handdator

Visa fullständig version : Hjälp. Jag måste vila väldigt länge mellan setsen!


MrEscobar
2010-08-03, 15:25
Hej!
Jag har tränar seriöst i cirka 6månader nu och jag känner att det går sakta men säkert framåt.
En grej jag undrar över dock är att jämfört med mina tränings kompisar så måste jag vila mycket längre mellan setsen för att orka med. MINST 2 minuter behövs till skillnad från mina kompisar som behöver kanske 30sek - 1minut.
Vad beror detta på? Finns det nåt jag kan göra? Saknar min kropp nåt ämne?

Tacksam för hjälp!

Richthofen
2010-08-03, 15:27
vet inte om det fattas något men det är väl mjölksyrepåslag!?

Fordon
2010-08-03, 15:31
Du kanske kör slut på dig mer, jämfört mot dina kompisar? Det är väl inget konstigt alls att behöva vänta 2 minuter tills man är fysiskt och mentalt laddad inför nästa set.

Eddie Vedder
2010-08-03, 15:33
Är du verkligen helt säker på att dina kompisar alltid presterar lika bra/bättre i sina set då? Det kan ju faktiskt vara så att de kör på lite för fort och du egentligen är den enda av er som får tillräcklig återhämtning mellan seten.

Och i så fall oroar du ju dig i onödan.

fdanell
2010-08-03, 15:46
2 minuter är lite enligt mig :) Jag brukar ligga på 4 minuter.

30s kallar jag rest-pause set

jokem
2010-08-03, 15:55
2 minuter är rätt lite, som styrkelyftare vilar jag aldrig mindre än 3 förutom uppvärmningsseten! ibland brukar det bli uppåt 7 om man står och pratar för länge ;>

Lance Uppercut
2010-08-04, 09:10
Jag har för mig att det postades en studie här för inte alls sålänge sen som visade att 3-5 minuters vila mellan set gav högre muskeltillväxt än mindre vila. Nu var det mer komplext än så men det var väll vad som sades på ett ungefär. Det jag vill komma fram till är att du troligtvis oroar dig i onödan och att det är du som gör rätt och inte tvärtom.

Gädda
2010-08-04, 10:44
Annars kan det ju vara idé att köra lite konditionsträning också, det tycker jag gör att man orkar köra med högre intensitet (om flåset är en begränsande faktor).

minishcap
2010-08-04, 10:50
Jag har för mig att det postades en studie här för inte alls sålänge sen som visade att 3-5 minuters vila mellan set gav högre muskeltillväxt än mindre vila. Nu var det mer komplext än så men det var väll vad som sades på ett ungefär. Det jag vill komma fram till är att du troligtvis oroar dig i onödan och att det är du som gör rätt och inte tvärtom.

Var det inte bättre styrkeökningar med 3-5 minuters vila?

Lance Uppercut
2010-08-04, 10:53
Var det inte bättre styrkeökningar med 3-5 minuters vila?

Mycket möjligt

Sjoba
2010-08-04, 11:01
Tycker dina kompisar stressar genom passet. Antingen så kan dom inte prestera bra nästa set, eller så tränar dom som klendankar i sina set, eller så har dom en extrem återhämtningsförmåga.

Vila du tills du kan prestera max nästa set. Jag vilar oftast 5-10 minuter mellan mina set.

mikaelj
2010-08-04, 11:04
Ju närmare dina maxvikter du är, desto längre vila behöver du.

tigerofsweden
2010-08-04, 11:41
Ska väll finnas fördelar med kortare vila också, tänker då på hypertrofi.

Jag vilar allt mellan 1-3min.

PepzAdept
2010-08-04, 11:50
Känns dumt att säga bu eller bä till hur länge som du bör vila. Har ju enbart med dina mål och ambitioner att göra. Vill man köra med kortare vila får man ta att man gör styrkeförluster från set till set, inget fel med det. Vill man ligga på samma nivå får man vila tills man kan lyfta samma vikt igen, är inte svårare än så. Har enbart med vad du vill ha ut av träningen att göra.

Jag har för mig att det postades en studie här för inte alls sålänge sen som visade att 3-5 minuters vila mellan set gav högre muskeltillväxt än mindre vila. Nu var det mer komplext än så men det var väll vad som sades på ett ungefär. Det jag vill komma fram till är att du troligtvis oroar dig i onödan och att det är du som gör rätt och inte tvärtom.

Var det inte bättre styrkeökningar med 3-5 minuters vila?

Måste varit styrkeökningar.

Gurra med O
2010-08-04, 12:00
2min är ju inte så mycket mellan seten som sagt själv ligger jag runt 3-4min mellan seten som minst.

vicarious
2010-08-04, 13:31
Tränar man för volym och ligger i ett högre repsintervall är väl 2min hyfsat lång vila. Givetvis beror det på vilken övning man utför. Desto större och tyngre övning, desto längre kan man behöva vila.

Träna upp konditionen tror jag hjälper.

Word
2010-08-04, 13:57
Tror på konditionsträning jag också. Jag vilar till exempel aldrig. Efter att jag tränat biceps går jag och nöter lite rygg. Eller om jag kör lite vadträning går jag på en magövning medans vaderna vilar. Jag är dock dyngsur av svett efter varenda träningspass och är väl inte ute efter massa längre, mer välmående. Men oavsett om jag enbart hade tränat biceps ett träningspass, skulle jag nog vänta max 1 minut.

JimmyJoe
2010-08-04, 14:08
Som flera redan sagt, konditionsträning. Sen är det väldigt individuellt hur mycket vila man behöver. Tycker du ska slappna av och ge dig kropp en extra minuts vila om du känner att du behöver det.

Matsa
2010-08-04, 17:03
Två minuter är fullt normal vila, 30 sekunder är onormalt kort och för de allra flesta räcker inte den vilan för att kunna prestera bra i nästa set. Det är alltså inget att oroa dig för utan jag tycker att du ska fortsätta att vila så länge om du känner att du behöver det.

Om du bara har tränat i ett halvår så tror jag att din arbetskapacitet kommer att öka en del av styrketräningen utan att konditionsträning behövs.

Stoltz
2010-08-04, 17:14
Det är inget onormalt alls :)

Om du däremot vill få ner vilan du behöver så är det lite av en vanesak också (till viss del! I vissa fall behövs lite längre vila). Jag sänkte mina vikter lite och började köra med en minuts vila. Tog inte så lång tid innan jag vant mig tillräckligt vid det för att köra på lika hårt som tidigare.