handdator

Visa fullständig version : Blocket scam


mojoo
2010-08-03, 21:19
Tjena

Farsan har ute en hoj och bil på blocket. Så var de en engelsman som skicka att han ville köpa den via paypal. Då kom jag ihåg när jag läste här om något scam som de gjorde på blocket på engelska. någon som kan upplysa?

Fast verkar inte vara standard mailet

(mail 3)
"I'm satisfied with the condition of the auto. I will be
paying you through Paypal, safe and reliable method of
payment.. And i will take care of all Shipment Preparations
for the automobile to my home through Pick up :
Daniel Hxxxx
40,Ridxxield xxx
xxxx,
xxx,
United Kingdom.
Here is my phone number below : +xxxxxxxxxxxxx

Hope to read from you soon.


Best Regards.
"
Mail 2 (har ej första)

Nice to read from you,i am interested in the Yamaha ,can you send me more pictures of it, Also don't forget to send me more details about the condition.

Regards.

"

ceejay
2010-08-03, 21:22
asså, om det kommer från utlandet så skit i det. Speciellt sånt där.

Pepparkakssmurfen
2010-08-03, 21:22
... And i will take care of all Shipment Preparations
for the automobile to my home through Pick up :

"


De kommer att be din pappa göra en förskottsbetalning till transportfirman som ska hämta bilen..

mojoo
2010-08-03, 21:25
O sen blåser dom en ?

Pepparkakssmurfen
2010-08-03, 21:27
O sen blåser dom en ?

Som en lövblås.

mojoo
2010-08-03, 21:34
haha fi fan. Då skippar vi de, tack pepparkakan ceejy och kolo!

Bullen!
2010-08-07, 09:16
detta är en känd scam.

allt som låter lite för bra för att vara sant är inte sällan scam. har stor erfarenhet av blocket/annonshandel och ma nlär sig sålla med tiden.

Kurash
2010-08-07, 09:23
En kompis till mig sålde sin bil via blocket, blev sedan uppringd av köparen som säger att det blivit skador på bilen i transporten. Om kompisen bara skrev på ett papper till försäkringsbolaget så skulle köparen lämna in den för reparation på bilfirman...som han själv ägde.

En annan kompis sökte lägenhet i Lund och blev uppringd av en tjej som ville hyra ut en lägenhet med förskottsbetalning på 2 månadshyror. När de gick till adressen låg där ett 3 våningshus och lägenheten skulle ligga på våning 5. Uthyraren var tyvärr i stockholm och kunde inte visa lägenheten, men om de bara satt inte pengar fort (eftersom många andra var intresserade) så skulle hon komma ner en vecka senare. Nycklarna skulle skickas på posten.

Tonto
2010-08-07, 10:10
paypal har ett iq befriat system vilket ger köparen rätt att dra tillbaka pengarna om varan inte stämmer. spelar ingen roll om du kopplat paypal med ditt bankkonto och överfört det går ändå att göra.

snubben kommer betala sen hämta hem bilen sen dra tillbaka allt.

Snobbe
2010-08-07, 10:12
Man kan inte dra tillbax pengar hur som helst från paypal det är möjligt men om säljaren kan bevisa att han sålt bilen till personen vilket han enkelt kan göra om han säljer en bil med kvitton o grejjer så kan han inte ta tillbax pengarna. Men jag hade aldrig sålt något sånt genom att lita på någon iaf.

saab900
2010-08-07, 12:06
paypal har ett iq befriat system vilket ger köparen rätt att dra tillbaka pengarna om varan inte stämmer. spelar ingen roll om du kopplat paypal med ditt bankkonto och överfört det går ändå att göra.

snubben kommer betala sen hämta hem bilen sen dra tillbaka allt.

Troligen kommer han att be säljaren att de gör upp affären via Paypal. Köparen kommer sedan att skicka ett falskt Paypal-kvitto med logga och allt på att pengarna är överförda, och kommer att släppas till säljaren när varan är skickad. Dock kommer han att föra över för mycket. Är köpesumman 70k kanske han för över 80k, och ber sedan säljaren returnera dessa 10k och skicka bilen med transportfirman. Eftersom säljaren egentligen inte har några pengar att vänta blir han då blåst på 10k. I värsta fall har han också skickat iväg bilen som en bonus till bedragaren.
Hugger man på alla annonser är det alltid någon som går på bluffen trots att det låter för bra för att vara sant, är vida känt över nätet, samma mail används och Paypal-kvittot lätt går att genomskåda.

