handdator

Visa fullständig version : Hjälp med löpupplägg


kalle_banan
2010-08-03, 12:04
Jag har inget att göra så jag tänkte träna för att kunna springa 5km, i dagsläget springer jag 2.5 utan problem.

Jag är helt grön så min enda tanke är att jag ska springa längre och längre för varje pass, men hur lägger jag upp det så att jag inte riskerar att ta ut mig för mycket? Hur ofta ska jag springa varje vecka osv osv?

LadyG
2010-08-03, 12:09
Jag skulle nog vända på det. Börja med att springa 30 minuter 3 gånger i veckan, oavsett hur långt du hinner på den tiden. Tempot på första passet lite högre (så det blir jobbigt, du får ta i och det finns en risk att du tvingas gå mot slutet), det andra passet bekvämt tempo (inte mesjogga däremot, utan det högsta tempot du kan hålla utan att det blir för jobbigt) och det tredje passet kenyastil (börja sakta och öka succesivt under passets gång tills du nått den högsta fart du är förmögen att hålla).

Ge det några veckor eller någon månad kanske, och jämför sedan distansen du hunnit på samma 30 minuter, för att se om du gör framsteg.

happy75smile
2010-08-03, 14:23
Prova gärna
http://www.marathon.se/news/home_varrusettraning.cfm
Där lär de hur hur du träna för springa 5km.

Av personlig erfarenhet skulle jag rekommendera dig prova med börja gå kombinera med jogg och sedan byta ut din gå mot mer jogg i kanske saktare sakt från början och se till att du orka (lurar kroppen) och när du märker att du fraktiskt orka så försöker du sprnga lite snabbare på någon km än det normala som du brukar jogga till. Detta gör att du kommer få bättre kondition och benmuskler. Du kan även prova med viss styrketräning som stärker musklerna. Men glöm inte det viktigaste Tänk långsiktigt och ATT HA KUL!! KÄNNA SIG MOTIVERAD!!


Jag har inget att göra så jag tänkte träna för att kunna springa 5km, i dagsläget springer jag 2.5 utan problem.

Jag är helt grön så min enda tanke är att jag ska springa längre och längre för varje pass, men hur lägger jag upp det så att jag inte riskerar att ta ut mig för mycket? Hur ofta ska jag springa varje vecka osv osv?

vasslefranmjolk
2010-08-03, 14:31
Jag skulle rekommendera dig att inte krångla till det. Spring en halvtimme tre gånger i veckan i lite lägre tempo än vad du maximalt skulle orka med. Fortsätt med detta en månad ungefär tills senor och linament anpassat sig till mer löpning.

Därefter får du fundera på hur mycket du vill gå in för löpningen. Att springa ett fartlek/intervallpass, ett långdistanspass och ett tröskelpass per vecka är en bra bas.