handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med min första flytt (Stockholm)


Flykt
2010-08-03, 16:39
Om mindre än två veckor ska jag för första gången flytta hemifrån till Stockholm (Solna/Råsunda) i en etta på 40 kvadrat. Denna lägenhet är att betrakta som, ptja, mitt hem åtminstone 5 år framöver och troligen längre än det. Så därför köper jag gärna bestående möbler istället för krafs. I och med att jag ska bli student så är jag inte sugen på bränna pengar på jätte dyra möbler men jag vill heller inte dra runt ett helvarv på IKEA och köpa mig ett helt hem där.


Jag ser mig gärna en ljus stil i lägenheten med attribut av äldre stil. Ska försöka hitta bilder på lägenheter med den stil jag söker. Min första fråga för denna tråden går till de som har koll på Stockholm:

1. Vad finns det för inredningsaffärer/möbelaffärer/secondhand-affärer som har lite stiligare inredningsdetaljer än IKEA men inte heller hypat överpris?

och sen kan vi klämma in

2. Några generella Stockholmstips/Solnatips? Billigaste buffén och billigaste ölen på restaurang, i sann studentanda, är också en given fråga :D

Tonto
2010-08-03, 16:53
Solnatips; ha AIK klistermärken på alla dina ägodelar som står utomhus såsom cykel/bil etc för att undvika skador.

Flykt
2010-08-04, 13:08
Solnatips; ha AIK klistermärken på alla dina ägodelar som står utomhus såsom cykel/bil etc för att undvika skador.
Hehe :D Tror dock att det finns viss genomströmning av bortasupportrar utanför lägenheten så bästa är nog att låsa in allt och ha dekalfri ;)


3. Någon som har tips på garage för MC för två månader såhär på höstkanten? Gärna Solna/Sundbyberg/norr om stan. Enbart till förvaring mellan körningar, inte för att meka.

Piranha
2010-08-04, 13:40
Å nej.

Lidl Ankdammsrondellen och Landsvägen.

Scratch89
2010-08-04, 14:18
Chilli har rätt snygga grejer.

http://www.chillistore.se/

Morrris
2010-08-04, 14:21
Ett tips kan vara att ta en öl med mig, flyttar upp den 15e. :)

JimmyJoe
2010-08-04, 14:28
yo.. var i samma sits som dig för 1 år sedan.. har nu börjat komma igång..

Cilia
2010-08-04, 14:43
Jag tyckte en av charmen med att starta sitt första boende var att det var lite improviserat. Jag hade en hel del second hand. Det går att hitta mycket bra saker på auktionshusen (inte de dyrare). Det finns väl kvar det där stora i Sumpan?

Jag tycker att man efter att ha bott ett tag kommer på vad det är man vill ha istället för att möblera upp med nytt direkt och så blir det inte som man vill ha det sen.

annars tycker jag IKEA har mycket bra. Andra tips Bolia och Mio. Gå runt och titta. Spana in reor. Jag har köpt en del på t ex ROOM till hyfsade priser på deras reor. Men då krävs det att du inte behöver köpa allt direkt.

Sen, skaffa en cykel och ta dig in till stan för att äta *s*. Fast jag vet att det finns några riktigt bra ställen därute men vet inte vad dom heter.

Trance
2010-08-04, 14:46
Ignorera inte IKEA, de har mycket bra till rätt billigt pris. Inte bara möbler utan t.ex. porslin, bestick etc. går att hitta hyfsat snygga till billigt pris.

Vinter
2010-08-04, 20:17
Gå in på blocket och sök på "bortskänkes", kan spara lite pengar på vissa möbler etc när man precis flyttat in.

ante
2010-08-04, 20:22
Gå in på blocket och sök på "bortskänkes", kan spara lite pengar på vissa möbler etc när man precis flyttat in.

Bra tips!

Låt behovet av prylar och möbler växa fram och lev lite spartanskt i några veckor så inser du snabbt vad du behöver osv.

Cilia
2010-08-05, 00:12
Bra tips!

Låt behovet av prylar och möbler växa fram och lev lite spartanskt i några veckor så inser du snabbt vad du behöver osv.

hhhmmm vilket bra tips. Konstigt att ingen annan kom med det tidigare, typ två inlägg innan?!?!?

Blomstrande
2010-08-05, 22:50
Jag gillar ICA maxi i Solna business park...

