handdator

Visa fullständig version : hur ska jag göra ett schema ..?


eyyroz
2010-08-01, 18:42
Hej !

Jag har tränat hemma med hantlar(2x11kg, 2x7kg, 2x3kg) och träningsbänk i ca 4 månader nu och idag så köpte jag ett gymkort.

Men jag har ingen aning om hur jag ska göra mitt schema. :em:

jag ska gymma 5 dagar i veckan men har inte tänkt att träna benen då jag har genetiskt stora lår och vader.

Kan ni hjälpa mig ? :P

rooz
2010-08-01, 18:44
Sluta fantisera. Du har inte för "genetiskt" stora ben*rolleyes*

Men läs länken.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

katt
2010-08-01, 19:01
Hej !

Jag har tränat hemma med hantlar(2x11kg, 2x7kg, 2x3kg) och träningsbänk i ca 4 månader nu och idag så köpte jag ett gymkort.

Men jag har ingen aning om hur jag ska göra mitt schema. :em:

jag ska gymma 5 dagar i veckan men har inte tänkt att träna benen då jag har genetiskt stora lår och vader.

Kan ni hjälpa mig ? :P

men snälla, erkänn bara att du är discobög istället för att komma med en löjlig ursäkt..:furious:

mån: rygg o biceps
tis: bröst o triceps
ons: ben o vader
fredag: axlar o mage
söndag: bröst o mage [med tanke på discobög så är väll detta du vill träna 2 ganger i veckan]

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

övningar..

eyyroz
2010-08-01, 19:08
haha allvar jag har biffiga ben , jag har inte tänkt träna dom än. det får komma lite senare. ;P

tack :D

vasslefranmjolk
2010-08-01, 19:41
haha allvar jag har biffiga ben , jag har inte tänkt träna dom än. det får komma lite senare. ;P

tack :D

Haha allvar... Du söker hjälp på ett träningsforum för att få hjälp av folk med mer erfarenhet av styrketräning än dig, men du vill inte ta till dig deras tips. Börja med ett nybörjarschema som exempelvis z_bumbis klistrade sådana eller Starting Strength.

http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

Karatekid
2010-08-01, 19:48
Bild på dom stora benen?

eyyroz
2010-08-01, 20:11
jag ska använda katts schema

Hur många set borde jag köra ?

3*10 på alla elle ?

Jag ska träna ben oxå men inte lika mycket . sluta tjata om bild o allt sånt tack.. men om ni nu är så j***a desperata i att se mina ben så kan jag skicka bild till dom som vill via PM.

tdaman
2010-08-01, 20:15
Jag klandrar dig iallafall inte pga att du inte ska köra ben, fan skit i det om du redan har stora. Det är dom med kycklingben som är avundssjuka som gör allt i deras makt för att få våra ben som sitter och är avundssjuka på att dom måste träna ben 2 ggr i veckan.

Nej men jag personligen gillar min 3-splitt.

Bröst, axlar
Biceps, triceps
rygg, mage

Kör nästan alltid till fail, hamnar runt 6-7 reps i 3 set så tungt jag bara orkar.

Crocker
2010-08-01, 20:27
Dumt tips av tdaman, onödigt att träna till fail, och dålig attityd.

Och att ni inte tränar ben för att ni har stora är bara dålig ursäkt. Katten har helt rätt, har man över 60+ cm har man genetiskt stora. Kan ju ha fel dock. ;)

Kör du 5 ggr per vecka skulle jag rekommendera:

1: Bröst,Triceps,Axlar / Ej bakre axlar
2: Vila
3: Rygg,Biceps,Baksida axlar, Mage
4: Vila
5: Bröst,Triceps,Axlar / Ej bakre
6: Vila
7: Rygg,Biceps,Baksida axlar

Richthofen
2010-08-01, 20:28
Ja skicka gärna bild på dina genetiskt stora lår och vader.

joasimo
2010-08-01, 21:20
Vad är för fel med att han vill prioritera bara överkroppen? Vissa har betydligt bättre underkropp än överkropp, så var det för mig när jag började träna seriös styrketräning. TS kan ju annars köra igenom hela överkroppen två gåner och sedan ett pass för underkroppen.

eyyroz
2010-08-01, 23:31
Jag hade tänkt att göra såhär

Mån: Rygg,Biceps,Baksida axlar, Mage
Tis: Vila
Ons: Bröst,Triceps,Axlar
Tors: Ben o vader
Fre: Rygg,Biceps,Baksida axlar
Lör: Vila
Sön: Bröst,Triceps,Axlar. mage

ser det ok ut? :P

joasimo
2010-08-02, 00:35
Det där fungerar nog alldeles utmärkt för att prioritera överkroppen under en tid. :)

