handdator

Visa fullständig version : Idé om vadträning


Erkserks
2010-08-03, 18:16
Fick en idé angående vadträning när jag var ute och cyklade innan. Har som så många andra här inte så imponerande vader, delvis genetiskt gissar jag samt en del p.g.a. när jag tar mig någonstans så cyklar jag istället för att gå. Blir rätt mycket cyklande för min del och jag gissar att det inte tränar vaderna lika bra som ifall jag skulle varit ute och gått under lika lång tid. Nog om det.

Iallafall min idé som jag vill ventrilera med kollo är att om man ursprungligen har sadeln så att benet når ner till pedalen lagom på fotvalvet vid full extension och sedan höjer sadeln (någon cm gissningsvis) så att benet inte når ner till pedalen med fotvalvet. För att kompensera för detta måste (?) man då flytta tillbaka foten några cm för att nå ner ordentligt. Vilket borde innebära att vad musklerna gastrocnemius och soleus aktiveras mer.

Kanske inte skulle innebära så mycket mer aktivering för de som inte cyklar så mycket, men jag cyklar 1-1,5 mil / dag normalt (gym+univeristet) samt extra mycket nu under sommaren (stranden mm.) Vilket i sig inte är jättemycket men vilket kanske skulle ge resultat i längden, särskilt om man ger sig ut på någon snabb cykeltur till Lidl (dat dere Kvarg) i veckan (2.5 mil t.o.r.)

Så vad tycker ni? Shit, the shit eller kanske?

kjell33
2010-08-03, 18:18
Min huvudregel när jag ställer in sadelhöjd är att benet ska vara rakt när jag sitter på cykeln och har hälen på pedalen.

Erkserks
2010-08-03, 18:24
Min huvudregel när jag ställer in sadelhöjd är att benet ska vara rakt när jag sitter på cykeln och har hälen på pedalen.

Vilken färg är din cykel?

ligne
2010-08-03, 18:28
Vilken färg är din cykel?

shit vad dålig humor jag har kom jag på nu ...
jag skrattade högt och väl när jag läste denna meningslösa kommentar!

Erkserks
2010-08-03, 18:31
shit vad dålig humor jag har kom jag på nu ...
jag skrattade högt och väl när jag läste denna meningslösa kommentar!

Tur att kommentaren ovanför var så relevant då!

kjell33
2010-08-03, 18:32
Min poäng var naturligtvis att en cykel ställer du in för att cykla så bekvämt som möjligt. Det andra sköter vi i gymet.

creperiet
2010-08-03, 18:32
Med cykelskor lägger du ju automatiskt trycket genom främre trampdynan ("balls of your feet"). Kanske något för dig som cyklar mycket?

Erkserks
2010-08-03, 18:36
Min poäng var naturligtvis att en cykel ställer du in för att cykla så bekvämt som möjligt. Det andra sköter vi i gymet.

Japp för vaderna svarar bra på styrketräning..................................... .......

Erkserks
2010-08-03, 18:37
Med cykelskor lägger du ju automatiskt trycket genom främre trampdynan ("balls of your feet"). Kanske något för dig som cyklar mycket?

Länk med en bild? Är säkerligen rätt dyra också?

LadyG
2010-08-03, 18:39
http://photo.pinkbike.com/photo/367/pbpic367273.jpg

Ser väl ut så där, men ska man inte ha speciella pedaler till det?

creperiet
2010-08-03, 18:50
Ja, man klickar fast dem i speciella pedaler. Skorna ligger väl på 600-800 eller nåt när jag köpte dem.

z_bumbi
2010-08-03, 20:20
Japp för vaderna svarar bra på styrketräning..................................... .......

För de allra flesta gör de det och om de inte svarar på vettig styrketräning med en lämplig volym så hur bra tror du de svarar på en mycket lägre belastning med flera reps där du dessutom försämrar träningen genom att trötta ut vaderna i onödan?

Kek
2010-08-03, 21:45
Japp för vaderna svarar bra på styrketräning..................................... .......

