handdator

Visa fullständig version : Bra gym i Lund???


badkar
2010-08-03, 14:45
Jag har precis flyttat in till Lund och behöver tips på ett bra gym.
Fria vikter och ordentligt med hantlar är att föredra! Det får gärna ligga i krokarna runt Nöbbelöv.

Bitte Hilfen!:hbang:

Kurash
2010-08-03, 14:47
www.lundstk.se

Hermit
2010-08-03, 14:49
Norr om stan så är det väl Victoriastadion som gäller. Annars är Gerdahallen det största gymmet, LTK är ju ett väldigt vettigt alternativ om man vill ha tillgång till fria vikter och allehanda tillbehör (plus en massa duktiga lyftare).

Bahir
2010-08-03, 14:57
Jag har inte testat de andra, men jag tycket Fitness 24/7 funkar utmärkt. Jag gymmar dock på mornarna då det är relativt tomt i gymmet; jag tror det är värre under eftermiddagarna och kvällarna.

Zibbe
2010-08-03, 15:03
Jag ska själv flytta till Lund om mindre än en månad och utav egen erfarenhet (och vad jag har hört av andra ifrån Lund) kan jag bara säga att Viktoriastadion (LUGI Motionscenter) är det bästa och det är även det jag ska börja på. Gerdahallen är också ett riktigt bra gym men det skall vara så otroligt mycket folk under "prime-time" så det faller bort för mig.

stevebc
2010-08-03, 15:23
LTK är billigast, har mest (all) vettig och nödvändig utrustning och har trevligast folk. Jag har tränat på alla gym, vad jag vet, i Lund och detta stämmer.

Nackdelen är öppettiderna, och ev läget om man är lat.

Bailah
2010-08-03, 16:35
LTK är billigast, har mest (all) vettig och nödvändig utrustning och har trevligast folk. Jag har tränat på alla gym, vad jag vet, i Lund och detta stämmer.

Nackdelen är öppettiderna, och ev läget om man är lat.

Håller med till 100% här. Sen är jag så osocial ändå så det kvittar egentligen men om man inte är det så är LTK fortfarande det bästa jag vart på haha ;)

1911
2010-08-04, 01:25
Öppettiderna på LTK är rätt fina förutom på sommaren! Annars är det ju öppet till 21.30 och ibland längre beroende på om någon viktig person ska träna lite extra.... :-)

stevebc
2010-08-04, 15:56
Ja, och bor du dessutom på Nöbbelöv skulle jag säga att tre gym är dig nära: Bollhuset, Friskis & Svettis samt Victoriastadion. F&S går väl på 2500 per år och är ett mycket dåligt gym, Victoria på närmare 2000 och är ett helt OK gym med dåliga skivstänger medan Bollhuset går på 1200 och har allt man kan begära.

Stoltz
2010-08-04, 16:10
Jag har precis som SteveBC tränat på de flesta (Alla, tror jag?) gym i Lund och jag är lite ledsen att jag inte testat LTK tidigare, och först upptäckt hur nice det var nu när jag ska flytta från Lund.

Däremot hade jag inte klarat det då jag måste ha möjligheten att gymma på natten. Men jag skulle definitivt rekommendera LTK från det jag såg där under Koloträffen.

chsjoegren
2013-08-19, 10:54
Flyttar ner på lördag till Lund och undrar om det fortfarande är Lundstk eller bollhuset som gäller?
Kommer bo på Sparta nära universitetet.

Söker efter ett gym inom cykelavstånd och med mycket skivstänger osv...

Stefan J
2013-08-19, 10:58
Lunds TK om du vill pyssla med styrkelyft och lära dig lyfta.

Annars ligger Actic på/i Sparta om du träna på ett gym som nästan ligger vägg i vägg med ditt rum. :)

chsjoegren
2013-08-19, 11:03
Lunds TK om du vill pyssla med styrkelyft och lära dig lyfta.

Annars ligger Actic på/i Sparta om du träna på ett gym som nästan ligger vägg i vägg med ditt rum. :)

Mer ute efter kroppsbyggning *flex*
Är det gott om skivstänger och "normala" människor som går på actic?

tjing
2013-08-19, 11:57
Gerda.

Arne Persson
2013-08-19, 12:00
Mer ute efter kroppsbyggning *flex*
Är det gott om skivstänger och "normala" människor som går på actic?

Har du bil eller dyl så har du ett kanongym i Löddeköpinge. X-Act Gym.

chsjoegren
2013-08-19, 12:05
Gerda.
Hört att det ska vara helt fullt av studenter på eftermiddagarna? Det verkar som att de har för mycket kunder för sin kapacitet?
Jag vill helst inte stå och vänta på att hantlar/stänger någon längre tid.
Har du bil eller dyl så har du ett kanongym i Löddeköpinge. X-Act Gym.

