handdator

Visa fullständig version : Mat & livsmedel i olika län


Onigiri
2010-08-03, 19:49
Igår pratade jag om hackkorv i en tråd som inte hade med hackkorv att göra, därför tar jag mig friheten att göra en tråd om just mat och livsmedel som bara finns inom ett särskilt län.

Eddie Vedder hävdade att det var svårt att få tag på hackkorv utanför värmland. Lät helt tokigt för mig då jag trodde det var som vilken "vanlig" korv/maträtt som helst. Men det verkade jag ha helt fel i.

Till trådens mening - vad är unikt i era län där ni bor? Har ni några särskila maträtter eller livsmedel som bara finns hos just er? Eller är det bara vi värmlänningar som har egna varianter? Berätta! Det här är faktiskt väldigt intressant.

feyin
2010-08-03, 19:57
Hemma hos mig äter vi väldigt mycket älg.

Mart|n
2010-08-03, 19:59
Spettekaka i skåne.

Onigiri
2010-08-03, 20:38
Ja det var just Spettekaka han nämne, vad är det mer exakt?

Eddie Vedder
2010-08-03, 20:40
Ja det var just Spettekaka han nämne, vad är det mer exakt?

http://www.google.se/images?q=spettekaka&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=gnBYTNGyBcOjOMXPlPsI&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCYQsAQwAA

Onigiri
2010-08-03, 20:47
Jag vet inte vad det där är men jag vill ha det!

Eddie Vedder
2010-08-03, 20:51
Jag vet inte vad det där är men jag vill ha det!

Inte jag. :D Ser bara ut som en enorm och för hård maräng ju. :D

Angående grundfrågan så finns ju de flesta saker att få tag på om man letar aktivt men det är som sagt olika svårt. Jag har ju sett Spettekaka och hackkorv i Stockholm t.ex. och man kan ju köpa polkagrisar utanför Gränna etc.

SÅ idag är det ju annorlunda än förr men traditionerna finns ju delvis kvar, man äter t.ex. mer älg i norra Sverige och mer gris i södra. Säkert äts fortfarande mer tunnbröd i Norrland än i södra Sverige osv. Sedan finns ju lokala producenter av produkter.

mela
2010-08-03, 20:54
Halv & hel special i Göteborg :D Fina grejor!

MissC
2010-08-03, 21:00
Kanske inte räknas som något som bara finns inom ett visst län, men jag kostar sällan på mig fisk eller skaldjur när jag äter ute om jag inte befinner mig i Göteborg eller Bohuslän. Det är liksom bara i det området sån mat smakar som den ska.

Seb74
2010-08-03, 21:34
Vet inte vad som finns i Stockholm, men jag vet att nuförtiden finns inte paltbröd här, inte i nån form :(

Lovisa
2010-08-03, 21:39
Min släkt kommer från Norrland. Vi älskar långfil och filbunke. Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.

Skumt, det måste ju trots allt finnas en hel del långfils-älskare här i stan, om det skall vara någon mening med att ha den i butikernas sortiment....

Dreas
2010-08-03, 21:43
Min släkt kommer från Norrland. Vi älskar långfil och filbunke. Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.

Skumt, det måste ju trots allt finnas en hel del långfils-älskare här i stan, om det skall vara någon mening med att ha den i butikernas sortiment....Långfil är nice, mins att man kunde köpa det på Konsum när jag var mindre, nu är det dock bara filbunke som gäller.

Floddan
2010-08-03, 22:23
Vetifan om det är typiskt göteborg, men i skolan var det alltid en besvikelse när vi fick göteburgare istället för hamburgare. Göteburgare är iaf falukorvsskiva (stor sådan) med hamburgebröd och tillbehör som kethup, dressing, potatismos och senap.

Frejaa
2010-08-03, 23:21
Hos mig äter vi mycket palt med fläsk!... Nä nu ljög jag, men mångas favoritmat här uppe i norrland.

Eddie Vedder
2010-08-04, 05:58
Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.

Gör en sökning på ordet här på Kolo så hittar du en fanclub i princip. Jag ÄLSKAR Långfil! Och i alla trådar på Kolo om fil och yoghurt i olika former kommer det fram flera som beundrar det mer än jag. :)

Sverker
2010-08-04, 06:06
Det heter spettkaka:furious: Man gräddar kakan på ett spett som roterar. Vad spette är vet jag inte.