Tss, kötta på vader på gymmet bara så växer de nog så småning om. Kanske är just för att inte en kotte tränar vader på gymmet som alla klagar så mycket på sina vader och när de väl gör det, gör de det som skit.

Låter lite overkill att ställa in sin cykel för att få ultimate extreme högrepsträning llight weight för sina vader när man kan cykla som en normal person och få en soft cykeltur vart man nu ska.

Ondskapelsen
2010-08-03, 21:51
Anledningen till att 90% av folket inte har stora vader är att dem gnäller över att det är värdelöst och därefter skiter i att träna vader :). Onekligen svarar vaderna på styrketräning även om vi inte vet exakt hur eller vad som är mest effektivt.

Är inte såna där skor gjorda med kolfibersula för att foten ska vara så stel som möjligt och för att få så mycket kraft ner på pedalerna som möjligt utan att få onödig belastning på vader? Eller är jag "ute och cyklar" nu?

HMB
2010-08-04, 05:32
Anledningen till att 90% av folket inte har stora vader är att dem gnäller över att det är värdelöst och därefter skiter i att träna vader :). Onekligen svarar vaderna på styrketräning även om vi inte vet exakt hur eller vad som är mest effektivt.

Är inte såna där skor gjorda med kolfibersula för att foten ska vara så stel som möjligt och för att få så mycket kraft ner på pedalerna som möjligt utan att få onödig belastning på vader? Eller är jag "ute och cyklar" nu? Foten får knappt något stöd alls via bakkappan, vaderna får jobba ordentligt i cykelskor.

Ondskapelsen
2010-08-04, 10:33
Foten får knappt något stöd alls via bakkappan, vaderna får jobba ordentligt i cykelskor.

Okej. Tack. Då var det jag som fått det fel :).

delta_mats
2010-08-04, 10:48
Jag trodde alla hade främre delen av foten på trampen? Men du menar alltså att du har trampen mitt under foten, lär ju vara heltskumt att trampa då.

Crocker
2010-08-04, 11:24
Anledningen till att 90% av folket inte har stora vader är att dem gnäller över att det är värdelöst och därefter skiter i att träna vader :). Onekligen svarar vaderna på styrketräning även om vi inte vet exakt hur eller vad som är mest effektivt.
+1
Så jävla trött på sådana.

PepzAdept
2010-08-04, 11:40
För de allra flesta gör de det och om de inte svarar på vettig styrketräning med en lämplig volym så hur bra tror du de svarar på en mycket lägre belastning med flera reps där du dessutom försämrar träningen genom att trötta ut vaderna i onödan?

Är det inte underligt att väldigt många säger att de får större vader på somrarna när de börjar dra igång sin löpträning då?!
Att cykla med en låg växel borde ge samma utdelning om man trycker ifrån med vaderna. Lyssna för övrigt med Pirre eller dylikt hur de fått fart på sina vader. Har för mig att han sa att han pumpade så mycket blod som möjligt i dem i nån vadpress eller dylikt och ställde sig sen på trappmaskinen.

Personligen tränade jag tidigare vader minst två gånger i veckan med mer traditionell styrketräning och det gav ju uppenbarligen sjukt dåliga resultat.

PepzAdept
2010-08-04, 11:42
Anledningen till att 90% av folket inte har stora vader är att dem gnäller över att det är värdelöst och därefter skiter i att träna vader :). Onekligen svarar vaderna på styrketräning även om vi inte vet exakt hur eller vad som är mest effektivt.


Om man nu redan har provat det utan resultat... Vad är det då som säger att det mest effektiva inte är att köra något helt annat än just att träna dem på gymmet?

joasimo
2010-08-04, 12:36
Sedan jag började köra hopprep ungefär 10min varannan dag, mer backträning och lite högreps i vadpressarna så har mina vader växt absolut bäst. Innan dess stod jag still i 2 år på samma mått. :)

Ondskapelsen
2010-08-04, 15:16
Om man nu redan har provat det utan resultat... Vad är det då som säger att det mest effektiva inte är att köra något helt annat än just att träna dem på gymmet?

