handdator

Visa fullständig version : Mättare av lättäten mat än "tyngre" mat?


ViktorLarsson
2010-08-03, 15:17
Är det bara jag som är knäpp eller är det någon mer som upplever att man kan känna av en rejäl mättnadskänsla av mat som inte alls borde mätta? te.x. riskakor, cheeseburgare, korv med bröd, bullar med mjölk osv?

Förmodligen inbillar jag mig bara så denna tråd är förmodligen är helt värdelös, men jag kan ibland uppleva hunger redan efter 2-3 timmar om jag svullat pasta med köttfärsås mot te.x. om jag ätit 4-5 riskakor. Mättnaden från riskakorna verkar sitta i bra mycket längre.

Har en annan teori och det kan vara att man får en sån vidrig smak i munnen av te.x. riskakor och cheeseburgare. Det faktumet skulle kunna göra att man tappar suget efter mat. Skulle jag äta detta och sedan direkt borsta tänderna kanske jag skulle känna mig helt tom i magen som alla andra upplever att de känner sig.

Som idag. Åt två cheeseburgare på Mcdonalds för att stilla hungern, det går 1½ timme och jag äter lax med potatis och håller på att spy av mättnad redan efter några få potatisar med lax?

Någon som upplever samma sak?

/Peace.

Fredrik_S
2010-08-03, 15:50
Vad bevisar ditt sista exempel?
2 cheesburgare är ändå 600 kcal 30g protein 26g fett 60g kolhydrat.. en fullgod måltid. Inte konstigt att du snabbt blev mätt av nästföljande måltid.

Det är den extrem skillnad på dina exempel deustom.. riskakor är jätte kalorisnålt medans de andra är kaloririka.

Sen kan du inte ta isolerad måltider och bara kolla på dom. Du måste väga in vad du ätit innan, hur du ätit dagarna innan. vilken tid det är och hur aktiv du varit under dagen. Väldigt komplicerat att veta hur mättande något egentligen är...

ViktorLarsson
2010-08-03, 16:05
Vad bevisar ditt sista exempel?
2 cheesburgare är ändå 600 kcal 30g protein 26g fett 60g kolhydrat.. en fullgod måltid. Inte konstigt att du snabbt blev mätt av nästföljande måltid.

Det är den extrem skillnad på dina exempel deustom.. riskakor är jätte kalorisnålt medans de andra är kaloririka.

Sen kan du inte ta isolerad måltider och bara kolla på dom. Du måste väga in vad du ätit innan, hur du ätit dagarna innan. vilken tid det är och hur aktiv du varit under dagen. Väldigt komplicerat att veta hur mättande något egentligen är...

Mjo, sant. Detta är rätt ointressant när man tänker efter.

Gällande det sista exemplet hade jag dock kunnat byta ut cheeseburgare med riskakor och få samma mättande effekt av nästkommande måltid.

Som exempel kunde jag dricka en proteindrink efter gymmet och sedan vara "mätt" i flera timmar efter gymmet. Troligtvis beror detta på det jag varit inne på innan, att man får en sån smak i munnen som gör en mindre sugen på att äta, plus att man kanske får en illamående effekt av träningen.

Skittråd. :Virro

/Peace.

ViktorLarsson
2010-08-03, 16:27
En sak till som jag kom å tänka på gällande Fredriks inlägg. Mättnad kan man ju känna av att vara tom i magen med, eller iallafall känslan av att inte vara hungrig. Fan, mättnad är ju en helt ointressant fråga i sammanhanget.

/Peace.

Prost
2010-08-03, 18:11
Jag upplever det nog också på samma sätt faktiskt.. Exakt varför det är så vet jag dock ej. :-) Kan kanske vara pga snabbare magsäckstömning när man ätit mat med större volym bl.a.. Kanske får man ett överdrivet stort påslag av insulin pga snabbare magsäcksömning och blodsockret sjunker för mycket?

Baboom
2010-08-03, 18:37
Det kan vara så att du egentligen är törstig efter en stor portion spaggeti och köttfärssås och inte hungrig. Kan ju vara en anledning.

En annan kan ju vara att du bara är sugen efter du ätit en riktigt ordentlig måltid.