handdator

Visa fullständig version : Min lowrider Chevy Bel Air 57


YTS
2010-08-02, 19:56
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride1.jpg

CHEVROLET BEL AIR 57 LOWRIDER


En lowrider är en bil, där man ersatt fjädrar och stötdämpare med hydrauler, så att bilen går att höja och sänka, man kan även välja att bara höja fronten eller aktern, alternativt ena sidan.

1959 kom den första lowridern, det var en ombyggd Corvette byggd av Ron Aguirre och hans pappa. Hydraulsystemet kom från ett skrotat B-52 bombflygplan. Hydraulsystemen kunde man efter kriget få för en rimlig peng. I senare tiders lowriders bestod ratten ofta av en kromad kedja, växelspaksknoppen av en kromad mopedkolv, framstolarna var snurrfåtöljer och i taket satt en liten kristallkrona. Ägarna var och är mestadels latinamerikaner och färgade. Musiken är Drum n´bass.

Denna Lowridermodell är byggd på en Monogram Chevy 57 Coupe 3 ´n 1 (scala 1:12).

Här nedan kan du se lite olika manövrar på karossen.




http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride2.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride3.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride4.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride5.jpg


BYGGBESKRIVNING

Utgångsmodellen är som nämts en Monogram byggsats.

Rambenen avsågade ovanför framaxeln, så att ca 12 mm avlägsnats. 10 x 10mm furubalkar limmade ovanpå rambenen, för att binda samman ramen. Hjulaxlar av 6 mm rundstav från pinnglassar. Dessa har hängts i chassit med varsin Y-länk, där benet på Y:t sitter lagrat mitt i axeln och klykan sitter lagrad i chassit. I hjulaxlarna är fastlimmat 2 st 0,8 mm stålwire, som löper genom chassit. Överst på stålwirarna sitter 5mm långa mässingrör, som limmats fast tillsammans med 0,6 mm´s fiskelina. Denna lina löper sedan ner mot chassit, där den löper genom en mässingbygel, så att riktningen vinklas mot mitten på chassit, linan är sedan fastknuten i en bit böjt gem, som i sin tur sitter länkad i ett Hitec HS-85BB+ servo. Servona har fått styrenheten avlägsnad och två kablar för + & - fastlödda, dessa är sedan fastlödda i en 8 polig datakabel. Datakabeln går sedan vidare till en apparatlåda, där kabeln låsts med ett avsågat kabellås från en stickkontakt. I apparatlådan är datakabeln kopplad till 4 st 2 poliga 2 vägs kontakter + 1 st tryckströmbrytare + 1 st vridresistor + 1 st batteripack. Man får ställa in strömstyrkan nogrannt, för annars ryker servodreven ganska snabbt.


Byggtid 5 år
Kostnad ca 2150 kr
Tack till min mor som fotograferat.

Osten80
2010-08-02, 20:04
Legend!

Bite
2010-08-02, 20:36
Ball!

bear.flowertwig
2010-08-02, 21:59
Det finns bara en YTS :thumbup:

hahavaffan
2010-08-02, 22:12
Du är så jävla skön, YTS. Grymt bygge dessutom, älskar sånt småpill man själv lyckats med.

YTS
2010-08-04, 18:30
Lowridern var med i WHEELS Magazines Juli nummer 2005.


http://www.nyttgrepp.se/lowrider/wheels_juli-05.jpg


Hoppas moderatorerna ursäktar!

rooz
2010-08-04, 18:50
Väldigt imponerande bygge. Skalenliga modeller i bra utförande är jävligt häftiga.

YTS
2010-08-04, 19:12
När jag byggde lowridern, blev det en del spare-parts över, bl.a. två bladfjädrar, 4 fälgsidor, två stolar, en störtbåge, en ratt, samt en komplett kompressorladdad motor, av detta + lite scratch blev det denna:


http://www.nyttgrepp.se/santa_claus_sleed_5.JPG

För veteranbilsnördar, kan det vara intressant att hjulaxlarna är upphängda i A länkar med tvärställda bladfjädrar precis som Ford modell T

Den ställde jag ut på B.U.C.K. 2008 och vann andra pris i Diorama klassen.
Det är min mor som målat gulddekoren på frihand, hon var mycket konstnärligt begåvad.

Nelson81
2010-08-04, 19:29
yts kungen av kolo.

riktigt frän din lowrider, har du kvar den?

YTS
2010-08-04, 19:32
yts kungen av kolo.

riktigt frän din lowrider, har du kvar den?

Ja, både den och släden.

Gpajpen
2013-02-06, 23:33
Ja, både den och släden.
Hahahahaha :laugh:

YTS förtjänar lite uppmärksamhet. Kollat igenom en del av hans gamla trådar och det kan fanemej vara det finaste jag sett