HulkH
2010-08-02, 00:47
Jag hade tänkt att göra såhär

Mån: Rygg,Biceps,Baksida axlar, Mage
Tis: Vila
Ons: Bröst,Triceps,Axlar
Tors: Ben o vader
Fre: Rygg,Biceps,Baksida axlar
Lör: Vila
Sön: Bröst,Triceps,Axlar. mage

ser det ok ut? :P

vill du göra ett eget schema, så är det bara du som vet hur din kropp tränas bäst.

Jag råder dig att köra efter ett eget schema, men då ska du inte behöva fråga efter råd och kritik, utan veta som sagt, hur du tränas bäst själv:)

Annars finns det massor med bra "nybörjar" scheman.
Stronglift 5x5, starting strenth, z_bumis schema m.m :)

Angående det du sa, så skulle jag personligen inte köra efter det "schemat".

Joakim pettersen
2010-08-02, 01:39
Detta klankande på folk som inte vill träna ben.. Låt folk göra som de vill, så kan ni ju skratta åt dom i smyg istället :)

Landström
2010-08-02, 02:24
Detta klankande på folk som inte vill träna ben.. Låt folk göra som de vill

Precis och jag är ett genetiskt freak på löpning så det behöver jag inte träna.

Joakim pettersen
2010-08-02, 11:17
Precis och jag är ett genetiskt freak på löpning så det behöver jag inte träna.

Instämmer som huvudvittne

Kotten
2010-08-02, 11:30
Går inte att svar på om det ser bra ut eller inte eftersom du inte skriver hur många övningar/set du har tänkt att köra i passen.Är du ny på gymmet och ska köra varje kroppsdel 2 gånger i veckan räcker det säkerligen med 1 övning/pass.Tex 8x5 ena passet och 4x10 andra passet.Nybörjare brukar ha en tendens att tro att mer är bättre.

joasimo
2010-08-02, 11:33
Går inte att svar på om det ser bra ut eller inte eftersom du inte skriver hur många övningar/set du har tänkt att köra i passen.Är du ny på gymmet och ska köra varje kroppsdel 2 gånger i veckan räcker det säkerligen med 1 övning/pass.Tex 8x5 ena passet och 4x10 andra passet.Nybörjare brukar ha en tendens att tro att mer är bättre.

Och vissa inbitna gymmar tror ofta att mindre är bättre. Så behöver det inte vara alltid. Men jag håller med dig om att bör hålla nere träningsvolymen en aning, eller i alla fall inte gå till fail.

Orly22
2010-08-02, 11:35
Klart som fan att du ska träna ben? Det går inte att hoppa över det oavsett gener ^^
Enligt mig börjar du med 3 pass i veckan och bygger upp en god grund. 10-12 rep så att leder osv vänjer sig vid träning, Kör det i typ 3-4 veckor
:DFör övrigt så hatar jag alla som bara tränar överkropp, Folk går på gymmet i långa stora fluffiga mjukis för att de inte har några ben, Symetrin ser förjävlig ut.
Jag kan tänka mig att träningen du gjort hemma inte är någe vidare och att den inte varit någe seriös.

Ex Pass 1 Ben/mage
Pass 2 : Bröst, triceps, axlar
Pass 3 : Rygg,biceps, underarmar

Efter det här så skulle jag föreslå ett 5rep med tunga vikter ett sk. strenght building program, Skit bra
3-4 pass i veckan räcker gott och väl

Jag började själv styrketräna för ca 9-10 månader sen. Sen dess har jag upplevt en jävligt fin skillnad i både styrka och volym :)

Kotten
2010-08-05, 18:35
Och vissa inbitna gymmar tror ofta att mindre är bättre. Så behöver det inte vara alltid. Men jag håller med dig om att bör hålla nere träningsvolymen en aning, eller i alla fall inte gå till fail.

Har jag sagt att mindre är bättre??,Men att säga att någon som är ny på gymmet behöva köra mer än tex 8x5 ena passet och 10x4 på andra passet är skitsnack.Han frågade om schemat såg bra ut och jag svarade att det inte går att svara på när han inte skriver vilka övningar och hur mycket han tränar.

Flonkz
2010-08-05, 21:08
Varnar dig för att discobygga..