handdator

Visa fullständig version : Vill bli stark som fan! Men blir alltid missledd


Nybörjare91
2010-08-04, 02:37
Ålder: 18
Längd: 184
Vikt 80

Målet är att bli stark men skulle vilja ha en "mall" hur och vilka träningar/ övningar som är bäst, relativt sätt.

Sen kosten hur mycket är det man egentlgien ska ligga på överskott? Hör allt från 500-2000> så mkt du kan

Mitt schema just nu ser ut såhär:
Reps/set: 10x1, 7x1, 4x1, 2x2, 1x3 ( fokus på negativ träning)


Day1:

Biceps curl
Chins:
Hyperover:
Latsdrag :
Hantlar:


Day2:

Knäböj:
Flies:
Dips:
Bröstpress:

Day3

Axelpress
Dumbell front raise:
Shrugs:
Overhead dumbell raise:
Bicepscurl:

Day4

Knäböj.
Dumbell press:
Hyperover:
Dips:

(ursäkta blandningen av språken)

Klaga om ni vill men ha gärna nåt vettigt att tillägga då! =) Kom gärna med råd oxå

JJOHANSSON
2010-08-04, 03:51
"bli stark" ät som en häst, sov dina timmar och träna hårt, det kommer med tiden.

beckman88
2010-08-04, 03:51
Undrar bara om detta ar ordningen pa ovningar du kor dom i? Och vad ar "Hantel" for ovning?

HulkH
2010-08-04, 04:04
Träna hårt, pressa dig. Sov ordetnligt och sköt kosten. Så kmr det med tiden :)

Rahf
2010-08-04, 04:38
Om syftet är styrka så tycker jag att du borde söka dig till en styrkelyftarklubb/tyngdlyftarklubb eller om det finns några strongman-entusiaster i närheten av din bostad.

Tolkia
2010-08-04, 05:03
Det har redan antytts ovan, men att bli "stark som fan" tar ett bra tag. Inte ens det bästa schemat i världens gör dig superstark på nolltid, du måste ha tålamod att harva på också.

mini
2010-08-04, 05:36
Läs runt en del här på Kollo, här är inte många frågor nya.
Överät så att du går upp i vikt men i rimligt tempo.
Träna basövningar som involverar så stor del av kroppen som möjligt. Jag hade helt klart gjort om programmet du har knåpat ihop.
Träna i repsintervall på den lägre delen av skalan. Att bygga sin grundträning kring femmor kan funka bra. Spara på singlarna till maxperioder.
Lägg kontinuerligt på mer vikt på stången.
Negativ träning är kompetent men rätt slitsamt, så träna det med måtta.

Just det, och det viktigaste, redan nämnt: ge det tid!

zeptunus
2010-08-11, 08:18
Håller med mini basövningar + låga reps blandat med kontinuitet är det som funkar. Strunta i alla skräp övningar som bara ökar din återhämtnings tid om du verklihen vill bli stark.

Adama
2010-08-11, 08:27
Det finns väldigt många bra upplägg/koncept om det är ökad styrka man är ute efter.

Starting Strength / StrongLifts 5x5 / Jim Wendler's 5/3/1

siimon89
2010-08-11, 10:25
Sök dig till enkla upplägg (Adama har nämnt några exempel) och lyssna på kunniga styrkelyftare och strongman så kan du inte gå fel. Dessutom är nog ärligt talat Kolozzeum fel forum om du söker kunnigt folk inom råstyrka (även om det finns undantag såklart).

Pjotor
2010-08-11, 20:27
För att bli stark (vilket av en händelse också är mitt primära mål) så ska du inte göra mer än 5-6 reps i basövningarna, och assistansövningarna ska väljas med omsorg.

Som många redan vet så följer jag Starting Strength. Sedan ett par veckor har jag börjat med Onus Wunsler-varianten, se http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs. Det finns olika varianter av Starting Strength, och alla är förträffliga program för att bli stark.

Matsa
2010-08-11, 20:58
Sök dig till enkla upplägg (Adama har nämnt några exempel) och lyssna på kunniga styrkelyftare och strongman så kan du inte gå fel. Dessutom är nog ärligt talat Kolozzeum fel forum om du söker kunnigt folk inom råstyrka (även om det finns undantag såklart).

