handdator

Visa fullständig version : Enorm viktökning efter avslutad deff...


Darcen
2010-08-03, 08:01
För 5 dagar sedan avslutade jag min deff. Var på 80kg.
Första dagen åt jag kanske lite väl mycket, men dagarna därpå har jag räknat kcal i huvudet lite sisådär och räknat på att om jag äter för ca 3000-3200 kcal(beroende på dagens aktiviteter), så är jag på ett överskott.

Men hur i helvete lyckades jag gå upp 5.2kg på 5 dagar? Kan tänka mig att en del är vätska, har förlorat lite definition på kroppen och de känns otroligt dåligt.

Är detta något ovanligt?

tigerofsweden
2010-08-03, 08:06
Är detta något ovanligt?

Nej skulle jag vilja säga. Går alltid upp några kilo och förlorar en del definition när jag avslutar en diet. Hoppar jag jag på dieten igen efter några veckor så brukar det ta en vecka innan jag är tillbaka där jag var vid dietens avslut.

Seb74
2010-08-03, 08:08
Heh, glömde balansvecka kanske?

Darcen
2010-08-03, 08:09
Heh, glömde balansvecka kanske?

Ursäkta?

Eddie Vedder
2010-08-03, 08:24
Ursäkta?

Han menar att du gick direkt från deff till bulk på en gång. Alltså från en tid med att äta för lite till att direkt äta för viktuppgång.

Oftast brukar man köra en tid som viktstabil för att försöka hitta ett intag som innebär energibalans. Och därefter köra på igen. Men en vecka behöver det inte vara, kan vara längre eller kortare än så.

Shpendi
2010-08-03, 08:51
Men kan inte detta vara till stor del att de extra kolhydraterna kan ha fångat upp mer vätska?

tigerofsweden
2010-08-03, 09:22
Men kan inte detta vara till stor del att de extra kolhydraterna kan ha fångat upp mer vätska?

Det är det med all säkerhet.

Anton Fräs
2010-08-03, 12:32
En stor del av viktuppgången består högst troligen av vätska och mat i tarm. Alltså inte fettvikt.

Men hade jag varit dig så hade jag varit lite försiktig, du kan trots allt ha bedömt ditt intag fel och det är ju tråkigt att lägga på sig fettvikt återigen efter allt hårt slit.

powderdog
2010-08-03, 13:08
En stor del av viktuppgången består högst troligen av vätska och mat i tarm. Alltså inte fettvikt.

Men hade jag varit dig så hade jag varit lite försiktig, du kan trots allt ha bedömt ditt intag fel och det är ju tråkigt att lägga på sig fettvikt återigen efter allt hårt slit.

+1 På alltihop.

Gick sj upp betydligt mer än dig efter min förra diet, mest vätska och mer mat i magen. Alltså inget att oroa sig för.

Men som Anton säger, se till så att det inte förtsätter i samma takt. Jag sj bulkade upp mig 28kg på tre månader. Inget som jag rekomenderar.

hidden
2010-08-03, 13:20
+1 På alltihop.

Gick sj upp betydligt mer än dig efter min förra diet, mest vätska och mer mat i magen. Alltså inget att oroa sig för.

Men som Anton säger, se till så att det inte förtsätter i samma takt. Jag sj bulkade upp mig 28kg på tre månader. Inget som jag rekomenderar.

Det där lät förjävligt.


ontopic: Det där problemet som han beskriver är jag jävligt rädd för att det ska hända mig. Om jag vill hamna på... säg 70-72kg, ska jag då avsluta deffen vid 66-68kg? Eftersom man tar upp vätska osv..

Kan man gå ner i vikt men ändå behålla vätska? Hur skulle det gå? Mer kolhydrater?

Anton Fräs
2010-08-03, 13:25
Det där lät förjävligt.


ontopic: Det där problemet som han beskriver är jag jävligt rädd för att det ska hända mig. Om jag vill hamna på... säg 70-72kg, ska jag då avsluta deffen vid 66-68kg? Eftersom man tar upp vätska osv..

Viktuppgången i säg behöver inte nödvändigtvis förändra utseendet så mycket. Men en viss marginal kan ju tänkas behövas. Säg att du gillar din form på 70 så kanske du kan dieta 2-3 veckor till för att sedan lägga dig i balans.

Eller helt enkelt testa att gå ner till 70 och se hur mycket uppgången i vätska/tarminnehåll påverkar utseendet.

Kischen
2010-08-03, 13:36
Det där lät förjävligt.


ontopic: Det där problemet som han beskriver är jag jävligt rädd för att det ska hända mig. Om jag vill hamna på... säg 70-72kg, ska jag då avsluta deffen vid 66-68kg? Eftersom man tar upp vätska osv..

Kan man gå ner i vikt men ändå behålla vätska? Hur skulle det gå? Mer kolhydrater?

Är det viktigt att väga en speciell siffra för att du tävlar och har ett viktklassmål?

hidden
2010-08-03, 14:09
Är det viktigt att väga en speciell siffra för att du tävlar och har ett viktklassmål?

Nej, det är viktigt för att jag alltid har varit fet och vill att allt ska bli rätt. Det kan också vara nojjighet. Men jag vet att utséendet inte alltid beror på precisa vikten man ligger på...

Men man vill ju liksom inte gå upp massor i vikt sen hamna någonstans där man inte hade tänkt vara efter all slit. Det tär ju på psyket.

Eddie Vedder
2010-08-03, 14:20
Kan man gå ner i vikt men ändå behålla vätska? Hur skulle det gå? Mer kolhydrater?

Ja det går. Låt säga att du äter en bulkkost med fettrika måltider i små volymer, minimalt med kolhydrater, fibrer och salt.

Om du då övergår till en kolhydratrik, volymmässigt stor, saltrik och fiberrik deffkost tror jag definitivt att det initialt kan leda till en ökad vikt trots att du förlorar kroppsfett. Såvida det senare inte är en enormt mycket lägre kalorimängd.

Kischen
2010-08-03, 14:34
Nej, det är viktigt för att jag alltid har varit fet och vill att allt ska bli rätt. Det kan också vara nojjighet. Men jag vet att utséendet inte alltid beror på precisa vikten man ligger på...

Men man vill ju liksom inte gå upp massor i vikt sen hamna någonstans där man inte hade tänkt vara efter all slit. Det tär ju på psyket.

Ok, märker man att vikten börjar gå upp eller fortsätter ner efter sin deff så är det bara att justera intaget en aning :thumbup:

Sniggel
2010-08-04, 10:41
Ökar man sitt intag av mat får man nästan 100%-igt räkna med att gå upp i vikt, även om man skulle öka från ett underskott till kaloribalans. Om man inte gör något väldigt udda, t ex det som eddie beskrev.

Men för att undvika ovanligt stora kroppsviktsförändringar kan man köra en deff där man äter relativt mycket med kolhydrater. Då blir förhoppningsvis skillnaden inte så stor när man börjar äta mer igen.

mikaelj
2010-08-04, 11:03
Mat som ligger kvar i magen utöver muskelglyokgen.