Till sak. Från min tid i Kalmar saknar jag kroppkakorna. Både de gula smålänska och de mer grå ölänska.
Jag har inte hittat kroppkakor sedan jag lämnade Kalmar.

Lakritzz
2010-08-04, 07:57
Vetifan om det är typiskt göteborg, men i skolan var det alltid en besvikelse när vi fick göteburgare istället för hamburgare. Göteburgare är iaf falukorvsskiva (stor sådan) med hamburgebröd och tillbehör som kethup, dressing, potatismos och senap.
Jasså, jag trodde man gjorde Göteburgare av... Göteborgare!;)
Ett skämt... kunde inte hålla mig!;)

ThisIsTheOne
2010-08-04, 08:07
Till sak. Från min tid i Kalmar saknar jag kroppkakorna. Både de gula smålänska och de mer grå ölänska.
Jag har inte hittat kroppkakor sedan jag lämnade Kalmar.

Samma här. Kroppkakor med smör och grädde är bland det godaste som finns att trycka i sig. Har du vägarna förbi Stockholm kan du kika in i Östermalmshallen. Där finns åtminstone två ställen som serverar kroppkakor och säljer för take away.

Floddan
2010-08-04, 08:26
Jasså, jag trodde man gjorde Göteburgare av... Göteborgare!;)
Ett skämt... kunde inte hålla mig!;)

Ja, man kan inte veta säkert iofs.

Nitrometan
2010-08-04, 08:29
Till sak. Från min tid i Kalmar saknar jag kroppkakorna. Både de gula smålänska och de mer grå ölänska.
Jag har inte hittat kroppkakor sedan jag lämnade Kalmar.
Mmmmmmmmmmm... *drool*

Kroppkakor...


http://img444.imageshack.us/img444/2446/homerdrool2.gif



Finns i sydöstra Småland, Öland och östra Blekinge. Mormor kunde göra fantastiska kroppkakor (och hennes syster gör dem fortfarande bra).

Finns en firma här som gör kroppkakor. De säljer till IKEA bl.a. - jag vet att de levererar till IKEA i Kalmar, kanske IKEA på andra ställen också har dem.

Seb74
2010-08-04, 08:30
Från min tid i Kalmar saknar jag kroppkakorna. Både de gula smålänska och de mer grå ölänska.
Jag har inte hittat kroppkakor sedan jag lämnade Kalmar.

Bägge varianterna brukar säljas i vanliga mataffärer här i Stockholm.
Är väl måttligt goda, inte som hemmagjorda direkt, men ätbara på det sätt man äter kroppkakor, med smält smör och lingonsylt alltså :)

Eddie Vedder
2010-08-04, 08:33
Är väl måttligt goda, inte som hemmagjorda direkt

Det här skulle jag nog säga är den allmänt röda tråden genom en sån här diskussion. Idag finns allt överallt men det är olika krångligt att hitta på olika platser och den äkta kompetensen finns i regel kvar i hemmatrakterna eller om en stad har något guldkorn med en affär/restaurang som drivs av folk från den regionen.

Icefire
2010-08-04, 08:40
Vet inte vad som finns i Stockholm, men jag vet att nuförtiden finns inte paltbröd här, inte i nån form :(

Brukar finnas fryst på vissa ställen. Men aldrig färskt längre, som sagt.

Lakritzz
2010-08-04, 08:43
Det heter spettkaka:furious: Man gräddar kakan på ett spett som roterar. Vad spette är vet jag inte.

När jag var 5 år vann jag en spettkaka på Skansen i Stockholm.. i en Tombola. Det var det äckligaste jag har provat på.... förutom Paltbröd med fläsk och brunsås!... en annan del av sverige, dock!

Det var knapert förr-omtiden och glädjechockerna futtiga!;)

Eddie Vedder
2010-08-04, 08:47
Den här tråden är på sätt och vis historisk. Här diskuteras hur man kan hitta klassiska gamla svenska hederliga godsaker och hyllar det som exotiskt och svårfångat. Samtidigt är typ en kinabuffé (eller annan "svenskifierad" asiatisk mat som ser likadan ut överallt eftersom de vet att vi inte har en aning om vad kinesiskt, japanskt, thailändkst etc. innebär egentligen) eller indiskt är typ det tråkigaste jag kan komma på nuförtiden när det vankas restaurangbesök.

Lakritzz
2010-08-04, 08:47
Ja, man kan inte veta säkert iofs.

