handdator

Visa fullständig version : Behöver Sverige arbeta mer?


kalle_banan
2010-08-04, 10:01
Jag hittade en intressant artikel om en sociolog som har skrivit en bok om hur Svenskar använder sin arbetstid: http://www.unt.se/kultur/det-meningslosa-arbetet-1003128.aspx

Roland Paulsen har intervjuat ett fyrtiotal svenska tjänstemän om hur mycket de jobbar – eller rättare sagt hur lite.
– Han som hade rekordet var en banktjänsteman som var anställd på heltid men bara arbetade en kvart om dagen, berättar Roland Paulsen.

Tomt arbete finns både inom den offentliga sektorn och den privata.
– Framför allt i expertisyrken, där chefen har svårt att avgöra hur lång tid en arbetsuppgift tar.

Bara en sån grej att produktiviteten har ökat femfaldigt sen 1930-talet men ändå jobbar vi mer idag än på 30-talet var lite lustigt tycker jag.

Tror ni boken skulle kunna leda till förändring av samhället på sikt?

Nitrometan
2010-08-04, 10:10
Låter lite som den här:

TzYhdD_3CYk


Office Space...

Sjoba
2010-08-04, 11:18
Tror ni boken skulle kunna leda till förändring av samhället på sikt?

Men jag tror jag vet hur vi kan lösa detta och se till att alla slappare gör sitt jobb!

RzToNo7A-94

olwe
2010-08-04, 11:27
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.

kalle_banan
2010-08-04, 11:50
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.

Fast vi jobbar mer än vi gjorde på 30-talet och producerar fem gånger mer än på 30-talet, ändå är vi lata?

Rickard
2010-08-04, 11:51
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.

Vi hade ju enligt artikeln ändå kunnat få samma arbete gjort, så varför inte?

Rockhard
2010-08-04, 11:55
Jag jobbar iaf 98-99 % av tiden jag är på jobbet :cryout:

Langster
2010-08-04, 12:32
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.
Jag tror att produktiviteten skulle öka om man slapp dötid. Dötid gör en slö.
I mitt yrke blir det ofrånkomligt en del dötid, eller tid då jag inte kan göra något aktivt, trots att jag måste vara på plats... Jag tror att jag i perioder skulle klara mina arbetsuppgifter på 4-5 timmar om dagen. Men det ställer större krav på planering och organisation.
Jag tror att dötid hos anställda mer beror på dåliga ledare/chefer - de som inte alls vill ha kortare arbetstider - än på att de anställda är lata. Chefen måste ha uppsikt över vad de anställda håller på med och ordna så att alla har att göra hela tiden. Man går ju inte till jobbet för att slappa, ska jag spendera de standard 8-9 timmarna på jobbet så vill jag ju helst inte sitta på en stol och halvsova halva den tiden. Man går ju trots allt till jobbet, vore man lat skulle man stanna hemma.
Svenskar är inte alls lata utan har en rätt hög arbetsmoral överlag. Vilka länder är mindre lata? Japan och kina kanske...

Jag tror dock att en lagstadgad kortare arbetsvecka bara skulle skapa en massa problem, speciellt i vissa brancher. I stora industrier kan det funka, men på mindre företag där kraven på den enskilde är lite större blir det hemskt dyrt att behöva anställa ytterligare folk bara för att de man har på plats inte FÅR jobba mer än 6 timmar om dagen.

Fast vi jobbar mer än vi gjorde på 30-talet och producerar fem gånger mer än på 30-talet, ändå är vi lata?
Vi jobbar kanske fler timmar? Eller är det fler som är anställda? Mycket av det som utfördes för hand på 30-talet är nu automatiserat och därmed mer effektivt, dock så måste någon stackare se över maskinerna, kanske måste de bevakas dygnet runt eftersom produktiviteten är så hög osv... Det blir väldigt mycket dötid för dessa personer, den mänskliga insatsen i produktionen är mindre men arbetstiderna är lika långa för alla.

Piranha
2010-08-04, 13:57
Låter lite som den här:

TzYhdD_3CYk


Office Space...

Jag älskar den filmen, har nog sett den en 10+ ggr.

olwe
2010-08-04, 14:00
Det öppnar ju dock en ganska intressant situation, för vad det innebär är ju att vi har en massa arbetskraft som inte används till något vettigt. Detta gör ju att duktiga, kreativa företagsledare har mycket spelrum för att "skapa" fler sysslor. Då har man möjlighet att utföra sysslor som inte ger lika mycket avkastning men som ändå är possitivt för samhället.

Svårt men kul!

frambogir
2010-08-04, 14:03
Löjligt att uttala sig om svenskars arbetssamhet baserat på en studie om 40 tjänstemän. Herregud.