Måste nog säga att jag faktiskt tycker att det är just om råstyrka och SL som det finns absolut bäst information på kolozzeum. Det finns många med stor kunskap på SL delen av forumet och det har varit en del mycket intressanta diskussioner genom åren. Tycker tyvärr inte att "byggardelen" av forumet håller riktigt samma nivå även om det finns en del mycket kunnigt folk inom det området med.

Control_61
2010-08-11, 21:15
STEG 1:
Lär dig basövningarna: Benböj (eller frontböj), Marklyft, Bänkpress och Militärpress. När jag säger "lär dig" menar jag att du ska behärska dem ordentligt. Dvs. inte bänka 70kg med rövlyft och kvartsböja 100kg. Utan bra teknik och hyfsade vikter.


STEG 2:
Jim Wendlers 5-3-1

elo_
2010-08-12, 08:00
Måste nog säga att jag faktiskt tycker att det är just om råstyrka och SL som det finns absolut bäst information på kolozzeum. Det finns många med stor kunskap på SL delen av forumet och det har varit en del mycket intressanta diskussioner genom åren. Tycker tyvärr inte att "byggardelen" av forumet håller riktigt samma nivå även om det finns en del mycket kunnigt folk inom det området med.

det här håller jag helt med om, det finns extremt kompetent folk samlat runt styrkeinriktad träning på det här forumet.

STEG 1:
Lär dig basövningarna: Benböj (eller frontböj), Marklyft, Bänkpress och Militärpress. När jag säger "lär dig" menar jag att du ska behärska dem ordentligt. Dvs. inte bänka 70kg med rövlyft och kvartsböja 100kg. Utan bra teknik och hyfsade vikter.


STEG 2:
Jim Wendlers 5-3-1

Instämmer helt på punkt 1. Skippa alla övningar som inte ger dig styrkeutveckling direkt.

Till TS: Basera din träning på tunga flerledsövningar. Bana in väldigt bra teknik i knäböj (olika varianter), marklyft, bänkpress (olika varianter som komplement, även dips kan användas med fog), militärpress. Som assistans kör tung ryggträning såsom chins, stångrodd, hantelrodd, latsdrag, liggande rodd, frivändningar. Se till att assistansövningarna hjälper dig bli starkare i huvudövningarna (böj, militärpress, marklyft, bänkpress). Träna långsiktigt och inse att man inte blir stark över en natt. Det kan ta tiotals år att bli riktigt riktigt stark. Håll händerna ur syltburken, sköt kosten, överät måttligt för att ge näring åt maskinen, undvik att bli riktigt fet. Se till att sova väldigt mycket. Ta dina vitaminer.

Punkt 2: Fastän jag tycker väldigt mycket om 5/3/1 så skulle jag inte ge det direkt åt en begynnande tränande, vanlig linjär progression brukar fungera bättre i början, såsom starting strength et al. Många, många under stången för att nöta teknik. Visst kan man köra 5/3/1 med boring but big assistansupplägget, men i början kan det vara en bra idé att köra med ett större urval av övningar för att skapa en bra grundstyrka. När sedan väggen kommer emot med den linjära progressionen så är det bara att slänga ihop 5/3/1. Det är ett väldigt bra program att bygga råstyrka med - det har jag själv märkt.

bertbert
2010-08-12, 08:59
Punkt 2: Fastän jag tycker väldigt mycket om 5/3/1 så skulle jag inte ge det direkt åt en begynnande tränande, vanlig linjär progression brukar fungera bättre i början, såsom starting strength et al.

Får lite försiktigt hålla med här: Starting Strength är ett utmärkt koncept för en begynnande tränande som vill bli starkare.

Floddan
2010-08-12, 09:21
Det verkar iaf ta sjukt lång tid att bli stark, man får nog inse att det är en del av tjusningen.

Control_61
2010-08-12, 09:30
Punkt 2: Fastän jag tycker väldigt mycket om 5/3/1 så skulle jag inte ge det direkt åt en begynnande tränande, vanlig linjär progression brukar fungera bättre i början, såsom starting strength et al. Många, många under stången för att nöta teknik.


Jag får väl ge med mig och hålla med ;)

Steg 1 är längre än vad man tror skulle jag vilja säga.