Sibylla!:)

mela
2010-08-04, 09:14
Till sak. Från min tid i Kalmar saknar jag kroppkakorna. Både de gula smålänska och de mer grå ölänska.
Jag har inte hittat kroppkakor sedan jag lämnade Kalmar.

Min småländska morfar gör alltid öländska kroppkakor och har även lärt mig att tillaga denna gudomliga delikatess *cupid* Jag försöker sprida seden i Göteborg men det går inte nå vidare.



På tal om Göteburgare så är det något jag ALDRIG hört talas om, förutom typ MAX som hade nån burgare på sin restaurang i Allum med räksallad eller nå sånt. Måste vara en lokal grej för eran skola.

Lakritzz
2010-08-04, 09:21
Den här tråden är på sätt och vis historisk. Här diskuteras hur man kan hitta klassiska gamla svenska hederliga godsaker och hyllar det som exotiskt och svårfångat. Samtidigt är typ en kinabuffé (eller annan "svenskifierad" asiatisk mat som ser likadan ut överallt eftersom de vet att vi inte har en aning om vad kinesiskt, japanskt, thailändkst etc. innebär egentligen) eller indiskt är typ det tråkigaste jag kan komma på nuförtiden när det vankas restaurangbesök.

hyllar det som exotiskt och svårfångat
Kan bara tala för mig själv. Jag hyllar inte svensk kost... jag kan hålla med om att den är exotisk och väldigt svårfångad. Beror inte på att den är så omtyckt! Ur ett rent historiskt perspektiv är den det... likadant med vårt snus och vår historia ang. detta.
En klassisk gammal godsak... eller,tja flera, är våra Julbord! WOOOW!:hbang:

Lovisa
2010-08-04, 09:23
Det heter spettkaka:furious: Man gräddar kakan på ett spett som roterar. Vad spette är vet jag inte.



Har skånska vänner som äter / bjuder på spettkaka mellan varven. De skriver spettkaka, men uttalar ordet med ett vokalljud som kan tolkas som ett e. Det vill säga spettekaka. Eller snarare spiddekaga, om man skall försöka tolka fonetiskt. (Fonetisk skrift blir lite krångligt på datorn.)

Antar att det extra "e"-ljudet är ett sätt att göra det enklare att uttala konsonantmötet i ordet, när kort t möter k.

Tyvärr måste jag konstatera, att särskilt gott är det inte. Rätt torrt och väligt sött. Fastnar mest i tänderna och i gommen tycker jag. Kakan alltså, inte ordet ;)

Eddie Vedder
2010-08-04, 09:27
Kan bara tala för mig själv. Jag hyllar inte svensk kost... jag kan hålla med om att den är exotisk och väldigt svårfångad. Beror inte på att den är så omtyckt! Ur ett rent historiskt perspektiv är den det... likadant med vårt snus och vår historia ang. detta.
En klassisk gammal godsak... eller,tja flera, är våra Julbord! WOOOW!:hbang:

Jag får som vanligt inget grepp om ditt svammel. Ett julbord är ju en buffé av svensk mat. Det älskar du men du gillar inte svensk mat?:confused:

Lakritzz
2010-08-04, 09:47
Jag får som vanligt inget grepp om ditt svammel. Ett julbord är ju en buffé av svensk mat. Det älskar du men du gillar inte svensk mat?:confused:
Ursäkta svamlet. Jo, jag gillar svensk mat så in i norden!
Kalopps, stuvad renskav, ärtsoppa, ugnspannkaka, sill i dill, potaisgratäng, makaronipudding, blodpudding,. Vet också hur man gör dom flesta rätterna! Det är inte det att jag inte gillar svensk mat. Jag vet att Malaysier är helt galna i köttbullar och potatis och lingonsylt... tack vare IKEA!

Men vari ligger vårt gemensamma ätar-arv?

Jag nämner vårt Jul-bord bara för att där ligger den absolut godaste svenska maten... jag kan nämna min.... dopp i grytan med Vurtbröd och julkorv.. stuvad rödkål till! Senap på korven.... :cryout:

Lakritzz
2010-08-04, 10:03
En stor knäcke-mack med illaluktande ost... typ, Svarta Sara, Blå Bertil!
Nu snackar vi/jag svenskt och smarrigt!

Möjligt att en och annan fnyser och vill bara ha äppelpaj med vanilj till efterrätt!

Jag älskar svensk mat!;)

Eddie Vedder
2010-08-04, 10:06
Men vari ligger vårt gemensamma ätar-arv?

