handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag dosera?


FelixKung
2010-08-03, 19:53
Jag har gymmat i 1 månad nu och beställt hem Whey fx, Carbo fx och EAA! Frågan är hur jag ska sprida ut dessa tre under till exmpel en träningsdag där jag gymmar klockan 2. Ska jag ta whey endast som mellanmål eller när jag vaknar, carbo fx innan eller efter träning och hur ska jag göra med eaa?

Sjoba
2010-08-03, 22:08
EAA före, efter eller under träning eller alla tre. Läs i "tråden om EAA"
Whey-proteinet tar du som mellanmål mellan dina måltider, gärna även till frukost, för att få i dig tillräckligt med protein.
Carbo FX hade jag tagit i samband med träning/direkt efter.

Briljanton
2010-08-03, 22:12
Ta 6-10gram EAA direkt före och direkt efter träning, EAA stimulerar proteinsyntesen upp mot 350% vilket gör att kroppen producerar protein snabbare.

Carbo fx = gainer va? har pinsamt dålig koll på gainerprodukter då jag är emot de flesta. Ren maltodextrin ska det vara! Ingen protein/kolhydrats-mix. Du äter ju redan protein (EAA) i samband med träningen. Sälj carbo fx och köp Maltodextrin vilket är bara kolhydrater. Anyways.. gainer käkar du direkt efter träning för att fylla på kroppens glykogendepåer som minskar betydligt i samband med ditt träningspass. Detta leder till att dina muskler återhämtar sig snabbare.

Whey brukar jag käka som mellanmål tillsammans med X antal gram nötter.

Sjoba
2010-08-03, 22:17
Carbo FX är bara kolhydrat, men vet inte om det bara är maltodextrin.

Briljanton
2010-08-03, 22:30
Carbo FX är bara kolhydrat, men vet inte om det bara är maltodextrin.

Där ser man, bara att kötta på då :)

Fredrik_S
2010-08-04, 00:45
kolhydratspulver är inget man behöver som gymande om man inte gymar många timmar per dag eller flera gånger per dag. Det är en produkt för konditionstränande långdistansare.

Näringsfritt och meningslöst för någon som bara styrektränar.

bengdoktor
2010-08-04, 07:46
kolhydratspulver är inget man behöver som gymande om man inte gymar många timmar per dag eller flera gånger per dag. Det är en produkt för konditionstränande långdistansare.

Näringsfritt och meningslöst för någon som bara styrektränar.

kör du enbart protte/amino vid träning lr?

Eddie Vedder
2010-08-04, 07:51
Det är en produkt för konditionstränande långdistansare.

Och ytterst sällan där också. Visst kan det säkert vara en fördel att ha lite kolhydrater i vätskebältet under ett långpass men annars skulle jag se distansinriktad konditionsträning som det minst kolhydratkrävande man kan syssla med som idrottare. Går att löpa på ganska friskt och vara glykogentömd om fettförbränningen är effektiv.

Så akut tror jag styrketräning är mer kolhydratkrävande helt klart. Malto efter passen tycker jag känns overkill i båda fallen för 90% av alla idrottare som har tillräckligt aptit.

Sjoba
2010-08-04, 11:05
Jag använder mig av maltodextrin under mina pass ibland, men det är just för att jag har väldigt dålig aptit.

Sen om jag inte har fel så postades det en studie där försökspersonerna presterade någon procent bättre av att ha haft kolhydrat i munnen direkt innan passet? Man kanske har optinojja :thumbup:

Fredrik_S
2010-08-04, 12:18
kör du enbart protte/amino vid träning lr?

Absolut!
eaa före och efter och protein strax efter d sen mat när jag kommer hem
Kommer aldrig mer använda mig av kolhydratspulver.