Annars har du två halvstora mataffärer i Solna Centrum.

Andra Solnatips: picknick i Hagaparken eller Ulriksdalsparken, jogga runt Råstasjön och Lötsjön, promenera runt Brunnsviken.

Buffé och öl till studentpris finns kring Universitetet och KTH mm.

Flykt
2010-08-10, 19:41
Tagit åt mig av alla tips, tackar så mycket :)
Bortskänkes har jag vart inne och kikat lite på faktiskt. Är helt klart öppen för att under tidens gång plocka upp hyffsade saker som bortskänkes.
Blir lite provisoriskt boende tills september, först då får jag tillgång till min lägenhet. Så kommer säkert uppdatera med fler frågor!

Scratch89
2010-08-10, 20:18
Det bästa du kan göra är, som många redan sagt, att inte köpa på dig för mycket grejer. Så länge du har typ en säng och lite köksgrejer så klarar du dig, och köp sedan efter behov. Att ha en lååång inköpslista med grejer passar sig bara om man har någon form av designsinne, så man inte står där med grejer som inte passar ihop, är för stora eller för små.

j2b
2010-08-13, 22:24
bästa pizzan hittar du på pizzastugan på idrottsgatan.
stockholms bästa indier enligt mig hittar du i form av Nirvana på ryttargatan.
Rekommenderar även Deli Garden som ligger på råsundavägen i samma hus som kiropraktorskolan och Wokstugan på östervägen för billigt bra thaikäk.

Sandras precis vid råsunda stadion har happy hour-öl för 28kr.

I solna centrum finns det mesta.

Mitt älskade råsunda, som jag saknar dig!

Vad ska du plugga förresten?

Vinter
2010-08-13, 23:07
Tagit åt mig av alla tips, tackar så mycket :)
Bortskänkes har jag vart inne och kikat lite på faktiskt. Är helt klart öppen för att under tidens gång plocka upp hyfsade saker som bortskänkes.
Blir lite provisoriskt boende tills september, först då får jag tillgång till min lägenhet. Så kommer säkert uppdatera med fler frågor!

Plocka någons begagnade IKEA möbler, soffor osv kan du ju enkelt köpa nytt tyg i rätt färg så att den känns fräsch. De flesta IKEA saker med utbytbara delar är ett tips att plocka, tex bord. Behåll bordsbenen och köp ny skiva.
Fungerar i början.

Kan vara tips att kolla på extra jobb om du har lugna perioder och vill dra in lite pengar, många bemanningsföretag tar in studenter på studentkontrakt just nu.

Tips är att skaffa bas abonnemang först på tex bredband, tele, TV. Det är alltid lättare att byta uppåt än att byta nedåt när man bundit sig.

GoBig84
2011-08-29, 19:52
Lånar tråden lite, eftersom den handlar om flytt.

Är det någon som har koll på en bra flyttfirma i Stockholm? Har Googlat lite, men vore bra att anlita någon som man vet andra rekommenderar. Stämmer det som denna sida skriver: flyttfirma (http://flyttfirmastockholm.nu) att de flesta fyttfirmorna har försäkring som täcker skador fall dom skulle klanta sig?

kelk
2011-08-29, 20:25
Du bör även känna till att Solna ej är Stockholm.

Eiken
2011-08-29, 20:34
bästa pizzan hittar du på pizzastugan på idrottsgatan.
stockholms bästa indier enligt mig hittar du i form av Nirvana på ryttargatan.
Rekommenderar även Deli Garden som ligger på råsundavägen i samma hus som kiropraktorskolan och Wokstugan på östervägen för billigt bra thaikäk.

Sandras precis vid råsunda stadion har happy hour-öl för 28kr.

I solna centrum finns det mesta.

Mitt älskade råsunda, som jag saknar dig!

Vad ska du plugga förresten?

Ville bara trycka lite för det här.

Cilia
2011-08-29, 21:50
Lånar tråden lite, eftersom den handlar om flytt.

Är det någon som har koll på en bra flyttfirma i Stockholm? Har Googlat lite, men vore bra att anlita någon som man vet andra rekommenderar. Stämmer det som denna sida skriver: flyttfirma (http://flyttfirmastockholm.nu) att de flesta fyttfirmorna har försäkring som täcker skador fall dom skulle klanta sig?

Jag har använt Stadsbud på Roslagsbanan 3 gånger och har alltid varit kanonnöjd, seriös och snbba