handdator

Visa fullständig version : Vilken erfarenhet väger tyngst?


andnel
2010-08-01, 14:17
Det är så att jag har beslutsångest.
Min framtida och absoluta dröm är att bli polis. Därför är också min tanke att jag alltid ska hålla på med något som gynnar mitt sökande till PHS i längden. Jag är 20 år, född 1990.

Nu står jag inför detta val:

1: Jag har haft en säsongsanställning på Coop Forum nu under sommaren. Jag trivs väldigt bra och de har erbjudit mig jobb i höst som avdelningsansvariges "högra hand". M.a.o. jag stannar i så fall i min hemstad och arbetar.

2: Mitt andra alternativ är att åka till Jkpg och plugga Sociologi och Kriminologi. Jag har blivit antagen till båda kurserna. M.a.o. jag åker i så fall till Jkpg och pluggar.



Att tillägga så har jag nu redan jobbat under ett år och innan det så pluggade jag en Musik & Ledarskapsutbildning på folkhögskola.

Vad väger egentligen tyngst mellan alternativ 1 & 2?
Är det en fördel med mer arbetslivserfarenhet, eller väger högskolepoäng/kurser i allmänhet tyngre?

Jag är medveten om att det lätt kan bli en gissningslek om att alltid försöka tillgodose det PHS söker och därför inte ta sin personlighet och karaktär i beaktning. Men det vore ändå väldigt vänligt om någon eller några skulle kunna ge mig god input i vad ni tycker jag ska välja. Vad har ni för erfarenheter av liknande dilemman och meriter?

Tack på förhand!

mattilainen
2010-08-01, 14:19
jag tror alternativ 2 väger mycket högre.

Ananrs är det bra att vara fadder, plugga omvårdnad och liknande.

Kek
2010-08-01, 14:20
Ingen aning om vad som väger tyngst men jag personligen hade jobbat och tagit allt som har att göra med polisutbildningen när jag väl kommit in där.

xodd
2010-08-01, 14:21
Det är nog väldigt svårt att sia om i nuläget. Politikerna pratar om att göra om polisutbildningen till en treårig akademisk utbildning med massa nonsens instoppat. Då är det säkert positivt att ha lite sociologi och kriminologi, men och andra sidan, har man visat att man kan ta ansvar för ett arbete och jobbat med och omkring andra människor så borde det i nuläget väga tyngre. Observera att detta är rena spekulationer från min sida.

Jag hade fortsatt arbeta och om möjlighet finns läst någon kvällskurs.

krappen
2010-08-01, 17:52
Jag hade utan att tveka valt alternativ två, levt studentlivet med en massa goa brudar och fester, träffat nytt folk osv. Om du är intresserad av Sociologi och Kriminologi så har det definitivt sina fördelar då läser vidare till polis, speciellt om du har tänkt arbeta mer inom den sektorn sedan som polis.

shut teh face
2010-08-01, 18:16
Jag tror de inte spelar någon roll, det är din personlighet och karaktär som avgör om du får bli polis eller inte.

Fabregas
2010-08-01, 18:24
Jag råder inte någon att plugga till polis, men om du ändå måste så...

Alternativ 2 helt klart, då jag tror att det är bra mycket roligare än något trött coop-jobb (no offense, ev coop-arbetare), förutsatt att du tycker sociologin/kriminologin är intressant!

Vad de värderar högst i antagningen är ju svårt att sia om, men jag tror det kan vara positivt att ha lämnat hemstaden, och pojkrummet om du fortfarande bor hemma dvs..
De flesta mognar som person av att byta ort, bo själv, lära känna nya människor osv osv!

Gurra med O
2010-08-01, 18:39
har varit på antagnings information hos polisen en gång. (syrrans äldsta dotter vill bli polis)och jag skulle välja alt 2 sen vill de att man ska ha minst 4års yrkesvana kan va vad som helst bara man har jobbat med något. sen är det bara att söka vad de sa till oss så kommer de flesta in efter ca 5 ansökningar så bli inte besviken om du inte kommer första eller andra gången. bara att kämpa på i såfall och försök att träna på löpningen ochså det var rekord många som föll på det tydligen.

andnel
2010-08-01, 19:03
Fystester och sånt där är inga problem. Klarar gränsen med 1,5-2 min marginal.

Jag har redan bott hemifrån i ett år, så att bo själv och klara mig på egen hand är inga problem.
Dock har jag nog bestämt mig för att bo i min hemstad, (dock egen lägenhet), och samtidigt som jag jobbar plugga Kriminologi på kvartsfart. Får åka upp till Jkpg varannan Torsdag, men det är det värt kan jag tycka! (handlar om typ 500:- i månaden). Då får jag både jobb och plugg på samma höst! Det låter väl smart? :)