Inte vet jag. Jag har aldrig påstått att vi har något sånt. Jag tror inte ens att vi har det. Om du pratar fysiologiskt arv vill säga.

Angående hackkorven tror jag för övrigt aldrig jag ätit det före i somras. Jag såg hackkorv i disken i Degerfors, läste ingrediensförteckningen och upptäckte "WTF, ingen E250!", köpte det, lagade till det och blev frälst.

Sedan kom jag tillbaka till Uppsala och bröt ihop när jag märkte att det knappt går att hitta.

Seb74
2010-08-04, 10:14
Brukar finnas fryst på vissa ställen. Men aldrig färskt längre, som sagt.

För nåt år sen kunde man hitta en torkad variant, som tunna knäckebröd, som man la i några plattor på varann och kokade nån minut....blev supergott, men även dom var borta i år.
Vad jag vet finns inget, INGET, paltbröd i hela Stockholm, och det heter på alla ställen att leverantörerna inte levererar hit längre, inte till någon butik.
Så har du hittat nån guldgruva som säljer fortfarande får du dela med dig illa kvickt :)

Anton Fräs
2010-08-04, 10:21
Hett tips är att helt enkelt kolla upp recept och göra det själv. Alltid roligt med ett riktigt svårt och tufft matprojekt ibland.

Fast spettkaka kan nog vara för överambitiöst :D

Lakritzz
2010-08-04, 10:27
Danbo... Danbo-ost!

Var bara påpeka och flika in denna gudomliga ost till den som vill veta vart gränsen går för smaklökarnas himmel är! *drool*

Eddie Vedder
2010-08-04, 10:31
Danbo... Danbo-ost!

Var bara påpeka och flika in denna gudomliga ost till den som vill veta vart gränsen går för smaklökarnas himmel är! *drool*

Var tillverkas den då?

AronP
2010-08-04, 10:36
Hamburgare med potatismos lär väl vara rätt så begränsat till att enbart finnas i skolmatsalar?

Lakritzz
2010-08-04, 10:45
Var tillverkas den då?

I Danmark tror jag... skid de samme!
Äckligt god är den... tror säkert att receptet kom från sverige en gång i-tiden. Fy på dig dänsk-tjuv!:cool:

Onigiri
2010-08-04, 11:22
Påtal om "utlänsk" ost.

Tafel-ost från Norge. Eller Taffel. One of a kind.

Rimmon
2010-08-04, 11:29
Sedan kom jag tillbaka till Uppsala och bröt ihop när jag märkte att det knappt går att hitta.

På Kvantum Gränby Centrum har du nog störst chans att hitta det. Om du inte redan kollat där så kan jag göra det imorgon.

MissC
2010-08-04, 11:57
Åt just stuvad vitkål med stekt fläsk. Ruskigt gott, och känns väldigt svenskt. Vet inte om det hör hemma i något särskilt län dock.

Lakritzz
2010-08-04, 12:34
Åt just stuvad vitkål med stekt fläsk. Ruskigt gott, och känns väldigt svenskt. Vet inte om det hör hemma i något särskilt län dock.
Ruskigt gott & Nyttigt!
Låter på mig som något från Jämtland och lite över det! ;)

Scratch89
2010-08-04, 13:49
Sill/strömming i Göteborg. Hemifrån (Skövde/Tibro) vettefasen. Diverse korvar, typ kött- och fläskkorv är väl vanligt, men det är bara de gamla gamarna som äter det.

Rimmon
2010-08-04, 13:50
Sill/strömming i Göteborg. Hemifrån (Skövde/Tibro) vettefasen. Diverse korvar, typ kött- och fläskkorv är väl vanligt, men det är bara de gamla gamarna som äter det.

:( Jag älskar fläskkorv och jag fiskar massor med strömming :D

Lurch
2010-08-04, 23:26
Vetifan om det är typiskt göteborg, men i skolan var det alltid en besvikelse när vi fick göteburgare istället för hamburgare. Göteburgare är iaf falukorvsskiva (stor sådan) med hamburgebröd och tillbehör som kethup, dressing, potatismos och senap.



Du menar alltså parisare ? :cool:

Palt, otroligt gott !
Älg/ren kött av alla slag.
Ärtsoppa
Fläsk och potatis !

Ja, jag är från Norrland, Norrbotten lättare sagt.

1684_
2010-08-05, 09:20
Boråsare, Makarotti och Äter hemma mycket grahams pudding med saftsoppa, kålpudding på ris ( inge potatis ), Hmmm... Fundering på mer?