Detta är en annan femma. Jag menar att "alla" gnäller om att vadträning är onödigt eftersom det tydligen är allmänt känt att vaderna "inte kan växa". Och sen har dem inte ens gett det en ärlig chans. Dem tränar ben var tredje vecka, och sitter o gungar lite i sittande vadpress och gråter om att vaderna inte växer.

Har man däremot prövat seriöst att träna vader genom konventionell styrketräning är det adekvat att komma med en frågeställning vad man ska göra istället.

Om det nu varit så att vaderna inte alls svarar på styrketräning och detta är dokumenterat så är det däremot dumt att prova själv :).

z_bumbi
2010-08-04, 15:33
Är det inte underligt att väldigt många säger att de får större vader på somrarna när de börjar dra igång sin löpträning då?!

Varför skulle det vara underligt?

joasimo
2010-08-04, 15:38
Varför skulle det vara underligt?

Undrar jag med. Som sagt har löpningen/backträningen och hopprep byggt bäst för mig. Är det inte coleman som tränade sina vader i sittande vadpress och i trappmaskin för det mesta?

Ganymedes
2010-08-04, 15:39
Vilken färg är din cykel?

En cykel kan inte vara en färg, men den kan ha en. Dryga dig grammatiskt korrekt, plz. :whipped:

z_bumbi
2010-08-04, 15:49
Undrar jag med. Som sagt har löpningen/backträningen och hopprep byggt bäst för mig. Är det inte coleman som tränade sina vader i sittande vadpress och i trappmaskin för det mesta?

Att det inte är underligt förklaras snarare av att så många inte tränar vader eller om de råkar träna vader kör några få set utan att lägga någon särskilt fokus på det.

joasimo
2010-08-04, 16:00
Att det inte är underligt förklaras snarare av att så många inte tränar vader eller om de råkar träna vader kör några få set utan att lägga någon särskilt fokus på det.

Kan så vara. Men jag har tränat allt från 6-30reps och mellan 10-30set vader i veckan, men de växte inte lika bra som nu när jag även kör hopprep och backträning. :)

Men du har nog rätt, vissa tränar nog vader alldeles för lite. Vader kan nog tränas hårt varannan dag utan problem.

z_bumbi
2010-08-04, 16:49
Kan så vara. Men jag har tränat allt från 6-30reps och mellan 10-30set vader i veckan, men de växte inte lika bra som nu när jag även kör hopprep och backträning. :)

Men du har nog rätt, vissa tränar nog vader alldeles för lite. Vader kan nog tränas hårt varannan dag utan problem.

Att öka volymen för vaderna med hopprep eller backträning kan vara en bra idé (efter en lagom invängning) och det är inte så att cykel, löpträning etc inte belastar vaderna men från det till att hävda att vettig styrketräning med en advekat volym inte påverkar musklerna är steget ganska så långt.

PepzAdept
2010-08-04, 17:09
Detta är en annan femma. Jag menar att "alla" gnäller om att vadträning är onödigt eftersom det tydligen är allmänt känt att vaderna "inte kan växa". Och sen har dem inte ens gett det en ärlig chans. Dem tränar ben var tredje vecka, och sitter o gungar lite i sittande vadpress och gråter om att vaderna inte växer.

Har man däremot prövat seriöst att träna vader genom konventionell styrketräning är det adekvat att komma med en frågeställning vad man ska göra istället.

Om det nu varit så att vaderna inte alls svarar på styrketräning och detta är dokumenterat så är det däremot dumt att prova själv :).
Klart att de kan växa, det är en muskel. Men frågan är hur på bästa sätt. Själv tror jag inte det minsta på traditionell styrketräning för dem. Möjligtvis i en kombination med något annat men inte för sig självt. För mig har det absolut inte fungerat i alla fall.

Varför skulle det vara underligt?

Läste du mitt inlägg eller missförstod jag helt och hållet ditt?
Du menade att du inte trodde på hans idé, right? Jag drog några anledningar till varför jag trodde det skulle fungera.