Briljanton
2010-08-04, 14:56
Jag tycker att malto efter passet avgörs helt av vilken typ att träningsschema man har. Låt oss säga att man kör ett 4-split synergistschema med både bröst, triceps och framsida axlar (axelpressar) i tre OLIKA pass. Då tar triceps en hel del stryk och då är malto efter passet att föredra.

Eddie Vedder
2010-08-04, 15:58
Jag tycker att malto efter passet avgörs helt av vilken typ att träningsschema man har. Låt oss säga att man kör ett 4-split synergistschema med både bröst, triceps och framsida axlar (axelpressar) i tre OLIKA pass. Då tar triceps en hel del stryk och då är malto efter passet att föredra.

Jag kör ungefär så och konditionsträning de flesta andra dagarna.

katt
2010-08-04, 16:59
Och ytterst sällan där också. Visst kan det säkert vara en fördel att ha lite kolhydrater i vätskebältet under ett långpass men annars skulle jag se distansinriktad konditionsträning som det minst kolhydratkrävande man kan syssla med som idrottare. Går att löpa på ganska friskt och vara glykogentömd om fettförbränningen är effektiv.

Så akut tror jag styrketräning är mer kolhydratkrävande helt klart. Malto efter passen tycker jag känns overkill i båda fallen för 90% av alla idrottare som har tillräckligt aptit.

gäller inte detta även om man träna samma muskelgrupper 2 eller fler gånger i veckan?

Anton Fräs
2010-08-04, 18:14
Jag presterar bättre med malto/eaa/kreatin (30g, 20g, 10g) i en shaker under passet. Jag vet inte varför, troligen mycket mentalt, men prestationen ökar för mig.

30-50g malto ser jag inga större problem med, men har sett vissa som smäller i sig mer än 100g efter 10set bröst vilket känns fruktansvärt onödigt.

Sjoba
2010-08-04, 18:30
Jag presterar bättre med malto/eaa/kreatin (30g, 20g, 10g) i en shaker under passet. Jag vet inte varför, troligen mycket mentalt, men prestationen ökar för mig.

30-50g malto ser jag inga större problem med, men har sett vissa som smäller i sig mer än 100g efter 10set bröst vilket känns fruktansvärt onödigt.

Jag hänvisar till den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121787) tråden.

Eddie Vedder
2010-08-04, 19:42
gäller inte detta även om man träna samma muskelgrupper 2 eller fler gånger i veckan?

Här finns ju olika åsikter. Själv tycker jag det finns fog för kolhydratpulver om samma muskler tränas två ggr samma DAG men inte samma vecka.

Briljanton
2010-08-04, 20:48
Jag kör ungefär så och konditionsträning de flesta andra dagarna.

Skrev fel.. menade antagonist-schema.
Anyway, jag kör också så just nu. Men jag känner att triceps inte riktigt håller måttet. Funderar på att byta till att träna synergister samma pass vilket helt klart kommer hjälpa.

Fredrik_S
2010-08-05, 01:42
Jag tycker att malto efter passet avgörs helt av vilken typ att träningsschema man har. Låt oss säga att man kör ett 4-split synergistschema med både bröst, triceps och framsida axlar (axelpressar) i tre OLIKA pass. Då tar triceps en hel del stryk och då är malto efter passet att föredra.

Varför då?
Kör du musklerna olika dagar så räcker måltiderna där emellan gott och väl för att bli tillräckligt återställd.

Dreas
2010-08-05, 03:19
gäller inte detta även om man träna samma muskelgrupper 2 eller fler gånger i veckan?Jag tränar samma muskelgrupper 2ggr i veckan och deffar (lågt på kolhydraterna), och intar bara EAA före och efter passen. Inga problem att prestera bra ändå.

Kolhydratspulver är enligt mig extremt onödigt, större delen av användarna skulle klara sig ypperligt på mat, kanske även bättre.

Eddie Vedder
2010-08-05, 07:07
Man lär ha en sjuhelsikes enorm triceps om man inte lyckas fylla den med glykogen genom vanligt mat tills nästa pass.:D