handdator

Visa fullständig version : Knä som knäpper och smärtar - stretcha?


ByggerUt
2010-08-02, 19:16
Mina knän har alltid knäppt och knakat, har dock aldrig smärtat.
På senare tid så har dock knäppningarna och knakande blivit betydligt värre i det högra knät. Det smärtar även till och från i knät.

Vad kan man göra för att inte få mer brosk i knäna?

Jag har alltid varit extremt dålig på att stretcha och är mycket stel i benen.

Skulle mitt knäproblem kunna avhjälpas med att stretcha mer regelbundet?

L-Sami
2010-08-03, 07:53
Jag ser ingen anledning till att stretcha om du inte är stram i muskulaturen. Att stärka muskulaturen kring knäleden kan vara ett allmänt råd utan ha undersökt dig, så slipper knäleden och ledbrosket ta så mycket belastning om nu smärtan kommer därifrån.

Man vill ha brosk i knät, degeneration av ledbrosk i knäna leder till ledsjukdomen artros. Det har visats att tung styrketräning för knäleden kan reproducera brosk.

Hur gammal är du?
Längd och vikt?
Träningsvanor och arbete?
När, var, hur gör det ont?
Ont vid sträckning eller böjning av knä?
Dygnsvariation?

burkmannen
2010-08-08, 02:39
Jag ser ingen anledning till att stretcha om du inte är stram i muskulaturen. Att stärka muskulaturen kring knäleden kan vara ett allmänt råd utan ha undersökt dig, så slipper knäleden och ledbrosket ta så mycket belastning om nu smärtan kommer därifrån.

Man vill ha brosk i knät, degeneration av ledbrosk i knäna leder till ledsjukdomen artros. Det har visats att tung styrketräning för knäleden kan reproducera brosk.

Hur gammal är du?
Längd och vikt?
Träningsvanor och arbete?
När, var, hur gör det ont?
Ont vid sträckning eller böjning av knä?
Dygnsvariation?

Eftersom TS inte har skrivit så lånar jag tråden.

Jag är 18 år 177cm och väger runt 82 kg. Jag tränar kampsport 3 ggr i veckan och har gjort det senaste snart 2 åren. Dock nu under sommaren bara 1 gång i veckan. Jag har haft värkande knän ett tag nu i några månader och att det klickar i knäna mest det vänstra som man kan känna klickningen med handen om man lägger den på ovansida knäskål.

Det kan värka om jag har varit ute och gått mycket, suttit still länge och efter träning (mycket sparkar och vridningar på ett underlag med bra grepp och gissar att det är där problemet sitter) och märkte nyligen att det gör lite ont när jag cyklar i vänstra knäskålen när jag cyklar just där klickandet är.

Värken sitter på ovansidan av knäna och försvinner efter att jag sovit dock så knäpper knäna oftast på morgonen när man går eller byter riktning men försvinner efter ett tag. Någon gång har det huggit till i knäna på en träning eller när man har gått helt normalt men max 5 gånger kanske. Är alltså en värkande känsla som sitter i tills morgonen efter.

Har också märkt att knäppande när man sträcker på armarna rakt ut i armbågsleden, gissar att detta också är pga kampsporten, har jag dåliga leder och borde jag börja med tabletter som ökar rörligheten och smörjer för att hindra större besvär? Är det brosket som gör knäppandet eller är det bara ledvätska? Jag gissar på brosk eftersom ledvätska är väl mer knäppande och detta i armbågarna känns mer som om det skulle vara ojämna kulor som rör sig mot varandra eller vad man ska säga. Alltså inte bara ett knäpp som om man sitter på huk, utan just innan armen nästan är helt utsträckt som att något rör sig ojämnt mot underlaget.

Tror jag sagt det mesta nu, har också ryggproblem och ont i en skuldra men det orkar jag inte ta upp här.