JohanC
2010-08-04, 18:02
Undrar jag med. Som sagt har löpningen/backträningen och hopprep byggt bäst för mig. Är det inte coleman som tränade sina vader i sittande vadpress och i trappmaskin för det mesta?

Vad spelar det för roll hur Coleman tränade? Han går ju på anabola..

JohanC
2010-08-04, 18:04
Att öka volymen för vaderna med hopprep eller backträning kan vara en bra idé (efter en lagom invängning) och det är inte så att cykel, löpträning etc inte belastar vaderna men från det till att hävda att vettig styrketräning med en advekat volym inte påverkar musklerna är steget ganska så långt.

Hur tränar du när du tränar backträning? Hur ser ett sådant pass ut?

joasimo
2010-08-04, 18:15
Vad spelar det för roll hur Coleman tränade? Han går ju på anabola..

Bara för att man tar anabola växer inte musklerna av sig själv. Det var inte Z_bumbi som körde backträning och hopprep, det var jag som nämnde det. Och mina vader har växt bäst av det, tillsamman med några set vader i gymmet.

Ondskapelsen
2010-08-04, 19:32
Vad spelar det för roll hur Coleman tränade? Han går ju på anabola..

Jaha!
Du menar alltså att om jag är sängliggandes 2 veckor men trycker anabola så växer mina vader? Känns intressant.

Självklart kan det vara intressant att veta hur Coleman tränar. Dopad eller inte så växer han inte utan träning.

Erkserks
2010-08-04, 20:17
En cykel kan inte vara en färg, men den kan ha en. Dryga dig grammatiskt korrekt, plz. :whipped:

Förra gången jag kollade i SAOL så fanns inte ordet plz med.

Tolkia
2010-08-04, 21:17
Sluta trolla sönder tråden.

On topic tror jag att det enda idén att mickla med pedalinställningen är bra för är om man vill skaffa sig ont. Bättre då att träna cykling effektivt som cykling, och vader effektivt som vadträning. Innan man hävdar att det är omöjligt att få vaderna att växa tycker jag att man skall fundera på hur mycket vaderna belastas i vardagen, och hur stor extra belastning vadträningen man gör på gymmet är, i relation till vardagsbelastningen. Jämför med hur mycket man belastar biceps i vardagen, och hur stor extra belastning bicepsträningen på gymmet blir i relation till vardagsbelastningen. Jag tror att det är z_bumbi som brukar göra detta eminenta påpekande.

PepzAdept
2010-08-04, 21:36
Jaha!
Du menar alltså att om jag är sängliggandes 2 veckor men trycker anabola så växer mina vader? Känns intressant.

Självklart kan det vara intressant att veta hur Coleman tränar. Dopad eller inte så växer han inte utan träning.

Troligtvis är den metoden också bra för att få vaderna att växa. Att vara sängliggandes mellan passen alltså. Som Tolkia skriver så skulle då förhållandet mellan vad vaderna utsätts för i vardagliga livet och när man tränar dem vara enormt stor. Sen hur vettigt det är i övrigt är ju en helt annan fråga ;) Menar bara att det är svårt med vadträning, är inte som någon annan muskelgrupp just eftersom de belastas såpass mycket när vi rör på oss under dagarna.

JohanC
2010-08-05, 15:52
Bara för att man tar anabola växer inte musklerna av sig själv. Det var inte Z_bumbi som körde backträning och hopprep, det var jag som nämnde det. Och mina vader har växt bäst av det, tillsamman med några set vader i gymmet.

Men varför ens imponeras? Han fuskar..

Olof
2010-08-07, 09:34
Att öka volymen för vaderna med hopprep eller backträning kan vara en bra idé (efter en lagom invängning) och det är inte så att cykel, löpträning etc inte belastar vaderna men från det till att hävda att vettig styrketräning med en advekat volym inte påverkar musklerna är steget ganska så långt.

+1.

Hopprep eller backträning/trappträning har gjort underverk för mina vader. Det är roliga och utmanade träningsformer också!