Anton Fräs
2010-08-05, 11:15
Grahamspudding?!

tossefar
2010-08-05, 11:31
Boråsare, Makarotti och Äter hemma mycket grahams pudding med saftsoppa, kålpudding på ris ( inge potatis ), Hmmm... Fundering på mer?

Jag vet inte ens vilket språk du försöker använda, men kan jag tolka det som att du gillar saftsoppa? Jag har bara testat det ett fåtal gånger, men tyckte aldrig att det var en höjdare. Kändes som om man lika gärna kunde äta sylt än förtjockade saften.

1684_
2010-08-05, 11:55
Grahamspudding?!
Mmh, tänk dig risgrynspudding eller mannagryns... Iaf, gröt med ägg i och så i en formad form och in i ugnen, ätes med grädde, mjölk, saft/fruktsoppa, keso, eller sylt, you name it.

Puddingen som vi brukar äta: Kokar grahamsgröt, i med russin ( om man vill ) och har i ägg något ägg ( beror på storleken på gröten så klart ) smörjer en form med ströbröd, river äpple och har i formen, på med lite äppelmos och kanel, häll över gröten.. in i ugnen. ;)

Jag vet inte ens vilket språk du försöker använda, men kan jag tolka det som att du gillar saftsoppa? Jag har bara testat det ett fåtal gånger, men tyckte aldrig att det var en höjdare. Kändes som om man lika gärna kunde äta sylt än förtjockade saften.

Smaken e väl som baken antar jag? :confused:¨
Och e det svårt att förstå att jag tycker om det om jag skriver klart och tydligt, att jag äter de med pudding? Ja jag äter saftsoppa till och med till ostkaka, kall risgrynsgröt och varm för den delen med!

tossefar
2010-08-05, 12:03
smaken e väl som baken antar jag? :confused:¨
och e det svårt att förstå att jag tycker om det om jag skriver klart och tydligt, att jag äter de med pudding? Ja jag äter saftsoppa till och med till ostkaka, kall risgrynsgröt och varm för den delen med!

:d

tossefar
2010-08-05, 12:09
Jag tror att det är relativt ont om mat som är specifik för just mälardalen. Är det någon som har något?

Floddan
2010-08-05, 12:31
Känns som det ont om mat som är specifik för de olika storstäderna.

Nitrometan
2010-08-05, 13:23
Känns som det ont om mat som är specifik för de olika storstäderna.
Storstäder? Finns det storstäder i Sverige?

Floddan
2010-08-05, 13:29
Du menar alltså parisare ? :cool:

Palt, otroligt gott !
Älg/ren kött av alla slag.
Ärtsoppa
Fläsk och potatis !

Ja, jag är från Norrland, Norrbotten lättare sagt.

Så kanske de heter i resten av landet. Du vet vi göteborgare gillar att sköja till de lite *rolleyes*

Floddan
2010-08-05, 13:30
Storstäder? Finns det storstäder i Sverige?

Göteborg, Malmö och Stockholm räknar jag...

Eddie Vedder
2010-08-05, 13:39
Mmh, tänk dig risgrynspudding eller mannagryns... Iaf, gröt med ägg i och så i en formad form och in i ugnen, ätes med grädde, mjölk, saft/fruktsoppa, keso, eller sylt, you name it.

Puddingen som vi brukar äta: Kokar grahamsgröt, i med russin ( om man vill ) och har i ägg något ägg ( beror på storleken på gröten så klart ) smörjer en form med ströbröd, river äpple och har i formen, på med lite äppelmos och kanel, häll över gröten.. in i ugnen. ;)

Smaken e väl som baken antar jag? :confused:¨
Och e det svårt att förstå att jag tycker om det om jag skriver klart och tydligt, att jag äter de med pudding? Ja jag äter saftsoppa till och med till ostkaka, kall risgrynsgröt och varm för den delen med!

Jag fattar inte riktigt vad du skriver om. Är det saker du gillar eller är det maträtter som är specifika för en viss region och är svåra att hitta på andra platser?

Vad jag vet är inte grahamsgröt särskilt regionsspecifikt, inte kålpudding med ris i heller.:confused:

Floddan
2010-08-05, 13:42
Svartsoppa är väl typiskt skåne (någon del av skåne)? Har aldrig provat men de verkar inte vara min grej. Någon som gillar det?

tossefar
2010-08-05, 13:49
Svartsoppa är väl typiskt skåne (någon del av skåne)? Har aldrig provat men de verkar inte vara min grej. Någon som gillar det?

