handdator

Visa fullständig version : Bulkförslag med energibalans på vilodagar - åsikter?!


Troikha
2010-08-04, 00:37
Satt och funderade på hur man håller en bulk hyfsat kontrollerad. Jag påstår inte att några siffror stämmer i förhållande till min vikt och träning och vill inte heller att ni i svaret fokuserar på exakt mängd kcal, utan snarare på skillnaden mellan vilodag och träningsdag.

Jag har under 2 veckors tid testat ett deffupplägg på 2700 kcal varav ca 250g protein, 50g kolhydrater och resten fett. Jag tycker att jag svarade bra på det hela och tappade ca 4,5kg på 3 veckor, och ja, jag vet att minst 2-2,5kg är vätska. Huvudsaken med detta stycke är enbart att jag var nöjd med kosten och det är inte detta jag behöver hjälp med, utan deffupplägget kommer jag enbart använda som en grund för uppbyggnaden av bulkschemat.

Om jag rent hypotetiskt säger att min energibalans ligger på 3000 kcal. Då är min idé att jag på vilodagar använder mitt deffkostupplägg vad det gäller fett och proteinmängd, men att jag kompletterar upp de resterande 300 kcal från 2700 till 3000 med kolhydrater.

På träningsdagar tänkte jag lägga mig runt ca 600-700 kcal ovanför intaget under vilodag, d.v.s. kring 3600-3700, där resterande mängd från 3000 till 3600-3700 då också utgörs av kolhydrater.

Jag undrar helt enkelt: Påverkar det muskeltillväxten negativt att under bulk ligga på energibalans under vilodagar och att man under träningsdagar ligger på 600-700 kcal ovanför energibalans. Om svaret är ja, d.v.s. att det påverkar muskeltillväxten negativt, hur bör jag då lägga upp schemat i kcal ovanför energibalans på vilodag respektive träningsdag, för det måste ju iaf skilja på de två dagarna?

Ställ inte frågor som "Varför just 600 kcal mellan vilodag och träningsdag?" eller liknande, utan säg istället vad ni tycker, vad er inställning till en liknande bulk är, vad ni tycker låter vettigt eller kanske helt galet och skriv gärna vad som funkat för er, förutsatt att ni verkligen följt det ni påstår.

Den huvudsakliga orsaken till att jag undrar över ett så pass noggrant upplägg är för att jag inte vill lägga på mig för stor del "onödig" fettmassa, som ändå bara tar tid att kämpa bort under nästa deff. Jag vill inte att det på något sätt drabbar muskeltillväxten negativt, men jag vill inte heller äta för mycket i tron om att jag gör rätt.

Tack på förhand!
/Fredrik

Onigiri
2010-08-04, 07:40
Jag hade försökt ligga på ständigt 200-400 plus om jag var du, kanske är svårt att pricka men man hittar nog en bra balans efter några veckor när man testar sig fram.

Ondskapelsen
2010-08-04, 11:28
När är det egentligen viktigast att ligga kaloriplus om man är ute efter muskelökningar? Träningsdagen? Dagen efter? Alla dagar?

Onigiri
2010-08-04, 11:41
24/7 :)

Fredrik_S
2010-08-04, 12:52
Jag tror personligen att det är väldigt väldigt marginell skillnad på att vara nogrann med hur och när överskottet kommer. Så länge det inte handlar om extrema obalanser och totalfasta efter träningen tror jag inte skillnaden blir märkbar om ens mätbar på om man råkar ligga på energibalans vissa dagar 1000 kcal överskott vissa dagar osv. Oavsett om det är träningsdag eller inte.
Det låter bra i teorin att hålla ett visst exakt överskott en träningsdag och försöka tima och hålla på. Men tror man jagar droppar i havet om jag ska vara ärlig, alltså inte många bäckar små...

Anton Fräs
2010-08-04, 13:00
Håller med Fredrik. Tycker man det är roligt visst go ahead, men det gör nog väldigt väldigt lite skillnad, om någon.

Eddie Vedder
2010-08-04, 13:19
Ska man teoretisera väldigt så tycker jag även att det blinda stirrandet på vilka dagar man gör vad blir fel.

Vad är det som säger att att mer mat till lunch och middag är bättre under en träningsdag med träning på eftermiddagen än att äta en stor middag och sedan en extra stor frukost dagen efter? Kroppen är ju inte styrd av almanackan och den viktigaste tiden för anabolism efter träning är ju inte baserad på 24-timmarsperioden där ett pass inplaneras.

Fredrik_S
2010-08-04, 14:03
Precis. Att det är viktigt att fylla på efter träning är vi alla överens om, men att det per automatik skulle innebära att det är bäst att fylla på supermycket här eller den här dagen finns det mindre fog för.

Kan lika gärna komma med argument för att överskottet bör ske på vilodagar då det är de dagarna musklerna får vila och bygger upp sig.

Slartibartfast
2010-08-04, 14:08
Så att placera dagens största mål direkt efter träning är ingen nödvändighet?

Man kan lika gärna köra några mackor och ett glas mjölk?

Eddie Vedder
2010-08-04, 14:19
Så att placera dagens största mål direkt efter träning är ingen nödvändighet?

Man kan lika gärna köra några mackor och ett glas mjölk?

Det var verkligen inte så jag menade. Men jag menar att t.ex. stor lunch - träning - stor middag följt av en dag med mindre mat dagen efter inte behöver vara bättre än liten lunch - träning - stor middag - stor frukost dagen efter.

Fredrik_S
2010-08-04, 21:32
Så att placera dagens största mål direkt efter träning är ingen nödvändighet?

Man kan lika gärna köra några mackor och ett glas mjölk?

Jag menade ungefär så.

Jag tror att man lika gärna kan äta 4 st 800kcal måltider där en av dom ligger strax efter träningen.
Som att man kan försöka näringstima och äta 3 mindre 500 kcal måltider och en jättemåltid på 1700 kcal efter träningen...

Jag tror det spelar ingen eller väldigt liten roll i det stora hela.
(om nu glaset med mjölk och mackor når 800 kcal(för att följa mitt exempelt) och ca 40g protein, så ser jag det som ett ypperligt efterträningsmål)

JoeyP
2010-08-04, 22:05
Jag kör på mer mat på träningsdagar, och underskott på vilodagar. Det borde ju vara bättre att lägga största delen av maten så nära inpå efter träningen som möjligt? Ska testa och se vad som händer. Annars går jag tillbaka till 3000kcal varje dag metoden. Dvs +500 varje dag.

Fredrik_S
2010-08-04, 23:51
Jag kör på mer mat på träningsdagar, och underskott på vilodagar. Det borde ju vara bättre att lägga största delen av maten så nära inpå efter träningen som möjligt? Ska testa och se vad som händer. Annars går jag tillbaka till 3000kcal varje dag metoden. Dvs +500 varje dag.

Borde det?
Tycker det finns lika mycket fog för att det borde vara bra att äta mycket på vilodagarna.
Hur ska du kunna testa det? Om skillnaden existerar kan det knappast handla om mätbara skillnader och än mindre om synbara.

"3000kcal varje dag dvs +500" det går inte heller ihop. Träningsdagar förbrukar du mer energi...