handdator

Visa fullständig version : Gröngölingfråga - Styrketräning + Simning


comex
2010-08-01, 19:04
Får ursäkta ännu en sådan här tråd.
Längd: 190cm Vikt: 86kg
Jag har en hyfsat god träningsnivå i kroppen från att ha tränat lite blandat under åren. I dagsläget simmar jag 3 ggr/vecka och har planerat att börja gymma.
Nu är det så att jag är helt grön(bortsett från något tidigare försök) på styrketräning och har några frågor om hur jag ska lägga upp träningen.
En tanke som jag har är att köra på det föreslagna(ovan) endagarsprogrammet:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Och att köra det här 3 ggr/vecka med låga vikter samt simma 2 ggr/vecka.
Jag inser att det är helkroppsträning 3 ggr/vecka (bortsett från simningen) och att det blir för lite vila för varje muskelgrupp. Dock så vill jag egentligen bara komma igång med gymmandet för att senare byta till något lite mer "vettigt" schema.
Åsikter?

tsp
2010-08-01, 19:05
Kommer nog funka fint. Du märker själv om det blir för mycket. :)

Bluesparv
2010-08-01, 19:06
Det bör inte vara några problem, säger kroppen ifrån så är det bara att ta en vilodag och ladda inför nästa pass :)

comex
2010-08-01, 19:10
Tack för svaren!
Får bli att krypa iväg till gymmet imorgon och se lite dum ut ;)

comex
2010-08-01, 20:38
Ursäkta att jag spammar men jag kom på ytterliggare en fråga ang. z-bumbis rekommenderade program.
Är det en dum idé att ge sig direkt på tre-dagarsprogrammet? (för den late: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 )
Det känns roligare att ge sig in på den djupa änden direkt men kommer det bara att resultera i urkass teknik eller är det något som man får testa sig fram till?
Kom gärna med lite synpunkter =)

cero
2010-08-02, 05:21
Comex: Låt det ta sin tid och börja med dom lättare uppläggen först. I början av karriären är det väldigt viktigt att hålla sig skadefri och vänja muskler, leder osv för belastning samt att bana in nya rörelser, då kan det vara bra att börja lite lättare för att sedan öka belastningen successivt. Man skulle kunna gå på tre-dagarsprogrammet direkt men jag rekommenderar att du inte gör det.

Flugan
2010-08-02, 06:11
Comex: Låt det ta sin tid och börja med dom lättare uppläggen först. I början av karriären är det väldigt viktigt att hålla sig skadefri och vänja muskler, leder osv för belastning samt att bana in nya rörelser, då kan det vara bra att börja lite lättare för att sedan öka belastningen successivt. Man skulle kunna gå på tre-dagarsprogrammet direkt men jag rekommenderar att du inte gör det.

+1

Kör gärna endagarsprogrammet ett par månader, då hinner kroppen komma igång och rörelserna sätta sig bra.

Eddie Vedder
2010-08-02, 07:32
En sån här tråd gör mig glad. :)

Du har en kanoninställning tycker jag comex, noggrann redan från början med att välja ett väl beprövat upplägg som är utformat av en kunnig och redan från börja medveten om att man bör starta försiktigt och komma igång successivt.

Angående din simning är svaret inte lätt att ge eftersom man inte riktigt får en bild av simträningens omfattning och intensitet. Utifrån det du skriver om din träningsnivå i dagsläget gissar jag ju att du inte är tävlingssimmare i alla fall.

Och tre pass motionssim plus tre styrketräningspass enligt det schemat låter inte alls som överdrivet för en person med en hyfsat grundtränad kropp.

Så jag kan bara fälla standardkommentaren "ser bra ut, kör hårt!" och önska dig lycka till.:)

comex
2010-08-02, 08:12
Tack för alla vettiga svar!
Nu ska jag till gymmet för första gången på länge =)