Tyvärr ingen bil! Tack för tipset ändå!

eternallord
2013-08-19, 12:36
Gerda är ett populärt studentgym, men jag misstänkar att de endast överstiger kapaciteten kring september/oktober. Alla nyanlända studenter som ska "starta nytt liv" och bli vältränade som samlas, men det dör nog ut när tentorna närmar sig.

rogerQ
2013-08-19, 13:16
Har du bil eller dyl så har du ett kanongym i Löddeköpinge. X-Act Gym.

Hur vore det om du skickade hem mitt kursintyg istället för att rekommendera ditt favoritmikrogym?

Bailah
2013-08-19, 13:33
24/7 tycker jag är bra. Ltk är en klar favorit men jag jobbar natt och vill kunna träna när som hur som. Och då funkar 24/7 bra för mig. Den mitt i stan iaf.

RykteT
2013-08-19, 14:27
Jag ska också börja i Lund och är lika intresserad som alla andra här att veta vilket som är bäst. Jag undviker helst också att stå och vänta 3 år på att få ett par hantlar och öppettider samt tillgänglighet är prioriterade likväl. Några förslag?

Arne Persson
2013-08-19, 14:46
Hur vore det om du skickade hem mitt kursintyg istället för att rekommendera ditt favoritmikrogym?

Kan lämna det på MuscleZone som inte är mycket större om det passar bättre? Där huserar du ju bevisligen.

rogerQ
2013-08-19, 15:59
Kan lämna det på MuscleZone som inte är mycket större om det passar bättre? Där huserar du ju bevisligen.

Storleken har ingen betydelse och tycker du det verkar smidigt och är i krokarna så passar det mig fint.

tjing
2013-08-19, 18:20
Hur är det med bollhuset då? Vissa tider på Gerda kan säkert bli körigt, men det är relativt stort. Många går väl på pass också.

Actic har öppnat nytt på Sparta.

chsjoegren
2013-08-19, 18:34
Actic känns ju som det uppenbara valet för mig (ligger ju i huset).
Är det tillräckligt med utrustning för att inte skapa köer eller är det att föredra bollhuset?
Tänker främst vid fria vikterna.

Arne Persson
2013-08-19, 18:35
Hur är det med bollhuset då? Vissa tider på Gerda kan säkert bli körigt, men det är relativt stort. Många går väl på pass också.

Actic har öppnat nytt på Sparta.

Bollhuset och Lugi Motionscenter är mkt bra och rimligt med folk.

tjing
2013-08-19, 18:53
Bollhuset och Lugi Motionscenter är mkt bra och rimligt med folk.

Aha Lugi har jag aldrig varit på. Eller menar du det gymmet som ligger i Victoriastadion?

Arne Persson
2013-08-19, 19:22
Aha Lugi har jag aldrig varit på. Eller menar du det gymmet som ligger i Victoriastadion?

Japp.

tjing
2013-08-19, 19:40
Jaha, ja det är helt ok. Eller var senast jag var där. Körde där för ett jäkla tag sedan när jag bodde i Lund.

Har hängt där mycket, tränat tennis, badminton och squash när jag var yngre.

Stefan J
2013-08-19, 20:25
Actic känns ju som det uppenbara valet för mig (ligger ju i huset).
Är det tillräckligt med utrustning för att inte skapa köer eller är det att föredra bollhuset?
Tänker främst vid fria vikterna.

Jag tror Actic är rätt för dig. Stort, mycket fria vikter och bra ös!

NickFisher
2013-08-20, 19:05
Actic känns ju som det uppenbara valet för mig (ligger ju i huset).
Är det tillräckligt med utrustning för att inte skapa köer eller är det att föredra bollhuset?
Tänker främst vid fria vikterna.

Har själv tränat på Actic Sparta när jag bodde där. Tränat på Gerda tidigare också, och nu Actic Delphi.
Det är oftast mycket folk och en del köer på alla dessa tre gymmen typ kl 15-20 (förutom under sommaren :)), men värst är det på Gerda.
Actic på Sparta är riktigt schysst. Nybyggt, stort och har bra utrustning. Hade lätt valt det om jag vore i ditt läge!

pelle
2013-08-20, 19:41
Jag provtränade på actic på sparta, men när jag frågade om de planerat att köpa in tyngre hantlar tittade de på mig som jag var dum i huvudet. Tror max var 45kg, vilket är för lite. Nä, Gerda gäller för mig!

