handdator

Visa fullständig version : Smaksinnet - går det att förbättra?


syrén
2010-08-02, 17:56
Kanske lite fel avdelning, men kanske kan någon hjälpa mig ändå...

Jag funderar på detta med smaksinnet, går det att förbättra sitt smaksinne på något sätt? Handlar det om övning eller finns det exvis någon vitamin eller liknande som hjälper smaklökarna att nyansera smaker? Eller blir man okänslig för smaker om man saknar denna "vitamin" eller hur fungerar det? *gah!*

Gabriel174
2010-08-02, 17:59
Har hört för en massa år sedan att smaklökarna ändras med tiden. Om det är sant vet jag inte. Annars är det väl bara att vänja sig vid den äckliga smaken, och tillslut så smakar det inte lika illa som första gången.

prOtotype
2010-08-03, 00:44
Jag upplever att jag känner mer smaker och speciellt uppskattar andra smaker mycket mer sedan jag sänkt intaget av väldigt söta saker.
Sen tror jag stenhårt på att prova att äta mycket olika saker (matvaror alltså, inte random stuff) för att vänja sig vid att känna olika smaker.

Jag vet att jag fick något av en smakchock när jag och en polare suttit och snackat om bananer i några minuter och jag utan att tänka på det äter en tugga mango. Smakade SÅ annorlunda, antagligen pga att jag förväntade mig en annan smak - vet inte hur det funkar men kan vara värt att experimentera med...

edit: YAY post 500

Sverker
2010-08-03, 05:42
Kvällskurs i vinprovning kanske:D

Självklart kan man träna upp smaksinnet. Tänk på Ratatouille där hjälten förklarar principerna för sin något matglada bror.Med rätt mentor kommer man långt.





..att brodern misslyckades berodde på att han inte var närvarande.

Eddie Vedder
2010-08-03, 06:51
Har hört för en massa år sedan att smaklökarna ändras med tiden. Om det är sant vet jag inte. Annars är det väl bara att vänja sig vid den äckliga smaken, och tillslut så smakar det inte lika illa som första gången.

Jag upplever att jag känner mer smaker och speciellt uppskattar andra smaker mycket mer sedan jag sänkt intaget av väldigt söta saker.

Jag tror ni svarar på lite fel sak nu. Det känns som ni mer pratar om att vänja sig vid smaker och kanske ändra sina preferenser.

Det är inte samma sak som att träna sitt smaksinne. Och ja man kan utan tvekan träna sitt smaksinne och det görs världen över dagligen inom både forskning och produktutveckling. Som vinprovare skall man kunna uppfatta olika nyanser och smaker i ett och samma vin och poängsätta sötma, kärvhet o.s.v.

Jag var själv på Arlas innovationslabb i höstas och där har de en panel som tränas och tränas för att kunna identifera just Arlas smaker och kunna urskilja nya produkter från gamla samt skilja mellan konkurrenters etc. Panelen bestod till stor del av hemmafruar. :D

Fru_Flisa
2010-08-03, 22:24
Nåt som hjälper smaklökarna är saliven som själva smakämnena löses upp i. För att öka den direkta salivproduktionen så hjälper det att det du äter ser "smakligt" ut =) (tänk buffé). Om du inte har möjlighet att pyssla fint med mattillrättningen kan du se på bilder av mat du upplever som god (tänk dregglande hund).