Att dricka blod kräver sin man! Jag har aldrig testat, men vågar mig knappast på det ändå :)

Torkelll
2010-08-05, 14:07
Motti å fläsk, med stekskyn från fläsket och lingonsylt till. Motti= skrädmjöl som kokas med vatten och lite omrörning så det blir klumpar. Måste va typiskt värmland, och är fruktansvärt gott och mäktigt.

tossefar
2010-08-05, 14:13
Motti å fläsk, med stekskyn från fläsket och lingonsylt till. Motti= skrädmjöl som kokas med vatten och lite omrörning så det blir klumpar. Måste va typiskt värmland, och är fruktansvärt gott och mäktigt.

Aldrig hört talas om, men det låter gott!

Dreas
2010-08-05, 14:52
Motti å fläsk, med stekskyn från fläsket och lingonsylt till. Motti= skrädmjöl som kokas med vatten och lite omrörning så det blir klumpar. Måste va typiskt värmland, och är fruktansvärt gott och mäktigt.Ååååh, nu gör du mig hungrig!

http://zuzibuz.blogg.se/images/2010/dsc00979_91930565.jpg

Mer att läsa för den som vill: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4vgr%C3%B6t

Haha "Nävgrötsakademin" :D

Torkelll
2010-08-05, 15:52
Ååååh, nu gör du mig hungrig!

http://zuzibuz.blogg.se/images/2010/dsc00979_91930565.jpg

Mer att läsa för den som vill: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4vgr%C3%B6t

Haha "Nävgrötsakademin" :D

Precis. Oerhört gott. Detta måste bara folk få pröva äta:D

skeletron
2010-08-05, 16:01
Krösemos

sweetkarolina
2010-08-05, 21:11
Falukorv!! I dalarna alltså... :)


När jag var på släktträff i Tärendö för ett par år sen så bjöds det på "kaffeost". En ostliknande, rätt smaklös substans som lades i kaffet och åts upp efter kaffet druckits upp. Är det nån här som vet mer om "rätten"?

Floddan
2010-08-05, 21:18
Pannkakstårta är väl typiskt norrlänskt va?

MissC
2010-08-06, 05:05
Kalvdans! Har någon sagt det än? Såå himla gott!

Bite
2010-08-06, 05:44
Pannkakstårta är väl typiskt norrlänskt va?

Det tror jag inte att det är, jag har då aldrig ens sett någon.

Ristretto
2010-08-06, 07:29
Falukorv!! I dalarna alltså... :)


När jag var på släktträff i Tärendö för ett par år sen så bjöds det på "kaffeost". En ostliknande, rätt smaklös substans som lades i kaffet och åts upp efter kaffet druckits upp. Är det nån här som vet mer om "rätten"?

Kaffeost är gott. Det påminner om halloumi i konsistensen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost

Floddan
2010-08-06, 08:08
Vart äter man äggost?

isterbuk
2010-08-06, 08:38
Vart äter man äggost?

Inte i Örebro iaf :(, letade bra länge i olika butiker och dess hyllor utan resultat.

Insulinus
2010-08-06, 09:25
Vart äter man äggost?

I Bohuslän/Göteborgsområdet (tror dock mer att det är bohuslän) så äts det "Skörost". Har sett det i vissa receptböcker och då benäms det bland annat "Bohusländsk äggost".. Riktigt gott med lite kanel på iaf!

Halland (Halmstad) har väl sin grönkål som kan klassas som "deras" :D

Floddan
2010-08-06, 09:31
Vi äter grönkål på julen (kokt i skinkspadet och grädde typ), tror inte det är typiskt göteborg eftersom jag vet att många vänner inte har de på julbordet.

Squidh
2010-08-06, 10:20
Vart äter man äggost?

Mer uppåt Bohuslänhållet som Insulinus nämde. Jag har två kompisar från Uddevalla som nästan fick slaganfall när jag inte hört talas om äggost. Så för mej är äggostcentrum i Uddevalla.

tossefar
2010-08-06, 11:40
Pannkakstårta är väl typiskt norrlänskt va?

Det tror jag inte, jag har sett det på många olika ställen.

Det finns ju även en bok som heter Pannkakstårtan, med Pettson och Findus. Om inte annat så borde alla ungar då känna till konceptet.