Jode
2013-08-20, 20:07
Gerda är riktigt skönt under sommaren. Nu börjar dock alla studenter återvända och helvetet är igång igen.

affaren
2013-08-20, 21:20
Flyttar till Lund för studier nu. Är LTK och bollhuset samma gym eller har jag förstått det fel? Vad är det för slags folk som tränar där? Endast mer seriösa gymmare eller även nybörjare?

Mart|n
2013-08-20, 21:24
Flyttar till Lund för studier nu. Är LTK och bollhuset samma gym eller har jag förstått det fel? Vad är det för slags folk som tränar där? Endast mer seriösa gymmare eller även nybörjare?

LTK ligger i Bollhuset. Där är alla sorter.

Sent from my blippetyblop

Yip_man
2013-08-20, 21:47
Victorastadion har flest legender, också jag förståss..

Stefan J
2013-08-20, 22:03
Victorastadion har flest legender, också jag förståss..

Haha, om du klassar Uffe som legend så. :D

hugok
2013-08-21, 06:05
Victorastadion har flest legender, också jag förståss..

Skojar du? När jag var där va det mest tånåringar som tog en paus ifrån dataspelandet. En grov kille (riktigt grov dock).

rogerQ
2013-08-21, 09:45
Skojar du? När jag var där va det mest tånåringar som tog en paus ifrån dataspelandet. En grov kille (riktigt grov dock).

De kanske är legender inom WoW.

Yip_man
2013-08-22, 18:20
Haha, om du klassar Uffe som legend så. :D

Klart Uffe är legend. Kudus till han som håller den styrkan vid 50+

bertbert
2013-08-22, 18:43
Sist jag var på victoriastadion var det bara en massa finniga clowner. Men det kanske har ändrats?

Sheogorath
2013-08-22, 18:48
Klart Uffe är legend. Kudus till han som håller den styrkan vid 50+

Bara Uffes historier om hur han utan problem kastar iväg fyra fulla bikers med motorcyklar med bara vänsterhanden gör honom till en legend.

Yip_man
2013-08-23, 14:19
:d känner igen det där,

men ärligt talat hurmånga i sverige reppar på pbn i smiten med 160-180kg vid en ålder av 50+ ?:hbang:

Sheogorath
2013-08-23, 14:36
:d känner igen det där,

men ärligt talat hurmånga i sverige reppar på pbn i smiten med 160-180kg vid en ålder av 50+ ?:hbang:

Ganska smalt grepp dessutom. Stark som en oxe i pressövningar är han.

Stefan J
2013-08-23, 14:45
:d känner igen det där,

men ärligt talat hurmånga i sverige reppar på pbn i smiten med 160-180kg vid en ålder av 50+ ?:hbang:

Jag skulle passa Uffe en gång på Bollhuset. Han skulle visa "vem som är pappa" i bänkpressen. När Uffe menar att passa och vara med som psykologiskt stöd betyder det att han bänkpressar medan passaren kör marklyft. Detta visste jag (jag var då 18-19 och irriterad på honom, när jag började träna innan jag blev stark var han oerhört otrevlig mot mig, sådant släpper jag aldrig), så jag hade medvetet inga fingrar på stången. Han fick iväg ett segt reps på 120kg, lade tillbaka stången och mumlade att det var en dålig dag, inget tryck i kroppen. Som jämförelse brukar han och hans passare tandembänka/marklyfta i smithen på 180-220kg. :)

Sheogorath
2013-08-23, 14:51
Ah. The good times!

"Uffe och dvärgen". :D

Praktiskt att en får köra enarmsrodd samtidigt som den andra pressar. En ny slags superset.

Stefan J
2013-08-23, 14:51
Uffe är dock inte helt utan sina poänger.

För flera år sedan kom Uffe till Victoriastadions gym. Han ställde sig bredbent vid dörröppningen och tittade bistert ut över gymmet. Sedan vrålar han till en av instruktörerna:

"Vad fan har ni gjort, har ni kastat sockerrrrr på golvet?"

"Nää, vadå" säger en av instruktörerna.

"Jo det är bara en massa flugorrrrrrrr härrrrrrr! HUAA HUAAA HAAAAA!!!" vrålar Uffe tillbaka och gapskrattar.

Det tycker jag är roligt än idag. :D


Editerat för Sheos skull för att bättre fånga Uffe :)

Sheogorath
2013-08-23, 14:52
"Sockeerrrrrrrrr", skrek han, med all sannolikhet.

Andy.da.wohoo
2013-08-23, 16:20
Dendär Uffe verkar som en kul typ. Koloträff i Lund featuring Uffe?

Arne Persson
2013-08-23, 16:39
Dendär Uffe verkar som en kul typ. Koloträff i Lund featuring Uffe?