Scratch89
2010-08-04, 14:04
Intressant synpunkt när folk börjar grina att man kommer våldta Sverige om man inför kortare arbetsdagar. Nu är det såklart inte så här på alla ställen, men jag tror absolut att om man började undersöka hur mycket man faktiskt jobbar, och hur mycket dötid det finns, så skulle många arbetsplatser kunna effektivisera ordentligt. Jag läste någon artikel i Metro, som visade att folk på kontor i vissa fall kunde slösurfa tre-fyra timmar om dagen, och detta var inget ovanligt.

olwe
2010-08-04, 14:07
Intressant synpunkt när folk börjar grina att man kommer våldta Sverige om man inför kortare arbetsdagar. Nu är det såklart inte så här på alla ställen, men jag tror absolut att om man började undersöka hur mycket man faktiskt jobbar, och hur mycket dötid det finns, så skulle många arbetsplatser kunna effektivisera ordentligt. Jag läste någon artikel i Metro, som visade att folk på kontor i vissa fall kunde slösurfa tre-fyra timmar om dagen, och detta var inget ovanligt.

Jag sitter på jobbet nu =)

Jag tror många verkligen skulle uppskatta en högre arbetsbelastning.

ryssen
2010-08-04, 15:12
Svenskar är överjävligt lata. Vi jobbar pisslite och ändå kommer det stollar titt som tätt och antyder att det borde lagstadgas om kortare arbetsveckor. Riktiga muppar.

ska vi jobba lördagar med och kanske söndagar ?

i norge så klassas vi ju som grymma arbetshästar.

stevebc
2010-08-04, 15:53
Ja! Det behöver vi. Jag hör skräckhistorier varje dag från föräldrar och kompisar och på alla jobb jag varit på har det varit minst en slacker upp till en handfull som klarat sig utan några som helst reprimander. Har bara haft tillfälliga anställningar som sommarjobb o dyl, men fan, är det ingen som tar tag i det? Samtidigt vill man ju inte gå och ange folk à la DDR, även om man blir irriterad.

pragmatist
2010-08-04, 16:06
Sverige behöver arbeta mer i den meningen att färre människor kommer behöva utföra mer arbete i framtiden för att den gemensamma kakan inte successivt ska krympa i takt med att befolkningen blir äldre. Så i den meningen är svaret ja, Sverige behöver arbeta mer. Att det sedan finns en massa människor vars bidrag till den gemensamma verksamheten är i stort sett noll eller till och med negativ är en annan femma, och framför allt ett problem för arbetsgivarna.

Angående sex timmars arbetsdag så står det var och en fritt att införa sex timmars arbetsdag för sig själv om man vill. Det kommer dock göra det svårare att ta vissa jobb.

saab900
2010-08-04, 16:44
Inom vården arbetas det gott och väl hela arbetsdagen. Slötid existerar inte, tvärtom får de anställda oftast springa häcken av sig för att få verksamheten att gå ihop, varje dag, året om. Att sjukskrivningstalen är så höga är inte ett dugg konstigt. Dom privata företagen, t ex Carema och Attendo lägger ännu mer belastning på personalen om man får tro de anställda.

Potatiskillen
2010-08-04, 22:47
Ingen här som har jobbat i skogen? Där pratar vi knappast om dötimmar

Eddie Vedder
2010-08-04, 22:54
Dom privata företagen, t ex Carema och Attendo lägger ännu mer belastning på personalen om man får tro de anställda.

Här i Uppsala har Cosmo tagot över några tidigare kommunalägda äldreboenden. Sedan regeringsskiftet rasade äldrevården och jag jobbade på ett av de hör ställena under en av de värsta perioderna i mitt liv. Jag tror det var två (!) anställda som jobbade heltid men säkert 20 anställda. Ryggraden i hela avdelningen var en plusjobbande kille men han fick kicken.

Så när det sedan blev sålt hoppades jag på en förbättring (för de boendes skull) men jag såg sedan på nyheterna för att tag sedan att det är ännu värre nu. Får ångest bara av tanken på den sommarn. :(

Arf Pingvin
2010-08-04, 22:58
Jag hittade en intressant artikel om en sociolog som har skrivit en bok om hur Svenskar använder sin arbetstid: http://www.unt.se/kultur/det-meningslosa-arbetet-1003128.aspx

Den verkliga frågan är ju: Var kan jag få ett sånt jobb? Sign me up!

dared
2010-08-04, 23:29
Bara för att vissa jobb medför en viss dö-tid så behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att en minskning av den totala arbetstiden innebär minskad procentuell dö-tid. Vissa arbeten har ju ett oregelbundet inflöde av arbetsuppgifter som inte arbetsgivaren helt kan planera och effektivisera utefter. Jag ställer mig tveksam till att det handlar om att vi har för långa arbetsdagar i de flesta fall.

krellik
2010-08-04, 23:36
Å nej bryt ut lilla katekesen! Det finns tjänstemän som drar in lite pengar utan att arbeta 8a timmar i sitt anletes svett!! Teh horror!!!

Seriöst hur kommer man in på tanken på att man bara ska få arbeta 6 timmar om dagen, jävla fjant är vad det är. Jag har ett soft jobb med dålig timmlön nu över sommaren, eftersom jag pallar att jobba bra timmar på det jobbet utan att döda mig själv så drar jag ändå in ok pengar, men så ska nån jävla förmyndare komma och vifta med fingret, ajabaja...