Projectone
2010-08-07, 12:21
I dessa dagar skulle jag då aldrig sälja något av sådant värde över internet, speciellt inte över paypal.

linuz
2011-07-04, 14:31
Tack för inlägget. Blev misstänksam och googlade runt lite.
Jag fick precis samma mail när jag skulle sälja min hojj:

Hello ,

Thanks for your response.I'm satisfied with the condition of the Bike and Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the Bike to be Picked Up by the Shipping Company..

Please Advice.

Kommer inte sälja till denna nissen.

MAXX
2011-07-04, 14:41
Många blocket scammers från england. Kan bero på att det är ett multietniskt kebabland nu mera.

De flesta av dessa scams görs av afrikaner bosatta i England.

Nitrometan
2011-07-04, 14:54
Många blocket scammers från england. Kan bero på att det är ett multietniskt kebabland nu mera.

De flesta av dessa scams görs av afrikaner bosatta i England.
Har du några belägg för att de inte är brittiska medborgare?

Det kanske är folk som har lyckats med sina Nigeriabrev och använt pengarna till att flytta till England?

C.E.J.
2011-07-04, 15:12
Jag är väl dum i huvet, men var är scammen? Ok, det verkar röra sig om en "känd" scam, men vad i texten är det som är scam? Att man inte lägger ut för kostnader för transport känns ju självklart, om det är det som är själva scammen.

Nitrometan
2011-07-04, 15:17
De kommer att be din pappa göra en förskottsbetalning till transportfirman som ska hämta bilen..

O sen blåser dom en ?

Som en lövblås.

Jag är väl dum i huvet, men var är scammen? Ok, det verkar röra sig om en "känd" scam, men vad i texten är det som är scam? Att man inte lägger ut för kostnader för transport känns ju självklart, om det är det som är själva scammen.

Version ett är ju att han lägger ut pengar för transporten och blir blåst på dem.

Version två är att bilen går iväg för att betalas vid leverans... och blir blåst.

eternallord
2013-09-12, 21:44
Fick nyss ett mail från en bedragare, är bara nyfiken på hur det går till. Han har erbjudit sig att sätta in pengarna på mitt konto, dvs inte Paypal eller dylikt. Kan pengarna ändå dras tillbaka i efterhand?

LeBron
2013-09-12, 22:32
paypal har ett iq befriat system vilket ger köparen rätt att dra tillbaka pengarna om varan inte stämmer. spelar ingen roll om du kopplat paypal med ditt bankkonto och överfört det går ändå att göra.

snubben kommer betala sen hämta hem bilen sen dra tillbaka allt.

Precis det här jag tänkte posta.

agazza
2013-09-12, 22:34
Man kan driva med dessa scammers bra länge också.

WHITEFOLKS
2013-09-12, 22:42
Fick nyss ett mail från en bedragare, är bara nyfiken på hur det går till. Han har erbjudit sig att sätta in pengarna på mitt konto, dvs inte Paypal eller dylikt. Kan pengarna ändå dras tillbaka i efterhand?

Ja det går att få det att synas på ditt konto för att sedan försvinna.

favve
2013-09-12, 23:33
Ja det går att få det att synas på ditt konto för att sedan försvinna.
Fast då måste väl bedragaren kontakta banken, som i sin tur kontaktar innehavaren av kontot innan? Det går väl inte att bara ångra en överföringen efter överföringen mottagits på mottagarens konto?

tomccc
2013-09-13, 00:02
Fast då måste väl bedragaren kontakta banken, som i sin tur kontaktar innehavaren av kontot innan? Det går väl inte att bara ångra en överföringen efter överföringen mottagits på mottagarens konto?
De kan använda ett kapat konto, banken kommer sedan återföra pengarna när det uppdagas.

WHITEFOLKS
2013-09-13, 00:58
Det finns flera sätt men pengarna kan dras tillbaka.

KlopFer
2013-09-13, 16:51
Fick nyss ett mail från en bedragare, är bara nyfiken på hur det går till. Han har erbjudit sig att sätta in pengarna på mitt konto, dvs inte Paypal eller dylikt. Kan pengarna ändå dras tillbaka i efterhand?

En bekant fick också ett mail att dom gärna sätter in pengar direkt på kontot samt betalar överdrivet bra i frakt. Men när affären skulle göras ändrades det till paypal och det sluta med att min bekant sände iväg sin pryl och fick inga pengar :d

Det var också genom blocket.