Känt Uffe sedan sent 80-tal. :)

bertbert
2013-08-23, 20:14
Jag har inte sett Uffe sen 2007 tror jag (när jag bytte från Gerda till LTK). Jag fick aldrig kläm på hur stark han egentligen var eftersom han alltid hade minst en hjälpreda som också... tränade i Uffes set, så att säga. Stor som ett hus får man nog kalla honom.

Jag minns också smithpressar på absurda vikter med kraftig hjälp av passaren... och ganska begränsad rörelsebana. Ännu mer begränsad rörelsebana hade han vid ett knäböjsförsök - en OL-stång användes, fylld med tjocka 15-kiloskakor. OL-stången är mjuk och svajar rätt ordentlig med sådan klovning. Djupet på böjen var väl i paritet med gunget på stången.... :smash:

På den tiden var det ju ändå imponerande, på något sätt. Tills man bytte till LTK och såg någon som vägde hälften och böjde samma vikt - hela vägen ner.

Andy.da.wohoo
2013-08-23, 22:30
Jag har inte sett Uffe sen 2007 tror jag (när jag bytte från Gerda till LTK). Jag fick aldrig kläm på hur stark han egentligen var eftersom han alltid hade minst en hjälpreda som också... tränade i Uffes set, så att säga. Stor som ett hus får man nog kalla honom.

Jag minns också smithpressar på absurda vikter med kraftig hjälp av passaren... och ganska begränsad rörelsebana. Ännu mer begränsad rörelsebana hade han vid ett knäböjsförsök - en OL-stång användes, fylld med tjocka 15-kiloskakor. OL-stången är mjuk och svajar rätt ordentlig med sådan klovning. Djupet på böjen var väl i paritet med gunget på stången.... :smash:

På den tiden var det ju ändå imponerande, på något sätt. Tills man bytte till LTK och såg någon som vägde hälften och böjde samma vikt - hela vägen ner.

Tränar Uffe fortfarande på Gerda eller håller han sig bara till Victoriastadion?

Yip_man
2013-08-24, 06:58
Han kör på victora. Visst böj är kanske inte hans paradgren och han har gärna en passare som hjälper till en del med forced reps. Själv passa jag han nyligen i press bakom nacken i smithen. Då reppa han på 160kg med lite pass. när jag gick drog han iväg en singel på 180.

korta rörelsebanor eller ej så har jag inte sett någon i närheten av dessa vikter i Sverige.

Dessutom är han ganska stor eller ? ;-)

hugok
2013-08-24, 17:38
Någon som har en bild på denna Uffe? Har nog aldrig sett honom, men det verkar vara en rolig typ.

Exdiaq
2013-09-14, 21:56
Är inte LTK också belamrat med studenter med tanke på priset?

hugok
2013-09-15, 15:20
Är inte LTK också belamrat med studenter med tanke på priset?

På förmiddagarna är det massa gymnasieungdomar. Men inte så mycket studenter från universitetet. Det är en bit ifrån alla universitetsbyggnader.

Exdiaq
2013-09-15, 15:35
På förmiddagarna är det massa gymnasieungdomar. Men inte så mycket studenter från universitetet. Det är en bit ifrån alla universitetsbyggnader.

OK! Kanske skulle köpa mig ett medlemskap till nästa år då.

Knapp kilometer från stationen och 2km från SUS är inte så fasligt långt bort tycker jag. Med cykel är det rätt så snabbt avverkat.

Exdiaq
2013-09-15, 15:40
... och hur fasen kan någon klaga på öppettiderna hos LTK?

08:00 - 22:00 på vardagar och 09:00 - 18:00 på helger för 600:- är ju svårslaget.

hugok
2013-09-15, 16:11
OK! Kanske skulle köpa mig ett medlemskap till nästa år då.

Knapp kilometer från stationen och 2km från SUS är inte så fasligt långt bort tycker jag. Med cykel är det rätt så snabbt avverkat.

Med cykel är det inga problem att ta sej till bollhuset vart man än bor i Lund egentligen. Bor du i Lund?

... och hur fasen kan någon klaga på öppettiderna hos LTK?

08:00 - 22:00 på vardagar och 09:00 - 18:00 på helger för 600:- är ju svårslaget.

Det är på sommaren öppettiderna är dåliga.

Exdiaq
2013-09-15, 16:32
Med cykel är det inga problem att ta sej till bollhuset vart man än bor i Lund egentligen. Bor du i Lund?



Det är på sommaren öppettiderna är dåliga.

Nej, bor utanför Helsingborg i nuläget, men studerar i Lund. Har starka funderingar på att flytta ner till Landskrona och lösa medlemskap hos både LAK och LTK till nästa år.

OK!