handdator

Visa fullständig version : Trodde jag åt mycket...


cryx
2010-08-02, 15:04
Jag har inte växt på ett tag nu - kroppsmässigt tycker jag, dock har tappat lite fetma kring magen vilket är bra och stiger även i vikter på bänkpress/squat. Jag tycker jag äter mycket, jag har aldrig räknat kalorier förut och tänkte att idag åt jag lite extra så jag ville kolla bara för skojs skull, och jag blev ganska besviken...

Kollade på den här sidan: http://www.raknakalorier.se/

Och fick till detta idag: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/kalorier.png

Visst, nu är jag väl inte helt 100 på alla gram hit och dit, men det är på nåt ungefär. Jag tycker det där är rätt mycket mat för min lilla mage, men jag väger 72kg och "ska" enligt mätaren (kroppsvikt x 2 x 20) äta ungefär 2800 kcal per dag för att ligga på +-0 och ungefär 3200 för att försörja min kropp med tillräckligt energi så musklerna kan växa till sitt ultimatum. Detta känns ju nästan som en omöjlighet om den maten jag åt idag inte ens är i närheten av det jag behöver. Fan, ska jag behöva äta sönder matsäcken? Eller räknar den där kalorimätaren lite fel? :S Man brukar ju säga att man ska äta ungefär 1.5g/kg kroppsvikt, så där stämmer den ju ganska bra. Jag kanske helt enkelt inte ska äta mer än 2000kcal, Proteinet är ju i rätt mängd ändå! Fattar inte.

Eddie Vedder
2010-08-02, 15:06
Jag fattar inte riktigt. Vilka problem har du med viktkurvan som den är nu?

cryx
2010-08-02, 15:14
Jag fattar inte riktigt. Vilka problem har du med viktkurvan som den är nu?

Tycker inte det är fel på min vikt, tycker den är perfekt, men jag vill ju bli större muskelmässigt, men jag antar att jag får ge det mer tid bara? Men är det bra om jag äter som jag gör nu? Kanske trycker i mig lite extra här och där.

Apos78
2010-08-02, 15:15
Tänk inte så mycket på siffror som dessa. Ligger vikten stabilt så är intaget tillräckligt för din vikt. Om du sedan vill öka proteinet en aning så ät helt enkelt mer proteinrik mat. Sträva alltid efter att göra det så enkelt som möjligt då det finns väldigt lite, om ens någonting, att vinna på att fundera för mycket.

Visst kan du använda dig av tillskott i någon form men främst då för att kunna tajma intaget bättre. Mat räcker dock fullt ut även där.

Beräkningar som dessa är alltid en grov uppskattning då det handlar om alldeles för många faktorer som påverkar för att det ska gå att få med i en enkel ekvation.

cryx
2010-08-02, 15:17
Jo, jag håller ju lite med om att man inte kan sitta och räkna kcal. Då skulle man ju kunna sitta och dricka massa läsk o annat skit och tycka "wow, 2000kcal på det!". Är för övrigt 173cm lång, 72kg ungefär, 33cm omkrets överarm. 85kg Squat, 67.5kg Bänkpress, 40kg stående axelpress, 100kg marklyft. Lär nog ta sig efter ett tag. :)

Apos78
2010-08-02, 15:19
Jo, jag håller ju lite med om att man inte kan sitta och räkna kcal. Då skulle man ju kunna sitta och dricka massa läsk o annat skit och tycka "wow, 2000kcal på det!". Är för övrigt 173cm lång, 72kg ungefär, 33cm omkrets överarm. 85kg Squat, 67.5kg Bänkpress, 40kg stående axelpress, 100kg marklyft. Lär nog ta sig efter ett tag. :)

Se träningen som något du vill och ska hålla på med under många år. Att stressa fram resultat är sällan långvarigt och ger i mina ögon en rejält ökad skaderisk och frekvens. Antar att du inte är speciellt lastgammal.

cryx
2010-08-02, 15:20
Är 21 nu. Började träna när jag var 19. Då gick jag upp från 55kg till 69kg på ungefär ett år. Sen har det blivit småa resultat därifrån. Nu är jag väl färdig med vikten och vill bara växa på bredden. :P

Eddie Vedder
2010-08-02, 15:22
Tycker inte det är fel på min vikt, tycker den är perfekt, men jag vill ju bli större muskelmässigt, men jag antar att jag får ge det mer tid bara? Men är det bra om jag äter som jag gör nu? Kanske trycker i mig lite extra här och där.

Jag förstår inte varflr du reagerar så väldigt på högst teoretiska siffror bara. Går vikten i den riktning du önskar på den kosten du håller så ändras ju iinte det bara för att en sida på internet råkar visa siffror du upplever konstiga.

Men om du i dagsläget står still och vill öka så ät precis som du gör men sleva på lite mer av gräddsåsen och ta några glas standardmjölk.

cryx
2010-08-02, 15:26
Jag förstår inte varflr du reagerar så väldigt på högst teoretiska siffror bara. Går vikten i den riktning du önskar på den kosten du håller så ändras ju iinte det bara för att en sida på internet råkar visa siffror du upplever konstiga.

Men om du i dagsläget står still och vill öka så ät precis som du gör men sleva på lite mer av gräddsåsen och ta några glas standardmjölk.

Yep, ska tänka på det! :)