handdator

Visa fullständig version : Allergi aminosyror


snej
2010-08-03, 13:56
I förrgår natt fick jag en allergisk reaktion rätt upp och ner, jag vet inte mot vad, men det började med röda små prickar på armarna. Upphöjda prickar, ser nästan ut som mygg/knottbett. Dom kliar inte så mycket om jag inte rör vid dom, då börjar dom klia rejält och svullnar upp. Idag hade det blivit mycket värre, spridit sig till i princip hela kroppen (tack och lov inte ansiktet dock).

Har precis varit nere på vårdcentralen och fått bekräftat att det rörde sej om en allergisk reaktion hursomhelst. Fick kraftiga kortisonpiller (*cry*) utskrivna att äta i 6 dagar.

Jag funderar nu för fullt på vad som kan ha orsakat denna reaktion. Jag har inte ätit något ovanligt, jag har inte bytt tvättmedel eller liknande (dock så har jag varit bortrest i en vecka och duschat och sovit hos kompisar). Utslagen blossade upp i söndagsnatt, och jag hade inte ätit något öht sen kl 14:00 på söndagen, det enda jag fick i mig innan sängdags var en drink aminosyror.

Jag börjar att misstänka aminosyrorna lite eftersom jag för ca en vecka sedan bytt märke och provat EAA FX naturell. Dock så har jag druckit dessa i ca en vecka utan problem (när jag var bortest så drack jag inga aminosyror alls under den veckan dock). Jag har verkligen ingen aning om det kan vara aminosyrorna, men det är det enda som känns någorlunda logiskt just nu eftersom jag aldrig provat detta märke innan. Men sen vet jag ju inte vad som egentligen skiljer dessa olika märken/smaker åt alls som sagt..

Någon som har erfarenhet inom området eller kvalificerade gissningar?

Zakath
2010-08-03, 14:19
Förorenad burk med eaa kanske? Annars kan det ju ha varit från när du sovit hos kompisar eller hos dig själv, något med tvättmedlet kanske?

Jag tror att det är bäst att göra ett allergitest så snart som möjligt för att veta mer säkert.

snej
2010-08-03, 14:27
Igår tvättade jag ALLT. Alla sängkläder, kuddar, täcken, alla kläder jag hade. Ifall det var nåt skumt.

Funderat oxå på det om det varit något som jag kommit i kontakt med hos kompisen, jag kom hem från han samma dag som det bröt ut på natten. Men allergier brukar ju framträda väldigt fort efter kontakt. Och det hade i princip gått ett dygn sen jag sovit hos kompisen, och 12-15 timmar sen jag ätit någonting (utöver EAA drinken innan läggdags då alltså).

Jag ska testa att inte dricka någon EAA tills jag blivit bra nu, och sen prova att dricka igen och se om det kommer tillbaks. Jag måste veta lixom.

Jag fick inte äta något med tomat, apelsin, kakor eller liknande nu heller. Jag har har extremt svårt att tro att en allergi mot något sånt bara skulle brutit ut bara sådär, har aldrig varit allergisk mot någonting.

Hur går ett allergitest till?

PRound
2010-08-03, 14:30
Igår tvättade jag ALLT. Alla sängkläder, kuddar, täcken, alla kläder jag hade. Ifall det var nåt skumt.

Funderat oxå på det om det varit något som jag kommit i kontakt med hos kompisen, jag kom hem från han samma dag som det bröt ut på natten. Men allergier brukar ju framträda väldigt fort efter kontakt. Och det hade i princip gått ett dygn sen jag sovit hos kompisen, och 12-15 timmar sen jag ätit någonting (utöver EAA drinken innan läggdags då alltså).

Jag ska testa att inte dricka någon EAA tills jag blivit bra nu, och sen prova att dricka igen och se om det kommer tillbaks. Jag måste veta lixom.

Jag fick inte äta något med tomat, apelsin, kakor eller liknande nu heller. Jag har har extremt svårt att tro att en allergi mot något sånt bara skulle brutit ut bara sådär, har aldrig varit allergisk mot någonting.

Hur går ett allergitest till?

Du får lite av det ämnet du ska testa dig emot och ser om du reagerar på det.

Hampep
2010-08-03, 15:24
Det låter lite som när min syster fick skabb, det började med att röda knottror uppstod fläckvis runtom på kroppen, främst armhålor och på mage. Hela familjen fick täcka kroppen i Tenutex och syrran fick väl någon sorts specialbehandling. Allt bra nu!

Hoppas det löser sig för dig!

MeekGeek
2010-08-03, 15:31
Allergen är som regel protein eller delar där av (peptider). Fria aminosyror i sig är för små för att antikroppar ska kunna binda till dem. Däremot kan det ju handla om något annat i din burk EAA än just själva aminosyrorna du reagerar på.

Men du har även andra faktorer i din omgivning som kan ha förändrats utan att du måste vara explicit medveten om det. Blomning/pollen t ex.

Gober
2010-08-03, 15:34
Har själv ett skumt problem som börjat nyligen, problem med luftvägarna. De änrdingar jag gjort sedan problemen började är att jag bytt smak på min EAA-XX och börjat med BS fatburner. Ingen aning om det skulle kunna vara något allergent i dessa produkter eller om det är något virus som lagt sig på lungor, överträning osv osv.

Hade mycket allergier och lättare astma som barn. Och problemen kan liknas vid kontakt med pollen damm och liknande, dvs tung andning och rossel i halsen.

snej
2010-08-03, 15:56
Utslagen har redan efter ett par timmar (tagit 3 doser kortison nu sen kl.13.30) dämpats. Så någon form av allergi är det iaf kan väl konstateras. Hade varit skönt att veta vad det är bara :( Suger ju att inte ha en aning..

snej
2010-08-03, 16:15
Hur är det förresten med träning ihop med allergiutbrott? Träna när man har en infektion i kroppen är ju inget bra, och medicinen jag äter är mot både infektion och allergiutslag. Är det safe att träna på kortisonmedicin och eller allergiutbrott?

Luca Brasi
2010-08-03, 16:56
Eksem kan man ju få av ingen särskild anledning som man kan spåra.

snej
2010-08-03, 17:35
Eksem kan man ju få av ingen särskild anledning som man kan spåra.

Det är skillnad på eksem och allergi dock.

maRRtin
2010-08-03, 21:36
Det där hände mig en gång för många år sedan när jag var ute i skogen.

Fick nässelutslag över hela kroppen och det kliade något fruktansvärt. Tog också piller mot det och då försvann det.
Sen dess har det aldrig hänt igen dock, har ingen aning om vad som framkallade det.


Orsaken är nästan alltid okänd
Nässelutslag kan ha många olika orsaker. De kan till exempel bero på en infektion, överkänslighet mot vissa läkemedel, viss mat, insektsbett eller kontakt med giftiga ämnen i vissa växter, men i de flesta fall går det inte att hitta någon tydlig orsak till besvären.

Kyla, värme eller tryck kan ibland orsaka en hudreaktion som också kan ge nässelutslag.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27832

snej
2010-08-03, 22:12
Men nässelutslag, börjar dom som röda små upphöjda prickar som ser ut som knott/myggbett nästan? För nässelutslag blir väl betydligt mer utbredda? Mina utslag är redan på väg ner nu efter kortisonen, men om dom skulle bli stora nässelutslag vet jag ju inte. Dom började på armarna enbart iaf och spridde sej till bröst, hela benen fötter och händer efter en dag till.