YTS
2010-08-02, 19:56
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride1.jpg
CHEVROLET BEL AIR 57 LOWRIDER
En lowrider är en bil, där man ersatt fjädrar och stötdämpare med hydrauler, så att bilen går att höja och sänka, man kan även välja att bara höja fronten eller aktern, alternativt ena sidan.
1959 kom den första lowridern, det var en ombyggd Corvette byggd av Ron Aguirre och hans pappa. Hydraulsystemet kom från ett skrotat B-52 bombflygplan. Hydraulsystemen kunde man efter kriget få för en rimlig peng. I senare tiders lowriders bestod ratten ofta av en kromad kedja, växelspaksknoppen av en kromad mopedkolv, framstolarna var snurrfåtöljer och i taket satt en liten kristallkrona. Ägarna var och är mestadels latinamerikaner och färgade. Musiken är Drum n´bass.
Denna Lowridermodell är byggd på en Monogram Chevy 57 Coupe 3 ´n 1 (scala 1:12).
Här nedan kan du se lite olika manövrar på karossen.
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride2.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride3.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride4.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride5.jpg
BYGGBESKRIVNING
Utgångsmodellen är som nämts en Monogram byggsats.
Rambenen avsågade ovanför framaxeln, så att ca 12 mm avlägsnats. 10 x 10mm furubalkar limmade ovanpå rambenen, för att binda samman ramen. Hjulaxlar av 6 mm rundstav från pinnglassar. Dessa har hängts i chassit med varsin Y-länk, där benet på Y:t sitter lagrat mitt i axeln och klykan sitter lagrad i chassit. I hjulaxlarna är fastlimmat 2 st 0,8 mm stålwire, som löper genom chassit. Överst på stålwirarna sitter 5mm långa mässingrör, som limmats fast tillsammans med 0,6 mm´s fiskelina. Denna lina löper sedan ner mot chassit, där den löper genom en mässingbygel, så att riktningen vinklas mot mitten på chassit, linan är sedan fastknuten i en bit böjt gem, som i sin tur sitter länkad i ett Hitec HS-85BB+ servo. Servona har fått styrenheten avlägsnad och två kablar för + & - fastlödda, dessa är sedan fastlödda i en 8 polig datakabel. Datakabeln går sedan vidare till en apparatlåda, där kabeln låsts med ett avsågat kabellås från en stickkontakt. I apparatlådan är datakabeln kopplad till 4 st 2 poliga 2 vägs kontakter + 1 st tryckströmbrytare + 1 st vridresistor + 1 st batteripack. Man får ställa in strömstyrkan nogrannt, för annars ryker servodreven ganska snabbt.
Byggtid 5 år
Kostnad ca 2150 kr
Tack till min mor som fotograferat.
CHEVROLET BEL AIR 57 LOWRIDER
En lowrider är en bil, där man ersatt fjädrar och stötdämpare med hydrauler, så att bilen går att höja och sänka, man kan även välja att bara höja fronten eller aktern, alternativt ena sidan.
1959 kom den första lowridern, det var en ombyggd Corvette byggd av Ron Aguirre och hans pappa. Hydraulsystemet kom från ett skrotat B-52 bombflygplan. Hydraulsystemen kunde man efter kriget få för en rimlig peng. I senare tiders lowriders bestod ratten ofta av en kromad kedja, växelspaksknoppen av en kromad mopedkolv, framstolarna var snurrfåtöljer och i taket satt en liten kristallkrona. Ägarna var och är mestadels latinamerikaner och färgade. Musiken är Drum n´bass.
Denna Lowridermodell är byggd på en Monogram Chevy 57 Coupe 3 ´n 1 (scala 1:12).
Här nedan kan du se lite olika manövrar på karossen.
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride2.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride3.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride4.jpg
http://www.nyttgrepp.se/lowrider/lowride5.jpg
BYGGBESKRIVNING
Utgångsmodellen är som nämts en Monogram byggsats.
Rambenen avsågade ovanför framaxeln, så att ca 12 mm avlägsnats. 10 x 10mm furubalkar limmade ovanpå rambenen, för att binda samman ramen. Hjulaxlar av 6 mm rundstav från pinnglassar. Dessa har hängts i chassit med varsin Y-länk, där benet på Y:t sitter lagrat mitt i axeln och klykan sitter lagrad i chassit. I hjulaxlarna är fastlimmat 2 st 0,8 mm stålwire, som löper genom chassit. Överst på stålwirarna sitter 5mm långa mässingrör, som limmats fast tillsammans med 0,6 mm´s fiskelina. Denna lina löper sedan ner mot chassit, där den löper genom en mässingbygel, så att riktningen vinklas mot mitten på chassit, linan är sedan fastknuten i en bit böjt gem, som i sin tur sitter länkad i ett Hitec HS-85BB+ servo. Servona har fått styrenheten avlägsnad och två kablar för + & - fastlödda, dessa är sedan fastlödda i en 8 polig datakabel. Datakabeln går sedan vidare till en apparatlåda, där kabeln låsts med ett avsågat kabellås från en stickkontakt. I apparatlådan är datakabeln kopplad till 4 st 2 poliga 2 vägs kontakter + 1 st tryckströmbrytare + 1 st vridresistor + 1 st batteripack. Man får ställa in strömstyrkan nogrannt, för annars ryker servodreven ganska snabbt.
Byggtid 5 år
Kostnad ca 2150 kr
Tack till min mor som fotograferat.