010-08-04, 22:24
Tränar inte Jay Cutler med ganska högt repsintervall? Eller rättare sagt, gör inte alla bodybuilders på den nivån det?

Jay tränar mycket runt 10-strecket. T.ex. Coleman tränade ofta med betydligt högre reps-intervall.

r1kkie
2010-08-04, 22:28
Lätt för jag tycker det är roligt. Sen får man ju kroppen på köpet liksom. :)
Hur mkt jag tar i olika övningar är inte så viktigt för mig, bara jag går framåt! :)

cero
2010-08-04, 23:07
Jay tränar mycket runt 10-strecket. T.ex. Coleman tränade ofta med betydligt högre reps-intervall.

Det är ju inte särskilt tungt?

spoon
2010-08-04, 23:26
john rollins skrev några fina ord om styrka som jag läst några gånger: http://rosstraining.com/blog/2009/12/04/iron-and-the-soul-by-henry-rollins/

i övrigt skrev coach mark rippetoe följande bevingade uttryck om styrka: "strong people are harder to kill than normal people, and more useful in general";)

Henry Rollins... Bra text med massa bra citat. Han var en arg man när han stod på scen :furious:

Sjoba
2010-08-04, 23:35
Det är ju inte särskilt tungt?

När man är en så avancerad kroppsbyggare så har man en extrem arbetskapacitet. Han går så många reps på en väldigt hög procent av 1RM såvida han inte håller tillbaka för att undvika skador.

cero
2010-08-04, 23:37
Jo, men vet inte om man kan säga att det blir tungare för det? Intensiteten är ju densamma.

Smml
2010-08-04, 23:44
Tränar för styrka och har aldrig märkt någon uthållighetsbrist i något sammanhang.

Sjoba
2010-08-04, 23:57
Jo, men vet inte om man kan säga att det blir tungare för det? Intensiteten är ju densamma.

Skulle dom alltså göra färre reps för att det ska verka tyngre? Dom kan ju göra många repetitioner på löjligt hög procent av 1RM, då är det enligt mig väldigt tungt, d.v.s hög intensitet.

cero
2010-08-05, 00:20
Skulle dom alltså göra färre reps för att det ska verka tyngre? Dom kan ju göra många repetitioner på löjligt hög procent av 1RM, då är det enligt mig väldigt tungt, d.v.s hög intensitet.

Visst, men någon som tränar specifikt för styrka kan ju träna på mycket högre intensitet, alltså kommer detta inte verka särskilt tungt i jämförelse. Eller?

ARMSTARK
2010-08-05, 07:16
Att öka i styrka ger motivation, därför sätter man upp mål som man kanske inte är intresserad av bara för att ha en morot.

jvl
2010-08-05, 07:56
Först ville jag bli snygg naken.
Nu vill jag bli snyggare naken.

Skämt åsido. Det ger självförtroende. I början gick jag runt med någon illusion om att det var för att förbättra mina förutsättningar i fotbollen, men fotbollen tog slut och nu är jag mer dedikerad än någonsin.

Sen finns det såklart mjuka värden såsom att lära känna sin egen kropp och så vidare. Men det är sekundärt.

Alexton
2010-08-05, 08:29
Jjag behöver ett synligt mål med min träning, i detta fall öka i reps/pbs och då passar styrke baserad träning mycket bättre. Sen är det bra mycket roligare att köra lågreps än att sitta och jucka 12-15 reps -_-